سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

از جمله مهمترین بخش های کولر آبی، پمپ آب (واتر پمپ) است که نقشی اساسی در تولید باد خنک توسط کولر دارد. در واقع هر زمان که مشاهده کردید کولر آبی تان مثل قبل خنک نمی کند، یکی از قطعاتی که اول از همه باید بررسی کنید، همین پمپ آب است. قطعه ای که با انتقال آب موجود در کفی دستگاه به سه راه توزیع کننده آب در بالای کولر، پوشال ها را مرطوب کرده و از این راه باعث می شود که باد گرم بیرون به بادی سرد تبدیل شود.

پمپ آب اما مثل سایر اجزای الکتریکی کولر، در معرض انواع آسیب دیدگی ها قرار دارد. به خصوص آنکه با هر بار روشن کردن دستگاه، واتر پمپ نیز به کار می افتد و تا زمانی که کولر خاموش شود، این قطعه این فعالیت می کند. از این رو پمپ آب با گذر زمان به تدریج فرسوده شده و احتمال خرابی آن افزایش می یابد. به همین جهت باید همواره نسبت به عملکرد واتر پمپ کولر خود هوشیار بوده و در صورت خرابی آن، به سرعت تعمیرش کنید. مطلب زیر در همین راستا تهیه شده و شما را با دلایل خرابی پمپ آب و چگونگی تعمیر پمپ آب کولر آشنا می کند. با ما همراه باشید.

تعمیر کردن واتر پمپ

پمپ آب کولر از چه اجزایی تشکیل شده و چطور کار می کند؟

پمپ کولر آبی از جمله قطعات بسیار حساس کولر است که آب ذخیره شده در کفی کولر را به داخل سه راهی های توزیع کننده آب در بالای پوشال ها هدایت می کند تا پوشال ها خیس شوند. در این حالت هوای گرم به این پوشال های خیس برخورد کرده و خنک می شود. این هوای سرد تولید شده با چرخش پروانه، به داخل کانال های کولر و سپس به فضای داخلی ساختمان هدایت می شود و فضای مطبوعی را درون ساختمان ایجاد می کند. پمپ کولر آبی همچنین با خنک نگه داشتن محفظه کولر مانع از داغ شدن موتور می شود. به همین خاطر اگر پمپ از کار بیفتد، احتمال سوختن موتور نیز بالا می رود.

پمپ کولر آبی از یک کلاهک پمپ کولر آبی، پایه پمپ، پروانه پمپ، کفی پمپ و چپقی تشکیل شده است. وظیفه هر یک از این قطعات به شرح زیر است:

  • کلاهک پمپ مانند یک حفاظ در بالای موتور قرار می گیرد و مانع از ورود آب به درون موتور می شود.
  • پایه پمپ درون آب موجود در کفی کولر قرار گرفته و آب را به پوشال ها پمپاژ می کند.
  • پروانه پمپ که معمولا ۳ تا ۴ پره دارد، درون پایه پمپ در زیر آب قرار گرفته و مانند یک توربین عمل می کند.
  • کفی پمپ زیر پایه اصلی و بدنه دستگاه قرار گرفته و وظیفه آب بندی پمپ کولر آبی را بر عهده دارد.
  • چپقی پمپ لوله ای کوتاه برای اتصال پمپ به شیلنگ است که آب خروجی از پمپ را به سه راهی و به پوشال ها منتقل می کند.

پمپ آب به چه دلیلی کار نمی کند و خراب می شود؟

در صورتی که متوجه شدید که پمپ کولرتان کار نمی کند، باید در اسرع وقت دلیل به وجود آمدن مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. به طور معمول، مهمترین دلایل ایجاد اشکال در سیستم واتر پمپ کولرهای آبی مرتبط با عواملی مانند استهلاک پره های پمپ آب است که ما در ادامه مطلب به معرفی این عوامل می پردازیم:

۱- استهلاک پره‌ های پمپ آب

جنس پره های پمپ از پلاستیک و در نتیجه طبیعی است که به مرور زمان دچار فرسودگی و استهلاک شوند. زمانی هم که این پره‌ ها تغییر شکل دهند، کیفیت کار پمپ افت می کند و دستگاه با مشکل روبرو می شود. علاوه بر آن، شکستگی و یا جرم‌ گرفتگی پره‌ ها نیز موجب می شود که پمپ دیگر نتواند بچرخد و مدام در جای خود گیر می کند. برای رفع این مشکل نیز می تواند پروانه آسیب دیده واتر پمپ را با یک نمونه سالم جایگزین کنید.

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

خراب شدن پمپ آب کولر

۲- نبود آب کافی در کولر آبی

کم بودن آب در کفی کولر می‌ تواند پمپ را نیز از کار بیاندازد. در چنین شرایطی اگر کلید پمپ آب را بزنید و موتور کولر را نیز روشن کنید، اما هیچ آبی در کفی کولر برای پمپاژ توسط پمپ وجود نداشته باشد، پمپ به صورت خشک کار می کند و حتی ممکن است بسوزد. در صورت خشک کار کردن پمپ، اول از همه باید علت نرسیدن آب به کولر را متوجه شوید. به همین منظور قطعی یا نشتی شلنگ اصلی آب کولر، خرابی یا تنظیم نبودن شناور، خرابی احتمالی سه راهی آب کولر، وجود سوراخ در بدنه و یا نشتی در کفی کولر را کامل بررسی کنید.

۳- ورود اجسام بیرونی از کفی کولر به پروانه واتر پمپ

اگر اشیای خارجی به پروانه وارد شوند، پمپ به سرعت از کار خواهد افتاد. بدین صورت که بعد از ورود اجسام به آب موجود در کفی، پمپاژ آب موجب گیر کردن آن اجسام به پره‌ های پروانه پمپ شده و فشار زیادی به موتور پمپ وارد می کند. در این حالت پره ها نمی چرخند و پمپ بلافاصله می سوزد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از راه‌اندازی کولر حتما کفی آن را تمیز کنید. همچنین در صورت ایجاد رسوب یا لجن در مدت زمان استفاده آن‌ها را نیز پاک کنید.

۴- عدم تعویض به موقع پوشال‌ ها

شاید عجیب به نظر برسد، اما اگر پوشال ها را به موقع تعویض نکنید این احتمال به وجود می آید که پکپ به درستی کار نکند. توجه داشته باشید که از آنجایی که پوشال‌ ها به مرور رسوب می گیرند و فرسوده می شوند، با ریختن آب روی آنها، کثیفی‌ های نشسته بر روی آنها به کفی کولر هدایت می شود. و خب همان‌ طور که اشاره کردیم، ورود اجسام و رسوبات بیرونی از کفی کولر به داخل پروانه پمپ نیز موجب از کار افتادگی و سوختن پمپ می‌ شود. به همین خاطر حتما تعویض پوشال های کولر آبی را در اولویت کاری خود قرار دهید.

۵- عدم برق رسانی به پمپ کولر آب

اگر پمپ آب کولرتان خراب شده و کار نمی کند، باید حتما از اتصال برق به آن مطمئن شوید. توصیه می کنیم که برای انجام این کار حتما از متخصص تعمیرات کولر آبی کمک بگیرید. اما در صورت داشتن تخصص می توانید با استفاده از ابزاری به نام مولتی متر جریان برق را راه اندازی کنید. البته اگر این جریان برق وصل شد اما هنوز هم برقی به پمپ نرسید، باید مدار شکن را بررسی کنید تا اگر ایرادی داشت آن را برطرف کنید.

۶- گرفتگی و مسدود شدن شلنگ آب

در صورت گرفتگی یا مسدود شدن شلنگ، پمپ آب با یک تهدید جدی مواجه می شود. به همین خاطر جهت اطمینان از عدم گرفتگی در شلنگ و یا سایر قسمت‌ های کولر، حتما باید کف پمپ را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه رسوب، آهک و یا گرفتگی خاصی سعی کنید آن را حتما برطرف کنید، زیرا رسوب گرفتگی و ایجاد آهک در کف پمپ و درون شلنگ‌ ها باعث می‌ شود که آب به درستی منتقل نشود و پمپ خشک کار کند و بسوزد. برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل نیز می توانید به راحتی یک توری در دستگاه قرار دهید تا هیچ رسوبی در ورودی و کفی پمپ ایجاد نشود.

واتر پمپ کولر آبی

تعمیر پمپ آب کولر ممکن است یا بهتر است آن را تعویض کنیم؟

بعد از آنکه علت ایجاد مشکل در پمپ آب کولر خود را متوجه شدید، باید به سراغ تعمیر آن بروید. در ابتدای این مطلب راهکارهایی برای تعمیر سیستم پمپ آب ارائه کردیم، اما خیلی از افراد سوال می کنند که آیا واقعا ارزش دارد که یک پمپ خراب شده را تعمیر کنیم؟ یا بهتر آن است که واتر پمپ مستهلک را با یک نمونه نو و سالم جایگزین کنیم؟ ما در ادامه جواب این سوال را به شما توضیح می دهیم.

در پاسخ باید گفت از آن جایی که پمپ آب کولرهای معمولی چندان گران نیست، در صورتی که خراب شد و یا آنکه سوخت، بهتر است به جای تعمیر پمپ آب کولر، آن را با یک نمونه سالم جایگزین کنید تا خیال شما از بابت کارکرد بعدی قطعه راحت باشد. البته اگر پمپ را بررسی کردید و دیدید که آسیب وارد شده به آن چندان هم جدی نیست و با یک تعمیر جزئی دوباره کار می کند، می توانید آن را تعمیر کنید تا از این طریق در هزینه هایتان نیز صرفه جویی شود.

در هر صورت اگر تصمیم گرفتید پمپ را تعویض کنید، ابتدا باید مکان آن را پیدا کنید. برای پیدا کردن مکان پمپ پنل کناری کولر را باز کنید تا به پمپ دسترسی راحتی داشته باشید. سپس به آرامی و با احتیاط شلنگ آب رسان پمپ آب را جدا کنید و بعد به کمک یک سیم چین گیره دو طرف شلنگ پمپ را جدا کنید. در مرحله بعد یک بخش T شکل مشاهده خواهید کرد، که همان خط آب رسانی پمپ است. باید این بخش را حذف کرده و برای جایگزین کردن پمپ جدید باید گیره را به دو طرف شلنگ وصل کرده و سپس پمپ آب جدید را از یک سمت به بخش T  شکل آب رسانی و از سمت دیگر به بخش توزیع کننده آب وصل کنید.

چند نکته در رابطه با تعمیر واتر پمپ کولر آبی

  • با استشمام بوی سوختگی از واتر پمپ کولر آبی، فورا کولر را خاموش کنید.
  • هر چند وقت یک بار پمپ کولر آبی را روغن کاری کنید تا به خوبی کار کند.
  • اگر برای تعمیر پمپ آب کولر خواستید سیم کشی ها را جداسازی کنید، بهتر است محل سیم ها را با ماژیک علامت گذاری کنید یا از آن عکس بگیرید تا در زمان متصل کردن دوباره آنها دچار مشکل نشوید.
  • برای هرچه سالم تر ماندن کولر آبی تان، در پایان فصل گرما، آب کولر را خالی کرده و اتصالات برق آن را از کلید اصلی قطع کنید.
  • در راه اندازی کولر آبی در ابتدای فصل گرما، از مراحل آب رسانی به واتر پمپ کولر آبی مطمئن شوید.
  • همه ساله و در ابتدای فصل گرما پوشال ها را عوض کرده و ترجیحا کولرتان را سرویس کنید.
  • توجه داشته باشید که سرویس و تعمیرات کولر آبی امری کاملا تخصصی است. از این رو هزینه تعمیرات کولر آبی کاملا ارزش نتیجه ای که می گیرید را دارد. به همین خاطر توصیه می کنیم که در کمک گرفتن از متخصص این حوزه تردید به خود راه ندهید.

تعمیر واتر پمپ

حرف آخر اسپارد

سعی ما این بود که در این مطلب شما را با اصلی ترین دلایل خرابی واتر پمپ کولرهای آبی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که وقوع ایراد در این قطعه باعث می شود که عملکرد کلی دستگاه مختل شود و به سایر قطعات آن آسیب وارد شود. از این رو به محض مشاهده مشکل، موضوع را ریشه یابی کرده و نسبت به تعمیر پمپ آب کولر خود اقدام نمایید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی