سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار

با وجود آنکه امروزه تنوع سیستم های گرمایشی ساختمان بسیار بالا است، اما بخاری گازی همچنان یکی از محبوب ترین گزینه ها به حساب می رود. گرمای مطبوع، نصب ساده و کارکردی بدون پیچیدگی، از جمله مهمترین دلایل این محبوبیت هستند. این بخاری های گازی به گونه ای طراحی شده اند که هم نصب راحتی داشته باشند و هم در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت تعمیر شوند.

یکی از مشکلاتی که بر اثر کارکرد بالا برای بخاری های گازی اتفاق می افتد، این است که شمعک بخاری روشن نمی ماند. به این معنا که بعد از روشن شدن، شمعک به سرعت خاموش می شود و در نتیجه بخاری از کار می افتد. خوشبختانه برطرف کردن این مشکل کار سختی نیست. تنها باید علت آن را متوجه شوید و سپس ایراد را رفع کنید. مطلب زیر علت به وجود آمدن این مشکل را آموزش داده و شما را نحوه برطرف کردن آن آشنا می کند. با ما همراه باشید.

مشکل روشن نماندن شمعک بخاری

چرا بخاری گازی روشن نمی شود؟

نظرات کاربران سرویس بخاری گازی

درخواست سرویس بخاری گازی

روشن نشدن بخاری گازی می تواند دلایل مختلفی مانند اشکالات در اتصالات و دودکش بخاری یا خراب شدن فندک داشته باشد که در ادامه این مطلب برخی از مهمترین این دلایل را توضیح داده ایم:

۱- اشکال در اتصالات و دودکش بخاری

از اصلی ترین دلایل روشن نشدن بخاری گازی، اشکال در سیستم اتصالات و دودکش دستگاه است. بدین ترتیب که اگر به علت گرد و خاک زیاد و یا وجود شیء خارجی درون لوله گاز، اتصالات و یا دودکش مسدود شوند، جریان گاز به بخاری راه پیدا نکرده و دستگاه روشن نمی شود. همچنین ممکن است در اتصالات بخاری نشتی گاز وجود داشته باشد، که مشکل مهمی بوده و به همین خاطر به سرعت باید توسط متخصص بررسی شود.

۲-  مشکل در ترموکوپل یا بویین بخاری

اشکال در ترموکوپل یا بویین بخاری یکی از مهمترین دلایل خراب شدن بخاری و روشن نماندن آن است. ترموکوپل از دو فلز که غیر هم جنس بوده و از یک طرف به هم متصل هستند و از طرف دیگر سر آزادند، تشکیل شده است. کارکرد اصلی این قطعه تولید برق است. اگر در زمان روشن کردن بخاری و در هنگامی که دکمه فرمان شمعک را می چرخانید و یا فشار می دهید گاز به قطعه نمی رسد، ترموکوپل مشکل دارد. 

۳- خراب شدن فندک

فندک یا جرقه زن گرمای لازم برای شعله‌ ور شدن را تولید می‌ کند. اگر تشخیص دادید که علت روشن نشدن بخاری به خاطر این است که فندک خراب شده و جرقه نمی زند، اول جریان گاز درون دستگاه را تست کنید. به همین منظور اتصالات بخاری را بررسی کنید و بعد از چند دقیقه دوباره امتحان کنید. همچنین از یک کبریت برای روشن شدن بخاری و شعله ور شدن آن بهره بگیرید.

جرق نزدن فندک البته ممکن است که مربوط به تنظیمات باشد. توجه داشته باشید که فندک بخاری دارای دو پیچ حداقل و حداکثر تنظیم است که اگر این دو پیچ به خوبی تنظیم نشده باشند، جرقه زن به خوبی کار نخواهد کرد. این پیچ ها را خوب محکم کنید تا از جانب آنها مطمئن شوید. اگر همه این کارها را انجام دادید و باز هم دستگاه روشن نشد، باید از متخصصین سرویس و تعمیر بخاری گازی کمک بگیرید.

روشن نشدن بخاری گازی

۴- انحراف نازل گاز

نازل گاز از جمله قطعات مهم بخاری گازی است و وظیفه انتقال گاز به داخل مشعل برای تولید گرما را دارد. در صورتی این نازل گاز از مسیر خود منحرف شود، گاز به خوبی به مشعل نرسیده و به همین خاطر بخاری روشن نخواهد شد. در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما به سراغ پیچ های نازل بروید و مطمئن شوید که در جای خود محکم بسته شده اند و اجازه نمی دهند که نازل تکان بخورد.

چرا شمعک بخاری گازی روشن نمی ماند؟

یک مشکل خیلی اساسی که بسیاری از مشتریان بخاری گازی با آن برخورد می کنند، روشن نماندن شمعک دستگاه است. به این معنی که بخاری در ابتدا روشن شده و شعله ور نیز می شود، اما بعد از مدتی از کار می افتد و خاموش می گردد. دلیل اینکه شمعک بخاری روشن نمی ماند، در اکثر موارد مربوط به ترموکوپل یا بویین دستگاه می باشد. به همین خاطر در وهله اول این قطعات را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید. همچنین ممکن است این اتفاق دلایل دیگری نیز داشته باشد که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت می کنیم.

این مشکل البته دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد. اگر گه گاهی بخاری گازی خود به خود خاموش می‌ شود، مشکل ممکن است به خاطر تنظیم نبودن شعله شمعک یا گرم نشدن ترموکوپل باشد. توجه داشته باشید که در ساختار بخاری گازی اگر سر ترموکوپل به درستی در شعله شمعک قرار نگرفته باشد، جریان برقی که تولید می‌ شود به حدی نیست که بتواند هسته بویین را در حالت جذب نگه دارد. در این وضعیت فنر بویین هسته را به سمت بیرون هدایت می کند. بدین ترتیب با مسدود شدن مسیر گاز بخاری خاموش می‌ شود.

اگر به منظور برطرف کردن مشکل روشن نماندن شمعک بخاری، متوجه شدید منشا مشکل همین جا است، باید شعله شمعک را که پایین‌ تر یا بالاتر از سر ترموکوپل قرار گرفته، دوباره به حالت اولیه برگردانید و آن را به صورت استاندارد تنظیم نمایید (ترجیحا از متخصص کمک بگیرید).

مشکل شمعک بخاری گازی

چند نکته در رابطه با اینکه چرا شمعک بخاری روشن نمی ماند

  • خیلی از مشکلات مربوط به بخاری گازی به نصب غیراستاندارد آن مربوط می شود. به همین خاطر ترجیحا قیمت نصب بخاری را به جان بخرید در انجام این فرایند حتما از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید.
  • برای آنکه مطمئن شوید اتصالات دودکش بخاری به درستی عمل می کند، شعله یک کبریت را نزدیک دهانه دودکش قرار دهید. در صورتی که شعله به سمت دودکش متمایل شد به این معنی است که دودکش باز است و قدرت خوبی دارد.
  • پس از نصب بخاری گازی از کف و صابون برای همه اتصالات استفاده کنید و یک نشت یابی اساسی را انجام دهید تا خیالتان از همه جهت راحت شود.
  • توجه داشته باشید که قطر دودکش روی دیوار نباید از قطر دودکش روی بخاری کمتر باشد.
  • اگر همه قطعات بخاری گازی را بررسی کردید و از جریان گاز درون دستگاه نیز مطمئن شدید، اما متوجه شدید که بخاری در روشن شدن همچنان مشکل دارد، احتمال دارد که این مشکل مربوط به کوتاه بودن شعله پیلوت و تنظیم نشدن آن باشد. در چنین موردی، کاور شیر کنترل را برداشته و فیلتر را تعویض نمایید.
  • در صورتی که هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دکمه فرمان برای روشن کردن شمعک، گاز قطع و شمعک خاموش می شود، به احتمال بسیار بالا مشکل از بویین است. در چنین مواقعی بهتر است که بویین را تعویض نمایید.
  • اما در صورتی که در هنگام روشن کردن بخاری با رها کردن دکمه فرمان برای روشن کردن شمعک، گاز قطع شده و شمعک خاموش می‌شود، مشکل از ترموکوپل بوده و باید آن را تعویض کنید.
  • در شرایطی که با چرخاندن دکمه از حالت پیلوت به شعله اصلی مشعل روشن نشده و به جای آن گازهای زیادی به اطراف پراکنده می‌شود، مشکل از ژیگلور و قطعات متصل به آن بوده و باید آنها را بررسی کنید.
  • ترجیحا بین سیستم لوله کشی ساختمان و بخاری گازی از شیر قطع و وصل توپی استفاده کنید. این وسیله این امکان را به شما می دهد که در هر لحظه که بخواهید جریان گاز ورودی به بخاری را قطع کنید.

مشکلات روشن نشدن بخاری گازی

حرف آخر اسپارد

در این مطلب مهمترین دلایل روشن نشدن بخاری گازی را بررسی کردیم و دلیل اصلی اینکه چرا شمعک بخاری روشن نمی ماند را بازگو کردیم. بدین ترتیب خود شما نیز می توانید ضمن رعایت نکات بالا این گونه مشکلات را برطرف کنید. با این وجود اگر می خواهید که بخاری تان به صورت اصولی عیب یابی شود و همه مشکلات آن برطرف شود، می توانید از خدمات تعمیر بخاری گازی مجموعه اسپارد بهره بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

سرویس بخاری گازی

  • عیب‌یابی و تعمیر دقیق
  • اعزام فوری سرویس‌کار
درخواست سرویس بخاری گازی