چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم؟ این سوال برایتان پیش آمده است زیرا می‌دانید تعویض لنت‌ها توسط خودتان، یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه است. این کار نه‌تنها یک راه عالی برای صرفه‌جویی در پول است، بلکه یک کار نسبتاً ساده است که می‌تواند توسط یک فرد با مهارت متوسط ​​در چند ساعت انجام شود.

با بررسی چشمی لنت‌ها از نظر ساییدگی، می‌توانید متوجه شوید که آیا به ترمزهای جدیدی نیاز دارید یا خیر. اگر متوجه علائم ناخوشایندی در زمان ترمزگرفتن شدید، باید فوراً نسبت به تعویض لنت ها اقدام کنید. این‌ها ممکن است شامل علائمی مانند جیرجیر یا ساییدن، ضربه روی پدال و چرخش یا لغزش فرمان باشد. در ادامه تمام حواستان را به ما بسپارید؛ زیرا مطمئن باشید در انتهای مقاله با خیالی آسوده خواهید گفت: “دیگر می‌دانیم چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم!”

۱. ابتدا شرایط ایمنی را بسنجید!

خودرو را روی یک سطح خشک و صاف پارک کنید. حتماً از عینک ایمنی و دستکش محافظ استفاده کنید و هنگام بلندکردن خودرو، حواستان به نقاط ایمن جک باشد.

۲. سطح روغن ترمز را بررسی کنید

کاپوت را بالا بزنید و مخزن روغن ترمز را بررسی کنید. اگر پر است، مقداری از روغن آن باید خارج شود. این امر باعث می‌شود پس از فشرده‌سازی پیستون کولیس ترمز، روغن سرریز نکند.

۳. چرخ را خارج کنید

در حالی که چرخ‌های خودرو روی زمین و ثابت‌اند، خودرو را با جک هیدرولیک از نقطه‌ای مطمئن بالا ببرید. پایه یا پایه‌های جک را در زیر نقاط مناسب قرار دهید و خودرو را با خیالی راحت روی پایه‌های جک قرار دهید. سپس مهره‌های چرخ را جدا کنید و چرخ را بیرون آورید.

۴. پیچ‌ها و کولیس را جدا کنید

شما باید بتوانید به‌راحتی به پیچ‌و‌مهره‌های کولیس برسید. چرخاندن چرخ به سمت چپ یا راست، دسترسی شما را آسان‌تر می‌کند. برداشتن کولیس ممکن است به مراحل مختلفی در خودروی شما نیاز داشته باشد. پس از برداشتن کولیس، به لنت ترمز دسترسی خواهید داشت.

در این بخش، بررسی ضخامت لنت های ترمز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با بررسی آن‌ها خواهید فهمید که آیا زمان تعویض لنت‌ها رسیده است یا خیر. بیشتر لنت های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که با به صدا درآمدن آن نشانگرها (زبانه‌های فلزی کوچک) خواهید فهمید که زمان تعویض لنت ها فرارسیده است. حتی اگر همچنان خبری از صدای نشانگرها نبود، رنگ رخساره لنت‌ها، خبر می‌دهد از سر ضمیر!

نحوه تعویض لنت ترمز

۵. لنت ترمز قدیمی را بردارید

لنت ترمز قدیمی را از نظر الگوی سایش، بررسی کنید و اگر دیدید زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است، آن را از بدنه جدا کنید.

۶. سطح پایه لنت ترمز را تمیز کنید

سطح توپی باید با یک برس سیمی تمیز شود تا زنگ‌زدگی و آشغال‌ها از بین بروند. این کار، اطمینان حاصل می‌کند که لنت جدید روی توپی قرار می‌گیرد و احتمال ضربات پدال را از بین می‌برد. اگر تجربه ضربات پدال را داشته‌اید، به این معنی بوده که زنگ‌زدگی به ‌نازکی یک ورق کاغذ روی سطح پایه لنت ترمز وجود داشته است.

۷. گیره‌ها و متعلقات لنت جدید را نصب کنید

گیره‌های قدیمی ترمز را با گیره‌های جدید تعویض کنید. هنگام سایش، سخت‌افزارهای قدیمی ترمز لرزشی ایجاد می‌کنند که به شکل صدای ترمز در سرعت‌های پایین شنیده می‌شود. این گیره‌ها باید با هر لنت ترمز تعویض شوند. قبل از نصب سخت‌افزار جدید، مطمئن شوید که روغن ترمز را در نقاط تماس لغزنده اعمال کرده‌اید.

۸. لنت های ترمز را برای نصب آماده کنید

برای نصب صحیح لنت ها به جهت‌گیری موقعیت سنسور سایش توجه کنید. لنت‌های مختلف دارای قرارگیری سنسور سایش متفاوت هستند. برخی از لنت‌ها فقط روی لنت‌های داخلی، برخی روی هر چهارپد و برخی دیگر فاقد سنسور سایش هستند.

۹. لنت ترمز جدید را نصب کنید

زمان نصب لنت های جدید رسیده است. نگاه کنید؛ بیشتر راه را رفته‌اید و باید کم‌کم برای گفتن “می‌دانیم چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم” آماده شوید!

۱۰. پیستون‌ها را جمع کنید و کولیس را قرار دهید

کولیس و پیستون ترمز را از نظر تراوش روغن ترمز بررسی کنید. پیستون را جمع و کولیس را روی لنت ترمز نصب کنید. پیچ‌های کولیس را بیش از حد سفت نکنید. این می‌تواند منجر به مشکلات بسیار بزرگتری شود. برای سفت‌کردن پیچ‌ها از آچار گشتاور استفاده کنید.

۱۱. مخزن روغن ترمز را بررسی کنید

در صورت نیاز، روغن ترمز داخل مخزن را پر کنید. قبل از رفتن به مرحله بعدی، مطمئن شوید که درپوش مخزن روغن ترمز را سر جایش گذاشته‌اید.

۱۲. پدال ترمز را فشار دهید

این کار باعث می‌شود که روغن ترمز به‌درستی جریان داشته باشد و سیستم کار کند. داخل خودرو بنشینید و به‌آرامی پدال ترمز را فشار دهید تا زمانی که احساس شود پدال سفت می‌شود. از فشاردادن پدال ترمز تا سطح زمین خودداری کنید؛ این کار ممکن است باعث آسیب داخلی به مجموعه سیلندر اصلی ترمز شود.

۱۳. دوباره مخزن روغن ترمز را چک کنید

در صورت لزوم دوباره کاپوت را بالا بزنید و میزان روغن را بررسی کنید. برای جلوگیری از ریزش روغن، همیشه درپوش را بعد از پرکردن، نصب کنید.

۱۴. چرخ را نصب کنید و خودرو را پایین آورید

چرخ را نصب کنید و در حالی که خودرو بالا آمده است، مهره‌های گیره را ببندید. خودرو را با جک بالا آورید، پایه‌های جک را بردارید و خودرو را پایین آورید تا چرخ با زمین تماس پیدا کند. سپس پیچ‌و‌مهره‌ها را با آچار گشتاور ببندید.

۱۵. روی سایر چرخ‌ها تکرار کنید

وقتی این فرآیند را برای سایر چرخ‌ها انجام دادید، مجدداً از سفتی پدال ترمز مطمئن شوید.

۱۶. یک رانندگی آرام را تجربه کنید

برای تست ترمزهای جدید، به یک رانندگی ایمن و آسان بروید. در خیابانی امن، تا حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرید. ترمز را فشار دهید؛ نه خیلی محکم. به‌آرامی سرعت خودرو را به ۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش دهید. ۲ تا ۳ دقیقه با این سرعت به رانندگی ادامه دهید. این فرآیند را چهار تا پنج بار تکرار کنید تا زمانی که ترمزهای جدید برای استفاده روزانه آماده شوند.

با صدای بلند بگویید: می‌دانیم چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم!

اکنون که مرحله‌به‌مرحله با تعویض لنت ترمز آشنا شده‌اید، به‌عنوان پاداش می‌خواهیم نحوه تمیز کردن لنت ترمز را به شما آموزش دهیم. مراحل تمیز کردن لنت ترمز به‌مراتب راحت‌تر از تعویض آن است و در افزایش طول عمر لنت‌ها، تاثیر چشم‌گیری خواهند داشت.

عوض کردن لنت ترمز

آموزش تمیز کردن لنت ترمز

مرحله اول

به همان شیوه که در ابتدا توضیح دادیم، خودرو را در سطحی صاف و امن پارک کنید، به‌وسیله جک آن را بالا ببرید و در آخر پیچ‌ها و لاستیک را خارج کنید.

مرحله دوم

دو پیچ نگهدارنده کولیس را بردارید. کولیس را محکم بگیرید و آن را به سمت بالا و خارج از دیسک حرکت دهید. اگر کولیس سفت است، چند بار آن را محکم به جلو و عقب تکان دهید تا پیستون کمی جمع شود و دوباره سعی کنید.

مرحله سوم

لنت‌های ترمز را از کولیس خارج کنید. در صورت وجود گیره‌های نگهدارنده، می‌توان آن‌ها را با پیچ‌گوشتی یا انبردست از کولیس جدا کرد. مراقب باشید در حین برداشتن، به گیره‌ها آسیب نرسانید.

مرحله چهارم

کاپوت را بالا بزنید و درپوش مخزن روغن ترمز را باز کنید؛ سپس پیستون کولیس را جمع کنید. مراقب مخزن روغن ترمز باشید تا با جمع‌شدن پیستون و برگشت مایع ترمز به داخل مخزن، سرریز نشود. اگر به نظر می‌رسد که مخزن ممکن است سرریز شود، از یک سرنگ یا باستر برای برداشتن مقداری از روغن ترمز استفاده کنید.

مرحله پنجم

دیسک ترمز را تمیز کنید. سطح اصطکاک دیسک باید تمیز و نسبتا صاف باشد. بیشتر آلودگی‌ها را می‌توان با استفاده از یک مایع شوینده و پاک‌کردن دیسک به کمک دستمال، از بین برد. یک حلقه زنگ در اطراف لبه دیسک طبیعی‌ست؛ همان‌طور که یک پوشش نازک زنگ روی سطح بدون اصطکاک دیسک طبیعی خواهد بود.

مرحله ششم

لنت های ترمز را تمیز کنید. لنت‌های قدیمی را بشویید و خراش دهید و سپس با استفاده از مایع شوینده و پاک‌کردن آن با دستمال، لنت را تمیز کنید. کثیفی‌های سرسخت را می‌توان با یک برس سیمی یا پارچه سنباده پاک کرد. به سطح آستر دقت کنید و هر گونه آلودگی قابل مشاهده را بتراشید. اگر آسترها فرسوده شده‌ یا آسیب دیده‌اند، لنت‌ها را تعویض کنید. برای تعویض لنت ها هم دیگر نگرانی نخواهید داشت؛ چرا؟ زیرا “دیگر می‌دانیم چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم!”

مرحله هفتم

کولیس را تمیز کنید. روغن ترمز را بمالید و با دستمال پاک کنید. از یک برس سیمی برای ازبین‌بردن کثیفی‌ها و رسوبات سرسخت استفاده کنید. بسیار مراقب باشید که به مهر و موم پیستون لاستیکی آسیب نرسانید. همچنین پین‌های ترمز و پیچ‌های کشویی کولیس را تمیز کنید. پیچ‌ومهره‌ها را سخاوت‌مندانه با روغن ترمز روغن‌کاری کنید. فقط مراقب باشید که داخل دیسک یا لنت، چربی وارد نشود. سپس مراحل را به‌صورت معکوس انجام دهید تا به نقطه اول برسید.

نظر شما چیست؟ حالا شما از خودتان بگویید

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با چگونگی تعویض لنت ترمز و تمیزکردن آن با شما صحبت کنیم. بی‌شک برای تمام صاحبان خودرو، موقعیت تعویض لنت ترمز پیش آمده است اما ترجیح داده‌اند به‌جای آن‌که خودشان آستین بالا بزنند، به‌سراغ یک تعمیرکار بروند. حالا شما بگویید؛ آیا شما هم جزو اکثریت هستید و اتومبیل خود را به مکانیکی می‌سپارید؟ یا این‌که با غرور، سرتان را بالا می‌گیرید و می‌گویید می‌دانیم چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم؟ اگر چنین تجربه هیجان‌انگیزی داشته‌اید، دوست داریم آن را با ما و سایر خوانندگان سایت به اشتراک بگذارید. راستی اگر برای رسیدگی به ماشین خود با کمبود زمان مواجه هستید پیشنهاد می کنیم با کارواش سیار نانو و مراحل آن آشنا شوید. احتمالا شما هم واژه نانو را شنیده اید. تکنولوژی شستشو با مواد نانو تقریبا در هر حوزه ای به کار می آید و به طور ویژه در مسئله نظافت اتومبیل بسیار کاربردی است.