سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

برای اینکه کولر آبی در ابتدای روزهای گرم هرسال توانایی کافی برای سرد کردن محیط منزل را داشته باشد باید نسبت به تعمیرات دوره ای سالانه اقدام کنید. یکی از مشکلاتی که در حین انجام این تعمیرات ممکن است با آن مواجه شوید، به هم خوردن تنظیمات تسمه کولر آبی است.

علل مختلف می توانند باعث خرابی و یا سایر مشکلات مربوط به تسمه کولر آبی دخیل باشند. برای بررسی این موارد لازم است ابتدا با خود تسمه و کاربرد آن در کولر آشنا شوید. سپس در ادامه به بررسی نحوه تنظیم کولر آبی و سایر نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت. پس با اسپارد مگ همراه باشید!

تسمه کولر آبی چیست و چه کارکردی دارد؟

تسمه کولر آّی یکی از قطعات مکانیکی کولر است که برای جلوگیری از لغزش ها در کولر آبی نصب می شود. به عبارتی دیگر وظیفه این قطعه انتقال نیروی چرخشی موتور به سمت پروانه است که درنهایت در سرد کردن هوا نقش ایفا خواهد کرد.

علاوه بر این تسمه با کارکرد زیاد خود معمولا به سرعت فرسوده می شود اما از سوختن و خرابی دینام نیز جلوگیری می کند. درنتیجه می توان گفت عملکرد آن در عملکرد سایر بخشهای کولر نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل لازم است هر زمانی که سر و صدای زیادی از کولر خود شنیدید نسبت به تنظیم تسمه کولر آبی اقدام کنید.

البته سر وصدای زیاد تنها در ارتباط با خرابی تسمه نیست بلکه می تواند فرسودگی سایر قطعات را نیز دربر بگیرد. به همین دلیل در مواردی لازم است دانش تخصصی نحوه باز و بست موتور کولر آبی برای تعویض قطعات مختلف آشنا شوید.

تسمه کولر آبی چیست

چرا آشنایی با نحوه تنظیم تسمه کولر آبی مهم است؟

شل و یا سفت بودن تسمه کولر یکی از دلایل اصلی خرابی موتور و دینام کولر است. هزینه تعمیر موتور کولر آبی و یا تعویض آن بالا است. به همین دلیل لازم است مشکل تنظیم نبودن تسمه را جدی گرفته و اهمیت ویژه ای برای آن قائل شوید تا از هزینه های سرسام آور جلوگیری کنید.

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

تسمه کولرهای مختلف با هم متفاوت است به همین دلیل لازم است شماره و اندازه تسمه را نیز به خاطر بسپارید تا در خرید با خطا مواجه نشوید. این شماره معمولا روی بدنه تسمه نوشته می شود.

از کجا به تنظیم بودن تسمه کولر آبی پی ببریم؟

در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که تسمه کولر آبی نباید حالت افتادگی و شل داشته باشد و نه کشیده شود. سوال مهم اینجاست، از کجا مطمئن شویم تسمه شل است و یا سفت؟ دو راهی که در ادامه معرفی می کنیم می تواند شما را در تشخیص تنظیم بودن تسمه یاری کند:

صدای بلند و لغزش کولر آبی

اگر کولر آبی صدایی ناخوشایند و خشن تولید کند یعنی وقت آن رسیده است که تسمه کولر را تعویض کنید. در این صورت ابتدا تسمه را به حالت چشمی بررسی کنید. برای اطمینان بیشتر می توانید از روش ارائه شده در زیر نیز استفاده کنید.

ایجاد هوای گرم

یکی از رایج ترین خرابی های کولر آبی ایجاد هوای گرم است. در واقع هوای گرم از اولین علائمی است که افراد در صورت خرابی قسمت های مختلف کولر آبی پی می برند. البته علت ایجاد هوای گرم کولر آبی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که تنها یکی از آنها تنظیم نبودن تسمه کولر است.

بررسی فاصله لبه های تسمه

برای این منظور کافی است دو لبه تسمه را به هم نزدیک کنید. اگر این دو لبه فاصله ای به اندازه یک بند انگشت ایجاد کردند، یعنی نیازی به تنظیم تسمه کولر آبی نیست. در غیر این صورت باید نسبت به تنظیم آن اقدام کنید.

تسمه کولر آبی را از کجا تهیه کنیم؟

با داشتن شماره و اندازه تسمه کولر آبی می توانید به صورت آنلاین و یا حضوری تسمه مورد نظر را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. حین خرید علاوه بر شماره حتما به ضخامت و طول تسمه نیز توجه داشته باشید. کولرهای مختلف حجم موتور مختلفی دارند به همین دلیل اندازه تسمه هریک با دیگری نیز متفاوت است.

نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

نحوه تنظیم تسمه کولر آبی چگونه است؟

پس از آن که در شروع این مطلب با نکات ابتدایی لازم آشنا شدیم، نوبت به تنظیم تسمه کولر آبی می رسد. اگر تسمه کولر آبی منزل یا محل کار شما نیز خراب، پاره و یا پوسیده شده باشد کافی است قدم هایی را که در این راهنما آورده ایم دنبال کنید:

  • اول از همه برق کولر آبی را قطع کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  • حالا دریچه کولر آبی را باز کرده و دربهای آن را جدا کنید.
  • سپس دو پیچ موتور را به آرامی شل کنید.
  • برای درآوردن تسمه قدیمی کافی است تسمه را به طرف بیرون کشیده و یک بار بچرخانید.
  • با یک دور چرخاندن، تسمه از پولی پروانه کولر آبی خارج می شود.

پس از انجام مراحل بالا شماره حک شده روی تسمه را بخوانید تا حین خرید تسمه جدید سردرگم نشوید. پس از خریدن تسمه نوبت به نصب آن می رسد. مراحل نصب تسمه جدید و تنظیم آن عبارت است از:

  • حال گوشه ای از تسمه جدید را روی قسمت پولی پروانه قرار داده و همانند دفعه پیشین بچرخانید. با چرخش پولی تسمه به خوبی در جای خود قرار می گرد.
  • سپس پیچ های موتور را سفت کنید.
  • برای بار آخر تسمه را چک کرده و نحوه کارکرد آن را کنترل کنید.

تسمه کولر آبی چیست

تنظیم تسمه کولرهای آبی با رگلاژ کردن دینام

برای اینکه تسمه به خوبی تنظیم شود باید به خوبی با کلیه مراحل خرید، تعویض و نصب قطعه جدید آشنایی داشته باشید. یکی دیگر از روشهایی که می توانید برای تنظیم تسمه انجام دهید رگلاژ کردن دینام کولر آبی است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • چهار پیچ در زیر دینام کولر وجود دارد. ابتدا این پیچ ها را باز کنید.
  • اگر تسمه کولر آبی سفت باشد، دینام را به سمت پایین بکشد.
  • در غیر این صورت تسمه را به سمت بالا بکشید تا سفت شود.
  • در قدم آخر پیچ ها را مجدد در جای خود سفت کنید.

بهترین روش تنظیم تسمه کولر آبی چیست؟

در این مقاله نکات مختلف در مورد نحوه تشخیص تنظیم نبودن کولر آبی تا خرید تسمه و در نهایت نصب آن با روشهای مختلف را مورد بررسی قرار دادیم اما بهترین روش چیست؟ مطمئن ترین راه تعویض تسمه کولر آبی چیست؟

اگر تجربه کافی درخصوص سرویس کولر آبی را نداشته باشید، ممکن است حین تعویض تسمه به سایر بخشهای کولر آبی آسیب برسانید. به همین دلیل بهتر است کم ریسک ترین راه را انتخاب کرده و از متخصصین حرفه ای کمک بگیرید. به این ترتیب به دلیل اقدامات غیر اصولی هزینه تعمیر کولر آبی بر دوشتان قرار نخواهد گرفت.

برای این منظور کافی است سفارش سرویس کولر و یا تعمیر آن را به صورت اینترنتی و تنها با چند کلیک در اسپارد ثبت کنید. بهترین متخصصین در اسرع وقت به محل مراجعه کرده و حرفه ای ترین خدمات را برای شما ارائه می کنند!

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی