سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

از میان تمامی اجزای تشکیل دهنده کولر آبی، بدون تردید موتور مهمترین قطعه به حساب می آید. موتور قلب تپنده کولر است و اگر به درستی کار نکند، عملکرد کلی دستگاه نیز با اختلال روبرو می شود. در عین حال کارکرد موتور نسبت به سایر قطعات بیشتر بوده و از این رو احتمال آسیب دیدگی آن نیز بالاتر است. دقیقا به همین خاطر است که توصیه می شود سرویس دوره ای کولر آبی خود را به موقع انجام دهید.

اما اگر به هر دلیلی کولر مشکل پیدا کرد و موتور آن از کار افتاد، باید به سرعت دست به کار شده و این قطعه مهم را بررسی کنید. به دلیل ساختار کولرهای آبی، موتور اول باید از جای خود باز شده تا بتوان در محیطی آزاد آن را بررسی کرد. و طبیعی است که بعد از باز کردن کولر نیاز به بستن مجدد آن است و در اینجا است که آموزش نصب موتور کولر اهمیت خود را نشان می دهد. اگر موتور کولر شما هم مشکل پیدا کرده و علاقه مندید تا آموزش باز و بست کردن آن را ببینید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ضمنا به یاد داشته باشید که در اسپارد میتوانید به راحتی استعلام هزینه سرویس کولر آبی را بگیرید و سپس نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید.

آموزش باز و بست موتور کولر

چه زمانی به باز و بست موتور کولر نیاز پیدا می کنیم؟

اگر سرویس دوره ای کولر را به صورت منظم انجام ندهید و یا اینکه در استفاده مداوم از دستگاه آن زیاده روی کنید، احتمال نیم سوز شدن این قطعه مهم و خرابی آن وجود دارد. در اینگونه مواقع است که حتما باید موتور دستگاه را بررسی کرده و از یک متخصص کمک بگیرید. به طور کلی در صورت بروز سه دسته مشکل که آن ها را در ادامه این راهنما معرفی کرده ایم، باید موتور کولر را برای بررسی بیشتر باز کنید:

  • شنیدن صدای ناهنجار از دستگاه
  • نیم سوز شدن یا سوختن موتور کولر آبی
  • وقوع ایراد در سیم پیچی‌ های موتور

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

البته ممکن است که موتور کولر شما هیچ عیبی نداشته باشد و عملکرد آن کاملا استاندارد باشد، اما باز هم نیاز به باز و بست و حتی نصب آن داشته باشید. این اتفاق در دو حالت زیر رخ می دهد:

  • زمانی که نیاز به نصب کولر آبی دارید برای نخستین بار دارید؛ در چنین مواقعی حین نصب کولر، موتور را هم باید جداگانه نصب کنید.
  • زمانی که کولر را جابجا کرده و می خواهید در محلی جدید آن را نصب نمایید.

چطور موتور را باز کرده و از کولر خارج کنیم؟

در فرایند آموزش نصب موتور کولر، نخستین مرحله ای که باید با آن آشنایی پیدا کنید، چگونگی باز کردن موتور کولر و بیرون آوردن آن از داخل دستگاه است. انجام این کار نسبتا ساده است و اگر آن را به ترتیب زیر انجام دهید، چالش زیادی برای شما ایجاد نمی کند:

  1. فیوز برق را قطع کنید تا ایمنی کار به حداکثر برسد (کلید موتور را هم قطع کنید)
  2. از موتور عکس بگیرید تا هنگام بستن مجدد آن به مشکل بر نخورید
  3. پیچ‌ های نگه‌ دارنده موتور به پایه را با آچار و پیچ‌ گوشتی باز کنید
  4. سیم های موتور که بخش پنل متصل شده اند را قطع کنید
  5. پیچ‌ های اتصال موتور به بدنه کولر را باز کنید
  6. تسمه کولر را از جای خود خارج کنید
  7. موتور را از داخل دستگاه بیرون آورید

نصب موتور کولر

موتور باز شده را چگونه بررسی کنیم؟

بعد از آنکه موتور را باز کردید و آن را روی میز کارتان قرار دادید، نوبت به بررسی آن و رفع اشکالات احتمالی اش (مثل سربندی مجدد موتور) می رسد. در این مرحله حتما موارد زیر را انجام دهید تا مشکلات قطعه مشخص شده و یا اینکه از سلامت آن مطمئن شوید:

