نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

تنوع طرح ها و مدل ها در بازار، نشان از استقبال زیاد مردم از انواع کاغذ دیواری دارد. از دلایل این استقبال می توان به ظاهر زیبا، قیمت مناسب، سادگی در اجرا (نحوه نصب کاغذ دیواری بسیار آسان است) و قابلیت شستشوی کاغذ دیواری اشاره کرد. بله درست خواندید؛ شستشوی آسان یکی از اصلی ترین قابلیت های کاغذ دیواری ها است. البته همه کاغذ دیواری ها قابل شستشو نیستند و تمیز کردن کاغذ دیواری همیشه ساده و بی دردسر نیست.

در نتیجه اگر می خواهید کاغذ دیواری خود را نظافت کنید، باید قبل از همه چیز با طرز تمیز کردن کاغذ دیواری آشنا شوید. اینکه بدانید در چه زمانی باید کاغذ دیواری را تمیز کرد، چطور باید این کار را انجام داد و چه نکاتی را باید در حین آن رعایت کرد، همه از جمله مواردی هستند که باید با آنها آشنایی نسبی داشته باشید. در غیر این صورت احتمال آنکه به کاغذ دیواری خانه خود آسیب وارد کنید، بسیار بالا است. پس اگر نمی خواهید به کاغذ دیواری تان صدمه بزنید و متحمل خسارت زیادی شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

طرز تمیز کردن کاغذ دیواری

کاغذ دیواری از نظر قابلیت شستشو به چند دسته تقسیم می شود؟

در یک دسته‌ بندی کلی، کاغذ دیواری‌ ها را می‌توان به دو دسته کاغذ دیواری‌ های غیرقابل شستشو و کاغذ دیواری‌ های قابل شستشو تقسیم‌ بندی کرد. کاغذ دیواری‌ های دسته اول (غیرقابل شستشو)، همان کاغذ دیواری‌ های نازکی هستند که بافت حساسی داشته و عمرشان روی دیوار شما بیشتر از یک یا دو سال طول نخواهد کشید. این نوع کاغذ دیواری ها برای کسانی مناسب هستند که نمی‌ خواهند هزینه زیادی صرف خرید کاغذ دیواری کنند و در عین حال عاشق تنوع بوده و علاقه دارند که دکوراسیون خانه را به سرعت تغییر دهند. این کاغذ دیواری ها برای کسانی که کودک خردسال در منزل دارند نیز بسیار مناسب است.

نوع دوم از کاغذ دیواری های موجود در بازار (که اکثر کاغذ دیواری ها را تشکیل می دهند) کاملا قابل شستشو هستند و جنس آنها از کاغذ نیست. جنس غیر کاغذی و پوششی از وینیل روی بافت این نوع کاغذ دیواری ها، باعث می‌ شود کاغذ دیواری در برابر آب و رطوبت مقاوم شود. البته خود همین کاغذ دیواری ها از نظر مقاومت در برابر شستشو به سه دسته جداگانه تقسیم بندی می شوند:

  1. کاغذ دیواری با قابلیت شستشوی کم
  2. کاغذ دیواری با قابلیت شستشوی متوسط
  3. کاغذ دیواری با قابلیت شستشوی زیاد

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو چگونه است؟

بعد از آنکه مطمئن شدید کاغذ دیواری تا از نوع قابل شستشو بوده و توان تحمل رطوبت و مواد شوینده را دارد، مراحل زیر را برای نظافت آن انجام دهید:

  1. در ابتدا روی کاغذ دیواری با یک دستمال یا اسفنج تمیز و خشک گرد و غبار را پاک کنید.
  2.  سپس یک کاسه آب و مواد شوینده و محلول تمیز کردن کاغذ دیواری تهیه کنید. اگر می‌خواهید خودتان محلول را درست کنید؛ پیشنهاد می‌شود که از آب گرم و تاید یا آب گرم و ریکا استفاده کنید. اگر کاغذدیواری با مداد، خودکار یا ماژیک کثیف شده است، می‌تواند از محلول بسیار رقیق آب و کمی وایتکس استفاده کنید.
  3. بعد از اینکه محلول را تهیه کردید؛ از یک پارچه نرم یا اسفنج برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنید. از به کار بردن الیاف زبر مثل اسکاچ خودداری کنید، چراکه ممکن است باعث پارگی کاغذ دیواری بشود.
  4. پارچه یا اسفنج مورد نظر را در محلول شستشو فرو کرده و پس از خیس شدن، آب آن را با فشردن پارچه خارج کنید، تا جایی که دیگر قطره ای از آن نچکد.
  5. پیشنهاد می‌شود که اول محلول را تست کنید. پس یک قسمت از کاغذ دیواری را که کمتر در معرض دید است انتخاب کنید؛ اگر به خوبی تمیز شد و خرابی در کاغذ ایجاد نکرد، می‌تواند همین روش را برای تمیز کردن سایر قسمت های کاغذ دیواری به کار ببرید. پارچه را به آرامی و بدون فشار از پایین به بالا روی سطح دیوار بکشید. توصیه می‌کنیم که در هر زمان فقط یک قسمت از کاغذ دیواری را تمیز کنید.
  6. با یک پارچه دیگری که فقط با نمناک شده است را قسمتی را که محلول شسته‌اید، پاک کنید.
  7. در مرحله آخر بلافاصله پس از شستن هر قسمت از کاغذ دیواری، آن را با حوله یا دستمال تمیز خشک، خشک کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری با بخارشو

چطور می توان کاغذ دیواری غیرقابل شستشو را تمیز کرد؟

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

در صورتی که کاغذ دیواری غیرقابل شستشو تهیه کردید، نگران نباشید. اگرچه شما نمی‌توانید کاغذ دیواری غیرقابل شستشوی را به سادگی کاغذ دیواری‌های دیگر بشویید، اما راه حل‌هایی برای تمیز کردن آن وجود دارد. جهت تمیز کردن لکه کاغذ دیواری غیر قابل شستشو، با استفاده از یک گوش پاک کن تاحد امکان ذرات مواد قرار گرفته بر روی کاغذ را از روی آن برداشته و سپس توسط یک دستمال تمیز و خشک لکه را تا حد امکان پاک نمایید. این کار را تا جایی ادامه دهید که با هر بار تعویض دستمال و لکه گیری، شاهد کاهش اثر لکه باشید.

چطور می توان لکه های ایجاد شده بر روی کاغذ دیواری را از بین برد؟

کاغذ دیواری در کنار تمامی مزایایی که دارد، متاسفانه به راحتی لکه می شود. لکه های ایجاد شده روی کاغذ دیواری معمولا خود را کاملا نشان می دهند و از این جهت ضروری است که حتما آنها را پاک کنید. برای پاک کردن انواع لکه از روی کاغذ دیواری روش های متعددی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها را در ادامه این راهنما فهرست کرده ایم:

برطرف کردن لکه جوهر از روی کاغذ دیواری

با استفاده از گچ خیاطی، می‌توانید کار از بین بردن لکه جوهر روی کاغذ دیواری را انجام دهید. برای این کار لکه مورد نظر را جذب و سپس به کمک مسواک، گوش پاک کن و یا برس پاک کنید. توجه کنید که این کار باید در کمال دقت انجام شود تا لکه پخش نشود.

برطرف کردن لکه انگشت از روی کاغذ دیواری

با استفاده از خمیر نان ساندویچی هم می توانید لکه‌های چربی و اثرانگشت روی کاغذ دیواری را تمیز کنید. لکه‌های انگشت روی کاغذ دیواری را با خمیر نان پاک کنید، از نتیجه شگفت زده می شوید.

پاک کردن لکه مایعات از روی کاغذ دیواری

برای از بین بردن لکه‌ نوشیدنی روی کاغذ دیواری می‌توانید از محلول صابون و پر اکسید استفاده کنید. پارچه را درون ظرف صابون و پِراُکسید خیس کنید و ترکیب را روی دیوار بزنید. اجازه دهید تا ترکیب به‌مدت ۵ دقیقه روی دیوار باقی بماند. در این مدت ترکیب به لکه می‌چسبد. سپس با یک حوله‌ی مرطوب لکه را بردارید و با دستمال کاغذی دیوار را خشک کنید.

نظافت کاغذ دیواری

تمیز کردن لکه چربی از روی کاغذ دیواری

لکه های چربی را می‌توانید با حوله های نرم، روی کاغذ دیواری از بین ببرید. برای اینکار باید اتو را روی پایین‌ ترین درجه گرم کنید، حوله کاغذی را روی لکه چربی قرار دهید، سپس اتو را به مدت یک دقیقه، روی حوله نگه دارید. با حرارت اتو چربی روی کاغذ دیواری به حوله کاغذی منتقل می‌شود.

خشک کردن کاغذ دیواری بعد از شستشو به چه صورت است؟

بعد از شستشوی کاغذ دیواری به کمک شوینده، نوبت به یک مرحله بسیار مهم، یعنی خشک کردن آن می‌ رسد. توجه داشته باشید با این‌ که کاغذ دیواریِ قابل شستشوی شما نسبت به آب و رطوبت نفوذ ناپذیر است، اما تا جای ممکن نباید اجازه دهید ماده شوینده و رطوبت در کاغذ دیواری باقی بمانند و حتما باید آن را با روشی که در ادامه به شما یاد می دهیم خشک کنید. بنابراین یک سطل آب ولرم و یک دستمال تمیز بردارید و روی کاغذ دیواری را با آب تمیز نم دار کنید. بعد از این کار با یک دستمال تمیز دیگر، کاغذ دیواری را بلافاصله خشک کنید تا رطوبتی روی آن باقی نماند.

چند نکته در مورد نظافت و شستشوی کاغذ دیواری

  • قبل از استفاده از شوینده‌ های مختلف، حتما شوینده را روی قسمت کوچکی از کاغذ دیواری تست کنید تا مطمئن شوید روی رنگ کاغذ دیواری تاثیر منفی نمی‌ گذارد.
  • از ابزار ساینده مثل سیم ظرفشویی، و همچنین پودرهای خاص و سفیدکننده ها برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده نکنید.
  • کاغذ دیواری را همیشه از پایین به بالا تمیز کنید.
  • تا حد امکان مراقب باشید تا بر روی کاغذ دیواری های غیرقابل شست و شو لکه ای ایجاد نشود، چرا که نمی توانید لکه به وجود آمده را به طور کامل از بین ببرید.
  • برای جلوگیری از ماندگاری لکه ها بر روی کاغذ دیواری، لکه ها را پس از مشاهده به سرعت پاک کنید.
  • گرد و غبار موجود روی کاغذ دیواری را حداقل هفته ای یک مرتبه پاک کنید تا کاغذ کدر نشده و کهنه به نظر نرسد.
  • نصب کاغذ دیواری اهمیت زیادی دارد و در طول عمر آن موثر است. به همین جهت در اجرای انواع کاغذ دیواری حتما از نیروهای زبده کمک بگیرید.

شستشوی کاغذ دیواری

حرف آخر اسپارد

کاغذ دیواری جلوه زیبایی به خانه شما می دهد و فضای داخل منزل را گرم تر می کند. اما همین کاغذ دیواری اگر تمیز نباشد و جای لکه روی آن دیده شود، نه تنها خانه را زیباتر نکرده، بلکه باعث می شود که همه چیز شلخته و کثیف به نظر برسد. خوشبختانه راه های ساده ای برای تمیز کردن کاغذ دیواری وجود دارد که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها اشاره کردیم. خوشحال می شویم اگر در رابطه با روش های توضیح داده شده نظری دارید، و یا اینکه خودتان تجربه نظافت و شستشوی کاغذ دیواری را دارید، در بخش نظرات همین پست با ما در میان بگذارید.

نصب کاغذ دیواری

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری نصاب حرفه‌ای