نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

بر کسی پوشیده نیست که تأثیر رنگ آمیزی در جلوه ظاهری ساختمان‌ها و سازه‌های گوناگون چقدر زیاد است. شاید تا چندین سال قبل، دست ما برای نقاشی ساختمان‌ها چندان باز نبود. به گونه‌ای که معمولاً از طرح‌های ساده و یکنواخت استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر داستان کاملاً تغییر کرده است. علاوه بر افزایش تنوع و کیفیت رنگ‌ها، روش‌های مختلفی نیز برای رنگ آمیزی ابداع شده است که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را به همراه دارند. مولتی کالر (Multicolor) یکی از انواع رنگ‌هایی است که به خصوص در نقاشی ساختمان‌ها کاربرد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص این دسته از رنگ‌ها اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

رنگ مولتی کالر چیست؟

تا کنون به این فکر کرده‌اید که در رنگ آمیزی ساختمان خود از ترکیب چند رنگ در کنار یکدیگر استفاده کنید؟ البته نه به این معنی که مثلاً هر دیوار را با یک رنگ خاص، رنگ آمیزی کنید. بلکه به این معنی که ترکیب رنگ‌ها در سراسر ساختمان در کنار یکدیگر استفاده شد. رنگ های مولتی کالر دقیقاً همین کار را برای شما انجام می‌دهند. این دسته از رنگ‌ها با استفاده از فرآیند‌های تولید ویژه‌ای از ترکیب چندین رنگ در کنار یکدیگر ساخته می‌شوند.

نکتۀ قابل توجه در خصوص رنگ های مولتی کالر داشتن طرح ظاهری خاص آن‌ها است. به عبارت دیگر وقتی این رنگ را روی دیوار اعمال می‌کنید، ظاهر طبیعی مانند گرانیت، چوب پنبه، چرم، سنگ و … را به طور نامحسوس به بیننده القا می‌کنند.

ظاهر رنگ مولتی کالر

مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ مولتی کالر چیست؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ های مولتی کالر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چسبندگی بالا (قابل استفاده روی انواع و اقسام سطوح)
  • بوی نامطبوع بسیار کمتر در مقایسه با سایر انواع رنگ‌ها
  • بدون نیاز به استفاده از حلال‌های نفتی
  • جذابیت ظاهری فوق‌العاده زیاد (جنبه تزئینی دارد)
  • ایجاد ظاهر نسبتاً برجسته و طبیعی برای ساختمان
  • مقاومت بالا در برابر آسیب‌های سطحی مانند خراش و سایش
  • جذب کمتر گرد و غبار در مقایسه با سایر انواع رنگ‌ها
  • قابلیت شستشو با آب (البته به صورت محدود)
  • قابلیت ترمیم و بازسازی راحت
  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید

مجموعۀ ویژگی‌های فوق، این دسته از رنگ‌ها را برای اجرای طرح‌های تزئینی به گزینه بسیار مناسب تبدیل کرده است. البته ناگفته نماند که معمولاً برای استفاده از این نوع رنگ در ساختمان‌های مسکونی استقبال چندانی به عمل نمی‌آید؛ چرا که تقریباً انواع مختلف مولتی کالرها، ظاهر شلوغی دارند و همین مسئله باعث می‌شود که کمی آرامش از فضای منزل گرفته شود. اما برای استفاده در ساختمان‌های پر رفت و آمد اداری و تجاری می‌توان از این رنگ‌ها استفاده نمود.

انواع رنگ های مولتی کالر

ممکن است این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که رنگ های مولتی کالر در چند نوع به بازار عرضه می‌شوند؟ واقعیت این است که شرکت‌های تولیدی بسیار زیادی در سراسر دنیا در زمینه تولید این دسته از رنگ‌ها فعالیت می‌کنند. در کشور ما نیز رنگ های مولتی کالر پارس و مولتی کالر اطلس به عنوان دو برند مشهور و باکیفیت در این زمینه شناخته می‌شوند.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

در حالت کلی نمی‌توان دسته‌بندی مشخصی برای این رنگ‌ها مطرح کرد؛ چراکه اساساً هر شرکت می‌تواند با اعمال کمی تغییر در ترکیب رنگ‌ها، طرح‌های جدیدی را به بازار عرضه کند. برای خرید این دسته از رنگ‌ها حتما باید وقت بگذارید و مدل‌های مختلف را با مشاهده کرده و با هم مقایسه نمایید.

رنگ مولتی کالر چیست

اجرای رنگ های مولتی کالر به چه صورتی است؟

اجرای رنگ مولتی کالر به سرعت امکان‌پذیر است. چرا که در عمل با استفاده از انواع غلتک و قلم‌مو نقاشی ساختمان نمی‌توان آن را اعمال کرد. بلکه باید حتماً از اسپری‌های مخصوص این کار استفاده نمود. همچنین سرعت خشک شدن این رنگ نیز بالاست. به طور کلی در اجرای این رنگ‌ها باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید که عبارت‌اند از:

  1. ترکیبات رنگ به کار رفته در تولید محصول نهایی را به دقت بررسی کنید تا بهترین گزینه را برای کاربری مورد نظر خود انتخاب نمایید.
  2. قبل از باز کردن قوطی رنگ های مولتی کالر به خوبی و با حوصله آن را تکان دهید تا ترکیبات رنگ آن بار دیگر با هم مخلوط گردد.
  3. به هیچ عنوان بعد از باز کردن قوطی رنگ از اجسام خارجی برای به هم زدن محتویات آن استفاده نکنید.
  4. قبل از اجرای رنگ مولتی کالر حتماً باید سطح مورد نظر را به کمک رنگ های روغنی، پلاستیکی یا اکریلیک زیرسازی کنید.
  5. به هیچ عنوان نباید آلودگی یا گرد و غبار روی سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی وجود داشته باشد.

نقاط ضعف رنگ های مولتی کالر چیست؟

در کنار تمام ویژگی‌های مثبتی که برای این دسته از رنگ‌ها برشمردیم، باید به برخی از محدودیت‌هایی که در استفاده از آن‌ها نیز وجود دارد، بپردازیم. در حالت کلی مهم‌ترین نقاط ضعف این دسته از رنگ‌ها را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

  • حساس در برابر رطوبت بسیار بالا (مانند آب و هوای شهرهای شمالی و جنوبی ایران)
  • نیاز به تخصص بالا در رنگ‌آمیزی با آن
  • الزام به اجرای زیرسازی مناسب قبل از استفاده از آن
  • عدم امکان استفاده از غلتک یا قلم‌مو

از نظر زیبایی شناسی نیز یک ایراد مهم به رنگ های مولتی کالر وارد می‌شود؛ به تجربه ثابت شده است که بعد از رنگ آمیزی یک ساختمان با این رنگ‌ها، عملاً فضای موجود کوچک‌تر از قبل به چشم می‌آید.

رنگ مولتی کالر اطلس

قیمت رنگ مولتی کالر چقدر است؟

عمده محصولات موجود در بازار ایران در گالن‌های با ظرفیت ۴ لیتر در بازار به فروش می‌رسند. مولتی کالر قیمت چندان بالایی نیز ندارد. معمولا در حال حاضر به ازای هر یک متر مربع چیزی در حدود ۵ تا ۲۰ هزار تومان قیمت این محصول تمام می‌شود. هر گالن ۴ لیتری نیز بسته به نوع محتویات و فضای ساختمان بین ۲۰ تا ۴۰ متر مربع را پوشش می‌دهد. با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام و محاسبه مساحت فضای مورد نظر برای رنگ آمیزی، می‌توانید برآوردی از قیمت تمام شده استفاده از این رنگ داشته باشید.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی رنگ های مولتی کالر پرداختیم. توجه داشته باشید که حتما قبل از انتخاب این دسته از رنگ‌ها با جستجوی اینترنتی، نمونه‌های مختلف اجرا شده را بررسی کنید. همچنین با کارشناسان خبره در زمینه نقاشی ساختمان مشورت کنید و از آن‌ها برای استفاده از رنگ‌های مولتی کالر مشورت بگیرید. همکاران ما در اسپارد آماده هستند تا به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهند. همچنین برای اجرای پروژه‌های رنگ مولتی کالر در ساختمان می‌توانید روی نقاشان ساختمان حرفه‌ای ما حساب باز کنید. منتظر ثبت سفارش شما هستیم.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان