خدمات قالیشویی

  • تضمین بالاترین کیفیت
  • شستشو و تحویل فوری

آلوده شدن فرش های خانه امری اجتناب ناپذیر است. محل قرارگیری فرش به نحوی است که شاید زودتر از هر وسیله ترئینی دیگری نیاز به شستشو داشته باشد. این مسئله زمانی که فرش های منزل از نوع دستباف باشند اهمیت دوچندانی پیدا می کنند. در واقع ارزش بالای قالی های دستباف باعث شده که شستن آنها به یک نگرانی همیشگی برای بسیاری از خانواده ها تبدیل شود. می دانیم که فرش دستباف باید با حساسیت بالایی تمیز شود و اینطور نیست که با خیال راحت بتوانیم فرش های ارزشمندمان را به دست افرادی که با آنها آشنایی نداریم بسپاریم. با توجه به این نکته، به نظر شما بهترین راه حل برای تمیز کردن فرش دستباف چیست؟ آیا می توانیم خودمان در منزل آن را بشوییم؟

خوشبختانه پاسخ به این سوال در اکثر موارد مثبت است. یعنی اگر فرش دستباف شما بیش از حد کثیف نباشد و جای کافی برای پهن کردن و شستن قالی داشته باشید، خودتان هم می توانید دست به کار شوید و فرش هایتان را بشویید. البته انجام این کار بدون داشتن اطلاعات اولیه ممکن است. به همین خاطر بر آن شدیم تا با تهیه کردن یک مطلب جامع و کامل، نحوه تمیز کردن فرش دستباف را آموزش دهیم. پس اگر شما هم می خواهید فرش های منزلتان را خودتان نظافت کنید (و احیانا قصد ندارید که به تار و پود آن صدمه بزنید!)، تا انتها همراهمان باشید.

شستن فرش دستباف

نکاتی که قبل از شستن فرش باید به آنها توجه نمایید

دقت داشته باشید که قرار است فرش های ارزشمندی را بشویید. در نتیجه قبل از آنکه بخواهید دست به کاری بزنید، باید مطمئن شوید که قرار نیست آسیبی به قالی هایتان وارد شود. حتی اگر می خواهید تمیز کردن فرش دستباف بدون شستن را انجام دهید، باید با رعایت نکات زیر مطمئن شوید که شستشوی خانگی فرش ها نمی تواند به الیاف قالی صدمه بزند:

۱- توجه به نوع رنگ فرش

ما حتی در شسشتن لباس هایمان به نوع رنگ آنها دقت می کنیم. همیشه در تلاشیم به نحوی لباس ها را بشوییم که جلوگیری از رنگ پس دادن لباس شود. طبیعتا وقتی پای فرش دستباف در میان باشد، این حساسیت ما باید دوچندان هم بشود. در صورتی که قبل از شستشو به رنگ فرش دقت نکنیم، این احتمال وجود دارد که فرش رنگ دهد و تا حد زیادی از زیبایی و ارزش آن کاسته شود.

نوع رنگرزی خامه های استفاده شده در فرش دستباف یا به صورت طبیعی (گیاهی) است، و یا رنگ شیمایی در آن استفاده شده است. مخصوصا فرش هایی که در بافت آنها از رنگ شیمایی استفاده شده است، حساس اند و احتمال رنگ دادنشان بیشتر است. برای جلوگیری از رنگ دادن این نوع فرش های دستباف کافی است با یک پارچه سفید نخی که نم دار است، بر روی قسمت های رنگی فرش و مخصوصا رنگ های تیره بکشید. اگر دستمال رنگی شد، یعنی فرش رنگ پس می دهد و شستن آن را تنها باید به افراد حرفه ای سپرد.

۲- در نظر گفتن نوع بافت فرش

نوع بافت فرش و تار و پودی که در آن بکار رفته است، از دیگر مواردی است که قبل از تمیز کردن فرش دستباف باید به آنها توجه نمایید. منظورمان از نوع بافت فرش، کوتاهی یا بلندی پرزها و همچنین میزان استحکام بافت قالی است. مثلا اگر فرش شما دارای پرزهای بلند است و بافت سستی دارد، حتما در حین شستشو باید دقت کنید که بافت فرش از هم باز نشود و فرش شما خراب نشود.

نظرات کاربران خدمات قالیشویی

درخواست قالیشویی

تمیز کردن فرش دستباف بدون شستن

۳- دقت در انتخاب شوینده مناسب

تهبه مواد شوینده برای شستشوی فرش دستباف از جمله مهمترین کارهایی است که قبل از تمیز کردن فرش باید انجام دهید. هر چقدر که برای این مرحله بیشتر وقت بگذارید، از نتیجه بدست آمده بیشتر راضی خواهید بود. انتخاب شوینده نامناسب هم ممکن است به تار و پود فرش آسیب بزند، و هم تمیزی دلچسبی را برای قالی ها به ارمغان نمی آورد. از این رو توصیه می کنیم که شوینده قالی تان را با دقت تهیه نمایید. در همین راستا در بخش زیر به برخی از بهترین شوینده های فرش دستباف اشاره کرده ایم:

  • سرکه سفید، نمک و آب لیمو؛ یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری نمک ترکیب کنید تا یک پاک کننده معجزه آسا بدست آید. می توانید چند قطره لیمو ترش نیز به این ترکیب اضافه کنید تا بوی بد فرش هم از بین برود.
  • جوش شیرین؛ کافی است مقداری جوش شیرین را روی محل آلودگی فرش بپاشید و بگذارید چند دقیقه به حال خود باشد. سپس فرش را جاروبرقی بکشید.
  • هیدروژن پراکسید و آب لیمو؛ حدود ۳۰۰ میلی لیتر آب را با ۱۵۰ میلی لیتر هیدروژن پراکسید (یا همان آب اکسیژنه) ترکیب کنید و چند قطره آب لیمو به آن اضافه نمایید. ترکیبی که حاصل می شود برای پاک کردن انواع لکه ها و دوده ها از روی فرش موثر است.
  • شامپو فرش؛ تنوع شامپو فرش در بازار بسیار زیاد است. دقت کنید که شامپو فرش متناسب با جنس قالی تان را تهیه کنید. خاصیت شامپو فرش هرچه خنثی تر باشد، برای الیاف فرش بهتر است. برای استفاده از این شوینده کافی است دو پیمانه شامپو را با مقدار آب ترکیب کنید و خوب بهم بزنید و تا کاملا کف کند (در رابطه با نحوه شستن فرش با شامپو فرش بیشتر بخوانید)

برای شستن فرش دستباف یک محل مناسب فراهم کنید

درست است که هزینه شستن فرش دستباف در خانه کمتر از قیمت خدمات قالیشویی است، اما انجام این کار نیز به الزاماتی نیاز دارد. طبیعتا نمی توان فرش را داخل آپارتمان شست. شما باید برای تمیز کردن فرش از قبل فکر یک جای مناسب را کرده باشید. خانه هایی که حیاط دارند معمولا از نظر فراهم کردن یک مکان مناسب برای نظافت فرش مشکلی ندارند، اما اگر آپارتمان نشین هستید، می توانید از تراس (بالکن) ساختمان کمک بگیرید. به این منظور به سه نکته زیر توجه داشته باشید:

  • محل انتخابی باید کمی شیب داشته باشد تا زمانی که فرش را آبکشی می کنید، آب های کثیف داخل فرش باقی نماند و به تدریج از روی فرش بیرون بروند.
  • محل انتخاب شده به هیچ عنوان نباید بخش های ناهموار و تیز داشته باشد، زیرا ممکن است زمانی که روی فرش پارو می کشید، قسمت هایی از قالی پاره شود. یک سطح سفت و مسطح بهترین مکان برای پهن کردن فرش است.
  • همچنین توجه داشته باشید که زیر فرش به گونه ای نباشد که گل و لای در آن جمع شود. برای جلوگیری از این مسئله قبل از پهن کردن فرش زیر آن را بشویید و مطمئن شوید که قالی در جای تمیزی پهن می شود.

