سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

بخاری گازی پر استفاده ترین وسیله گرمایشی در خانه های ایرانی است. خیلی از افراد با فرارسیدن فصل سرما به سراغ بخاری های گازی خود می روند و خود را برای یک زمستان طولانی آماده می کنند. بخاری گازی وسیله ای است که گرمای مطبوعی را در فضای منزل فراهم می کند، اما استفاده از آن مستلزم رعایت چند نکته بسیار مهم هم می باشد. بخصوص آنکه این وسیله مستقیما با گاز شهری کار می کند و به همین خاطر هرگونه عیب یابی بخاری گازی باید به بهترین شکل صورت بگیرد.

مشکلاتی که یک بخاری گازی در طول دوران فعالیت خود ممکن است با آنها روبرو شود نیز بسیار متنوع اند. هریک از این مشکلات دلیل خاص خود را داشته و حتما از قبل باید آنها را برطرف کنید تا خدای نکرده به مشکلی برنخورید. مطلب زیر شما را با انواع مشکلات بخاری های گازی آشنا کرده و راه حل هایی برای رفع کردن آن مشکلات ارائه می دهد. پس با ما تا انتها همراه باشید.

عیب یابی بخاری گازی برقی ژاپنی

رایج ترین مشکلات در انواع بخاری گازی چه مواردی هستند؟

فرقی ندارد که بخاری گازی شما ایرانی باشد یا خارجی، زیرا همه انواع بخاری گازی از هر برندی با ایراداتی کم و بیش یکسان مواجه می شوند و به همین خاطر مثلا خیلی فرقی بین رفع مشکل بخاری بوتان با عیب یابی بخاری گازی برقی ژاپنی وجود ندارد. در ادامه مهمترین این ایرادات که بین همه انواع بخاری مشترک است را به صورت کامل معرفی می کنیم:

۱- خاموش شدن خود به خودی بخاری گازی

دلیل اصلی خاموشی بدون دلیل و خودکار بخاری گازی، گرم نشدن ترموکوپل و همچنین تنظیم نبودن شمعک است. اگر ترموکوپل خود را بررسی کنید و شمعک را تنظیم نمایید، این مشکل به احتمال زیاد برطرف می شود.

۲- احساس کردن بوی مونواکسیدکربن بلافاصله بعد از روشن شدن بخاری

ممکن است بعد از روشن کردن بخاری گازی به ناگهان بوی مونواکسیدکربن را استشمام کنید. این معضل ارتباط مستقیمی با دودکش بخاری یا دودکش ساختمان دارد و به یکی از چهار دلیل زیر اتفاق می افتد:

  • کوچکتر بودن قطر دودکش ساختمان از قطر دودکش بخاری
  • استفاده از دودکش بدون کلاهک
  • ارتفاع نامناسب دودکش روی پشت بام (ارتفاع دودکش باید حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر باشد)
  • مسدود بودن مسیر دودکش بخاری

این مشکل معمولا با بررسی دودکش و رفع ایراداتی که گفتیم، برطرف می شود.

نظرات کاربران سرویس بخاری گازی

درخواست سرویس بخاری گازی

دودکش بخاری گازی

۳- روشن نشدن بخاری گازی

این یک مشکل بسیار شایع است و در فرایند عیب یابی بخاری گازی حتما به آن توجه می شود. علت اصلی روشن نشدن بخاری گازی نیز غالبا به قطعه ترموکوپل ارتباط داده می شود. به طور کلی توجه داشته باشید که اگر سر ترموکوپل در شعله شمعک در جای خود قرار نگیرد، جریان برق ایجاد نمی شود و در نتیجه این جریان برق نمی تواند هسته بویین را جذب کند. بدین ترتیب فنر بویین به سمت خارج می رود، گاز به بخاری نمی رسد و بخاری روشن نمی شود.

۴- ضعیف بودن شعله بخاری گازی

خیلی اوقات هرچقدر هم که شعله بخاری را زیاد می کنید، اما باز هم گرما به حد کافی نرسیده و اصطلاحا شعله خود را ضعیف نشان می دهد. باید توجه داشته باشید که سوراخ های مشعل در معرض آلودگی همیشگی قرار دارند. در نتیجه این آلودگی ها نیز مسیر گاز و هوا مسدود می شود و شعله ضعیف می شود. برای رفع مشکل باید مشعل را خوب تمیز کنید تا شعله بخاری گازی تان مثل قبل پر حرارت باشد.

۵- احساس کردن بوی گاز خام بعد از روشن کردن بخاری

هرچند که این مشکل نادر است، اما در عین حال اهمیت بالایی دارد  و حتما باید ضمن هزینه برای تعمیر بخاری، در اسرع وقت به آن رسیدگی نمایید. در همین راستا اگر بعد از روشن کردن بخاری بوی گاز خام را استشمام کردید حتما اتصالات دستگاه را بررسی کنید، زیرا علت وقوع این ایراد، نشت گاز از اتصالات لوله‌ های رابط بین شیر کنترل و مشعل یا پیلوت است. می توانید این قسمت را با کف صابون آزمایش و عیب یابی کنید تا مطمئن شوید عملکرد آن به درستی صورت می گیرد.

۶- کم بودن شعله فندک

اگر گاز ورودی به دستگاه مناسب بود (مثلا در بازه زمانی افت فشار گاز شهری قرار نداشتید)، اما شعله فندک کم نشان می داد، مشکل از فیلترهای کثیف است. رفع این ایراد ساده بوده و کافی است که تنها کاور شیر کنترل را بردارید و فیلتر آن را تعویض کنید.

ترموکوپل بخاری گازی

۷- خاموش شدن شمعک

روشن نماندن شمعک بخاری نیز بسیار رایج است و معمولا به این شکل رخ می دهد که در هنگام روشن کردن بخاری، با رها کردن دکمه فرمان برای روشن ماندن شمعک، گاز دستگاه قطع شده و شمعک خاموش می شود. در این حالت مشکل از ترموکوپل یا بوبین دستگاه و به همین خاطر باید این قطعات را بررسی کنید.

استشمام بوی گاز در زمانی که بخاری در حال کار است چه معنایی می دهد؟

خیلی اوقات دیده شده که زمان روشن بودن بخاری گازی بوی گاز استشمام می شود. این اتفاق دو دلیل اصلی دارد که در ادامه روش رفع این مشکلات را به شما آموزش می دهیم:

۱- خاموش شدن یکی از شعله‌ های شمعک

اگر شعله شمعک تنظیم نباشد، این احتمال وجود دارد که یکی از شعله‌ ها خاموش شود. اتفاقی که منجر به استشمام بوی گاز در فضای ساختمان می‌ شود. برای رفع این مشکل باید پیچ پشت شمعک را باز کنید و با استفاده از پیچ گوشتی مناسب، پیچ تنظیم شعله را تنظیم نمایید. در این حال طول و اندازه شمعک باید تنظیم شود.

۲- اندازه نامناسب شعله های بخاری

اندازه نامناسب شعله بخاری یکی از ایراداتی است که بالاتر آن را توضیح دادیم. این اتفاق حتما باید جدی گرفته شود، زیرا ممکن است منشا بوی گاز در زمان روشن بودن بخاری باشد. اگر سوراخ های مشعل کثیف باشد، مسیر آن مسدود شده و جریان هوا و گاز مختل می شود و در نتیجه بوی گاز به مشام می‌ رسد. برای رفع این عیب باید مشعل را با برس یا فشار هوا تمیز کنید.

مشکلات بخاری گازی

چطور می توانیم عیب یابی بخاری گازی را انجام دهیم؟

عیب یابی بخاری گازی با بررسی برخی قطعات مهم آن مثل ترموکوپل، بویین، پیلوت و دودکش صورت می گیرد. در نتیجه اگر با نحوه کارکرد این قطعات آشنایی دارید، خودتان می توانید با به کار بستن ترفندهایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، کار عیب یابی دستگاه را انجام دهید. با این حال باید توجه داشته باشید که بخاری گازی دستگاهی نسبتا پیچیده است و مستقیما با جان ساکنین خانه ارتباط دارد. کوچکترین بی احتیاطی در زمان کار با آن می تواند منجر به خسارتی بزرگ شود. در نتیجه توصیه می کنیم که برای راه اندازی و رفع عیب آن، در صورت امکان از خدمات تعمیر بخاری اسپارد استفاده نمایید. بدین ترتیب خیال شما بابت کارکرد اصولی دستگاه راحت بوده و می توانید از گرمای بخاری تان لذت ببرید.

سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس بخاری گازی