تشک شویی

  • شستشوی خوشخواب در خانه
  • بدون آسیب رسانی به الیاف

یکی از وسایلی که تمیز کردن آن معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد، تشک تختخواب است. بسیاری از افراد به تصور اینکه خانه تکانی عید و نظافت منزل فقط شامل مواردی مثل قالیشویی، نظافت مبل، تمیز کردن آشپزخانه و مرتب کردن اتاق ها است، از نظافت سرویس خواب غافل می شوند. این در حالی است که افراد به طور میانگین بیش از یک سوم از کل عمر خود را روی تخت سپری می کنند! و طبیعی است تشکی که روی تخت قرار می گیرد، چقدر در معرض انواع آلودگی ها قرار داشته و محیط مناسبی را برای رشد انواع باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند.

در نتیجه جای تردیدی وجود ندارد که نظافت دوره ای تشک و آشنایی با روش شستن و نحوه آبکشی تشک خوشخواب تا چه اندازه اهمیت دارد. در واقع اگر تشک به موقع تمیز نشود و شخص شب ها بر محلی بخوابد که پاکیزه نیست، احتمال سرایت انواع بیماری ها به او افزایش پیدا کرده و کیفیت خوابش پایین می آید. در عین حال اما شستشوی تشک کار چندان ساده ای نبوده و فوت و فن ها و مهارت های خاص خود را نیاز دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را برخی از این فوت فن ها آشنا کنیم.

شستشوی تشک

چطور از کثیف شدن تشک خوشخواب جلوگیری کنیم؟

با به کار بستن برخی راهکارهای ساده می توان از آلودگی عمیق تشک جلوگیری کرد. یکی از این راهکارها که احتمالا با آن آشنایی دارید، استفاده از روتختی و یا یک کاور بر روی تشک است. یک روتختی با کیفیت، آلودگی های لباس، بدن، اشیاء متفرقه و هر چیز دیگری که روی تخت قرار می گیرد را به خود جذب می کند و تا حد امکان از آلودگی تشک جلوگیری می کند. تاکید بسیاری از مادرها بر استفاده حتمی از روتختی بر روی تشک، دقیقا به همین خاطر است!

خوشبخانه در بازار هم انواع و اقسام کاور و روتختی یافت می شود. توصیه ما این است که حتما کاوری با جنس قابل قبول تهیه کنید، زیرا بیشتر آلودگی ها را در خود جذب می کند و دردسر شما برای شستشو تشک را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین توصیه می شود که کاور و روتختی را حداقل ماهی یک بار بشویید تا کثیفی سطح آن به تشک نرسید و همواره سطحی از پاکیزگی را داشته باشد. بدین ترتیب نیازی به شستشوی مدام تشک نخواهید داشت و تنها کاور را به راحتی از روی تشک باز کرده و تمیز خواهید کرد.

البته طبیعی است که شستشوی کاور برای هر اندازه کثیفی تشک کافی نبوده و گاهی هنگام انجام مراحل خانه تکانی اتاق خواب متوجه می شویم آلودگی ها به حدی هستند که تشک حتما باید شسته شود. در این شرایط است که کاور باید با دقت باز شده و فرایند شستشوی تشک آغاز شود.

مراحل شستشو و نحوه آبکشی تشک خوشخواب چگونه است؟

روتختی، ملحفه، روکش کوسن ها، کاور تشک و حتی پتو را به راحتی می توان در ماشین لباسشویی شست. اما ابعاد تشک در حدی است که نظافت آن فقط با دست امکان پذیر است. در نتیجه بهتر است به ترتیبی اصولی پیش بروید و مراحل را یک به یک انجام دهید؛ این مراحل عبارتند از:

نظرات کاربران تشک شویی

درخواست تشک شویی

لکه بری تشک

۱- تشک را جارو برقی بکشید

در گام نخست باید سطح تشک و نقاط کور آن را از هرگونه شیء اضافی پاک کنید. برای این کار به کمک سری مخصوص جارو برقی، تشک را جارو بزنید و به خصوص گوشه و کنار آن را خوب تمیز کنید. در برخی نقاط تشک موجودات ریزی تکثیر یافته اند که به کمک جاروبرقی به راحتی از بین می روند.

۲- تشک را بشویید و لکه های روی آن را از بین ببرید

در طول استفاده از یک تشک خوشخواب ممکن است انواع لکه ها روی آن ایجاد شود. از بین بردن این لکه ها یکی از اصلی ترین مراحل فرایند شستشوی تشک است و باید با دقت انجام شود و با توجه به نوع لکه و جنس تشک شیوه خاصی از شستشو به کار گرفته شود.

به طور کلی دو نوع تشک داریم: فنردار یا معمولی. اینکه تشک از کدام یک از انواع این دو مدل باشد، در انتخاب شیوه نظافت موثر است. زیرا استفاده از آب داغ به خوبی می تواند قارچ ‎ها و باکتری ها را از بین ببرد، اما در عین حال به فنر و فلزها آسیب می رساند و موجب زنگ زدگی آن می شود، به همین خاطر برای تشک های فنردار توصیه نمی شود و پیشنهاد می شود به جای استفاده از آب داغ و ایجاد رطوبت بالا (برای تشک های فمی و معمولی عالی است) از اسپری های لکه بر و یا الکل سفید برای پاک کردن لکه های موجود بر روی این نوع تشک استفاده شود.

برای شستشوی تشک هایی که فنردار نیستند اما می توانید تشک را در حیاط و یا حمام پهن کنید و روی آن ماده شوینده ضدعفونی کننده (یا سرکه سفید) اسپری کنید و با اسفنج زبر کاملا تشک را بشویید و دوبار روی آن آب داغ اسپری کنید تا کاملا تمیز شود.

نظافت تشک خواب

۳- بوی بد تشک را برطرف کنید

اگر روتختی به طور مرتب تمیز نشود و آلودگی های آن به تشک سرایت کند، به زودی دراز کشیدن بر روی تشک خوشخواب به یک معضل تبدیل خواهد شد. زیرا بوی عرق مانده، بوی جوراب و مواردی از این دست به آن نفوذ می کند و فرد را هنگام استراحت آزار می دهد. برای از بین بردن این مشکل، کافی است مقداری جوش شیرین روش تشک بپاشید و حدود ۲ ساعت بگذارید به همین حال باقی بماند. سپس جوش شیرین را از روی تشک جمع کنید و از برطرف شدن بوی بد عرق و لکه ها لذت ببرید. این جوش شیرین ها به از بین رفتن لکه ها نیز کمک می کنند.

۴- در صورت امکان تشک را در معرض آفتاب قرار دهید

در گام آخر، بعد از شستن خوشخواب بهتر است تشک را آبکشی کرده و خشک کنید. نحوه آبکشی تشک خوشخواب، به این صورت است که ابتدا آب گرم روی آن اسپری کنید و بعد با حوله خشکش کنید. سپس تشک را در فضای آزاد بگذارید و یا پنجره را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند و نور خورشید بر روی تشک بتابد. این کار باعث می شود بسیاری از موجودات ریز درون تشک و میکروارگانیزم ‎ها که با شستشو و آبکشی و جاروبرقی از بین نرفته اند، نابود شوند و تشک خوشخواب عمر بیشتری پیدا کند.

چند نکته در رابطه با شستشو و نحوه آبکشی تشک خوشخواب

  • روش های بالا معمولا در یک شستشوی اصولی جوابگو هستند. با این وجود برای تمیز شدن هرچه بیشتر تشک می توانید آن را به عمودی کنید و از بالا به پایین بشویید.
  • بخارشویی تشک نیز در از بین بردن بوی بد خوشخواب، نابود کردن موجودات بیماری زا و تمیز شدن تشک موثر است. البته بخاری که از بخارشو خارج می شود، معمولا توان از بین بردن لکه ها را ندارد.
  • به خاطر داشته باشید که هرچه کاور تشک و روبالشتی را بیشتر تمیز کنید، تشک شما نیز تمیزتر می ماند و بیشتر عمر می کند.

تمیز کردن تشک

حرف آخر اسپارد

همانطور که مشاهده کردید، شستشو و نظافت تشک کار چندان دشواری نبوده و به شرطی که به صورت اصولی صورت بگیرد و با نحوه آبکشی تشک خوشخواب آشنایی وجود داشته باشد، به سادگی انجام پذیر است. با این وجود اما اگر تشک شما مدت ها است که تمیز نشده و آلودگی به عمق آن نفوذ کرده است، بهتر است کار نظافت آن را به شرکت های معتبر قالیشویی بسپارید که کار شستشو، لکه بری و خشکشویی تشک خوشخواب شما را با دستگاه انجام می دهند و بدون وارد آوردن هیچگونه آسیب به آن، در کمترین زمان تشک را در محل تحویل می دهند.

تشک شویی

  • شستشوی خوشخواب در خانه
  • بدون آسیب رسانی به الیاف
درخواست تشک شویی