روش شستن فرش دستباف

نحوه تمیز کردن فرش دستباف به چه صورت است؟

بعد از آنکه مطمئن شدید خودتان می خواهید قالی دستبافتان را در خانه بشویید و وسایل مورد نیاز را تهیه کردید، تنها ۴ مرحله پیش رو دارید. این چهار مرحله را مطابق با دستورالعمل زیر قدم به قدم طی کنید تا نتیجه از آن چیزی که انتظار داشتید هم بهتر باشد:

۱- فرش را غبار روبی کنید

اول از همه باید همه گرد و خاک و غباری که روی فرش وجود دارد را پاک کنید. حتما می دانید که فرش دستباف به دلیل پرزهای زیاد و بلند خود گرد و غبار زیادی جذب می کند. در نتیجه غبار روبی فرش دستباف اهمیت بسیار بالایی در شستشوی هرچه بهتر آن دارد. اگر این مرحله را به خوبی انجام ندهید، گرد و غبار در اثر تماس با آب در محل گره فرش به گِل تبدیل می شود و زحمتتان را به هدر می دهد. این مسئله حتی باعث می شود که عمر قالی کاهش یابد.

راه های زیادی برای غبار روبی قالی وجود دارد. استفاده از چوب و تکان دادن فرش از جمله رایج ترین روش ها بوده اند. امروزه اما تا موقعی که جاروبرقی در دسترس است، اصلا کار سختی برای غبار روبی نداریم. کافی است خوب سطح فرش را جارو بکشیم تا گرد و خاکی روی آن باقی نماند.

۲- فرش را خیس کنید

در مرحله دوم از نحوه شستن فرش دستباف، بعد از اینکه فرش را غبار روبی کردید و آن را در یک جای مناسب پهن کردید، باید آن را خیس نمایید تا قالی آماده شستشو شود. کمی آب سرد یا ولرم روی فرش بگیرید و تا زمانی که مطمئن شوید آب به همه جای آن رسیده است، این کار را ادامه دهید (انجام این کار نباید بیش از چند دقیقه طول بکشد).

نحوه شستن فرش دستباف

۳- از مواد شوینده استفاده کنید

مقدار مناسبی از مواد شوینده ای را که تهیه کرده اید (مثلا شامپو فرش) روی فرش بریزید. سپس نقاط مختلف فرش را به آرامی با دست مالش دهید. انجام این کار ممکن است کمی زمان بر و خسته کننده باشد، اما به خاطر داشته باشید که هرچه با ملایمت بیشتری قالی را مالش دهید، نتیجه بهتر خواهد بود.

۴- قالی را آبکشی کنید

باید قالی را جوری آبکشی کنید که همه مواد شوینده از سطح آن خارج شوند. باقی ماندن مواد شوینده در تار و پود فرش باعث پوسیدگی و از بین رفتن بافت قالی می شود.

نکته: در روش شستن فرش دستباف که حدس می زنید ممکن است رنگ پس دهد، پس از اتمام شستشو آن را با پارو آبگیری کنید و سپس آب پرز آن را با دستمال نخی یا حوله ای بگیرید و بگذارید یک ساعت به همان حالت روی زمین قرار دهید تا آب آن خارج شود. اینگونه فرش ها را به هیچ وجه پس از اتمام شستشو آن را لوله نکنید تا از رنگدهی قسمت های مختلف جلوگیری شود.

۵- فرش را خشک کنید

پس از آبکشی کامل دقت کنید که هیچگاه پس از لوله کردن فرش درون آن آب نگیرید و هنگام پهن کردن فرش دوباره روی ریشه آن آب نگیرید زیرا ریشه های آن حتما زرد خواهد شد. سپس اجازه دهید به مدل یک ساعت در همان حالت بماند تا آب اضافی از فرش خارج شود.

خشک شدن فرش با نور غیرمستقیم آفتاب بهترین راه برای خشک کردن فرش است. مراقب باشید که هیچ گاه از وسایلی مثل سشوار برای خشک کردن قالی استفاده نکنید. خیلی افراد چون عجله دارند که فرش را زودتر در خانه پهن کنند به هر راهی متوسل می شوند تا قالی را سریع تر خشک کنند. این در حالی است که استفاده از این وسایل به دلیل حرارت غیرطبیعی که تولید می کنند برای الیاف فرش دستباف بسیار آسیب زا است و طول عمر آن را کم می کند.

پاک کردن لکه از روی فرش دستباف

۶- فرش را در جهت خواب آن برس بکشید

در نهایت زمانی که فرش به صورت کامل خشک شد می توانید آن را در جایی که مد نظرتان است پهن کنید و سپس با استفاده از یک برس خواب فرش را به حال اولیه خود بازگردانید. به یاد داشته باشید که این کار را به آرامی و لطافت انجام دهید در صورتی که با شدت بالایی فرش را برس بکشید ممکن است به فرش خود آسیب برسانید.

چند نکته در رابطه با شستشوی دوره ای فرش دستباف

  • فرش دستباف را حتما با آب سرد بشویید. اگر آب داغ به قالی بخورد به الیاف آن آسیب جدی وارد می کند.
  • قبل از اقدام به شستشو حتما فرش را بررسی کنید تا اگر خوردگی یا پوسیدگی دارد، اول از خدمات رفوگری قالی استفاده کنید و سپس فرش را بشویید.
  • تست رنگ فرش را حتما انجام دهید.
  • ترجیحا از مواد شیمایی با خاصیت اسید و قلیایی خنثی استفاده کنید (بهترین شوینده ها را بالاتر معرفی کردیم).
  • بعد از شستن فرش برای پهن کردن آن عجله نکنید و بگذارید کاملا خشک شود.
  • هرگز از آب شامپو فرش برای شستن قالی استفاده نکنید، زیرا هم بافت فرش چسبنده می شود و هم ریشه های آن آسیب می بینند. برای تمیز کردن فرش فقط کف آن را روی قالی بمالید
  • هنگام شامپو فرش کشیدن کارتان را از قسمت بالای فرش آغاز کنید تا مجبور نباشید روی قسمت هایی که کف شامپو را مالیده اید، راه بروید.
  • فرش دستباف حداقل باید ۱۲ ماه یک بار شسته شود تا سلامت و زیبایی آن حفظ شود.

آموزش شستن فرش دستباف

چرا فرش دستباف باید به صورت دستی شسته شود؟

اجازه دهید در پایان این مطلب به یک نکته مهم اشاره کنیم: اهمیت شستشوی فرش دستباف به صورت دستی.

متاسفانه خیلی از قالیشویی ها به دلیل آنکه به کار خود سرعت بدهند، فرش های دستباف را به صورت ماشینی تمیز می کنند. این کار هر چند که به کار سرعت می دهد، اما اصلا به نفع مشتری نیست. توجه کنید که در ساختار بسیاری از فرش‌ های دستباف از الیاف طبیعی استفاده می‌ شود. الیاف طبیعی موجب پنهان کردن کثیفی و آلودگی می شوند و در روش‌ های ماشینی شستشوی قالی ممکن است که این آلودگی‌ ها به‌طور کامل از بین نروند. همچنین در این روش ها از فشار بالا و مواد شیمیایی ویژه‌ ای استفاده می‌شود که ممکن است موجب آسیب دیدن فرش شوند (مثلا اگر PH شوینده بالا باشد یا فشار آب بیش از حد باشد، تار و پود قالی ابریشمی آسیب می بیند).

دقیقا به همین خاطر است که توصیه می کنیم برای شستشوی فرش های دستباف خود به سراغ قالیشویی هایی بروید که از کیفیت کار آنها مطمئن هستید. قالیشویی های معتبر از ارزش بالای فرش دستباف اطلاع دارند و هر فرش را متناسب با جنس آن تمیز می کنند. در این مکان ها برای هر فرش شوینده مناسب استفاده می شود و فرش با ملایمت و ظرافت شسته می شود.

ما نیز در مجموعه اسپارد به خوبی از دغدغه شما نسبت به کیفیت تمیز کردن فرش دستباف منزلتان آگاهی داریم. به همین خاطر با بهترین قالیشویی های تهران و کرج همکاری می کنیم و مطمئن ترین و ایمن ترین خدمات قالیشویی آنلاین را به مشتریان خود ارائه می دهیم. اگر شما هم برای فرش های دستباف خود ارزش زیادی قائل هستید و می خواهید خیالتان از بابت شستشوی استاندارد آن راحت باشد، کار را به متخصصین اسپارد بسپارید؛ مطمئنا از نتیجه کار راضی خواهید بود.

خشکشویی فرش در محل

  • بدون نیاز به آبکشی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت