سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

شاید تا به حال برای شما هم ابن سوال پیش آمده باشد که سربندی موتور کولر چیست؟ با وجود آنکه امروزه سیستم های سرمایشی بسیار متنوعی در بازار وجود دارد، اما همچنان کولر آبی انتخاب نخست بسیاری از خانواده های ایرانی است. این کولرها که با آب و هوای گرم و خشک کشور کاملا سازگار هستند، در اکثر موارد خنک کنندگی مناسب و مطبوعی داشته و استهلاک نسبتا پایینی دارند.

علیرغم تمامی این مزایا اما یکی از مشکلات رایج در انواع کولرهای آبی، خرابی و یا سوختن موتور آنها است. در اینگونه مواقع کمک گرفتن از یک متخصص حرفه ای، بهترین راه برای برطرف کردن مشکل است. با این وجود اگر علاقه دارید که خودتان دست به کار شوید و ایراد کولرتان را رفع کنید، باید بدانید که سربندی موتور کولر چیست و چگونه انجام می شود. این مطلب در پاسخ به همین سوال نوشته است؛ تا انتها همراه ما باشید.

فقط قبل از هر چیز یادآوری کنیم که استعلام هزینه سرویس کولر آبی نیز از طریق اسپارد امکان پذیر است.
سربندی سیم پیچی موتور کولر

به چه علت موتور کولر آبی می سوزد؟

موتور کولر آبی قلب تپنده این دستگاه است و زمانی که خراب شود، یا باید سیم پیچی آن تغییر کند و سربندی شود، و یا آنکه به صورت کلی عوض شود. موتور به دلایل گوناگونی خراب شده و یا می سوزد که برخی از مهمترین این دلایل را در ادامه مطلب فهرست کرده ایم:

  • استفاده از سیم های لاکی بی کیفیت که باعث سوختن سیم پیچی کولر شود (شایع ترین دلیل)
  • بی کیفیت بودن جنس بوشن ها و همچنین بلبرینگی نبودن موتور کولر
  • نوسانات برقی که شدید بوده و موجب سوختن سیم پیچی دستگاه شود
  • گرم شدن هوای داخلی کولر که موجب سوختن اجزای این دستگاه شود
  • سهل انگاری در انجام به موقع روغن کاری موتور کولر آبی

سربندی سیم پیچی موتور کولر چطور انجام می شود؟

اگر به هر دلیلی موتور کولر شما سوخت و لازم دیدید که سیم پیچی آن را عوض کنید، باید مراحل زیر به قدم به قدم طی کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود:

۱- میز کارتان را تمیز کنید

موتور کولر را بعد از باز کردن باید روی سطحی محکم و تمیز قرار دهید. از این رو قبل از هر چیز از استحکام میز کارتان مطمئن شده و حتما آن را تمیز کنید تا آلودگی وارد منافذ موتور نشود.

۲- قطعات داخلی موتور را باز کنید

در این مرحله موتور کولر را که از دستگاه جدا کرده اید، روی میز بگذارید و پیچ های آن را باز نمایید. سپس  آرمیچر را با دست از استاتور خارج نمایید (حتما از دستکش محافظ استفاده کنید). در گام بعدی سر صاف پیچ گوشتی را در زیر شیارهای فلزی قرار داده و آن را به آرامی به سمت بالا بکشید تا شیارها بازتر شده و سیم ‌های پیچیده شده شل شوند. در نهایت باید کار به سراغ عایق بندی بروید. کافی است عایق های سیم های قدیمی را با سیم چین از بخش شیارها را خارج نموده و گرد و خاک آن ها را پاک کنید. سپس کاغذ عایق را به اندازه شیار برش دهید و هر تکه کاغذ را به آرامی داخل شیارها جا کنید.

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

سیم پیچی موتور کولر

۳- سیم پیچی را مجددا انجام دهید

حالا سیم پیچی مجدد را با استفاده از سیم ‌ها با ضخامت و تعداد مشابه شروع کنید. دقت کنید که الگوی شما باید سیم پیچی فابریک دستگاه باشد، زیرا در این صورت دستگاه به خوبی کار نمی کند.

۴- کلاف ها را سفت و محکم کنید

با اتمام هر بخش از فرایند سیم پیچی، شیارهای روی کلاف را به سمت پایین بیاورید و سپس سرهای ابتدا و انتهای کلاف را به اولین شیار وصل نمایید. لبه های شیار را با دو سیم بهم ببندید. بعد از بستن موتور می توانید آن را به برق وصل کرده و عملکرد آن را بررسی نمایید.

۵- وارنیش (شارلاک) را اجرا کنید

جهت پیاده کردن شارلاک باید مجددا درپوش و محور موتور را باز نمایید و سیم پیچی داخلی آن را چک کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست بسته شده است. بعد از گرم کردن استاتور در گرمکن، وارنیش را آماده نمایید. بعد از گرم کردن موتور تا دمای موردنظر می تواند آن را از گرمکن خارج کرده و در ظرف لاک داخل کنید تا لاک یا وارنیش میان سیم ها وارد شوند. بعد موتور را از وارنیش خارج نمایید و اجازه دهید چند ساعت در گرمکن حرارت ببیند. پس از پایان کار آن را خارج کرده و بگذارید سرد شود.

سربندی موتور کولر آبی چطور انجام می شود؟

برای سربندی موتور کولر آبی دو سرعته (که معمولا نیاز به سربندی موتور پیدا می کنند)، باید اتصال های اصلی را نگاه کنید. معمولا سه اتصال اصلی دور تند (High)، دور کند (Low) و مشترک (Common) در این دسته موتورها وجود دارد. گاهی اوقات برچسب‌گذاری واضح است و با “H” برای High و “L” برای Low و “C” برای تکنسین مشخص می‌ شود. سیم پیچی مجدد این اتصال ها موجب بهبود کارکرد دستگاه می شود.

البته اگر علائم اختصاری موتور مبهم بود، به شماتیک کنار موتور نگاه کنید تا ببینید کدام High و کدام Low است. گاهی اوقات علائم سربندی موتور کولر با حروف انگلیسی A و B‌ و C مشخص شده است. در هر صورت سربندی کار پیچیده ای بوده و توصیه می شود که حتما از متخصص این حوزه کمک بگیرید.

تعمیر موتور کولر

چند نکته در مورد سربندی و سیم پیچی موتور کولر

  • برای تعیین قیمت سیم پیچی موتور کولر، باید عوامل مختلفی مثل قدرت موتور، مقدار آلیاژ به کار رفته در آن و حجم موتور (اینکه یک دوم، یک سوم و یا یک چهارم باشد) را در نظر بگیرید.
  • سیم پیچی دوباره موتور کولر به حفظ کیفیت این قطعه کمک کرده و معمولا نسبت به تعویض آن عمل به صرفه تری است.
  • سیم پیچی موتور کولر معمولا با دو نوع سیم مسی یا آلومینیومی صورت می گیرد. هر دو نوع این فلزات مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما سیم پیچی مسی معمولا رایج تر بوده و دوام بالاتری نیز دارد.

حرف آخر اسپارد

همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده اید، پاسخ به این سوال که سربندی موتور کولر آبی چیست و دقیقا چه مراحلی را در بر می گیرد، کار ساده ای نیست، زیرا این فرایند از مراحل پیچیده ای تشکیل شده است. از این رو توصیه می کنیم که در انجام این کار حتما از خدمات سرویس کولر آبی استفاده نمایید. در عین حال اگر اصرار دارید که خودتان این کار را انجام دهید، می توانید توضیحات فوق را به عنوان یک الگو راهنمای خود قرار دهید. همچنین خوشحال می شویم که تجربیات خود در رابطه با تعمیرات موتور کولر و سربندی آن را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی