سرویس نظافت حرفه‌ای

  • ضمانت کیفیت خدمات
  • حفظ امنیت مشتری

یکی از دردسرهای خانه هایی که نمای شیشه ای دارند، تمیز کردن پنجره هایی است که دسترسی به آنها سخت باشد. ما موقع بازدید از خانه در نگاه اول زیبایی این پنجره ها را می بینیم و یک نظافتکار سختی های تمیز کردن آنها را! به طور کلی شستشوی پنجره ساختمان از جمله کارهای دشواری است فوت و فن های خاص خود را هم دارد. اگر به این فوت و فن ها آشنا نباشید و بخواهید شیشه های پنجره را بشویید، به جای آنکه آنها را تمیز کنید، بیشتر موجب آلوده شان می شوید. به همین خاطر است که خیلی افراد ترجیح می دهند که انجام این کار را از ابتدا برون سپاری کنند و خودشان را بیهوده به زحمت نیاندازند.

و اما صحبت از برون سپاری شستشوی پنجره ها شد، و این سوال به میان می آید که آیا اصلا راهی وجود ندارد که خودمان بتوانیم پنجره های خانه را تمیز کنیم؟ نحوه شستشوی پنجره ساختمان هایی با نمای شیشه ای چطور است؟ چگونه می توانیم با صرف کمترین انرژی به بهترین شکل گرد و غبار و لکه ها را از روی پنجره پاک کنیم؟ ما در ادامه این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ داده ایم و قدم به قدم مراحل نظافت پنجره ها را توضیح داده ایم. پس اگر می خواهید خودتان دست به کار شوید و پنجره هایتان را بشویید، تا انتها همراهمان باشید.

تمیز کردن پنجره دوجداره

تمیز کردن پنجره چه سختی هایی دارد؟

خانه تکانی شب عید بخش های متنوعی دارد؛ کارهایی مثل نظافت آشپزخانه، شستن پرده ها، تمیز کردن اتاق نشیمن و … همه از جمله این موارد هستند. اما می خواهید بدانید سخت ترین بخشِ این فرایند کدام است؟ احتمالا درست حدس زده اید: شستشوی پنجره ها. اینکه تمیز کردن پنجره های ساختمان تا این حد دشوار است، بی دلیل نیست. مهمترین علت های سختی تمیز کردن پنجره ها عبارتند از:

۱- ایمنی در هنگام کار

برای آنکه پنجره خوب تمیز شود، قسمت بیرونی آن هم باید شسته شود. مشکل این است که شستن قسمت بیرونی پنجره ها در آپارتمان های بلند مرتبه امروزی کار چندان راحتی نیست و خطرات خاص خود را دارد. توصیه می کنیم که برای بالا بردن امنیت در هنگام انجام کار، حتما یک روز آفتابی و صاف را برای شستن پنجره ها انتخاب کنید و ترجیحا از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع (از جمله داربست، کمربند و چوب قابل امتداد اسکوییجی) استفاده نمایید.

۲- انتخاب شوینده مناسب

در بازار انواع شیشه شوهای پر زرق و برق یافت می شود، اما واقعا کدام یک از این محصولات برای شستن پنجره های مناسب هستند؟ مخصوصا امروزه که روی جدار بیرونی خیلی از شیشه ها یک لایه محافظ قرار دارد، اهمیت انتخاب یک شیشه شوی مناسب بیشتر هم می شود، چراکه در صورت انتخاب نادرست، ممکن است به این لایه بیرونی آسیب وارد شود.

۳- خشک کردن پنجره ها

اگر بعد از شستن پنجره ها به سرعت آنها را خشک نکنیم، جای لکه و آلودگی روی آنها باقی می ماند و همین باعث می شود که عرق خستگی شستن شیشه ها خشک نشده، مجبور باشیم آنها را خشک کنیم. اساسا افرادی که به صورت تک نفره پنجره ها را تمیز می کنند، همیشه با چالش خشک کردن پنجره ها روبرو هستند.

آموزش شستن شیشه پنجره ها

بهترین محلول برای شستن شیشه ها چیست؟

استفاده از شیشه شوهای شیمیایی همیشه بهترین انتخاب نیست، زیرا برخی از ترکیبات ساده خانگی به همان اندازه موجب تمیز شدن شیشه ها می شوند. بسیاری از این تمیزکننده های خانگی در براق شدن شیشه ها نیز بسیار موثرند. از جمله بهترین مواد خانگی پاک کننده شیشه و پنجره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مایع ظرفشویی و آب

برای درست کردن این محلول یک قاشق سوپ خوری مایع ظرف شویی را با چهار فنجان آب مخلوط کنید. بهتر است از آبی استفاده کنید که قبلا آن را جوشانده‌اید و سرد شده است. ترکیب بدست آمده را روی شیشه اسپری کنید و با یک دستمال نرم میکروفایبر آن را تمیز نمایید.

۲- سرکه سفید

سرکه سفید هم به خوبی آلودگی های قدیمی را تمیز می کند و هم موجب درخشندگی و براقی شیشه ها می شود. برای بدست آوردن این محلول چهار فنجان آب ولرم را با یک فنجان سرکه مخلوط کنید. این محلول مخصوصا در پاک کردن لکه های جان سخت و رسوبات بسیار موثر است.

۳- سرکه سفید و صابون مایع

کافی است چهار فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب و نصف قاشق چای خوری صابون مایع مخلوط کنید تا یک ترکیب واقعا معجزه آسا برای برق انداختن شیشه هایتان داشته باشید. این محلول برای نظافت شیشه های دوجداره نیز بسیار کاربردی است.

۴- سرکه سفید و لیمو ترش

استفاده از این ترکیب نیز در نظافت پنجره ها بسیار رایج است. تنها باید نصف سرکه سفید را با ۴ فنجان آب ترکیب کنید و کمی عصاره لیمو را نیز به آنها اضافه کنید و خوب به هم بزنید. ترکیب فوق العاده موثر برای شستشوی پنجره ساختمان به همین سادگی ساخته می شود.

۵- الکل و آمونیاک

اگر لکه ای جان سخت و غیرقابل پاک شدن روی شیشه پنجره تان بود، می توانید یک فنجان الکل را با یک قاشق سوپ خوری آمونیاک و یک فنجان آب ترکیب کنید تا ترکیبی بسیار قوی ایجاد شود.

نکته: توصیه ما این است که از پاک‌کننده‌ های بر پایه آمونیاک یا الکل استفاده نکنید، مگر در مواقعی که لکه ایجاد شده روی پنجره خیلی سخت از بین برود. این گونه مواد اگر چه در ظاهر تمیزی بیشتری ایجاد می‌ کنند، اما در واقعیت منجر به ایجاد خط و خش روی شیشه می‌شوند و حتی باعث جذب بیشتر گرد و غبار به شیشه ها می گردند.

نظرات کاربران سرویس نظافت حرفه‌ای

درخواست نظافت حرفه‌ای

آموزش شستشوی پنجره منزل

برای تمیز کردن پنجره به چه ابزاری نیاز داریم؟

برای آنکه خودمان بخواهیم پنجره های ساختمانمان را تمیز کنیم، به ابزارهای مختلفی نیاز داریم که خوشبختانه در همه جا پیدا می شوند. مهمترین این ابزارها عبارتند از:

  • اسکاچ ۳۰ سانتی متری
  • اسفنج نرم
  • سطل
  • مایع شوینده (که می تواند هر یک از محلول های خانگی بالا و یا یک شیشه شوی شیمیایی باشد)
  • پارچه بدون پرز یا حوله
  • نردبان

نحوه تمیز کردن پنجره های عادی

تمیز کردن پنجره های عادی ساده تر از دیگر انواع پنجره ها است. هم دسترسی به این پنجره ها راحت تر است، و هم ساختار آنها به گونه ای است که ساده تر از بقیه پنجره ها تمیز می شوند. برای شستن این پنجره ها فقط توجه داشته باشید که هم قسمت داخلی و هم قسمت بیرونی آنها خوب تمیز شوند. به این منظور مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

۱- شوینده را روی شیشه اسپری کنید

در گام اول باید به مقدار لازم از شوینده را روی شیشه اسپری کنید. اسپری را در فاصله حدودا ۲۰ سانتی متری شیشه قرار دهید و شوینده را اسپری کنید. به دو یا سه منطقه مایع شوینده بزنید و سپس به سراغ اسکاچ بروید.

۲- اسکاچ را روی شیشه حرکت دهید

اسکاچ را به صورت افقی روی شیشه حرکت دهید. البته می توانید اسکاچ را به صورت عمودی هم روی شیشه بکشید، اما دقت کنید که آب و شوینده به ناحیه تمیز شده برنگردند.

۳- نوار شیشه را تمیز نمایید

در این مرحله اسکاچ را به شکلی قرار دهید که تنها گوشه آن با شیشه تماس داشته باشد. از گوشه بالای شیشه شروع کنید. یک نوار باریک را در یک طرف شیشه از بالا به پایین تمیز کنید.

۴- قسمت بالایی شیشه را تمیز کنید

این بار اسکاچ را جوری قرار دهید که قسمت بالایی آن در تماس با لبه بالایی شیشه پنجره باشد. تیغه اسکاچ را روی شیشه در گوشه بالایی فشار دهید و به صورت حرکات رفت و برگشتی روی شیشه بکشید.

نحوه تمیز کردن شیشه ها

۵- تمیز کردن قسمت پایینی پنجره

سپس باید به قسمت پایینی پنجره بروید و آنجا را تمیز کنید. به این منظور اسکاچ را به صورتی روی قسمت پایینی پنجره قرار دهید که بالای اسکاچ با محل تمیز شدن در مراحل قبلی حدود ۵ سانتی‌ متر هم پوشانی داشته باشد.

۶- تمیز کردن بخش داخلی پنجره

در نهایت داخل شیشه را تمیز کنید. برای این منظور اول مطمئن شوید که اسکاچ تقریبا نیمه مرطوب است و مایع شوینده مدام روی شیشه چکه نمی کند. همچنین برای اینکه بتوانید ماده تمیزکننده ریخته شده روی پنجره را به سرعت تمیز کنید، یک دستمال در جیب خود داشته باشید. برای پاک کردن اطراف شیشه نیز از پارچه تمیز جداگانه‌ ای استفاده کنید.

نکته: هر بخش شیشه را که تمیز می کنید، به فاصله چند ثانیه با یک روزنامه آن بخش را خشک کنید تا لکه به جا نماند.

نحوه تمیز کردن پنجره های دوجداره

نحوه شسشتشوی پنجره های دوجداره مثل پنجره های عادی است و ما قبلا هم در یک مطلب جداگانه به آن پرداختیم (نحوه تمیز کردن انواع پنجره). فقط باید مواد مرغوب تری را برای تمیز کردن آنها تهیه کنید. شیشه پاک کن های موجود در بازار معمولا برای تمیز کردن شیشه های دوجداره بسیار خوب عمل می کنند. همچنین می توانید مقداری آب و صابون (یا آب و مایع ظرفشویی) را با یکدیگر ترکیب کنید و محلول تمیزکننده خود را با صرف کمترین هزینه بسازید.

در عین حال نکات زیر را برای تمیز کردن پنجره های دوجداره مدنظر قرار دهید:

  • در این نوع پنجره به دلیل فضای خالی که بین جداره‌ ها وجود دارد، نباید شیشه‌ ها را محکم و با فشار تمیز کنید. دستمال و اسکاچ را به آرامی روی شیشه ها بکشید.
  • برای تمیز کردن پنجره دوجداره از فریم‌ ها شروع کنید. اگر فریم‌ها را بعد از شیشه‌ها تمیز کنید، ممکن است قطرات آب موجود روی شیشه‌ ها به اطراف پاشیده شوند.
  • اگر بعد از شستشو رگه و لکی روی شیشه مانده بود، حتما آن را پاک کنید، زیرا روی شیشه دوجداره ماندگار می شوند و بعدا به سختی تمیز می گردند.

نحوه شستشوی شیشه دوجداره

پنجره های دور از دسترس را چطور تمیز کنیم؟

تمیز کردن پنجره های که اصطلاحا خوش دست نیستند، یک چالش همیشگی است. یک پنجره آنقدر ارتفاع دارد که تنها وقتی بالای چیزی برویم دستمان به آن می رسد، و یک پنجره در چنان نقطه کوری قرار دارد که بدون استفاده از ابزار خاص نمی توانیم آن را تمیز کنیم. و اما چاره کار چیست؟ به هر حال نمی شود که چنین پنجره هایی را تمیز نکرد! بیاید در ادامه نگاهی بکنیم به کاربردی ترین ترفندها برای تمیز کردن شیشه پنجره هایی که در دسترسمان نیستند:

۱- استفاده از نردبان

خیلی ها از نردبان وحشت دارند، اما این وحشت واقعا منطقی نیست. اگر مطمئن هستید که نردبانتان محکم و سالم است، خیلی راحت می توانید روی آن بروید و پایین را نگاه نکنید. استفاده از نردبان مخصوصا برای پنجره هایی که نزدیک سقف قرار دارند بسیار کاربردی است. البته توصیه می کنیم وقتی هوای بیرون بارانی، رعد و برق، برف یا تگرگی به نظر می‌ رسد، به هیچ وجه از نردبان استفاده نکنید.

۲- استفاده از جاروبرقی پنجره

جاروبرقی پنجره برای تمیز کردن گرد و غبار از روی شیشه ها بسیار موثرند. لوله بلند این جاروبرقی ها (و حتی برخی از جاروبرقی های معمولی خانگی) باعث می شود که کاربر بتواند به نکات کور پنجره هم دسترسی داشته باشد. البته برای نظافت اساسی پنجره نمی شود روی این وسیله حساب باز کرد.

۳- استفاده از تی دسته دار

این ابزار از جمله بهترین وسایل بر تمیز کردن شیشه هایی است که نمی توانیم نزدیکشان شویم. همانطور که از اسم آن پیدا است، تی دسته دار یک تی معمولی است که به یک دسته بلند وصل شده است و دسترسی به شیشه‌های دور از دسترس آپارتمان‌ها را آسان می‌کند. استفاده از این ابزار برای شستن شیشه ها بسیار رایج است.

۴- استفاده از چوب بست شیشه

چوب بست تمیز کردن شیشه به شما امکان می‌ دهد پنجره‌ ها را به شکلی کاملا ایمن تمیز کنید. این چوب بست های تمیزکننده یک پیچ قابل تنظیم و یک دسته قفل مجهز به تیغه لاستیکی و اسفنج کفی دارند که دسترسی به نقاط دور پنجره ها را میسر می کند.

۵- شیشه پاک کن آهنربایی

شیشه پاک کن آهنربایی از جمله وسایل مدرنی است که برای تمیز کردن دورترین شیشه ها نیز به کار می آید. استفاده از این وسیله برای واحدهایی که نمای شیشه ای دارند بسیار کاربردی است. البته خیلی ها هم ترجیح می دهند با صرف هزینه خدمات نماشویی به جای استفاده از این وسایل، کار را به افرادی حرفه ای بسپارند.

۶- ربات پاک‌ کننده شیشه

ربات‌ پاک کننده شیشه یا همان شیشه شوی رباتیک قیمت بالایی دارد، اما نتیجه تمیزکاری آن نیز واقعا باورنکردنی است. این دستگاه دارای مکشی قوی است و به شیشه می چسبد. شیشه شوی در همین حالت روی شیشه بالا و پایین می‌ رود و کار شستشوی پنجره ساختمان را انجام می دهد.

شیشه شوی رباتیک

زمان مناسب برای تمیز کردن پنجره ها

و اما می رسیم به یک چالش اساسی. اینکه بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره ها چه موقعی است؟

در پاسخ باید گفت که پایان فصل زمستان و قبل از فرا رسیدن بهار زمان مناسبی برای تمیز کردن پنجره است، زیرا در این زمان معمولا باد و باران تمام شده و فصل زمستان نیز رو به پایان است. البته فصل تابستان هم می‌ تواند زمان خوبی برای شستن شیشه های ساختمان باشد، زیرا خیلی از مناطق تا اردیبهشت و خرداد درگیر بادهای موسمی هستند. البته به یاد داشته باشید که وقتی آفتاب می‌ تابد این کار را انجام ندهید، زیرا در این صورت شیشه لکه می شود.

اگر هر کار کردیم شیشه ها خوب تمیز نشدند چطور؟ راه حل چیست؟

بعضی وقت ها شیشه ها و پنجره ها آنقدر کثیف و آلوده هستند که خودمان از عهده تمیز کردن آنها بر نمی آییم. در اینگونه مواقع هر کاری هم که بکنیم شیشه ها خوب تمیز نمی شوند و همچنان جای لکه ها روی آنها باقی می ماند (اصطلاحا شیشه کدر می شود). در این صورت چاره کار چیست؟ بهترین راهکار برای شستن این قبیل شیشه ها چیست؟

جواب ساده است: باید به سراغ کسانی برویم که کارهای تمیزکاری خانه و شستشوی شیشه ساختمان را به صورت حرفه ای انجام می دهند. پاک کردن هیچ لکه ای از روی شیشه غیرممکن نیست و از عهده افراد حرفه ای بر می آید. فقط باید فرد مناسب این کار را پیدا کنید. ما در همین راستا در مجموعه اسپارد عده ای از بهترین متخصصین نظافت منزل را گردهم آورده ایم که کلیه خدمات مورد نیاز شما برای تمیزکاری خانه (از جمله شستشوی شیشه ها) را با بهترین کیفیت و منصفانه ترین قیمت انجام می دهند. در نتیجه اگر خودتان وقت یا انرژی تمیز کردن پنجره هایتان را ندارید و می خواهید کیفیت کار در بالاترین حد ممکن باشد، حتما روی کمک ما حساب باز کنید.

نظافت راه پله

  • نظافت اصولی و سریع
  • رعایت کامل نکات بهداشتی