تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر

از میان همه قطعاتی که در ساخت یخچال و فریزر به کار رفته اند، ترموستات یا همان دماپا یکی از مهم ترین ها است. کلمه ترموستات (thermostat) از ترکیب دو واژه دما و ثبات تشکیل شده است، پس احتمالا حدس وظیفه ای که در یخچال دارد، کار سختی نیست. این قطعه مهم دمای داخل یخچال و فریزر را تنظیم می کند. در واقع اگر مشکلی از بابت سرد یا گرم شدن غیر معمول درون یخچال و فریزر مشاهده کردید، اول از همه باید به سراغ ترموستات بروید. اما طریقه نصب ترموستات یخچال چگونه است؟

نحوه کارکرد ترموستات به صورت خودکار است. یعنی برای آنکه دمای یخچال و فریزر را در دمای مناسبی نگه دارد، نیاز به هیچ گونه دخالت انسانی ندارد. به همین جهت یکی از علت های سرد نکردن یخچال، خرابی همین قطعه پر اهمیت است. قطعه ای که اگر ایراد پیدا کند، حتما باید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید یا با یک نمونه سالم جایگزین نمایید. مطلب پیش رو جهت آشنایی مرحله به مرحله شما با نحوه تعویض و طریقه نصب ترموستات یخچال تهیه شده است. با ما همراه باشید.

نحوه نصب ترموستات یخچال

نحوه کارکرد ترموستات یخچال و فریزر به چه صورت است؟

ترموستات قلب تپنده یخچال است و دمای داخل دستگاه را تنظیم می کند. در واقع وظیفه‌ اصلی ترموستات خاموش و روشن کردن سیستم سرمایشی یخچال و فریزر مطابق با دمای تنظیم شده است. به این معنا که در صورت کم و زیاد شدن دما، این ترموستات از که به کمپرسور فرمان می دهد تا دما را به حالت عادی برگرداند.

علاوه بر آن ترموستات در یخچال‌ های بدون برفک، مسئول برفک زدایی و یخ زدایی از دستگاه است. اگر ترموستات به درستی کار نکند، هم احتمال یخ زدگی یخچال و فریزر بالا می رود، هم یخچال به طور ناگهانی روشن و خاموش می شود و هم عملکرد سایر قطعات دستگاه با مشکلات جدی روبرو می شود. از این رو باید نسبت به هرگونه خرابی ترموستات حساس باشید.

چرا ترموستات یخچال خراب می شود؟

برای آنکه بتوانید به خوبی به مشکلات ترموستات رسیدگی کنید، باید با دلیل عیب های آن آشنا باشید. خرابی ترموستات یخچال و فریزر می تواند علت های عمده ای مانند چینش غیر استاندارد مواد غذایی در یخچال و فریزر داشته باشد که ما در ادامه این راهنما این علل مهم را همراه شما بررسی می کنیم:

۱- چینش غیراستاندارد مواد غذایی در یخچال و فریزر

شاید عجیب به نظر برسد، اما اگر مواد غذایی خریداری شده را به درستی درون یخچال قرار ندهید، احتمال خرابی ترموستات بالا می رود. برای مثال سعی کنید که حتما سبزیجات را در طبقات پایینی نگهداری کنید، زیرا در این طبقات دما کمی بالاتر بوده که برای تازه نگه داشتن سبزیجات مناسب تر است. همچنین ترجیحا نوشیدنی‌ ها را داخل درب یخچال قرار دهید. به عنوان نکته آخر نیز اطراف دریچه دمپر را خالی بگذارید تا جریان هوا به راحتی صورت پذیرد. در یک کلام می توان گفت که یخچال ایده آل یخچالی است که نه خیلی خالی باشد و نه خیلی پر.

۲- عدم تنظیم دمای داخلی یخچال

دمای نرمال یخچال معمولا بین ۲ تا ۶ درجه است (که ممکن است بسته به فصول سرد و گرم سال کمی متغیر شود). با این حال اگر تنظیمات دمایی یخچال را مدام عوض کنید و آن را در درجاتی غیرمعمول قرار دهید، احتمال خرابی ترموستات به وجود می آید.

۳- نحوه اتصالات برقی و سیم کشی یخچال

تفاوتی ندارد که بهترین برند یخچال فریزر ایرانی چیست و شما از چه مدلی استفاده می کنید، زیرا اگر سیم کشی پشت یخچال درست نباشد و اتصالات برقی آن در حالت استانداردی قرار نگرفته باشد، کمپرسور مشکل پیدا می کند. ترموستات نیز که یک قطعه مکمل با کمپرسور است، به سرعت به این اتفاق واکنش نشان داده و عملکرد آن نیز با اختلال روبرو می شود.

نظرات کاربران تعمیرات یخچال

درخواست تعمیرات یخچال

ترموستات یخچال

خراب شدن ترموستات چه علائمی دارد؟

مهم ترین نشانه ایجاد خرابی در ترموستات، تغییرات در سیستم دمایی یخچال و فریزر است. در واقع اگر مشاهده کردید که دمای داخلی یخچال و فریزرتان بی جهت تغییر می کند، حتما باید ترموستات خود را بررسی کنید و علت سرد نکردن یخچال را متوجه شوید. همچنین نشانه هایی که در ادامه معرفی می کنیم می توانند مانند زنگ خطر عمل کنند. این نشانه های مهم شامل از کار افتادن موتور یخچال، نمایش کد خطا در نشانگرهای یخچال های مدرن، تشکیل شدن برفک سنگین در یخچال و اختلال در سایر قطعات مرتبط یخچال و فریزر (مثل کمپرسور) می شوند و می توانند هشداری در مورد وجود مشکل در ترموستات باشند.

چطور مطمئن شویم که ترموستات خراب است؟

قبل از آنکه بخواهید ترموستات را باز کرده و آن را با نمونه نو جایگزین کنید، باید مطمئن شوید که حتما مشکل دارد. برای این کار می توانید چند تست که در این مطلب به شما معرفی کرده ایم را انجام دهید تا زحمتتان بیهوده به هدر نرود. این روش های تست به شرح زیر می باشند:

۱- روش اول 

در اولین روش باید به سراغ کمپرسور بروید و این قطعه را چک کنید. برای این کار بعد از آنکه از برق رسانی به دستگاه مطمئن شدید، کمپرسور را با دست لمس کنید. اگر کمپرسور سرد بود، احتمالا ترموستات مشکل دارد.

۲- روش دوم 

در دومین روش تست ترموستات، سیم های اصلی ترموستات را جدا کنید  یک بار دیگر به هم متصل کنید. اگر با انجام این کار کمپرسور فعال نشد، به این معنی است که ترموستات خراب شده است.

۳- روش سوم

یکی از بهترین روش های تست ترموستات همین مورد است. در این شیوه ترموستات را تا انتها بچرخانید و سپس به حالت اول باز گردانید. اگر بعد از انجام این کار کمپرسور فعال شد، یعنی ترموستات سالم است. در غیر این صورت ترموستات مشکل دارد.

تعمیر ترموستات یخچال

طریقه نصب ترموستات یخچال چگونه است؟

وقتی که ترموستات را تست کردید و مطمئن شدید که خراب شده است، باید آن را باز کرده، تعمیر نمایید (یا تعویض کنید) و دوباره به جای اصلی بازگردانید. برای انجام این فرایند مراحل زیر را طی کنید:

۱- یخچال را از برق بکشید

برای کار با وسایل الکتریکی حتما ایمنی را رعایت نمایید. به همین منظور قبل از شروع فرایند، حتما یخچال را از برق بکشید.

۲- مجموعه ترموستات را از بخچال جدا کنید

در این مرحله باید ترموستات را جدا کنید. مقدمه انجام این کار نیز درآوردن مجموعه دمایی است. پس به کمک یک پیچ گوشتی تخت درجه‌ دما را به بالا فشار دهید تا از جایش خارج شود. سپس شفت ترموستات را که حالا در دید شما است، به کمک انبردست شل کنید (در واقع مهره آن را شل کنید تا آزاد شود). در آخر نیز پیچی که ترموستات را به بدنه متصل کرده شل کنید تا ترموستات از دیوار یخچال آزاد شود.

۳- اتصالات ترموستات را درآورید

کاور ترموستات را درآورید تا به اتصالات ترموستات دسترسی داشته باشید. سپس از اتصالات و سیم ها عکس بگیرید تا بعدا آنها را دقیقا به همین شکل وصل کنید. پس از عکس برداری اتصالات را به آرامی باز کنید.

۴ – روکش لوله مویی را  عوض کنید

در در این مرحله از نحوه نصب ترموستات یخچال، لوله مویی را از یخچال درآورید. این لوله به راحتی از دیواره یخچال بیرون می آید. سپس روکش را از لوله مویی در آورید. بعد از آن لوله مویی ترموستات جدید را صاف کنید و روکش را روی آن بکشید. در نهایت لوله مویی را داخل یخچال بفرستید  و اتصالات آن را مطابق عکسی که گرفته‌ اید وصل کنید.

۵- ترموستات را نصب کنید

در این مرحله مهم، ترموستات جدید و سالم را سرجایش قرار دهید و مهره شفت که از آن طرف بیرون آمده است را با انبرست سفت کنید. سپس سیم‌ ها را مطابق عکسی که گرفته اید به ترموستات وصل کنید و کاور را رویش بکشید. در نهایت مجموعه ترموستات را به داخل یخچال برگردانید.

۶- درجه دما را نصب کنید

در آخرین مرحله، پیچ جعبه‌ ترموستات را ببینید و درپوش آن را همانطور که بود، بر رویش قرار دهید. پیچ تنظیم دما را نیز روی شفت قرار دهید تا مجموعه دمایی به درستی کار بکند. سپس یخچال را به برق وصل کنید و از عملکرد درست ترموستات مطمئن شوید.پ

تعویض ترموستات یخچال

حرف آخر اسپارد

مطلب بالا جهت آشنایی شما با طریقه نصب ترموستات یخچال تهیه شده بود. به خصوص با توجه به هزینه تعمیرات یخچال و فریزر، ضرورت چنین آموزش هایی که شما را با نحوه انجام کارهای تخصصی تر مرتبط با یخچال اشنا می کند، بیشتر احساس می شود. در همین رابطه خوشحال می شویم که اگر تجربه ای در زمینه تعمیر یا تعویض ترموستات یخچال داشته اید، حتما در بخش نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر
درخواست تعمیرات یخچال