نصب لوستر

  • متخصصین آموزش دیده
  • تضمین قیمت منصفانه

با آنکه در گذشته لوستر به عنوان وسیله ای لوکس و تجملاتی شناخته می شد، امروزه به دلیل تعدد انواع لوستر در بازار که محدوده های قیمتی بسیار مختلفی را در بر می گیرند، اقشار بسیار بیشتری از جامعه به آن روی آورده و از مشتریان آن به حساب می آیند. لوسترها انواع مختلفی داشته و از فانتزی و اسپرت تا بسیار رسمی را شامل می شوند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند.

به طور مثال معمولا در آشپزخانه از لوسترها فانتزی تر و در سالن پذیرایی از لوسترهای مجلسی تر استفاده می شود. همه انواع لوسترها اما از منطق یکسانی در هنگام نصب برخوردار بوده و صرف نظر از مکان قرارگیری (در مغازه، رستوران، سالن پذیرایی، اتاق خواب و …) با یک دستورالعمل تقریبا مشترک به سقف آویخته می شوند. مطلب پیش رو در همین جهت و در راستای آشنایی گام به گام شما با چگونگی نحوه نصب لوستر ساختمان نگارش شده است؛ پس با ما همراه باشید.

نحوه نصب لوستر منزل

چگونه لوستر را نصب کنیم؟

همواره گفته اند که بهترین روش، ایمن ترین روش است. این اصل به خصوص در هنگام که با انرژی الکتریکی و برق سر و کار دارید، اهمیت دوچندانی پیدا می کند. از این رو قبل از هر چیز به سراغ فیوز منزل رفته و برق واحد را قطع کنید. بعد از قطع فیوز به وسیله فازمتر سیم برق را چک کنید و بدین ترتیب مطمئن شوید در مکانی که قرار به نصب لوستر سقفی است، سیم برق عاری از جریان الکتریسته باشد.

توجه داشته باشید که استفاده از ابزار تخصصی برقکاری از نکات مهم در آموزش نحوه نصب لوستر است. زمانی که از این موارد اطمینان حاصل کردید برای نصب لوستر ساختمان مراحلی را که در ادامه این مطلب نوشته ایم دنبال کنید.

۱. باز کردن لوستر قبلی

در صورتی که از قبل لوستری در محل قرار دارد، ابتدا با فازمتر مطمئن شوید که در سیم های متصل با آن برق وجود نداشته و سپس با احتیاط اتصالات سیم های آن را جدا کنید. توجه داشته باشید که برخی لوسترها بسیار سنگین بوده و یا شکننده هستند. از این رو حتما از وجود اشخاصی کمک کننده در کنار خود در هنگام باز کردن لوسترهای بزرگ اطمینان حاصل کنید.

۲. اندازه کردن زنجیر برای نصب لوستر

قبل از اینکه لوستر جدید را نصب کنید حتما لازم است تا طول زنجیر آن را اندازه کنید. به طور کلی زنجیر برخی از لوسترها را فروشندگان لوستر با توجه به ارتفاع سقف و خواسته شما اندازه می کنند و دیگر نیاز به اندازه کردن آن ها نیست. اما اگر سقف خانه شما کوتاه باشد بهتر است زنجیر لوستر را کوتاه تر کنید. برای انجام این کار با کمک انبردست حلقه های زنجیر را کمی تاب داده و سپس از لوستر جدا کنید. دقت کنید سیم برق لوستر به اشتباه قطع نشود.

۳. آویزان کردن لوستر از سقف

نظرات کاربران نصب لوستر

درخواست تعمیرات لوستر

قبل از اینکه پروسه نصب را شروع کنید و برای نصب لوستر بالای چهارپایه بروید، در نظر بگیرید ارتفاع چهارپایه شما به اندازه ای باشد که دستتان نه خیلی کشیده شود و نه آنقدر ارتفاع چهار پایه زیاد باشد که نتوانید به اندازه کافی روی انجام کار تسلط داشته باشید. حالت میانه بین این وضعیت که حداکثر تسلط و اطمینان را برای شما داشته باشید، بهترین حالت است.

سپس فرآیند نصب را آغاز کرده و لوستر را به آرامی به قلاب سقف بیاویزید (اگر قلاب نبود، سقف را در محل ایمن سوراخ کرده و یک قلاب نصب کنید تا لوستر آویزان شود).

نصب لوستر خانگی

۴. نصب سیم های برق به لوستر

به طور کلی در فرآیند نصب لوستر برای وصل کردن برق حتما از ترمینال استفاده کنید؛ بدین ترتیب که اگر کلید دو پل باشد ترمینال سه تایی لازم دارید، اما اگر کلید تک پل باشد، ترمینال دو تایی مورد نیاز است. همچنین اگر با فرآیند نصب سیم برق آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم پیش از نصب لوستر با انواع سیم کشی ساختمان آشنا شوید.

نصب لوستر دو پل

کلید دو پل در مواردی که لوستر دارای شاخه های زیاد و لامپ های بیشتری است، کاربردی تر است، زیرا با زدن یکی از کلیدها نیمی از لامپ های و با زدن کلید دیگر همه لامپ ها روشن می شوند (در سالن های پذیرایی معمولا این حالت وجود دارد). در این حالت سه سیم برق در سقف وجود دارد که یک سیم نول و دو سیم فاز می باشد. سیم های فاز دارای برق هستند و به رنگ قرمز مشخص شده اند. در این صورت باید هر سیم فاز لوستر را به سیم فاز در سقف وصل کنید و تک سیم باقی مانده را به سیم نول سقف اتصال دهید.

نصب لوستر یک پل

لوستر تک پل معمولا در اتاق ها و آشپزخانه ها به کار می رود و با زدن یک کلید تمامی چراغ های آن روشن می شود. در طریقه نصب لوستر یک پل نیز دو سیم در سقف وجود دارد که یک سیم فاز و یک سیم نول می باشد. سیم نول فاقد برق است و معمولا با رنگ آبی مشخص می شود. با وصل فاز لوستر به فاز سقف و نول لوستر به نول سقف کار اتصال سیم ها تمام می شود.

نصب لوستر سقفی

۵. زیباسازی محل اتصال لوستر

فیوز را بزنید و چراغ ها را روشن کنید. البته هنوز کار تمام نشده و تنها مرحله ای که باقی می ماند این است که سیم های برق را بپوشانید (با کشیدن قطعه زنبق شکل انتهای لوستر این امر صورت می پذیرد) و سپس از کار خود لذت ببرید. البته اگر همه چراغ ها روشن نشدند، مطمئن شوید که آیا سالم بوده اند یا خیر. اگر با این حال برخی لامپ ها روشن نشدند، بار دیگر کلیه مراحل ذکر شده را بررسی کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد.

نحوه نصب لوستر سقفی روی کناف چگونه است؟

پیش تر با آموزش نصب لوستر سقفی و مراحل مختلف آن با شما همراه بودیم، حالا می خواهیم ظریقه نصب لوستر روی کناف را بررسی کنیم. معمولا روش نصب لوستر روی کناف بسیار سخت و حتی خطرناک به نظر می رسد اما با دانستن فوت و فن کار و نکات ایمنی می توانید این مراحل را کمی ساده تر کنید.

اول از همه باید توجه داشته باشید که شیوه نصب لوسترهای مختلف از جمله لوستر های آویزدار، لوستر ریسه ای و ال ای دی روی سقف کناف با هم یکسان نیست. همین موضوع باعث می شود که عده زیادی این کار را به متخصصین حرفه ای بسپارند که کار عاقلانه ای نیز است.

در هر صورت حتی اگر این کار را به متخصص نیز بسپارید آشنایی با برخی نکات خالی از لطف نیست. این نکات مهم در خصوص طریقه نصب لوستر سقفی روی کناف عبارتند از:

  • زنجیر و قلاب لوستر باید به سقف اصلی متصل شود، نه سقف کنفی! برای این کار به رولپلاک، پیچ، دریل، انبردست و پیچ گوشتی نیاز خواهید داشت.
  • برای نصب لوستر روی سقف کاذب لازم است بخشی از این سقف برای دسترسی به سقف اصلی کنده شود.
  • برای نصب لوسترهای سنگین روی سقف کنفی حفظ تعادل بسیار مهم است. به همین دلیل باید لوستر چند نقطه اتکا روی سقف داشته باشد.
  • لوسترهای سبک تر را می توان با قلاب پروانه ای روی کنف نصب کرد اما این روش برای نصب لوستر سقفی سنگین پیشنهاد نمی شود.

نصب لوستر سقفی روی کناف

ارتفاع مناسب برای نصب لوستر سقفی چقدر است؟

به طور کلی نمی توان یک رقم بخصوص را در مورد ارتفاع لوستر مشخص کرد اما با دانستن تعدادی از نکات می توان بهترین ارتفاع را پیدا کرد. اول از همه باید با یک قانون آشنا شوید ، “ارتفاع نصب لوستر نباید انقدر کم باشد که هنگام تردد به سر افراد برخورد کند و نه آنقدر بلند باشد که به سقف بچسبد و خانه را روشن نکند”. با دانستن این نکته و طریقه نصب لوستر سقفی می توانید خودتان کم کم دست به کار شوید.

با دانستن این نکته می تواند بر اساس دیگر عوامل مهم زیر ارتفاع مناسب را بیابید:

  • اندازه اتاق
  • میزان نور دلخواه افراد
  • اندازه و ابعاد میز قرار گرفته زیر لوستر
  • هدف شما از نصب لوستر (فقط زیبایی یا فقط روشنایی و یا هردو؟)

نحوه نصب لوستر

توجه به چه نکاتی در هنگام نصب لوستر ضروری است؟

متصل کردن سیم های برق لوستر نیاز به دقت بالایی دارد. اگر سیم ها اشتباه متصل شوند، به محض روشن کردن کلید، برق فیوز قطع می شود و احتمال سوختن لامپ ها وجود دارد. برای جلوگیری از این امر از ترمینال برق برای وصل کردن سیم ها استفاده کنید. همچنین توجه به ۳ نکته ای که در ادامه نوشته ایم نیز علاوه بر نکات ارائه شده در قسمت آموزش نصب لوستر در هنگام نصب لوستر ساختمان ضروری است:

  • به مسبر عبوری سیم برق در سقف دقت داشته باشید تا هنگام دریل کاری برای نصب قلاب (در سقف های کاذب)، مسیر سیم کشی برق سوراخ نشود.
  • برای جدا کردن یا وصل کردن لوسترهای سنگین حتما از افراد دیگر کمک بگیرید تا تعادل خود را هنگام کار به صورت کامل حفظ کنید.
  • برای تست لوستر قبل از اتصال آن به سقف، از یک اهم متر کمک بگیرید. همین‌ طور می‌ توانید از یک سیم که یک سر آن به پریز برق وصل است، کمک گرفته و سر دیگر آن را به لوستر وصل کنید تا مطمئن شوید که لوستر سالم است.

نصب لوستر ساختمان

هزینه نصب لوستر سقفی در خانه چقدر است؟

در این مطلب به شیوه ای ساده نحوه نصب لوستر به سقف ساختمان را شرح دادیم. اگر این مراحل را به صورت دقیق و همانطور که توضیح دادیم طی کنید، می توانید کار نصب لوستر منزلتان را خودتان انجام دهید. با این وجود اما توصیه همیشگی ما در رابطه با کارهایی که در حوزه خدمات برقکاری قرار می گیرند، کمک گرفتن از تکنسین های متخصص در این حیطه است.

کار با برق خطرات خاص خود را داشته و از این رو همواره پیشنهاد می شود که از متخصصین با تجربه برای امور برقی منزل خود بهره بگیرید. مجموعه اسپارد در همین راستا آماده است تا بهترین و ماهرترین برقکار و نصاب انواع لوستر را به محل شما اعزام نماید تا بهترین نتیجه برای شما رقم بخورد. برای ارتباط با متخصصین ما کافی است سفارش خود را به صورت آنلاین به ثبت رسانده تا نزدیک ترین کارشناس در اسرع وقت در محل شما حاضر شده و فرآیند نصب لوستر را آغاز نماید.

نصب لوستر

  • متخصصین آموزش دیده
  • تضمین قیمت منصفانه
درخواست تعمیرات لوستر