لوله کشی آب

  • ثبت درخواست آنلاین
  • اعزام فوری متخصص

لوله کشی ساختمان‌ یکی از نکات مهم و اساسی ساختمان‌سازی است. سیستم لوله کشی از اتصال پمپ‌ها، تجهیزات، لوله‌ها، عایق، مبدل‌ها و شیرها تشکیل می‌شود. در صورت عدم رعایت اصول لوله کشی ممکن است ساختمان دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود. معمولا شیوه لوله کشی به نوع کاربری ساختمان بستگی دارد. به عبارت دیگر با توجه به کارایی ساختمان از انواع لوله کشی در نقاط مختلف بنا استفاده می‌شود. برای مثال لوله‌های انتقال آب ممکن است گالوانیزه، پی‌وی‌سی، پنج‌ لایه، پلی پروپیلن یا پلی اتیلن باشد. این لوله‌ها باید با دوام باشند و به درستی و توسط اشخاص متخصص نصب گردد. در ادامه این مطلب به بررسی انواع لوله ساختمانی و انواع لوله کشی ساختمان می‌پردازیم؛ همراه ما باشید.

کاربرد انواع لوله کشی ساختمان

از انواع لوله کشی ساختمان برای اهداف و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. لوله‌ها ممکن است فولادی، پلاستیکی یا فلزی باشد. در گذشته در ساختمان‌سازی از لوله‌های سربی استفاده می‌شد، اما امروزه در لوله‌کشی از لوله‌های مقاوم‌تر و بادوام‌تر استفاده می‌شود. این لوله‌ها کاربردهای مختلفی دارند؛ برای مثال می‌توان به لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و یا سیستم گرمایشی، اشاره کرد که توسط شرکت‌های تاسیساتی، متصل و راه‌اندازی می‌شود.

معمولا لوله کشی آب سرد و گرم، حمام و سرویس بهداشتی، لوله کشی آشپزخانه، تأسیسات موتورخانه و شوفاژ یا پکیج از مهم‌ترین بخش‌های سیستم لوله کشی ساختمان ها هستند که باید با دقت و توجه به اصول ایمنی نصب گردد.

لوله های ساختمانی معمولا عمر مفیدی مشخصی داشته و بعد از مدتی ممکن است با انواع مشکلات روبرو شوند. از این میان یکی مهمترین دردسرهایی که ممکن است ساکنین ساختمان را به خود مشغول کند، نشتی، شکستگی و یا ترکیدگی لوله ها است. این معضل علاوه بر آنکه معمولا مشکلات بسیار نامطبوعی را پدید می آورد (مثل پخش شدن بوی نم در منزل)، می تواند هزینه های بسیار زیادی را نیز به صاحب خانه تحمیل کند. به همین پیشنهاد می کنیم با بهترین روش تشخیص ترکیدگی لوله نیز آشنا شوید.

کاربرد انواع لوله ساختمانی

انواع لوله ساختمانی کدام است؟

لوله ساختمانی انواع مختلفی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

لوله پلاستیکی

استفاده از لوله های پلاستیکی معمولا در تأسیسات آب و فاضلاب رایج است. این لوله‌ها انواع مختلفی دارد. برای مثال ممکن است به صورت لوله پلاستیکی PVC (مخفف پلی و نیل کلراید) ، PE(مخفف پلی اتیلن)، ABS (مخفف اکریلونیتریل ، بوتادین و استیرن)، CPVC (مخفف کلرینیتد پلی و نیل کلراید)، PP‌ (مخفف پلی پروپلین) و یا PB (مخفف پلی بوتیلن) باشد.

لوله گالوانیزه

نظرات کاربران لوله کشی آب

درخواست لوله کش آب

این لوله یک نوع لوله فلزی است که مقاومت بالایی دارد و در ابعاد مختلف تولید می‌شود. لوله گالوانیزه قابل بازیافت است و در صنایع و ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌شود.

لوله مسی

لوله‌های مسی به دلیل مقاومت بالا برای تهویه مطبوع و آب‎رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان با هدف و کاربردهای مختلفی صورت می‌گیرد. در ادامه با انواع لوله کشی‌ها آشنا می‌شویم:

لوله کشی آب گرم و سرد

معمولاً برای لوله کشی آب سرد و گرم از لوله‌های پلی اتیلن استفاده می‌شود. این لوله‌ها نشتی یا گرفتگی ندارند و برخلاف لوله‌های فلزی، از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند. در ساختمان‌های بزرگ معمولا از چند مسیر برای بالا رفتن لوله آب استفاده می‌شود که هرکدام شیر فلکه قطع دستی جداگانه‌ای دارد.

لوله‌کشی شوفاژ و پکیج

لوله‌کشی آب ساختمان ارتباط مستقیمی با لوله‌کشی شوفاژ و پکیج دارد. اگر لوله‌کشی آب انشعابی باشد، می‌توانیم لوله‎کشی شوفاژ را نیز به صورت انشعابی انجام دهیم.  لوله‌کشی شوفاژ و پکیج ممکن است به صورت روکار یا توکار باشد. از روش توکار معمولا در زمان ساخت یا بازسازی بنا استفاده می‌شود.

لوله‌کشی فاضلاب

یکی از مهم‌ترین بخش‌های لوله کشی، سیستم فاضلاب ساختمان است که اگر به درستی انجام نشود، به ساختمان خسارت‌های بسیاری وارد می‌کند. سیستم فاضلاب ممکن است دچار گرفتگی شود، بنابراین معمولاً برای بازدید دوره‌ای از این لوله‌ها یک دریچه در ساختمان در نظر گرفته می‌شود.

لوله‌کشی گاز

برای لوله کشی گاز در ابتدا پس از تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی، باید یک پیمانکار انتخاب شود. در نهایت پس از تکمیل عملیات لوله‌کشی، مهندس ناظر آن را تایید می‌کند و سپس عَلم و کنتور گاز نصب می‌شود.

انواع لوله کشی

انواع روش‌های اتصال لوله‌کشی

لوله‌ها ممکن است به شکل‌های مختلف متصل و نصب شوند. رایج‌ترین روش‌های اتصال لوله‌ها به شرح زیر است:

اتصالات فلنجی

در این شکل از اتصالات، در انتهای لوله‌ها صفحاتی قرار دارد که به کمک سوراخ‌ها و پیچ‌ها به سایر صفحات متصل می‌گردد. از این سیستم لوله‌کشی بیشتر در صنایع استفاده می‌شود و مهم‌ترین مزیت آن، امکان بازکردن آسان اتصالات است.

اتصالات پیچ‌دار

این مدل از اتصال، برای لوله‌های کم‌فشار خانگی مناسب است. در این روش، در انتهای هر لوله‌، پیچ‌‌هایی ایجاد شده که لوله‌ها از طریق آن‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.

اتصالات جوشی

در این روش که باید حتماً توسط جوشکار ماهر انجام شود، لوله‌ها به یکدیگر جوش داده می‌شوند. معمولاً از اتصالات جوشی برای لوله‌کشی گاز استفاده می‌شود زیرا احتمال نشتی در آن کمتر از سایر روش‌ها است. در این روش، عایق‌کاری ساده‌تر و هزینه نگهداری لوله‌ها کمتر است.

انواع روش‌های اتصال لوله‌کشی

نکات مهمی که باید در مورد لوله کشی ساختمان بدانید

در هنگام نصب انواع لوله ساختمانی باید به نکات فنی و ایمنی زیر توجه کرد:

  • لوله‌کشی باید با کم‌ترین انحنا، در مسیرهای کوتاه به صورت موازی یا عمود بر دیوارهای ساختمان انجام شود.
  • لوله‌کشی آب سرد و گرم باید نزدیک دیوارها یا سقف‌ها باشد.
  • لوله‌ های عمودی آب سرد و گرم باید به میزان مناسبی از کف خواب فاصله داشته باشد.
  • لوله‌های آب و فاضلاب ساختمان‌ها نباید در کنار هم نصب شود. زیرا در صورت پوسیدگی لوله‌ها ممکن است آب آشامیدنی ساختمان آلوده شود.
  • در خصوص لوله‌های افقی که زیر سقف نصب می‌گردد، باید حتما حداکثر ارتفاع ممکن در نظر گرفته شود.
  • لوله کشی آب سرد و گرم بایستی نزدیک دیوارها، تیغه ها و سقف ها اجرایی شود و از انجام آن به صورت کف خواب پرهیز شود و یا حداقل، محل لوله های عمودی را باید به صورتی در نظرگرفت که طول لوله کف خواب به میزان حداقل ممکن باشد. تغییر زاویه در لوله کشی ها برای پیروی از امتداد دیوارها، براساس دستور و طبق نقشه انجام می‌شود.
  • قبل از اجرای لوله‌کشی باید مسیرهای عبور لوله آب سرد و گرم از همه ابعاد بررسی شود تا با سایر بخش‌های ساختمان از نظر برقی، مکانیکی و عمرانی مطابقت داشته باشد.
  • در صورتیکه قرار است طرح و نقشه لوله‌کشی ساختمان تغییر کند، این کار باید با نظر مجری و بعد از کنترل عدم تداخل لوله‌ها انجام بگیرد.
  • حداقل فاصله لوله با سطح خارجی باید حدود ۲۵ میلی‌متر باشد.
  • لوله‌های آب باران نباید در بخش‌های بتنی ساختمان قرار بگیرد.
  • لوله‌ها باید تکیه‌گاه داشته باشد تا از افتادگی آن‌ها جلوگیری شود.
  • باید یک فضای مناسب در اطراف لوله‌ها در نظر گرفته شود تا امکان انبساط و انقباض طبیعی آن‌ها به صورت آزادانه وجود داشته باشد.
  • لوله‌ها به عایق نیاز دارند. عایق لوله میزان گرمای از دست‌رفته را کاهش می‌دهد و لوله‌ها را از آسیب محیطی، فرسایش و ضربه حفظ می‌کند.

قیمت انواع لوله‌کشی

قیمت انواع لوله کشی ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال میزان مهارت لوله‌کش و دستمزد او، نوع کاربری ساختمان و معماری آن، متراژ بنا، قیمت تجهیزات مورد نیاز برای اتصال لوله‌ها و نوع لوله ممکن است قیمت نهایی لوله کشی ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد.

معمولاً توصیه می‌شود که در زمان ساختمان‌سازی و در همان ابتدا، برای نصب و اتصال انواع لوله کشی ساختمان از بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات استفاده کنید و نصب و راه‌اندازی را به افراد مجرب و متخصص بسپارید. اسپارد در اینجا به کمک شما آمده تا بهترین متخصصان لوله کشی ساختمان را انتخاب کنید..

قیمت انواع لوله کشی ساختمان

جمع‌بندی : کدام یک از انواع لوله‌کشی مناسب‌تر است؟

در این مطلب به بررسی و معرفی انواع لوله کشی ساختمان پرداختیم و با کاربردهای مختلف لوله‌ها آشنا شدیم. به طور کلی، لوله کشی ساختمان یک کار تخصصی است که به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌شود که همیشه از خدمات تخصصی تشخیص ترگیدگی لوله و خدمات تخصصی لوله کشی استفاده کنید. البته نباید فراموش کرد که انتخاب نوع لوله باید با توجه به نقشه ساختمان و زیر نظر افراد ماهر انجام شود. تجربه شما در این باره چیست؟ چه اندازه با انواع لوله‌ ساختمانی و کاربردهای دیگر آن آشنا هستید؟

لوله کشی گاز

  • تعمیر و عیب یابی دقیق
  • اعزام سریع متخصص