  • با مشورت گرفتن از یک متخصص حتما دلیل سوختن و خرابی موتور را پیدا کنید تا ایراد رخ داده مجددا تکرار نشود
  • حتما یاتاقان های کولر را تست کنید. روغن کاری یاتاقان و یا حتی تعویض یاتاقان را در صورت لزوم فراموش نکنید، زیرا در غیر این صورت فشار زیادی به موتور و دینام وارد شده و احتمال خرابی مجدد وجود خواهد داشت
  • مطمئن شوید که تسمه به درستی وصل شده است. زیرا اگر تسمه خیلی شل باشد، باد خنک در کولر تولید نمی شود و اگر خیلی سفت بسته شده باشد بوش دینام خورده می شود و موتور دستگاه می سوزد

چطور موتور باز شده را دوباره به داخل کولر برگردانیم و ببندیم؟

بعد از آنکه موتور باز شده را به خوبی بررسی کرده و اشکالات آن را برطرف کردید، مجددا باید آن را به سر جای خود برگردانید. بستن کولر در محفظه تعبیه شده نسبتا پیچیده تر از باز کردن آن است. به همین منظور فرایند آموزش باز و بست موتور کولر باید مطابق با مراحلی که در ادامه توضیح داده ایم صورت بگیرد:

  1. پولی (فولی) کولر را به صورتی روی کولر نصب کنید تا قسمت تسمه خور آن بیرون باشد
  2. یاتاقان و پروانه کولر را درست مطابق با پولی و شکل اولیه آن روی بدنه سوار کنید
  3. تسمه را در محل خود نصب کنید و مطمئن شوید که تنظیم شده و شل یا سفت نیست
  4. پیچ و مهره های موتور را محکم کنید و مطمئن شوید که قطعه از جای خود تکان نمی خورد
  5. در مرحله آخر پیچ‌ های نگه دارنده عقب موتور کولر را با فازمتر محکم کنید
  6. دستگاه را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید

چند نکته در رابطه با آموزش نصب موتور کولر آبی

  • قبل از شروع فرایند باز و بست موتور حتما وسایل مورد نیاز مثل فازمتر، پیچ گوشتی و انبردست را آماده کنید تا در انجام کار وقفه ایجاد نشود
  • کار کردن با کولر آبی به مراقبت زیادی نیاز دارد. به همین جهت حتما از فازمتر استفاده کنید تا از باردار نبودن قطعات مدنظرتان اطمینان حاصل کنید
  • آشنایی قبلی با رنگ سیم ها و کاربرد هر یک از آنها در انجام سیم کشی اصولی دستگاه موثر است. از این رو بهتر است با سیم کشی موتور کولر هم آشنایی کلی داشته باشید
  • مطمئن شوید که منافذ و سوراخ های روی سطح موتور کولر بعد از نصب مجدد قطعه در دو طرف دستگاه قرار گرفته باشند
  • قبل از بستن درب های کناری کولر پمپ آب را روشن کنید و مطمئن شوید که حین آبرسانی، از جایی روی موتور کولر آب نمیریزد
  • زمان گذاشتن موتور یا دینام دقت داشته باشید که قسمت صاف آن به سمت بالا باشد؛ چراکه زمان ریختن آب روی موتور این احتمال وجود دارد که آب وارد دینام شود و در نهایت بسوزد
  • حتما تسمه کولر آبی را چک کنید تا همه چیز تنظیم باشد، زیرا شل یا سفت بودن تسمه به عملکرد کلی موتور آسیب وارد می کند

موتور کولر آبی

حرف آخر اسپارد

باز و بست موتور کولر کار ساده ای نیست و هر اندازه هم که آموزش نصب موتور کولر را ببینید، باز هم کیفیت کار شما به اندازه متخصص این حوزه نخواهد بود. به خصوص آنکه کار کردن با کولر آبی خطرات خاص خود را داشته و از این رو حتما توصیه می کنیم که همه اموری را که به این وسیله مربوط می شود (مثل نصب و سرویس کولر آبی) به یک تکنسین با تجربه بسپارید. در همین راستا متخصصین نصب و تعمیرات کولر مجموعه اسپارد آماده هستند تا کلیه خدمات مرتبط با این حوزه را با بهترین کیفیت برای شما انجام دهند.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی