خدمات قالیشویی

  • تضمین بالاترین کیفیت
  • شستشو و تحویل فوری

وقتی اسفند ماه فرا می رسد و بوی بهار می آید، هوس شستشوی خیلی از وسایل خانه به سرمان می زند. یکی از این وسایل که اتفاقا هر از چند گاهی به یک شستشوی اساسی نیاز دارد و به دلیل محل قرار گیری اش در معرض آلودگی دائمی است، قالی های خانه است. به همین خاطر است که همیشه یکی از مهمترین مراحل خانه تکانی عید، شستشوی فرش ها بوده است. این کار معمولا توسط قالیشویی ها انجام می شود، اما اگر قالی هایمان آنقدر کثیف نباشند که نیازی به کمک گرفتن از قالیشویی ها نباشد چطور؟

خوشبختانه در اینجور مواقع خودتان می توانید دست به کار شوید و فرش هایتان را در منزل بشویید. البته شستن هر یک از فرش های ماشینی و دستبافت فوت و فن های خاص خود را دارد که قبل از آغاز به کار باید با آنها آشنا شوید. هدف ما هم از تهیه این مطلب آشنایی هرچه بیشتر شما با نحوه شستشوی فرش ماشینی در منزل است. پس اگر فرش های ماشینی منزلتان کثیف شده اند و می خواهید خودتان در خانه تمیزشان کنید، تا انتها همراهمان باشید.

شستن فرش ماشینی در خانه

هر چند وقت یک بار باید فرش های منزلمان را تمیز کنیم؟

به طور معمول حداقل هفته ای یک مرتبه فرش هایتان را جارو بکشید. البته اگر حیوان خانگی دارید که ریزش موی دائمی دارد، بهتر است این کار را هر سه چهار روز یک بار انجام دهید. همچنین اگر روی فرش لکه شد (مثلا لکه چای یا لکه چربی) باید سریعا دست به کار شوید و قبل از آنکه لکه به خورد فرش برود و برای همیشه ماندگار شود، فرش را تمیز کنید. ما قبلا در مطلبی جداگانه به طور مفصل به نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش پرداخته ایم.

و اما جدای از همه اینها، توصیه می کنیم که هر ۶ ماه تا یک سال فرشتان را کاملا بشویید. البته زمان این بازه با توجه به میزان آلودگی فرش می تواند متغیر باشد، اما برای آنکه سلامت قالی حفظ شود، ترجیحا نگذارید بیش از یک سال از آخرین باری که فرش را شسته اید بگذرد. این کار را هم می توانید خودتان در منزل انجام دهید و هم قالی را به قالیشویی ها بسپارید.

چطور یک شوینده مناسب برای شستن فرش ها تهیه کنیم؟

یکی از مهمترین مسائلی که در فرایند شستشوی فرش ماشینی در خانه با آن روبرو خواهید بود، انتخاب شوینده مناسب است. از یک طرف تنوع شوینده های شیمیایی در بازار بسیار زیاد است که آدم را گیج می کنند، و از سوی دیگر خودتان هم می توانید شوینده های طبیعی درست کنید که به اعتقاد برخی ها حتی از شوینده های شیمایی نیز بهتر فرش را تمیز می کنند. انتخاب از بین این دو گزینه تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد. اما اگر تصمیم گرفتید که از شوینده های شیمیایی و شامپو فرش استفاده کنید، حتما اطمینان حاصل کنید که شوینده مدنظرتان ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • قدرت پاک کنندگی اش بالا باشد؛
  • خاصیت نرم‌ کنندگی داشته باشد؛
  • بوی آن مناسب باشد؛
  • PH مناسبی داشته باشد و باعث خوردگی فرش نشود؛
  • ترجیحا پودری نباشد؛
  • خاصیت فراریت خوبی داشته باشد؛
  • نسبت حلالیت پایین با آب داشته باشد؛
  • چه در روش های مکانیزه و چه در روش های شستشوی سنتی به کار بیاید؛
  • نشان استاندارد داشته باشد؛
  • قیمت آن معقول و مناسب باشد.

بهترین شوینده فرش ماشینی

نظرات کاربران خدمات قالیشویی

درخواست قالیشویی

نکته: شامپو فرش های برند ونیش و سپید از جمله بهترین محصولات موجود در بازار هستند. مخصوصا برای شستن فرش های ماشینی، این دو برند بسیار به کار می آیند.

البته اگر به هر دلیلی نخواستید از شامپو فرش و شوینده های شیمیایی استفاده کنید و قصد داشتید که به سراغ تمیزکننده های طبیعی بروید، می توانید به چند شیوه بهترین پاک کننده ها را برای شستشوی فرش ماشینی درست کنید. از جمله این شیوه ها می توان به محلول سرکه و آب (نسبت یک واحد سرکه و سه واحد آب)، جوش شیرین و صابون و جوش شیرین و نمک کرد که هر دو خاصیت پاک کنندگی و لکه بری مناسبی دارند.

یک نکته مهم که قبل از آغاز شستشوی فرش باید از آن مطمئن شوید

قبل از آنکه بخواهید فرش ماشینی منزلتان را بشویید باید از یک نکته مطمئن شوید. آن هم اینکه امتحان کنید و ببینید که فرش شما هنگام شستشو رنگ می دهد یا خیر. رنگ دادن فرش ماشینی وقتی که آن را در خانه تمیز می کنید اصلا عجیب نیست. اگر فرش رنگ پس دهد، کیفیت آن افت جدی می کند و ظاهر آن تغییر می کند. به همین خاطر باید قبل از شستشو مطمئن شوید که فرش رنگ نمی دهد. برای انجام این کار روی سطح فرش یک پارچه یا دستمال سفید مرطوب بکشید. اگر پارچه مرطوب رنگ گرفت، یعنی خودتان نمی توانید فرش را بشویید و باید شستشوی آن را به افراد متخصص بسپارید.

نحوه شستن فرش ماشینی

نحوه شستشوی فرش ماشینی در خانه

بعد از آنکه کارهای مقدماتی را انجام دادید، نوبت به شستن فرش ماشینی می رسد. برای این منظور مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید تا نتیجه مطلوب بدست آید:

  1. در مرحله اول فرش را روی یک سطح شیب‌ دار و مسطح پهن کنید. کف سطح باید از موزاییک، سنگ و سیمان باشد.
  2. در گام بعدی حتما گرد و غبار موجود رو فرش را پاک کنید. برای این کار هم می توانید فرش را جاروبرقی بکشید، و هم می توانید به کمک یک چوب به آرامی به پشت قالی ضربه بزنید.
  3. برای شستشوی فرش ماشینی در ابتدا آن را با آب ولرم فرش را خیس کنید؛ به‌ گونه‌ ای که تمام سطح و الیاف آن کاملا آماده دریافت شوینده شود.
  4. در این مرحله مطابق با دستورالعمل شوینده، مقدار مناسبی از آن را روی قالی بریزید (مقدار مناسب برای شامپو فرش معمولا نسبت یک لیتر آب با دو فنجان شامپو است). سعی کنید شوینده ای که انتخاب کرده اید حالت خنثی داشته باشد و با جنس فرش و الیاف سازنده آن متناسب باشد.
  5. مواد شوینده را با استفاده از فرچه‌ های مخصوص در تمامی سطح فرش پراکنده کنید؛ به طوری که تمامی سطح فرش غرق در کف شود. بگذارید مدتی قالی در این همین شرایط خیس بخورد.
  6. اگر بعد از گذشت چند دقیقه دیدید که همچنان در برخی نقاط لکه وجود دارد، با ماده مناسب مجدد آن منطقه را تمیز کنید.
  7. پس از شستن فرش، خوب قالی را آبکشی کنید تا کف و مواد شوینده از سطح آن پاک شوند. این کار را با آب ولرم انجام دهید.
  8. در نهایت با استفاده از پارو فرش را آبگیری کنید تا تمامی آب موجود در الیاف و سطح فرش خارج شود.
  9. بعد از حدودا نیم ساعت با استفاده از برس جهت خواب فرش را درست کنید.
  10. بعد از اتمام شستشوی فرش ماشینی آن را در یک محیط مناسب قرار داده دهید تا کاملا خشک شود.
  11. شستشوی فرش ماشینی شما به همین سادگی به پایان رسیده است. بدین ترتیب یک قدم بزرگ از بابت صرفه جوی در هزینه قالیشویی کرده اید.

شستن فرش ماشینی در منزل

یک چالش اساسی؛ برطرف کردن زردی ریشه فرش

زردی ریشه های فرش از آن دسته مسائلی است که خیلی توی چشم است به همین خاطر حتما باید با آن مقابله کرد. اما خیلی اوقات دیده می شود که با شستشوی معمولی فرش این زردی ها از بین نمی روند. در اینگونه مواقع چاره کار چیست؟ چطور می توان این زردی را برطرف کرد؟ کافی است کارهای زیر را انجام دهید:

یک ظرف بزرگ را با یک و نیم پارچ آب و دو قاشق غذاخوری سرکه و نمک پر کنید. یک پارچه تمیز را به این محلول آغشته نمایید و آب اضافی آن را بگیرید. این پارچه مرطوب را روی ریشه های زرد شده فرش بکشید تا مجدد سفید شده و ضدعفونی شود. این کار معمولا تا حد خیلی خوبی باعث سفید شدن ریشه های فرش می شود.

با این وجود برای تقویت قدرت و عملکرد بهتر این محلول می توانید از دو قاشق چایخوری جوش شیرین به جای نمک استفاده کنید تا بوی بد آن را نیز از بین ببرد. پس از این کار صبر کنید تا فرش و ریشه های آن خشک شود. توجه داشته باشید که تا قبل از خشک شدن آن به هیچ عنوان از روی فرش و ریشه ها عبور نکنید.

چند نکته کلی در رابطه با شستن فرش ماشینی در خانه

  • وقتی که می خواهید فرش را به محل شستشو انتقال دهید، به هیچ وجه آن را تا نزنید، بلکه لوله بکنید. تا کردن فرش موجب شکسته بافت آن می شود و دوام فرش را کم می کند.
  • فرش را (چه ماشینی و چه دستبافت) با آب ولرم بشویید و هیچگاه از آب داغ استفاده نکنید، زیرا به تار و پود فرش آسیب وارد می کند.
  • برای شستشوی فرش ماشینی از مواد شوینده ای که خاصیت قلیایی دارند استفاده نکنید و به جای آن از تمیزکننده هایی که خاصیت خنثی دارند (مثل شامپو فرش و مایع ظرفشویی) استفاده نمایید.
  • توجه کنید که برس یا فرجه ای که برای شستن فرش از آن استفاده می کنید، حتما بافت نرمی داشته باشند. اگر برس سیمی و زبر باشد به الیاف فرش آسیب می رساند.
  • در مدتی که قالی در کف و آب خیس می خورد به هیچ وجه روی آن راه نروید.
  • برای خشک کردن فرش بهترین کار این است که صبر کنید تا آب از الیاف آن خارج شود، سپس آن را در زیر نور غیرمستقیم آفتاب قرار دهید.

تمیز کردن فرش ماشینی در خانه

شستشوی فرش در خانه یا توسط قالیشویی؟ کدام بهتر است؟

وقتی که فرشتان را در خانه می شوید، خیالتان راحت است که کارهای عجیب و غریبی روی قالی تان انجام نمی شود و فرش آسیب نمی بیند. هزینه شستن فرش توسط خودمان نیز بسیار کمتر از قیمت قالیشویی است. اما آیا واقعا همین دو مزیت آنقدری ارزش دارند که فرش را خودمان بشوییم؟ به هر حال قالیشویی ها معمولا کیفیت کار بالاتری دارند، به شیوه حرفه ای تری فرش را می شویند و خشک می کنند، و حتی خیلی از آنها خدمات جانبی مثل رفوگری فرش را هم ارائه می دهند. در نتیجه توصیه ما این است که اگر آلودگی فرش هایتان زیاد است، به جای آنکه خودتان دست به کار شوید و انرژی تان را هدر دهید، کار را از همان ابتدا به متخصصین این حوزه بسپارید تا نتیجه بهتری هم بدست بیاید.

اگر هم از بابت پیدا کردن یک قالیشویی معتبر و درجه یک تردید دارید و نمی دانید باید از چه افرادی کمک بگیرید، نگران نباشید؛ چاره کارتان همینجا است! ما در مجموعه اسپارد مجموعه از بهترین قالیشویی های شهر را فهرست کرده ایم. کافی است سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت کنید و بر اساس نظرات مشتریان قبلی، خودتان انتخاب کنید که کدام قالیشویی آنلاین کار شستشوی فرش ماشینی شما را برعهده بگیرد. به این ترتیب دیگر نگرانی از بابت کیفیت کار نخواهید داشت و به سرعت چشم بهم زدنی فرش هایتان را مثل روز اول درب منزل تحویل می گیرید.

خشکشویی فرش در محل

  • بدون نیاز به آبکشی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت