نصب آیفون تصویری

  • نصب و تعمیرات حرفه‌ای
  • اعزام فوری برقکار ماهر

در حالی که تا همین چند سال گذشته زنگ های معمولی و آیفون های صوتی در ساختمان ها و آپارتمان ها رایج بودند، امروزه دیگر کمتر خانه ای را در شهر می توان پیدا کرد که آیفون تصویری نداشته باشد. مزایای عمده انواع آیفون های تصویری باعث شده که طی چند سال به شدت مورد استقبال قرار گیرد، به طوری که داشتن آیفون تصویری در خانه های نوساز یکی از الزامات قطعی به شمار می رود.

طبیعتا در شرایطی که استفاده از آیفون های تصویری تا این حد رونق گرفته است، آشنایی با نحوه سیم کشی آیفون تصویری و فوت و فن های مخصوص به آن اهمیت بیشتری پیدا می کند. بخصوص آنکه یکی از مهمترین کارها در فرایند اجرا و نصب آیفون تصویری، همین سیم کشی آن است. به طوری که اگر سیم کشی به نحوی اصولی و صحیح انجام نشود، دستگاه از همان ابتدا با مشکل روبرو بوده و انواع و اقسام اختلالات، مثل عدم پخش درست تصویر، پخش صدای غیر واضح، باز نکردن درب و مواردی از این دست را از خود بروز می دهد. به همین خاطر در ادامه این مطلب شما را با صفر تا صد سیم کشی انواع آیفون های تصویری آشنا کرده و مهمترین مواردی را که در انجام این فرایند باید رعایت نمایید، ذکر می کنیم.

سیم کشی آیفون های تصویری چه انواعی دارد؟

تنوع آیفون های تصویری بسیار بالا است. هر یک از این آیفون ها نیز ساختار مخصوص به خود را داشته و برای کاربردی مشخص به کار گرفته می شوند (مثلا برای خانه های تک واحدی یا برای آپارتمان هایی با تعداد واحد بالا). در نتیجه طبیعی است که نحوه سیم کشی آیفون تصویری از برند به برند و از مدل به مدل متفاوت باشد. در ادامه این مطلب سه روش اصلی سیم کشی انواع آیفون تصویری را توضیح داده ایم:

۱- سیم کشی به روش خط به خط

سیم کشی خط به خط که نام دیگرش سیم کشی لاین به لاین است، رایج ترین شیوه برای سیم کشی آیفون تصویری در ساختمان ها است. برای انجام این نوع سیم کشی از یک رشته کابل ۴ زوج که شامل ۴ رشته مشترک و ۴ رشته سیم زنگ است، استفاده می ‌شود. کاربرد اصلی سیم کشی آیفون تصویری به روش خط به خط در ساختمان هایی با تعداد واحد بالا است که واحدها روبروی هم و یا در کنار هم قرار گرفته باشند. هزینه انجام این نوع سیم کشی نیز کاملا به صرفه است و برای انواع آیفون های تصویری کوماکس، تابان، سیماران، سوزوکی و … مناسب است.

۲- سیم کشی به روش مجزا برای هر واحد

سیم کشی مجزا بهترین روش سیم کشی برای انواع ساختمان ها و بخصوص خانه های ویلایی است. البته این روش اصولا برای ساختمان هایی بیشترین کاربرد را دارد که تعداد واحدشان پایین است (معمولا کمتر از ۵ واحد). در این نوع سیم کشی برای هر واحد از یک کابل جداگانه و کاملا مجزا استفاده می شود. همچنین یک کابل ۲ زوج یا ۴ زوج از هر واحد به جعبه تقسیم می رود و توسط یک کابل ۱۰ زوج به پنل منتقل می ‌شود. آیفون هایی که با این روش نصب می شوند طول عمری بیشتری نیز خواهند داشت، کیفیت صدا و تصویر بهتری دارند و کمتر با مشکلات قطعی روبرو می شوند. البته این استفاده از این شیوه یک عیب بزرگ نیز دارد و آن قیمت بالای اجرای فرایند است.

۳- سیم کشی به روش موازی

در روش سیم کشی موازی که به پارالل نیز مشهور است، یک کابل را که شامل چندین رشته موازی است از واحدها رد کرده و به جعبه تقسیم و در نهایت به پنل اصلی متصل می‌ کنند. سیم کشی به روش موازی نیز در آپازتمان ها بسیار رایج است، زیرا تا حد بسیار زیادی در هزینه اجرای فرایند صرفه جویی کرده و به همین خاطر در آپارتمان های با تعداد متوسط و پایین پیاده می شود.

نحوه سیم کشی آیفون تصویری به چه صورت است؟

نظرات کاربران نصب آیفون تصویری

درخواست تعمیر آیفون تصویری

توجه داشته باشید که انجام انواع سیم کشی های ساختمان از جمله فرایند سیم کشی آیفون های تصویری کاری کاملا تخصصی است. به همین خاطر بهتر است که در انجام این فرایند حتما از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. با این وجود در ادامه نکاتی را در مورد نحوه سیم کشی آیفون تصویری جهت آشنایی هرچه بیشتر شما با نحوه سیم کشی آیفون های تصویری توضیح می دهیم:

آموزش سیم کشی آیفون تصویری

۱- روش سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک

اول از همه به یاد داشته باشید که آیفون های الکتروپیک نیز مثل سایر آیفون ها چهار رشته سیم اصلی دارند:

  • سیم آبی: جریان مثبت برق را از بخش ترانس دریافت می کند.
  • سیم زرد: جریان منفی برق را از داخل خود عبور می دهد.
  • سیم سفید: صدا را دریافت می کند.
  • سیم قرمز: تصویر را دریافت می کند.

در دستورالعمل نصب آیفون تصویری شرکت الکتروپیک آمده است که:

نصب آیفون تصویری الکتروپیک تک واحدی به روش چهار سیم صورت می گیرد. همچنین در این دستورالعمل آمده که برای ساختمان‌ های دو تا هفت واحدی حتما از چهار رشته سیم (تصویر، صدا، جریان مثبت و منفی) مشترک در نظر گرفته شود و در کنار آن یک رشته سیم زنگ بصورت اختصاصی از هر واحد به پنل جلوی درب کشیده شود. این دستورالعمل در واقع این نکته را می گوید که سیم کشی ساختمان های دو تا هفت واحدی به صورت نیمه مشترک است. یعنی چهار رشته سیم (زرد، قرمز، آبی و سفید) بین همه واحد‌ها مشترک است و از هر واحد یک رشته سیم اختصاصی (سیم زنگ) به پنل جلوی درب کشیده می‌شود.

شرکت الکتروپیک همچنین برای ساختمان‌های بالای هفت واحد که کیفیت بالای صدا و تصویر اهمیت زیادی دارد، توصیه کرده از هر واحد چهار رشته سیم به سوئیچر کشیده شود و سپس، سوئیچر به پنل متصل شود. توجه داشته باشید که سوئیچر مداری است که کار تقسیم زنگ میان واحد‌های ساختمان را بر عهده دارد. در نتیجه برای سیم کشی ساختمان‌ های بیش از هفت واحد، از هر واحد پنج رشته سیم به سوئیچر کشیده شده و سپس سوئیچر به پنل جلوی درب متصل می شود.

۲- روش سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

آیفون های کوماکس چهار سیم رنگی به شرح زیر دارند:

  • سیم آبی و زرد: سیم آبی منفی است و سیم زرد مثبت. این دو سیم جریان برق را به مدار سیستم آیفون تصویری منتقل می‌ کنند.
  • سیم قرمز: کار انتقال صدا را بر عهده دارد.
  • سیم سفید: کار انتقال تصویر را بر عهده دارد.

سیم کشی آیفون های کوماکس به دو شیوه اصلی صورت می گیرد: لوپ و جداگانه. در روش لوپ که رایج تر است، همه انشعاب ‌های ساختمان به کمک چهار سیم صورت می گیرد، اما در روش جداگانه، این سیم ها از هم مجزا بوده و هر یک مستقل به پنل متصل می شوند.

سیم کشی آیفون کوماکس

۳- روش سیم کشی آیفون تصویری سیماران

آیفون های سیماران نیز از چهار رشته سیم به رنگ ها آبی، زرد، قرمز و سفید تشکیل شده اند که کاربردشان دقیقا مشابه با سایر آیفون های تصویری است. در آیفون های سیماران به یک قطعه ترانس ۱۲ یا ۲۴ آمپری برای انتقال برق در قسمت درب ساختمان نیاز است. در این آیفون ها برای اتصال سیم‌ ها به دستگاه، خروجی مثبت و منفی ترانس (همان DC جهت جریان برق به دستگاه جلوی درب) و خروجی AC (برای کارکرد قفل برقی) را به کار می ‌برند. توجه داشته باشید که سیمی که از بخش ترانس می‌آید، هم می تواند به شکل مستقیم و هم به شکل غیرمستقیم به قفل وارد شود.

چند نکته در رابطه با نقشه سیم کشی آیفون تصویری و نحوه نصب آن

  • هرچند که هزینه خدمات نصب آیفون تصویری پایین نیست، اما تا جایی که می توانید از بهترین متخصصین این حوزه کمک بگیرید تا آیفون شما به نحوی اصولی نصب شده و در طول دوره فعالیت خود مدام با مشکل مواجه نشود.
  • مواردی مثل تعداد واحدهای ساختمان و نوع آیفون تصویری (اینکه از چه برندی باشد) و همچنین تجهیزاتی مثل پنل داخلی، پنل بیرونی، منبع تغذیه و درب بازکن بر هزینه نصب آیفون تصویری تاثیرگذارند.
  • تا جایی که می توانید آیفون تصویری را در محلی که نور آفتاب مستقیما می تابد نصب نکنید.
  • بهتر است که پنل دستگاه را از باران و برف در امان نگه دارید تا سیم کشی، پنل اصلی و دوربین آن آسیب نبیند.
  • ترجیحا مانیتور آیفون تصویری را در داخل خانه در فضایی دور از سیستم های گرمایشی مثل شوفاژ و بخاری قرار دهید.
  • حتما توجه کنید که نحوه سیم کشی آیفون تصویری از سیم کشی برق ساختمان باید جدا باشد، زیرا که اگر با هم در یک مکان قرار بگیرند، صدا و تصویر دریافتی و ارسال مختلف می شود. حتی می توانید از کابل های فویلدار و شیلدار نیز در نصب آیفون تصویری استفاده کنید تا نویز بوجود نیاید.

نحوه سیم کشی انواع آیفون تصویری

چطور برای سیم کشی آیفون تصویری از برقکار مطمئن کمک بگیریم؟

افرادی که کار نصب آیفون های تصویری را به صورت تخصصی انجام می دهند، به خوبی با نحوه سیم کشی آیفون تصویری آشنایی داشته و انواع آیفون را به شیوه ای اصولی پیاده سازی می کنند. در نتیجه اگر شما هم قصد دارید برای ساختمان نوساز خود از آیفون تصویری استفاده کنید و یا اینکه می خواهید آیفون های قدیمی خانه تان را با آیفون های جدید جایگزین کنید، می توانید روی کمک متخصصین خدمات نصب آیفون تصویری مجموعه اسپارد حساب باز کنید. خدمات ارائه شده توسط تکنسین های ما بروزترین استانداردهای ممکن را داشته و با بالاترین کیفیت ارائه می شوند. به همین جهت با خیال راحت می توانید صفر تا صد فرایند نصب آیفون تصویری را به ما بسپارید.

نصب آیفون تصویری

  • نصب و تعمیرات حرفه‌ای
  • اعزام فوری برقکار ماهر
درخواست تعمیر آیفون تصویری