سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

کولر آبی نسبت به بسیاری از وسایل سرمایشی دیگر مصرف برق کمتری دارد، خنکای مطبوع تری تولید می کند، قیمت مناسب تری دارد و در آب و هوای گرم و خشک بازدهی بیشتری دارد. در نتیجه جای تعجبی نیست که کولر آبی همچنان بسیار پر فروش بوده و در اکثر خانه های ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد. این دستگاه که دهه ها است وارد بازار کشورمان شده است، از قطعات ثابت و مشخصی تشکیل شده که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

بخش های مختلف کولر آبی نسبتا ساده بوده و خوشبختانه به راحتی می توان با آنها آشنا شد. و طبیعی است که هرچه بیشتر با این قطعات آشنا باشید، بهتر می توانید با عیوب آن روبرو شده و سریع تر مشکلات احتمالی آن را ریشه یابی و برطرف کنید. پس اگر علاقه مندید تا یک بار به طور جامع با همه قطعات اصلی کولرهای آبی آشنا شوید و کاربرد هر یک از آنها را بشناسید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

قبل از اینکه به سراغ معرفی بخش های مختلف کولر برویم یادآور شویم که در اسپارد مگ مقاله ای در رابطه با بهترین برند کولر آبی نیز تهیه کرده ایم که خواندن آن قطعا جذاب است.

قطعات کولر آبی

کولر آبی از چه اجزای الکتریکی تشکیل شده است؟

مهمترین قسمت از بخش های مختلف کولر آبی، قطعات الکتریکی هستند. کلیه اجزای این بخش به کمک نیروی برق به حرکت در می آیند و با انتقال انرژی خود به قطعات مکانیکی، باد خنک تولید می کنند. اجزای الکتریکی دستگاه در عین اهمیت بالا، نسبت به سایر قطعات حساسیت بیشتری دارند و در صورتی که خراب شوند، هزینه زیادی را به صاحب کولر تحمیل می کنند. اصلی ترین قطعات کولرهای آبی مانند دینام را در ادامه به شما معرفی می کنیم:

۱- موتور (دینام)

قلب تپنده کولر آبی موتور آن است که با چرخش خود، پولی کوچک را به حرکت درآورده، تسمه را می ‌چرخاند و موجب حرکت پولی بزرگ می شود. بدین ترتیب محور پروانه نیز به چرخش درآمده و با فعالیت پروانه، باد خنک تولید می شود. موتور مهمترین بخش کولر است و با کوچک ترین اختلالی، عملکرد دستگاه را نیز با مشکل روبرو می کند. از این رو سعی کنید خیلی از دور موتور تند استفاده نکنید و حتما به طور دوره ای و منظم آن را سرویس و روغن کاری کنید.

۲- پمپ آب (واتر پمپ)

واتر پمپ آب را به بخش های بالایی کولر و پوشال ها انتقال می دهد و در تولید هوای سرد نقش بسزایی دارد. وقتی که کلید پمپ آب را روشن می کنید، این قطعه به کار می افتد و پوشال ها را خیس می کند. پمپ آب داخل تشتک کولر قرار می ‌گیرد و آب از قسمت زیرین آن به داخل پمپ کشیده می ‌شود و از طریق شلنگ به لوله‌های توزیع آب منتقل می شود. سرویس پمپ، رسوب زدایی شلنگ و روغن کاری مخزن آن در بهبود عملکرد دستگاه اهمیت زیادی دارد.

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

واتر پمپ کولر

۳- جعبه تقسیم برق

جعبه تقسیم برق در هر وسیله ای وظیقه انتقال انرژی الکتریکی به قطعات برقی را دارد. این قطعه در کولر آبی نیز انرژی الکتریکی را دریافت کرده و به قطعات مختلف آن می‌ فرستد. این قسمت بسیار حساس باید در جایی از بدنه کولر قرار گیرد که به هیچ عنوان خیس یا مرطوب نشود و به سایر قطعات دستگاه و یا حتی تکنسین کولر آسیب وارد نکند.

قطعات مکانیکی کولر آبی کدام هستند؟

همانطور که اشاره کردیم، قطعات مکانیکی انرژی حرکتی را از قطعات الکتریکی دریافت می ‌کنند و موجب تولید باد خنک می شوند. اصلی ترین قطعات مکانیکی کولر آبی عبارتند از:

۱- شناور

شناور مهمترین قطعه مکانیکی کولر است و  وطیفه قطع و وصل ورود آب به داخل تشتک را بر عهده دارد. اگر این قطعه مشکل پیدا کند جریان آب رسانی به پوشال ها و تولید باد سرد مختل می شود. خوشبختانه شناورهای کولرهای مدرن امروزی دارای درجه ‌بندی روی بدنه هستند و برای تنظیمات بهتر به تکنسین کمک می کنند.

۲- پولی بزرگ و کوچک

در کولر دو پولی داریم. پولی بزرگ به پروانه وصل می شود و پول کوچک به پروانه (که موجب چرخش پروانه می شود). پولی از جمله قطعات مهم کولر آبی است و هنگام سرویس کولر آبی حتما باید بازرسی شود. به طور مثال رفع صدای کولر آبی در بسیاری اوقات با روغن کاری پولی ها به سادگی امکان پذیر است.

پولی کولر آبی

۳- تسمه

تسمه کولر آبی پولی بزرگ را به حرکت در می آورد و در نهایت موجب چرخش پروانه می شود. وظیفه این قطعه مکانیکی انتقال انرژی حرکتی از موتور به پروانه است. تسمه از جمله قطعات مصرفی کولر آبی است و به صورت دوره ای باید تعویض شود، در غیر این صورت صدای نابهنجار تولید کرده و موجب خرابی کولر می شود.

۴- پروانه کولر آبی

پروانه یک قطعه اساسی درون کولر آبی است که نقش بسزایی در عملکرد قدرتمند دستگاه دارد. در صورتی که پروانه تنظیم نباشد، بیشتر انرژی موتور به هدر می رود و باد خنک تولید نمی شود. پروانه از جمله قطعاتی است که حتما باید در سرویس دوره ای بررسی شود (خود پروانه، محور پروانه و یاتاقان های پروانه) تا در صورت خرابی، فورا تعویض شود (نحوه تعویض پروانه کولر آبی).

بخش های مختلف کولر آبی در بدنه چه چیزهایی هستند؟

احتمالا همه شما با بدنه کولر آبی آشنایی دارید. فلزی معکبی شکل که از ۴ ستون، سقف و کفی تشکیل شده است. این بدنه فلزی بسیار مقاوم است و در برابر تغییرات آب‌ و هوایی آسیب‌ پذیر نیست. اما بهتر است در صورت رنگ پریدگی یا پوسیدگی (به خصوص در قسمت کف بدنه) حتما عایق کاری و ترمیم شود. در ادامه این راهنما مهمترین قطعات تشکیل دهنده بدنه کولر و کاربردشان را به شما معرفی می کنیم:

۱- دریچه‌ ها

در اطراف بدنه کولر دریچه ها قرار دارند که جریان هوا را به داخل دستگاه منتقل می کنند. داخل دریچه ها با پوشال پوشانده می شود. در صورت مشاهده رسوب در داخل دریچه ها، حتما دستگاه را تمیز کنید تا رسوب ته نشین شده در دریچه ها برطرف شده و هوا به داخل دستگاه جریان پیدا کند.

۲- پوشال ها

به رشته‌ های کوتاه چوبی که در توری های بسته شده قرار می‌گیرند و داخل دریچه ها سوار می شوند، پوشال گفته می شود. کولرهای آبی بزرگ معمولا پوشالی هستند. پوشال وظیفه خنک کردن باد را دارد. بدین ترتیب که آب انتقال داده شده توسط واترپمپ را جذب می کند و موجب می شود که باد تولید شده توسط پروانه خنک شود. توصیه می شود که تعویض پوشال ها را هر دو سال یک بار انجام دهید تا قارچ و باکتری در آنها جمع نشوند. ضمن آنکه حتما دقت کنید که ابعاد پوشال با اندازه کولر آبی تان یکسان باشد.

پوشال کولر آبی

۳- شیر تخلیه

شیر تخلیه در کفی کولر آبی قرار دارد و در صورت پر شدن بیش از حد کولر از آب (که احتمال آسیب رساندن به قطعات الکتریکی دستگاه را داشته باشد)، آب اضافی را تخلیه می‌ کند.

۴- شبکه آب‌ رسانی

آبی که توسط واتر پمپ به کولر آبی می رسد، توسط شبکه آب رسانی به بین پوشال ها می رود و آنها را خیس می کند. شبکه آب رسانی معمولا در زیر سقف کولر قرار می گیرد. توصیه می کنیم که هر از چند گاهی داخل لوله های شبکه آب رسانی را رسوب گیری کنید (به کمک یک سیم نازک فلزی) تا آب کافی به پوشال ها رسیده و باد خنک تولید شود.

حرف آخر اسپارد

در این مطلب سعی کردیم که شما را با بخش های مختلف کولر آبی آشنا کنیم. اطلاع بیشتر شما از اجزای مختلف کولر آبی و نحوه کارکرد آنها باعث می شود تا سرویس دوره ای آن را جدی تر گرفته و به نحوه بهتری بتوانید با آن کار کنید. البته توصیه همیشگی ما در رابطه با سرویس و احیانا تعمیر کولر، کمک گرفتن از متخصصین این حوزه است. در نظر داشته باشید که کار کردن با کولر خطرات بالقوه ای دارد که سرویسکار ماهر به خوبی از آنها آگاهی داشته و ضمن رعایت کامل شرایط ایمنی، می تواند تمامی عیوب دستگاه را به بهترین شکل برطرف کند.

ضمنا فراموش نکنید که در اسپارد می توانید خدمات سرویس کولر را با قیمت اتحادیه سرویس کولر دریافت کنید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی