خدمات باغبانی

  • اعزام فوری باغبان سیار
  • باغبانی اصولی و حرفه‌ای

گیاهان و گل ها نیز همانند ما به مواد مغذی برای رشد و بالندگی خود نیازمند هستند. بخش اصلی مورد نیاز برای فتوسنتز گیاهان از طریق آب و نور خورشید تامین می شود اما مواد مغذی موجود در خاک نیز تاثیر بسزایی در گلدهی و شادابی گیاهان آپارتمانی دارد. برای این منظور لازم است از کودهای مختلف نیز استفاده کنید اما بهترین کود برای گلهای آپارتمانی چیست؟

در ادامه این مقاله ابتدا علت نیاز گیاهان به کود را بیشتر توضیح داده و انواع گود گیاهی، حیوانی و شیمیایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در نهایت شما را با لیستی از بهترین کودهای مورد نیاز برای گل و گیاه آپارتمانی آشنا خواهیم کرد. پس اگر شما نیز می خواهید جنگل کوچک خانه خود را زیبا و با طراوت تر کنید در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید!

چرا کوددهی گیاهان آپارتمانی ضروری است؟

همانطور که پیش تر نیز در قسمت مقدمه اشاره شد، گل و گیاه نیز همانند انسان و جانوران برای ادامه زندگی خود به انرژی و مواد مغذی نیاز دارند. گیاهان برای تامین انرژی مورد نیاز خود فتوسنتز می کنند اما توسعه بافتی گیاهان چگونه انجام می شود؟ برای توسعه دادن به رویش خود نیز از مواد غذایی مغذی موجود در خاک و یا هوا استفاده می کنند.

با این حال همواره اصلی ترین مواد غذایی مورد نیاز برای گیاه آب و نور خورشید و خاک است. این مواد در مقایسه با مواد غذایی مورد نیاز برای سایر جانداران بسیار ساده ترین هستند. گیاهان با همین مواد ساده می توانند کربوهیدرات و سایر ترکیبات مورد نیاز برای رشد و بالندگی خود را تامین کنند.

پس در درجه اول می توان نور خورشید را اصلی ترین غذای گیاه و کود را دومین ماده غذایی مورد نیاز برای رشد آن دانست! در نتیجه لازم است علاوه بر تامین محیط و موقعیت جغرافیایی مناسب، از بهترین کود برای گلهای آپارتمانی نیز استفاده کرد.

چرا کود دهی به گیاهان آپارتمانی ضروری است؟

آشنایی با انواع کود برای گل و گیاه آپارتمانی

کودها را می توان از دیدگاه های مختلف به دسته های متفاوتی تقسیم بندی کرد. برای مثال از نظر منبع تامین کننده می توان کودها را به سه دسته کود گیاهی، کود شیمیایی و کود حیوانی تقسیم بندی نمود. یک تقسیم بندی بهتر نیز برای استفاده از انواع کود وجود دارد. سه گروه این تقسیم بندی عبارتند از:

  • کودهای مایع که در آب حل شده و در حین آبیاری گیاهان به خاک آنها اضافه می شود. انواع دیگری از کودهای مایع نیز به ساقه و یا برگ گیاهان اسپری می شود. این دسته را می توان بهترین کود برای گلهای آپارتمانی دانست.
  • کودهای دانه ای که به صورت مستقیم در خاک ترکیب می شوند اما مواد مغذی آنها حین آبیاری آزاد می شود.
  • کودهای کم رطوبت که پس از ترکیب با خاک بدون نیاز به آبیاری به مرور در خاک آزاد می شود.

کود شیمیایی بهتر است یا کود خانگی؟

یک مسئله مهم در کوددهی به گیاهان و گلهای آپارتمانی، دو راهی بین انتخاب کود شیمیایی و یا خانگی است. بسیاری از افراد تحت تاثیر تبلیغات و مطالب غیر علمی در جستجوهای اینترنتی صرفا به کودهای خانگی اکتفا می کنند که یک اشتباه مرگبار در نگهداری از گیاهان آپارتمانی است.

بسیاری از کودهای خانگی صرفا برای تعدادی از گیاهان مناسب هستند در نتیجه استفاده از این کودهای برای همه گیاهان نه تنها باعث رشد و شادابی آنها نخواهد شد، بلکه ممکن است به بافت و حتی ریشه گلها نیز آسیب برساند. در نتیجه بهتر است برای گیاهان خود از کودها شیمیایی و ویژه استفاده کنید. برای این منظور می توانید از خدمات باغبانی در منزل نیز کمک بگیرید!

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

بهترین کود برای گلهای آپارتمانی چیست؟

حالا که تا حدودی با لزوم استفاده از کود برای گل و گیاه آپارتمانی آشنا شدیم، نوبت به بررسی بهترین انواع کود می رسد. در ادامه بهترین کودها را در دو دسته مورد بررسی قرار خواهیم داد. دسته اول انواع کودهای تقویتی هستند و دومین دسته بهترین کودها برای هر بخش از گیاه! همراه ما باشید!

دسته اول: بهترین کودهای تقویتی برای گیاهان آپارتمانی

کودهای تقویتی که محرک رشد گیاه هستند، بهترین کود برای گلهای آپارتمانی محسوب می شوند. در ادامه ۳ گروه از از این کودهای تقویتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

۱) کود سه بیست یا کود کامل (NPK: 20-20-20)

اولین گزینه در بررسی بهترین کود، کود کامل است که به صورت ۲۰-۲۰-۲۰ نیز نشان داده می شود. این کود با داشتن درصد بالایی از ریز مغذی های مخصوص گلهای آپارتمانی و زینتی، کودی کامل برای رشد گیاهان است. اصلی ترین عناصر مورد نیاز برای گیاهان نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که این کود همه این سه مورد را با درصد متعادلی در خود دارد.

کود کامل گیاهان آپارتمانی

۲) کود محرک رشد یا ضدتنش

تعدادی از گیاهان آپارتمانی در مقابل جابه جایی و تغییر موقعیت بسیار حساس هستند. برای سلامت این گیاهان در جابه جایی لازم است از کود ضد تنش که رشد کلی گیاه را نیز تحریک می کند، استفاده شود. برای مثال اگر گیاه کروتون در خانه داشته باشید، استفاده از این کود را برای آن فراموش نکنید!

۳) کود جلبک دریایی

نظرات کاربران خدمات باغبانی

درخواست باغبانی در محل

سومین گزینه در بررسی بهترین کود برای گلهای آپارتمانی، کودی است که با همه انواع گیاهان سازگاری داشته باشد. این کود، کود جلبک نام دارد و حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به رشد گیاهان و استحکام آنها در شرایط نگهداری آپارتمانی است.

دسته دوم: بهترین کود برای هر بخش از گیاهان آپارتمانی

در بررسی بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی این بار کود مورد نیاز برای سلامت و تغذیه هر یک از بخش های گیاهان و همینطور کودهای مختلف با اهداف متفاوت را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای مثال بهترین کود برای گلدهی چیست؟ بهرین کود برای ریشه گیاه آپارتمانی چیست؟ و … برای آشنایی با ترکیبات هر یک از این کودها در ادامه با ما همراه باشید:

۱) بهترین کود گلدهی برای گیاهان آپارتمانی (۳۶-۱۲-۱۲)

شاید مدت زیادی است گیاهان آپارتمانی شما نیز گل نمی دهند. در مواجه با چنین حالتی چاره کار چیست؟ برای افزایش گلدهی گیاهان آپارتمانی لازم است از کود گلدهی که شکوفه زدن گیاه را تحریک می کند استفاده کنید.

عناصر سه گانه NPK یا همان نیتروژن، فسفر و پتاسیم که در کود کامل بررسی کردیم دراین کود نیز وجود دارند. تنها ترکیب این سه کود با درصدهای مختلفی است که در مقابل نام آن در داخل پرانتز نوشته شده است. با رعایت این درصد ها می توان گلدهی گیاه را تحریک کرد.

بهترین کود گلدهی برای گیاهان آپارتمانی

۲) کود مخصوص کاکتوس با ترکیب (۳۶-۱۲-۶)

بیشتر افراد تصور می کنند که چون کاکتوس ها در برابر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مختلف مقاوم هستند، دیگر نیازی به هیچ ماده مغذی ندارند. باید توجه داشته باشید که حتی گیاهان مقاوم در برابر سرما و گرما نیز بدون دسترسی به سه عنصر مهم NPK که پیش تر نیز بررسی شد ممکن است مقاومت خود را از دست بدهند. به همین دلیل لازمی است کودی با ترکیب نوشته شده در تیتر بالا برای کاکتوس های خود نیز آماده کنید.

کود کاکتوس

۳) کود مخصوص شاخه و برگ گیاهان آپارتمانی (۱۸-۱۸-۱۸)

در بررسی بهترین کود برای گلهای آپارتمانی این بار نوبت به کود مخصوص شاخه و برگ آنها می رسد. بسیاری از گیاهان ممکن است در اثر کمبود عناصر سه گانه ضروری برگهای خود را بریزند و یا اندازه آنها تغییر کند. برای مثال اگر برگهای گیاه برگ انجیری اخیرا خیلی کوچک شده باشد، لازم است از کودی با ترکیب ۱۸ درصدی از هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کنید!

۴) بهترین کود برای تقویت ریشه گیاهان آپارتمانی (۱۳-۴۰-۱۳)

بهترین کود برای ریشهدار کردن قلمه انواع گیاهان آپارتمانی، کودی است که درصد بیشتری از فسفر در خود داشته باشد. همانطور که مشاهده می کنید، حدود ۴۰ درصد از کود مخصوص ریشه نیز از فسفر ساخته می شود تا سریع تر نیازهای ریشه گیاه را برطرف کند. این کود علاوه بر ریشه دار کردن در تقویت ریشه و گسترش آن نیز موثر است.

۵) کود آهن بهترین گزینه برای طراوت و شادابی گلهای آپارتمانی

علاوه بر سه عنصر اساسی نیتروژن، فسفر و پتاسیم کمبود آهن در گیاهان نیز بسیار خطرناک است. حتی کمبود بیش از حد این عنصر ممکن است باعث از بین رفتن کامل گیاهن نیز شود. در نتیجه لازم است به علائم کمبود آهن توجه کنید تا سریع تر از این کود استفاده نمایید. از جمله رایج ترین علائم کمبود آهن در گیاهان می توان به تغییر رنگ و زرد شدن برگها اشاره کرد.

بهترین کود برای گل های آپارتمانی

۶) کود کلسیم و نیترات برای افزایش ماندگاری گیاهان

ترکیب کلسیم و نیترات معجزه آساترین کود برای گلهای آپارتمانی است. بهتر است حدود ۲ تا ۳ ماه بعد از تعویض خاک گلدان این کود را به آن اضافه کنید. این کود علاوه بر افزایش ماندگاری گیاهان آپارتمانی در شرایط مختلف در افزایش مقاومت ساقه و برگ گیاهان مختلف نیز موثر است.

بهترین زمان کود دادن گیاهان کی است؟

در این مقاله به بررسی بهترین کود برای گلهای آپارتمانی پرداختیم و ضرورت استفاده از این کودها را نیز مرور کردیم. نکته مهم دیگری که باید توجه داشته باشید کوددهی در زمان درست است. معمولا کوددهی در هنگام رشد گیاهان بهترین زمان است. پس می توانید کود دهی را در فصل تابستان و بهار انجام دهید.

البته این زمان یک اصل کلی است اما وقت کود دادن به گیاهان مختلف ممکن است با دیگری فرق داشته باشد. به هیمن دلیل بهتر است از خدمات باغبانی و گلکاری باغچه و گلدان کمک بگیرید. خیلی راحت می توانید همین حالا سفارش خود را به صورت رایگان در اسپارد ثبت کرده و قیمت هرس درخت و سایر خدمات باغبانی را از بهترین متخصصین اسپارد دریافت کنید. سلامت گیاهان شما در دست متخصصین ماست!

نگهداری باغچه

  • گلکاری حرفه‌ای و اصولی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت