تعمیر اجاق گاز

  • تعمیرات و نصب فوری
  • اعزام تعمیرکار آموزش دیده

آموزش نصب اجاق گاز خانگی از این جهت مهم است که در صورت رعایت نکردن اصول و ضوابط ایمنی، امکان بروز خسارت‌های جدی وجود دارد. به طور کلی برای نصب و بهره‌برداری از تجهیزاتی مانند اجاق گاز که با شعلۀ آتش و حرارت سر و کار دارند، باید حتماً ملاحظات فنی و ایمنی مهمی را در نظر داشت.

اجاق گاز در مدل های مختلف ایستاده، صفحه‌ای و انواع اجاق گاز فردار در بازار به فروش می‌رسند. در ادامه قصد داریم تا آموزش نصب گاز خانگی را به همراه اصول ایمنی آن بررسی کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکات ایمنی مهم نصب انواع اجاق گاز

فارغ از اینکه اجاق گاز برقی است یا گازی، باید در خصوص نصب این وسیله دقت لازم را به عمل آورد. از جمله نکات ایمنی مهمی که باید در بحث آموزش نصب اجاق گاز در نظر داشت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. انتخاب موقعیت مناسب

اولین نکته در نصب اجاق گاز انتخاب موقعیت مناسب است. به هیچ عنوان نباید اجاق گاز را در مجاورت پنجره یا درب بالکن در آشپزخانه جانمایی کرد. چرا که قرار گرفتن شعله آن در معرض وزش باد می‌تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد.

نکات ایمنی مهم نصب انواع اجاق گاز

۲. در نظر گرفتن فضای خالی مناسب

فارغ از اینکه اجاق گاز ایستاده یا صفحه‌ای فردار نصب می‌کنید، حتماً باید فضای کافی در محیط اطراف اجاق گاز در نظر بگیرید تا اصطلاحاً جا برای نفس کشیدن آن باقی بماند. این موضوع در بحث تعمیر و نگهداری اجاق گاز نیز بسیار مؤثر است. در بحث نصب اجاق گاز رعایت فاصله‌ها به صورت زیر توصیه می‌شود:

  • حداقل ۴ سانتی متر فاصله با دیوار پشتی
  • حداقل ۵ سانتی متر فاصله با کابینت یا دیوار سمت چپ و راست
  • حداقل ۹ سانتی متر فاصله سطح زیرین اجاق با کف کابینت یا آشپزخانه

نحوه نصب اجاق گاز

۳. ملاحظات تهویه آشپزخانه

به هیچ عنوان نباید در نصب اجاق گاز از مسئله تهویۀ هوا غفلت کرد. حتماً لازم است که در بالای اجاق گاز هود در نظر بگیرید تا هوای گرم و آلاینده‌های احتمالی ناشی از فرآیند پخت و پز به وسیلۀ آن از محیط آشپزخانه به سمت بیرون از ساختمان هدایت شود. بنابراین در انتخاب موقعیت اجاق گاز باید حتماً فضای خالی در بالای آن برای نصب هود نیز لحاظ شود.

آموزش نصب اجاق گاز ایستاده

نظرات کاربران تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز

در ادامه بحث آموزش نصب اجاق گاز نوبت به بحث در خصوص نحوه نصب اجاق گاز ایستاده می‌رسد. نصب اجاق گازهای ایستاده در مقایسه با اجاق‌های صفحه‌ای فردار به مراتب راحت‌تر است. فقط کافیست که موقعیت مناسب برای نصب اجاق گاز را در آشپزخانه انتخاب کنید. اجاق گازهای ایستاده عمدتاً با سوخت گاز کار می‌کنند.

در زمان نصب حتماً صحت و سلامت شیلنگ گاز را بررسی کنید. دو بست نیز برای متصل کردن شیلنگ به اجاق و لوله‌کشی گاز نیاز دارید. در محل نصب ابتدا پایه‌های اجاق گاز را در ارتفاع مورد نظر تنظیم کنید. بعد از آن نوبت به متصل کردن شیلنگ به لوله گاز و اجاق می‌رسد. این کار را با دقت انجام دهید. در محل اتصال نیز از بست استفاده کنید تا اتصال محکم شود.

حالا به صورت آزمایشی چک کنید که نشتی گاز وجود نداشته باشد. به این ترتیب کار نصب اجاق گاز ایستاده به پایان می‌رسد.

آموزش نصب اجاق گاز ایستاده

آموزش نصب اجاق گاز صفحه‌ای

این دسته از اجاق گازها در دو مدل فردار و بدون فر تولید می‌شوند. صفحه اجاق گاز معمولاً روی سطح کابینت‌ها نصب می‌شوند و فر آن نیز در داخل کابینت قرار می‌گیرد. نحوه نصب اجاق گاز خانگی صفحه‌ای از نوع فردار در مقایسه با اجاق گاز ایستاده کمی پیچیده‌تر است.

بیشتر بخوانید: اجاق گازهای شیشه ای را چطور تمیز کنیم؟

آموزش نصب اجاق گاز صفحه‌ای

نحوه نصب صفحه گاز

در گام اول نوبت به نصب صفحه گاز می‌رسد. برای این منظور ابتدا باید ابعاد صفحه گاز خریداری شده را اندازه گیری کنید. سپس دقیقاً اندازه‌ها را روی صفحه کابینت پیاده کنید. دقت داشته باشید که محل نصب صفحه گاز باید حداقل ۳ سانتی متر از دیوار پشتی و حدود ۲۰ سانتی متر از کابینت‌های مجاور فاصله داشته باشد.

بعد از آن برش‌کاری و سوراخ‌کاری مربوط به محل نصب صفحه گاز را روی کابینت انجام دهید. حال باید صفحه گاز را به کمک بست‌های خاصی در موقعیت مورد نظر محکم کنید. معمولاً در این مرحله از چسب‌های مخصوصی نیز برای آب‌بندی و محکم کردن صفحه گاز روی کابینت استفاده می‌شود.

نحوه نصب فر دیواری

در ادامه بحث آموزش نصب اجاق گاز صفحه‌ای بد نیست که نیم نگاهی نیز به نحوه نصب فر دیواری بیندازیم. نکته مثبت ماجرا این است که تولید کنندگان فرهای دیواری معمولاً از استانداردهای مشخصی برای ابعاد استفاده می‌کنند. در نتیجه در بحث جانمایی آن‌ها در کابینت نیز مشکلات کمتری به وجود می‌آید. فرهای دیواری عمدتاً با برق کار می‌کنند. بنابراین لازم است که حتماً در موقعیت نصب پریز برق وجود داشته باشد.

در ادامه فر را وارد کابینت محل نصب کنید. در همین حال باید اتصالات برقی مربوط به فر را انجام دهید و سیستم‌ها را دقیقاً در موقعیت تعیین شده در پشت فر محکم کنید. در برخی از فرها نیز جعبه مدار قرار دارد که سیم‌ها باید به داخل آن منتقل شوند.

البته اگر فر از نوع گازی باشد، نصب آن دقیقاً مانند گاز صفحه‌ای خواهد بود. در ادامه فر را به صورت کامل در موقعیت نصب قرار دهید. معمولاً به کمک چند پیچ، فر به کابینت متصل می‌شود. به این ترتیب کار نصب فر به پایان می‌رسد.

نحوه نصب فر دیواری

کلام پایانی!

در این مقاله آموزش نصب اجاق گاز در مدل‌های مختلف را با هم مرور کردیم. شاید مهم‌ترین نکته در خصوص نصب انواع اجاق گاز، انتخاب موقعیت مناسب برای نصب آن باشد. بسیاری از اصول و نکات ایمنی نصب اجاق گاز با انتخاب موقعیت نصب مناسب به طور خودکار رعایت می‌شوند. رعایت این نکات برای حفظ ایمنی آشپزخانه و همچنین کمک به سلامت اجاق گاز و افزایش عمر مفید آن بسیار ضروری است.

همچنین می‌توانید سفارش نصب اجاق گاز خود را به ما در اسپارد بسپارید. همکاران ما در اولین فرصت به منزل شما مراجعه می‌کنند و نصب اجاق گاز را به‌صورت کامل و با رعایت اصول ایمنی انجام می‌دهند.

تعمیر اجاق گاز

  • تعمیرات و نصب فوری
  • اعزام تعمیرکار آموزش دیده
درخواست تعمیر اجاق گاز