نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

فضای کوچک خانه های امروزی باعث شده تا استفاده از وسایلی که فضای کمتری اشغال می کنند، رونق بیشتری بگیرد. گازهای صفحه ای و شیشه ای از جمله همین لوازم هستند که دقیقا کاربردی مشابه با اجاق گازهای قدیمی دارند، اما نیاز به فضای کمتری داشته و به مراتب بهینه تر کار می کنند. از این رو چندان هم بی جهت نیست که گازهای شیشه ای یکی مهمترین لوازم در دکوراسیون مینیمال منازل به شمار می روند. استفاده از این اجاق گازها اما چالش هایی نیز دارد. علاوه بر نحوه نصب اجاق گاز، یکی از اصلی ترین مشکلات، تمیز کردن اجاق شیشه ای است.

اجاق گازهای صفحه ای و شیشه ای به دلیل ساختار خود، هر آلودگی و لکه ای را خیلی واضح روی خود نشان می دهند. به همین جهت نظافت آنها باید در فاصله های زمانی بسیار کوتاه انجام شود. فرایند پاک کردن اجاق گاز صفحه ای و شیشه ای چندان دشوار نیست، اما مانند هر کار دیگری فوت و فن های خاص خود را دارد. اگر شما هم می خواهید اجاق گازتان را به بهترین شکل تمیز کنید و علاقه مندید با فوت و فن های آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شستن اجاق گاز شیشه ای

تمیز کردن اجاق شیشه ای به صورت مرحله به مرحله

مطابق با دستورالعمل زیر می توانید هرچند وقت یک بار گاز خود را به سادگی هرچه تمام تر تمیز کنید و از پاکیزگی آن لذت ببرید:

۱- اجازه دهید گاز خنک شود؛ توصیه می شود که فرایند نظافت اجاق گاز را تنها زمانی انجام دهید که داغ نباشد.

۲- مخلوط سرکه و آب را روی آن اسپری کنید؛ کمی سرکه را با آب ترکیب کنید (به نسبت ۲ به ۱) و آن را روی نقاط آلوده اجاق گاز شیشه ای اسپری کنید.

۳- آلودگی ها را با پارچه پاک کنید؛ در این مرحله به کمک یک پارچه نرم و تمیز، آلودگی ها را که آغشته به سرکه و آب هستند، از سطح اجاق گاز پاک کنید.

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

توجه داشته باشید که فرایند فوق برای اجاق گازهایی کاربرد دارد که آلودگی چندانی ندارند. در واقع اگر قصد دارید تا حداقل هفته ای یک بار گاز شیشه ای خود را تمیز کنید، انجام گام به گام فرایند فوق کاملا جواب می دهد. زیرا مخلوط سرکه و آب همانطور که برای از بین بردن رسوب آب از روی ظروف شیشه ای بسیار موثر است برای تمیز کردن سایر سطوح شیشه ای نیز بسیار کارساز است. اما اگر از آخرین باری که گاز منزل را تمیز کرده اید مدت زیادی می گذرد، انجام این مراحل کافی نبوده و باید راهکارهای دیگری را امتحان کنید.

نظافت اجاق گازهایی که آلودگی شدیدی دارند

شستن اجاق گازهای شیشه ای که انواع آلودگی ها مثل چربی و روغن به ساختار آن نفوذ کرده و روی آن خشک شده اند، به مراتب دشوارتر بوده و زحمت بیشتری هم طلب می کند. در تمیز کردن این اجاق ها مراحل زیر را طی کنید:

۱- بگذارید گاز خوب خنک شود و به دمای محیط برسد.

۲- مقداری سرکه سفید روی نقاطی که آلوده شده اند اسپری کنید.

۳- چند دقیقه بعد کمی جوش شیرین به نقاطی که به سرکه آغشته شده اند اضافه کنید.

۴- یک پارچه تمیز و نرم را به آب داغ آغشته کنید و سپس به آرامی روی سرکه و جوش شیرین بکشید.

۵- بعد از چند دقیقه، حوله را برداشته و با پارچه های میکروفیبر روی اجاق گاز بکشید.

۷- سطح گاز شیشه ای را دوباره با سرکه اسپری کنید و از یک پارچه میکروفیبر تمیز برای از بین بردن آلودگی های باقیمانده استفاده کنید. پس از این مرحله آلودگی ها قاعدتا از بین رفته اند.

تمیز کردن چربی اجاق گاز شیشه ای

سایر روش های تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

روش هایی که بالاتر توضیح دادیم، در اکثر موارد کارساز هستند و اجاق گاز را به خوبی تمیز می کنند. در عین حال اما راهکارهای دیگری هم برای تمیز کردن اجاق شیشه ای (چه اجاق گاز ایرانی باشد و چه خارجی) وجود دارد که عبارتند از:

نظافت اجاق گاز به کمک سیب زمینی، نوشابه و سرکه ممکن است؟

ترکیب سه ماده نوشابه، سرکه سفید و سیب زمینی یک پاک کننده قوی از انواع آلودگی ها است. بنابراین می توانید با روشی که در ادامه این مطلب به شما آموزش می دهیم از سیب زمینی، نوشابه و سرکه برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای خود استفاده کنید. در این روش تکه های سیب زمینی ورقه ورقه شده را روی لکه ها بمالید. بعد ۲ تا ۳ دقیقه مقداری سرکه را روی آن بریزید و بعد از ۵ دقیقه آن را به کمک یک دستمال نرم و تمیز از سطح اجاق گاز پاک کنید. در آخر نوشابه سیاه را روی گاز بریزید (مخصوصا محل آلودگی ها) و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با دستمال تمیز کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای به کمک تیغ اصلاح و سرکه به صفحه اجاق آسیب می زند؟

شاید عجیب به نظر برسد، اما تیغ اصلاح یکی از موثرترین وسایل در تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای از آلودگی است اما هنگام استفاده از این روش هرگز از گوشه‌های تیغ استفاده نکنید، زیرا موجب ایجاد خط‌ و خش روی اجاق گاز می‌شود. در این روش در ابتدا کمی سرکه روی اجاق و مخصوصا لکه های آلودگی اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه در همان حالت باقی بماند. سپس به کمک تیغ لکه های آلوده را بتراشید. در انجام این کار لازم است با حرکات یکنواخت و ملایم هر بار روی یک لکه کار کنید تا از خط‌ انداختن روی شیشه جلوگیری شود. برای استفاده آسان، مؤثر و ایمن از تیغ اصلاح حتما باید از نگهدارنده یا خودتراشی استفاده کنید که به‌راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. باید تیغ را درست نگه دارید. لبه تیز تیغ را با زاویه بسیار کمی نسبت به سطح اجاق نگه دارید و سعی کنید که تیغ را تا جای‌ ممکن صاف نگه دارید. با استفاده از تیغ، به‌آرامی مواد باقی‌مانده خشک‌شده روی سطح گاز را بتراشید تا کاملا پاک شود و چیزی روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز باقی نماند.

اجاق گاز تمیز

پاک کردن اجاق صفحه ای به کمک مواد شوینده شیمیایی

مواد شیمیایی در تمیز کردن چربی اجاق گاز شیشه ای بسیار موثر هستند، به شرط آنکه برند معتبری داشته و امتحان خود را پس داده باشند. ساختار شیمیایی این مواد به گونه ای است که هنگام کار با آنها حتما باید دستکش به دست داشته باشید و ترجیحا از ماسک استفاده کنید. در استفاده از مواد شوینده ابتدا مقداری از آن را (مطابق با دستورالعمل) روی سطح گاز اسپری کنید و بعد از مدتی مشخص، به کمک یک اسفنج نرم، آلودگی ها را از روی سطح گاز پاک کنید.

چند نکته در رابطه با تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

  • سرزیر شدن غذا هنگام جوش آمدن باعث کثیفی گاز می شود. در نتیجه مراقب باشید که غذا روی گاز نریزد.
  • قاشق و سایر وسایلی را که در هنگام پخت و پز و برای هم زدن غذا استفاده می کنید، روی گاز نگذارید.
  • توصیه می شود که برای غذاهای سرخ کردنی حتما از در ماهیتابه استفاده کنید تا روغن بیرون نپاشد.
  • ترجیحا از شیشه پاک کن های معمولی برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای استفاده نکنید، زیرا آمونیاک موجود در آن می‌ تواند سطح اجاق‌ گاز را لکه کند.
  • تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای با وسایل ساینده موجب خط افتادن روی اجاق شیشه ای و خرابی آن می شوند.
  • حتما آلودگی های ناشی از چربی و روغن غذا را که به هر دلیل گاز را کثیف کرده اند، فورا پاک کنید. زیرا مواد غذایی، چربی و روغن هر چه بیشتر روی گاز بماند احتمال بیشتری وجود دارد که سفت شوند و پاک کردن آن ها دشوارتر می شود.
  • تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای معمولا به سادگی صورت می گیرد و نیازی نیست از پاک کننده های خیلی قوی که گازهای مضر از خود متساعد می کنند، استفاده نمایید.

نظافت اجاق شیشه ای

حرف آخر اسپارد

همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده اید، تمیز کردن اجاق شیشیه ای کار چندان دشواری نیست و به کمک چند ابزار ساده به راحتی انجام می شود. این نکته بسیار مهم است که حداقل هفته ای یک بار و به خصوص بعد از مهمانی های (که شاید از سرویس آشپزی در منزل هم استفاده کنید) حتما اجاق گاز خود را تمیز کنید تا لکه های موجود روی آن سفت نشوند. بدین ترتیب پاک کردن آلودگی های آن بسیار آسان صورت می گیرد و زحمت شما کمتر می شود. در نهایت نیز خوشحال می شویم که مطابق معمولی تجربیات خود در رابطه با نظافت انواع اجاق گاز صفحه ای و شیشه ای منزل خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

تعمیر اجاق گاز

  • تعمیرات و نصب فوری
  • اعزام تعمیرکار آموزش دیده