طراحی فضای سبز

  • طراحی و اجرای اصولی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

امروزه بیشتر افراد در محیط های شهری و در آپارتمان و آسمان خراش های چند طبقه زندگی می کنند. درنتیجه دور بودن از فضای سرسبز و طبیعی می تواند آسیب های جدی بر سلامت روان افراد در شرایط پر از استرس داشته باشد. برای این منظور شما نیز می توانید در همین محیط شهری، با طراحی فضای سبز، قسمتی از طبیعت را مهمان خانه خود کنید.

پس اگر بالکن، حیاط خلوت و حتی حیات کوچکی دارید، وقت آن رسیده که این محیط را به بهشت کوچکی برای خود خانواده تبدیل کنید اما چگونه؟ برای این کار می توانید از خدمات طراحی فضای سبز کمک بگیرید و یا خودتان در منزل به تنهایی دست به کار شوید.

در ادامه این مقاله شما را با نکات و المان های مهم در طراحی فضای سبز برای محیط های کوچک آشنا خواهیم کرد. با بررسی این نکات شما نیز می توانید دکوری متناسب با ابعاد بالکن یا حیات خود پیاده سازی کنید. پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید.

برای طراحی فضای سبز به چه وسایلی نیاز داریم؟

اول از همه بهتر است ابعاد بالکن یا محیطی که می خواهید فضای سبز در آن ایجاد کنید را بررسی کنید. این بررسی به شما کمک خواهد کرد تا وسایل متناسب با فضای خود تهیه کنید تا بعدها از انتخاب خود پشیمان نشوید. اصلی‌ترین لوازم و وسایلی که ممکن است برای طراحی فضای سبز مدرن و خاص نیاز داشته باشید در ادامه مطلب معرفی شده اند:

  • گلدان های طبیعی و بذر گل و گیاه مختلف و سایر لوازم ضروری باغبانی
  • میز و صندلی
  • آبنما
  • مصالح چوبی و سنگی
  • باربیکیو
  • درختچه و انواع گل ها

طراحی فضای سبز

برای طراحی فضای سبز باید از چه مرحله‌ای شروع کنیم؟

پیش‌تر با لوازمی که برای داشتن یک فضای سبز کاربردی و در عین حال زیبا نیاز دارید را بررسی کردیم. درواقع شاید شما به همه این موارد علاقه نداشته باشید، در این صورت می توانید آنها را حذف کرده و سایر موارد موردپسند خود را جایگزین کنید.

خب، حالا می خواهیم به قدم‌های مختلف از طراحی فضای سبز بپردازیم. در ادامه این موارد را به تفصیل بررسی خواهیم کرد:

گل و گیاه اصلی‌ترین عضو طراحی فضای سبز

مسلما طراحی فضای سبز بدون گلدان‌های مختلف امکان پذیر نیست، به همین دلیل به عنوان اولین قدم نکات ضروری در این خصوص را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای مثال اگر فضای کوچکی در اختیار دارید، بهتر است طراحی فضای سبز را با یک یا دو گلدان ساده و کوچک شروع کنید. گلدان‌ها را جایی قرار دهید که هم نور مورد نیازشان را دریافت کنند و هم به خوبی در دید شما قرار بگیرند و بتوانید هر لحظه از روز با دیدنشان انرژی مضاعفی بگیرید.

نکته مهم‌تر این است که از خودتان توقع زیادی نداشته باشید. گیاهی را انتخاب کنید که هم مقاومت بالایی داشته باشد و هم نگهداری از آن آسان باشد. اگر می‌خواهید گلدانی داشته باشید که بتوانید از محصول آن استفاده کنید، بهتر است از کاشت سبزیجات شروع کنید.
اگر حیوان خانگی دارید، مراقب باشید برگ‌های گیاه مورد نظرتان برای حیوانات سمی نباشد.

از دیگر نکاتی که در انتخاب گل و گیاه باید توجه کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چطور گلدان‌ها را متناسب با میزان نور خانه انتخاب کنیم؟

در انتخاب گلدان ها و گیاهان حتما به میزان نورگیری منزل دقت داشته باشید. دریافت میزان نور در رشد و سلامت برخی گیاهان تاثیر بسزایی دارد. برای مثال شرقی و یا غربی بودن محل قرارگیری بالکن در این انتخاب بسیار حایز اهمیت است. اگر نورگیری مستقیم و کافی ندارید، می توانید سراغ گل‌های مقاوم تری بروید که به نور کمتری نیاز دارند. در این انتخاب می توانید از خدمات باغبانی در منزل کمک بگیرید.

طراحی فضای سبز

به اندازه گلدان‌ها دقت کنید!

اگر اندازه بالکن شما کوچک باشد، باید حتما اندازه باغچه و گلدان های خود را نیز درنظر داشته باشید. گلدان های بزرگ در محیط های کوچک نه تنها زیبایی بخصوصی نخواهند داشت بلکه فضای زیادی را نیز اشغال می کنند. بهتر است برای محیط های بزرگ همانند طراحی فضای سبز روف گاردن از گلدان و باغچه های بزرگتر استفاده کنید.

گیاهی را انتخاب کنید که تمام سال گل بدهد!

نظرات کاربران طراحی فضای سبز

درخواست اجرای فضای سبز

گیاهان همیشه سبز از بهترین گزینه ها برای طراحی فضای سبز هستند. گیاهانی که در سال تنها یک یا دوبار کل می دهند و سرسبز می شوند، برای باغ های بزرگ شاید مناسب باشند اما برای ایجاد فضای سبز کوچک چندان توصیه نمی شوند.

در واقع با استفاده از این گیاهان شما فضای سبز بخصوص در اختیار نخواهید داشت، مگر یک یا دوبار در سال! علاوه بر این استفاده از چمن مصنوعی نیز برای در اختیار داشتن فضای سبز همیشگی مناسب است.

استفاده از آبنما برای طراحی فضای سبز

در کنار استفاده از اصلی‌ترین فاکتور طراحی فضای سبز حیاط کوچک یعنی گل و گیاه، به سایر المان های همانند عنصر آب نیز نیاز خواهید داشت. در بالکن های کوچک می توانید از آبنماهای آماده و کوچک استفاده کنید و به محیط خود صفا دهید.

برای حیاط خانه می توانید از خدمات ویژه برای طراحی عناصر آبی استفاده کنید. برای مثال ایجاد محیط رودخانه مانند کوچک به خوبی می تواند حال و هوای فضا را تغییر دهد. علاوه براین می توانید از این محل به عنوان منبع آب برای گیاهان خود نیز بهره بگیرید. البته توجه داشته باشید که این کار در باغچه های بزرگتر با استفاده از خدمات طراحی سیستم آبیاری قابل انجام است.

آبنما برای طراحی فضای سبز

دیواری از گیاهان برای خود طراحی کنید!

اگر زیاد اهل کاشت گلکاری و نگهداری گل و گیاه در باغچه نیستید می توانید دیواری از گیاهان را برای خود طراحی کنید. به این ایده برای طراحی فضای سبز اصطلاحا دیوار سبز گفته می شود. این ایده علاوه براینکه ظاهر بسیار طبیعی و زیبایی دارد، در افزایش فضای در اختیار افراد نیز موثر است.

باتوجه به اینکه گیاهان روی دیوار قرار می گیرند، دیگر نیاز نیست روی زمین بالکن و یا حیاط خود باغچه‌ای داشته باشید که جلوی رفت و آمد را می گیرد. این طراحی برای بالکن‌های کوچک از ایده‌آل ترین گزینه های ممکن است. البته توجه داشته باشید که می توانید به جای اختصاص دادن کل دیوار به انواع گیاهان رونده، از شلف و قفسه های مخصوص گلدان های کوچک نیز استفاده کنید.

طراحی دیوار سبز

فضایی برای دورهمی خانواده طراحی کنید!

اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای این مقاله به وسایلی اشاره کردیم که به احتمال زیاد در طراحی فضای سبز حیاط کوچک خود نیاز خواهید داشت. یکی از این موارد میز و صندلی و باربیکیو بود. برای اینکه بتوانید در فضای سبز و دلباز با خانواده خود وقت بگذرانید، لازم است مبلمان ویژه حیاط و بالکن نیز تهیه کنید.

در این انتخاب کافی است به اندازه فضا، تعداد اعضای خانواده و بودجه در اختیار خود توجه کنید. با بررسی این موارد می توانید بهترین میز و صندلی مخصوص بالکن و حیاط را برای خود تهیه کنید. علاوه بر این امروزه انواع مختلف از تاب ها نیز در اندازه های متفاوت در بازار موجود هستند که می توانند در تکمیل طراحی فضای سبز به شما کمک کنند.

طراحی فضای سبز بالکن کوچک

استفاده از مصالح چوبی و سنگی را فراموش نکنید!

برای اینکه طراحی فضای سبز از نظر ظاهری به محیط طبیعی و بکر نزدیکتر باشد، می توانید از مصالح چوبی و سنگی نیز استفاده کنید. برای مثال طرح های خلاقانه‌ای را برای باغچه خود پیاده سازی کرده و اطراف آن را با سنگ ها تزئین کنید.

علاوه بر این می توانید فضای نشیمن را با مصالح چوبی از دیگر قسمت های حیاط یا بالکن جدا کنید یا با استفاده از سنگ های بزرگ پلی روی حوضچه کوچک خود ایجاد کنید. باتوجه به تخصصی تر بودن این طراحی ها بهتر است از متخصصین این حیطه نیز کمک بگیرید.

چوب در طراحی فضای سبز

سخن پایانی!

برای طراحی فضای سبز در بالکن و یا حیاط کوچک خود می توانید از انواع ایده های خلاقانه کمک بگیرید. برای مثال می توانید در جعبه ها و یا لاستیک های خودرو قدیمی گل و گیاه کاشته و با کمترین هزینه طراحی فضای سبز، محیطی بکر برای خود ایجاد کنید. علاوه بر مواردی که پیش‌تر اشاره شد، شما از چه ایده هایی برای طراحی بالکن و یا حیاط خود استفاده کرده‌اید؟ نظرات خلاقانه خود را با ما در میان بگذارید!

طراحی فضای سبز

  • طراحی و اجرای اصولی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
درخواست اجرای فضای سبز