سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر

مزایای بسیار زیاد کولر گازی نسبت به کولر آبی و سایر وسایل سرمایشی بر کسی پوشیده نیست. کولر گازی نیاز به کانال کشی ندارد، باد خنک تری تولید می کند و سر و صدای کمتری هم دارد. اما از قدیم گفته اند که “هر گلی خاری دارد!”. و خب کولر گازی هم از جمله لوازمی است که دقیقا مصداق همین جمله است. وسیله ای که در کنار خوبی های فراوان، عیوبی هم دارد. یکی از این عیوب، خاموش شدن ناگهانی آن است.

در رابطه با علت خاموش شدن کولر گازی صحبت های بسیاری شده است، اما واقعا کدام یک از این استدلال ها درست هستند؟ دلیل اصلی خاموشی ناگهانی اسپلیت چیست؟ چرا کولر گازی خاموش می شود و دیگر روشن نمی شود؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال ها هستید و می خواهید مشکلات کولر گازی منزلتان را خودتان برطرف کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

چرا کولر گازی خاموش می شود

علت خاموش شدن کولر گازی چیست؟

خاموش شدن کولر گازی می تواند دلایل مختلفی مانند خرابی ترموستات یا خرابی رله استارت داشته باشد. ما در ادامه این مطلب به مهمترین دلایل خاموش شدن کولر گازی اشاره می کنیم:

۱- خرابی ترموستات اسپلیت

احتمالا اصلی ترین دلیل خاموشی کولر گازی همین مورد می باشد. ترموستات مسئول آف و آن خودکار دستگاه است و اگر تنظیمات آن با اشکال روبرو شود، کولر گازی به شکل نامعلومی روشن و یا خاموش می شود.

۲- خرابی رله استارت

اگر مشکل روشن و خاموشی کولر به ترموستات مربوط نبود، باید به سراغ رله استارت بروید. این قطعه نقش مهمی در خاموش شدن دستگاه در هنگام ورود الکتریسیته با ولتاژ بالا دارد و به محض آنکه آسیب ببینید، عملکرد کولر گازی خاموش می شود. یک سرویسکار کولر معمولا به این قطعه توجه ویژه ای دارد.

۳- اشکال در برق کشی خانه

هر گونه ایراد در سیم کشی ساختمان، می‌ تواند منجر به خاموشی ناگهانی کولر گازی شود. در صورتی که این گونه اشکالات برطرف نشود، احتمال آنکه آسیب بسیار اساسی به اسپلیت وارد شود بالا است. در نتیجه حتما از درستی سیستم برق کشی ساختمان و نحوه اتصالات کولر گازی اطمینان حاصل کنید (توجه داشته باشید که برای راه اندازی کولر گازی معمولا به برق ۲۲۰ ولت نیاز دارید).

نظرات کاربران سرویس کولر گازی

درخواست تعمیر کولر گازی

خاموش شدن اسپلیت

۴- خرابی اورلود دستگاه

وظیف اورلود جلوگیری از سوختن یا داغ شدن بیش از اندازه قطعات کولر گازی است. یعنی اگر قطعه ای بیش از اندازه داغ شود، اورلود به سرعت وارد عمل شده و جریان برق ورودی به دستگاه را قطع می کند. حال اگر اورلود آسیب ببیند، کولر گازی می تواند بی دلیل خاموش شود. برای اطمینان از سلامت اورلود حتما باید آن را با آمپر متر تست کنید.

۵- خرابی برد کولر

برد کولر فرمان های صادر شده به کولر را تحلیل کرده و هر یک از آنها را به بخش مورد نظر ارسال می کند. در شرایطی که این قطعه مهم آسیب ببیند، دائما دستورات غلطی به قسمت های مختلف کولر ارسال می کند و به خاطر کولر گازی بدون دلیل خاموش می شود.

۶- کثیف شدن فیلترها

فیلتر هوا وظیف تصفیه هوای ورودی به فضای داخل ساختمان را دارد. فیلترها به همین خاطر در معرض آلودگی دائمی هستند و به صورت دوره ای باید تمیز شده یا تعویض شوند. در غیر این صورت (اگر فیلتر هوایتان کثیف باشد)، انتقال جریان هوا در خانه با اختلال روبرو می شود. به همین خاطر کولر مدام کار می کند تا هوای خانه را تمیز و خنک کند و این روند ادامه خواهد داشت تا زمانی که کولر از کار بیفتد و یا آنکه آنقدر داغ شود که جریان برق آن قطع شود و دستگاه خاموش شود.

همچنین کثیف شدن فیلترها می تواند باعث ایجاد هوای نامطبوع در محیط خانه شود. البته علت بوی بد کولر گازی می تواند متفاوت از این موضوع باشد و به طور کلی علل مختلفی وجود دارند.

۷- خرابی کمپرسور کولر

کمپرسور در روشن شدن کولر گازی نقش دارد. در واقع برای آنکه دستگاه به کار بیفتد، کمپرسور باید استارت بزند. در نتیجه اگر به هر دلیلی پس از اینکه کولر را روشن کردید و بلافاصله با صدایی نابهنجار مواجه شدید، و یا کولر گازی بدون صدا و در عرض چند ثانیه خاموش شد، احتمال دارد کمپرسور جام کرده باشد. به همین خاطر کمپرسور از مدار خارج می شود و اسپلیت آف می شود. خرابی کمپرسور ممکن است به دلایلی مختلف مثل کارکرد بیش از اندازه اسپلیت، سوختن خازن راه انداز، کم بودن ولتاژ برق ورودی به کولر و سیم کشی نامناسب شبکه برق ساختمان اتفاق بیفتد.

آف شدن ناگهانی کولر گازی

خاموش شدن کولر گازی چه دلایل دیگری دارد؟

زمانی که کولر گازی شما بدون دلیل خاصی خاموش شد، در ابتدا باید مواردی که بالاتر توضیح دادیم را بررسی کنید. با این وجود اما امکان دارد که دلیل اصلی خاموشی موارد بالا نبوده و اختلال در عملکرد دستگاه ناشی از یکی از علت های زیر باشد:

  • نشتی روغن؛ نشت روغن از داخل کندانسور دستگاه باعث می‌ شود روغن درون دستگاه که برای ادامه فعالیت کولر ضروری است، به شدت کاهش یافته و سیلندر‌ها و پیستون از کار بیافتد.
  • گرفتگی مسیر جریان گاز؛ اگر مسیر جریان گاز داخل دستگاه مسدود شود، بلافاصله پس از روشن کردن دستگاه، صدایی عجیب تولید می شود و کولر فورا خاموش می شود. اگر لوله های عبوردهنده گاز به هر دلیلی خم شده یا کلا مسدود شوند، اسپلیت روشن نشده و یا اینکه سریعا خاموش می شود.
  • کثیف بودن کویل کنداسور؛ کویل کنداسور در معرض انواع آلودگی ها از جمله گرد و غبار قرار دارد. اگر کویل کثیف باقی بماند و به آن رسیدگی نشود، کولر گازی بعد از مدتی کار کردن خاموش می شود.
  • کم بودن میزان گاز کولر؛ گاز کولر مستقیما در خنک کنندگی دستگاه نقش دارد. اگر این گاز کم شود و به موقع شارژ نشود، کولر گازی قادر به خنک کردن فضا نبوده و بعد از چند دقیقه خاموش می شود.
  • قرار گرفتن پنل خارجی در منطقه نامناسب
  • عدم سرویس به موقع

عدم تناسب فضا با حجم کولر می تواند باعث خاموش شدن کولر گازی شود؟

اگر توان کولر گازی شما مناسب متراژ منزل یا محل کارتان نباشد، به موتور آن فشار بسیار زیادی وارد می شود. کولر گازی در این شرایط نمی تواند به وظیفه خود به درستی عمل کند و بعد از مدتی خاموش می شود. در همین رابطه توصیه می کنیم که اگر بعد از مطالعه این مطلب احساس کردید که هیچکدام از دلایل گفته شده نمی تواند بر خاموشی کولر شما تاثیر داشته باشد به راهنمای خرید کولر گازی مراجعه کنید.

از کار افتادن اسپلیت

حرف آخر اسپارد

به یاد داشته باشید که کولر گازی وسیله ای کاملا تخصصی است. از همین رو اگر تجربه کافی کار با آن را ندارید، و می خواهید علت خاموش شدن کولر گازی را متوجه شوید، خودتان دست به آچار نشوید و رفع ایراد را به یک تکنسین حرفه ای بسپارید. البته نکاتی که بالاتر گفتیم شما را در ریشه یابی مشکل و برطرف کردن آن یاری می کند، اما این مهارت و تجربه متخصص است که بهترین نتیجه را برای شما رقم می زند. می توانید روی خدمات ما حساب باز کنید.

سرویس کولر گازی

  • نصب و راه اندازی حرفه‌ای
  • اعزام فوری نصاب ماهر
درخواست تعمیر کولر گازی