بنایی ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • اتمام سریع کار

یکی از مشکلاتی که تقریبا همه ساختمان ها بعد از چند سال با آن مواجه می شوند، بروز ترک روی دیوار است. این ترک ها اجتناب ناپذیر هستند و ساختمان هر چقدر هم که اصولی ساخته شده باشد، باز هم ترک هایی جزئی (یا بهتر است بگوییم حداقل ترک های جزئی!) روی دیوار بوجود می آیند. البته درست است که نمی توان از این ترک ها جلوگیری کرد، اما خوشبختانه راه حل های خیلی خوبی وجود دارد که به شما کمک می کند آنها را با روشی خیلی مطمئن از بین ببرید.

برطرف کردن ترک های دیوار البته اصول خاص خودش را هم دارد و نمی توانید بدون هیچ دانش مقدماتی ای اقدام به از بین بردن آنها کنید. توجه داشته باشید که شما در انجام این کار به طور مستقیم در ارتباط با سازه ساختمان هستید. در نتیجه کوچکترین بی احتیاطی می تواند خسارات زیادی را به استحکام بنا وارد کند. پس اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که “چگونه ترک دیوار را تعمیر کنیم” تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نحوه تعمیر ترک دیوار

چرا دیوار ترک بر می دارد؟

برای آنکه بتوانید با نحوه تعمیر ترک دیوار آشنا شوید و آنها را به شکلی اصولی از بین ببرید، باید از قبل با دلایل بوجود آمدن آن آشنا شده باشید. مهمترین این دلایل این اتفاق را در ادامه برایتان فهرست کرده ایم:

  1. نشست ساختمان های قدیمی
  2. گچ کاری غیر اصولی
  3. خشک شدن سریع و غیر عادی لایه های اولیه گچ کاری
  4. نسبت وزنی نادرست گچ و آب در هنگام تهیه ملات (توجه داشته باشید که زمانی که میزان آب بیشتر از گچ باشد، بعد از خشک شدن ملات بر روی دیوار، حجم گچ کمتر می شود و در نتیجه روی دیوار ایجاد می شود).
  5. استفاده از گچ نامرغوب
  6. گودبرداری ساختمان‌های مجاور مخصوصا در مورد دیوارهای بتنی
  7. حرارت زیاد بخاری و نفوذ آن حرارت به عمق دیوار
  8. رطوبت بالای ساختمان مخصوصا در مکان هایی مثل حمام و داخل کمد دیواری (این مورد هم رفع نم کمد دیواری را دشوار می کند و هم موجب بروز ترک روی دیوار می شود)
  9. سرد بودن ساختمان در فصل زمستان

چگونه ترک دیوار را ترمیم کنیم؟

روش ترمیم ترک دیوار ارتباط مستقیمی با جنس دیوار دارد. بسته به اینکه دیوار شما گچی یا بتنی یا کاذب باشد، از روشی خاص برای بازسازی آن استفاده می شود که در ادامه هر یک از آنها را توضیح می دهیم:

۱- ترمیم ترک دیوار گچی

برای ترمیم ترک هایی که روی دیوار گچی افتاده است، مراحل زیر را انجام دهید:

  • استقامت گچ دیوار را امتحان کنید؛ اگر بستر گچ محکم بود، به وسیله یک کاردک ترک را به مقدار اندکی بازتر کنید. این کار ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما باعث می شود گچ بهتر به سطح خود بچسبد.
  • ملات گچ را داخل ترک بزنید؛ ملات گچی را که آماده کرده اید به داخل درز بزنید و آن را با ماله صاف کنید.
  • نوار درزگیر گچ را بچسبانید؛ این نوار را باید به سرعت روی ملات گچ که به ترک زده بودید، بچسبانید. این نوار از از ایجاد چین و چروک یا برآمدگی گچ جلوگیری می کند. دقت کنید که نوار حتما باید صاف بوده و هوا داخل آن نرفته باشد.
  • دیوار را دوباره گچ کاری کنید؛ به کمک ماله یک لایه گچ روی نوار بزنید و آن را روی دیوار صاف کنید تا با سطوح کناری اش هم سطح شود.
  • دیوار را سمباده بکشید؛ برای صاف کردن برجستگی ها و تمیز کردن کار، از سمباده استفاده کنید.

از بین بردن ترک دیوار گچی

۲- ترمیم ترک دیوار کاذب

نظرات کاربران بنایی ساختمان

درخواست بنایی ساختمان

برای آنکه ترک ایجاد شده روی دیوارهای کاذب را از بین ببرید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • ماده درزبندی تهیه کنید؛ این مواد مخصوص دیوارهای کاذب هستند و در اکثر فروشگاه ها پیدا می شوند. حتما مقدار کافی از آنها تهیه کنید.
  • یک شکاف جناغی به شکل V و به قطر یک سانتی متر در راستای ترک ایجاد کنید؛ چنین شکافی موجب می شود که ماده در جای خودش قرار بگیرد.
  • با ماده درزبندی روی ترک ها را بپوشانید؛ روکش ها را روی هم قرار دهید تا ترک کاملا پر شود. سپس چند ساعت اجازه دهید تا این مواد بین روکش ها خشک شوند. البته اگر درز عمق زیادی داشت،  یک نوار باریک توری را داخل لایه اول مواد قرار دهید تا ترک بهتر چسبانده شود.
  • ماده درزبندی را سمباده بکشید؛ برای یکدست کردن سطح دیوار، از یک بلوک سنباده استفاده کنید.
  • ترک ها را بته کنید و نقاشی نمایید؛ برای اتصال قسمت جدید به دیوار، ترک را بتنه کنید و سپس رنگ آمیزی را انجام دهید.

۳- ترمیم ترک دیوار بتنی

ترک دیوار بتنی نیز بسیار رایج است و با انجام مراحل زیر معمولا ناپدید می شود:

  • ترک را گشادتر کنید؛ مثل دیوار گچی، برای آنکه ماده بیشتری به ترک بچسبد، قطر ترک را با استفاده از چکش و قلم درز بیشتر کنید.
  • ماده چسبنده را روی ترک بزنید؛ ماده چسبنده بتنی را داخل ترک کنید و بتنه کاری را انجام دهید. دقت کنید که ماده حتما کل فضای داخلی ترک را در بر بگیرد.
  • بتن جدید را با بتن قدیمی همگون کنید؛ برای آنکه بتن جدید با بتن قدیمی یک شکل به نظر برسند، با جارو به آن ضربه بزنید تا سریع تر خشک شود و کهنه تر (و در نتیجه یکسان تر با بقیه دیوار) به نظر برسد.

ترک دیوار بتنی

چه روش های دیگری برای پوشاندن ترک های دیوار وجود دارد؟

حتما تا به اینجای کار پاسخ این سوال خود، اینکه چگونه ترک دیوار را تعمیر کنیم، پیدا کرده اید. روش هایی که بالاتر گفتیم به نوعی باعث ترمیم ترک ها می شوند و بدون آنکه نیاز باشد کار دیگری انجام دهید، ترک ها و درزها را ناپدید می کنند. اما خیلی افراد علاقه ای به انجام این کارهای پر زحمت نداشته و یا هزینه بنایی ساختمان را به جان می خرند و کار را کلا برون سپاری می کنند، یا آنکه ترجیح می دهند با اجرای ترفندهایی خاص، این ترک ها را بپوشانند. در ادامه چند نمونه از این ترفندها را معرفی کرده ایم:

۱- از کاشی استخر استفاده کنید

برای پوشاندن ترک های جزئی دیوار می توانید از کاشی های استخر که اتفاقا رنگ ها و مدل های متنوع و زیادی دارند، استفاده کنید. مقاومت این کاشی ها نیز بالا است و از این لحاظ طول عمر مناسبی دارند.

۲- از سنگ های تزئینی بهره بگیرید

سنگ های تزئینی هم جلوه زیبایی به داخل ساختمان می دهند و هم پوشش خوبی برای ترک ها هستند. دوام این سنگ ها نیز بالا است و جلوی وخیم تر شدن اوضاع ترک های طبیعی دیوار را می گیرند.

۳- از کاشی های نقش برجسته کمک بگیرید

این کاشی ها در مقابل حرارت و رطوبت مقاوم بوده و به همین خاطر برای تزئین محیط سرویس بهداشتی و حمام بسیار مناسب هستند. این کاشی ها علاوه بر ایجاد فضای زیبا، پوشش موجهی برای ترک های دیوارند.

ترک روی دیوار ساختمان

ترک های عمیق را چطور از بین ببریم؟

در این مطلب به سوال چگونه ترک دیوار را تعمیر کنیم پاسخ داده ایم. با این حال حتما دقت کنید روش هایی که به آنها اشاره کردیم، بیشتر برای برطرف کردن ترک های جزئی و نازک دیوار کاربرد دارند. اما اگر ترک دیوارتان عمیق بود و انجام روش های بالا کمکی به از بین بردن آنها نکرد، حتما باید از یک متخصص سازه کمک بگیرید. توجه داشته باشید که ترک های عمیق معمولا نشان دهنده مشکلی جدی در پی ساختمان هستند و اگر به سرعت به آنها رسیدگی نشود، می توانند صدمات جبران ناپذیری را به سازه وارد کنند. برای بررسی بیشتر ترک های اساسی دیوار می توانید روی کمک متخصصین بازسازی منزل اسپارد حساب باز کنید. متخصصین ما آماده اند تا ضمن بررسی دقیق ساختمان شما، بهترین پیشنهادها برای رفع ترک دیوار را ارائه دهند و خیال شما را از بابت داشتن ساختمانی ایمن و زیبا راحت کنند.

بازسازی ساختمان

  • نوسازی و بازسازی اصولی
  • مناسب‌ترین قیمت