پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده

احتمالا برای شما هم مهمانی‌های دوستانه و غیر رسمی دلپذیرتر از مهمانی‌ها و مراسم رسمی است. این مهمانی‌های کوچک که بابهانه و بی‌بهانه برگزار می‌شوند، معمولا به تدارک و برنامه‌ریزی‌های خاص نیاز ندارد. شاید نظافت منزل  و یک گردگیری کلی، آماده کردن یک وعده غذایی ساده و خوشمزه و خرید کمی میوه تمام کاری است که باید انجام دهید. در این مهمانی ها می توانید خلاقیت خود را به کار گرفته و دوستان خود را ذوق زده کنید. برخلاف این دسته از مهمانی ها لازم است در مجالس رسمی آداب مهمانداری دقیق تری را رعایت کنید در ادامه به بررسی ترکیبی از آداب مهمان داری برای مجالس کوچک و بزرگ خواهیم پرداخت. پس با اسپارد مگ هماه باشید!

اولین نکته در آداب مهمانداری چیست؟

در طول مهمانی به جای آن‌که خودتان را در آشپزخانه سرگرم آماده کردن غذا، ریختن چای و شستن پیش‌دستی و لیوان کنید بهتر است کنار مهمان‌ها باشید. فراموش نکنید شما میزبان هستید و اگر همسرتان وظیفه سرگرم کردن و صحبت کردن با مهمان‌ها را بر عهده گرفته است، این کار به معنای سلب مسئولیت از شما برای همراهی مهمان‌ها نخواهد بود.

اگر دائما در آشپزخانه حضور داشته باشید، مهمان‌ها احساس می‌کنند شما به کمک نیاز دارید و در آشپزخانه حاضر می‌شوند. اتفاقی که باعث می‌شود مهمانی به دو دسته تبدیل شود. یکی افرادی که در اتاق پذیرائی مشغول گپ و گفت هستند و دسته دیگر افراد دیگری که در آشپزخانه هستند.

پس لازم است اصل خوشامدگویی و همراهی با میهمانان را به عنوان مهم‌ترین مورد از آداب مهمانداری در نظر داشته باشید. اگر فکر می کنید آماده کردن و سرو غذا کمی وقت گیر خواهد بود می توانید از خدمات آشپزی در منزل و سرویس مهمانداری و پذیرایی کمک بگیرید.

آداب مهمانداری

برای به جا آوردن آداب مهمانداری چه نکاتی را رعایت کنیم؟

شاید تصور کنید که آداب مهمانداری صرفا تهیه غذاهای لذیذ و پذیرایی از مهمانان با مرغوب ترین خوراکی ها را شامل می شود. باید گفت این نکات نیز بسیار ضروری هستند اما تنها رعایت آن ها شما را به یک میزبان فوق العاده تبدیل نمی کنند. علاوه بر این موارد لازم است نکات ۷ گانه و مهمی را که در ادامه این راهنمای برایتان نوشته ایم رعایت کنید:

۱. میز غذاخوری را پیش از حضور مهمانان آماده کنید!

چیدمان میز غذاخوری نیز آداب و اصول خاص خود را دارد. اهمیت این موضوع در مجالس رسمی و بزرگ پررنگ تر نیز می شود پس حتما پیش از حضور مهمانان بشقاب، چنگال، لیوان و سایر لوازم مورد نیاز برای چیدن میز غذا نیاز است را آماده کنید. در سفره خود از دیگر لوازم تزئیتی همانند شمع نیز استفاده کنید. به این ترتیب دیگر نیاز نیست هنگام حاضر شدن مهمانان مشغول چیدن میز باشید.

نظرات کاربران پذیرایی و مهمانداری

درخواست نیروی پذیرایی-مهمانداری

البته در نظر داشته باشید که غذاهای گرم را روی میز نچینید، بلکه هنگام آمدن مهمانان آن را سرو کنید. غذاهای سرد را می توانید روی میز بچینید اما در نظر داشته باشید که بهتر است این غذاها در ظروف درب دار قرار بگیرند تا هیچ گرد و خاکی روی غذا ننشیند. اگر برای پوشاندن غذا از سلفون استفاده می کنید، قبل از جمع شدن مهمانان دور میز سلفون ها را از روی غذا بردارید.

آماده کردن میز غذاخوری

۲. در انتخاب نوشیدنی ها به فصل مهمانی توجه کنید!

چای، نوشیدنی اصلی ما ایرانی‌ها به حساب می‌آید. اما می‌توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و چند نوشیدنی مناسب فصل در نظر بگیرید. مثلا خیار سکنجبین برای تابستان یا دمنوش چای ترش برای فصل سرما می‌تواند گزینه خوبی باشد. نوشیدنی‌های سرد را از قبل آماده کنید و در یخچال قرار دهید.

یک قوری کوچک با شمع وارمر هم گزینه خوبی برای دمنوش به حساب می‌آید تا همچنان که مشغول صحبت و خوش و بش کردن با مهمان‌ها هستید، دمنوش نیز آماده شود. در صورت علاقه مهمانان سرو انواع قهوه نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

انتخاب نوشیدنی برای مهمانی

۳. برای مهمانی های دوستانه چند بازی سرگرم‌کننده تدارک ببینید!

بازی‌های گروهی فضای مهمانی شما را شاد و سرزنده می‌کنند. سعی کنید بازی‌هایی را انتخاب کنید که ساده و مفرح باشند. مثلا شطرنج انتخاب مناسبی نیست، چرا که صرفا دو نفر را درگیر می‌کند و هم آن‌که به هوش و دقت زیادی نیاز دارد.

اسم‌فامیل، منچ و بُرد گیم‌ها انتخاب‌های بهتری هستند. دقت کنید بازی شما نباید عده‌ای را شاد و عده‌ای را ساکت و منزوی کند. بازی انتخابی باید مورد پسند همه باشد و اگر کسی به هر دلیلی نمی‌خواهد شرکت کند، می‌تواند در تشویق و تقلب رساندن به بقیه کمک کند! سرگرم کردن افراد را به عنوان یکی از آداب مهمانداری در ذهن خود داشته باشید!

۴. به فکر بچه ها نیز باشید!

اگر فرزند کوچک دارید یا مهمان‌هایتان قرار است با فرزندانشان بیایند، بهتر است از قبل به فکر سرگرمی آن‌ها باشید. می‌توانید هدیه‌ای کوچک مثل پازل، کتاب و یا اسباب‌بازی تهیه کنید تا هم در طول مهمانی سرگرم باشند و هم خاطره‌ای خوش از شما در ذهنشان نقش ببندد.

همچنین از قبل به فکر راحتی بچه‌ها باشید. ظروف غذاخوری و میوه‌خوری مناسب نشکن (مثلا از جنس بامبو)، کارد کُند، گذاشتن بالش یا کوسن در نقاط خطرناک خانه که احتمال زمین خوردنشان هست و… هم سلامت مهمانان خردسال را تامین می‌کند و هم والدینشان با خیال راحت از مهمانی لذت می‌برند.

البته در آداب مهمانداری برای مجالس رسمی و بزرگ این نکته کمرنگ می شود. زیرا در این مهمانی ها فقط بزرگسالان شرکت می کنند. در نتیجه برای چنین مجالسی نیاز نیست به فکر فراهم کردن اسباب سرگرمی برای کودکان باشید.

آداب برگزاری مجالس

۵. پخش موسیقی بی کلام، از آداب مهمانداری در مجالس!

پخش موسیقی بی‌کلام یکی از تکنیک‌هایی است که به شما کمک می‌کند در ابتدای مهمانی احساس راحتی بیشتری با مهمان‌ها داشته باشید و بتوانید سر صحبت را باز کنید. اما با گذشت زمان و شلوغ شدن مهمانی بهتر است صدای موسیقی را بسیار کم و یا قطع کنید. شنیدن موسیقی در میان شلوغی و سروصدا، تنها همهمه را بیشتر خواهد کرد.

۶. از تزئین کردن خانه با گل ها غافل نشوید!

یک گلدان از گل‌های طبیعی روی میز اتاق پذیرائی هم انرژی مثبت خوبی به فضا می‌دهد و هم میز شما را زیباتر جلوه می‌دهد، درنتیجه استفاده از چنین تزئیناتی را می توان از آداب مهمانداری دانست. برای میز غذاخوری گل‌هایی را انتخاب کنید که عطر و بوی زیادی ندارند. چرا که بوی گل‌ها باعث می‌شود عطر و بوی غذا به مشام نرسد.

اگر مهمان‌ها برای شما گل هدیه آورده‌اند، تشکر کنید و همان لحظه در جایی قرار دهید که کاملا در معرض دید باشد.

تزئینات گل برای مهمانی

۷. خاطره تعریف کرده و سر صحبت را با میهمانان باز کنید!

اگر میزبان دوستان قدیمی‌تان هستید، تعریف کردن خاطره‌های قدیمی یکی از فعالیت‌هایی است که حسابی همه را خوشحال می‌کند. در تعریف کردن خاطره مراقب باشید خاطره‌ای که تعریف می‌کنید آزاردهنده نباشد و باعث ناراحتی کسی نشود.

همچنین حواستان به ساعت باشد تا تبدیل به متکلم وحده نشوید. به همه اجازه دهید در تعریف کردن خاطره شرکت کنند. از آداب مهمانداری در مجالس رسمی توجه به نحوه گفتگو همین‌طور موضوعاتی است که در این مجالس درخصوص آن صحبت می کنید. پس حتما تم مهمانی را نیز هنگام صحبت با افراد در نظر داشته باشید.

رمز وای فای در مجالس دوستانه، آری یا نه؟

بله، هیچ‌کس دوست ندارد میزبانِ مراسمی باشد که در آن همه مشغول بازی، چت و یا چک کردن پیام‌هایشان با تلفن همراه هستند. این اتفاق دلیل خوبی است برای آن‌که پسورد وای‌فای را به مهمان‌ها ندهید، اما در دنیای سریع و آمیخته با تکنولوژی امروز نمی‌توان تلفن همراه و دنیای مجازی را کنار گذاشت، حتی برای چند ساعت.

اگر فضای مراسم صمیمی و دوستانه است، می‌توانید پسورد را روی یک استند مقوایی کوچک که خودتان طراحی کرده‌اید بنویسید و با خلاقیتتان یک متن کوچک نیز به آن اضافه کنید. با نوشتن چنین متنی در کنار رمز اینترنت، هم موجبات راحتی مهمان را فراهم می‌کنید و هم از مهمان‌ها می‌خواهید به جز مواقع ضروری سراغ موبایل نروند.

آداب مهمانداری

سخن پایانی اسپارد!

هفت نکته‌ای که در این مقاله ذکر شد چه در مجالس دوستانه و چه در مراسم های رسمی از آداب مهمانداری محسوب می شود. البته لازم است با اعمال برخی از تغییرات هر یک از این نکات را براساس نوع مجلس به کار ببرید. همچنین پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید در مدیریت خانه و مهمانی ها بی نظیر باشید حتما با تجربیات خانه داری خانم های خانه برای نظافت منزل آشنا شوید. شما از چه نکاتی برای مهمانداری استفاده می کند؟ به عنوان یک مهمان شما چه انتظاری از صاحب خانه دارید؟

پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده
درخواست نیروی پذیرایی-مهمانداری