نصب کفپوش

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری نصاب ماهر

با پیشرفت علم و تکنولوژی، استخراج انواع سنگ از معادن ساده تر شده است. دقیقا به همین خاطر است استفاده از سنگ در ساختمان سازی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و به کار بردن سنگ در صنایع مختلف دیگر یک موضوع غیر قابل دسترس تلقی نمی شود. در این میان سنگ مرمر به دلیل ویژگی ها و کاربردهای خاصی که دارد، بیش از سایر سنگ ها مورد استقبال قرار گرفته و مخصوصا برای آرشیتکت های ساختمانی یک گزینه محبوب به حساب می رود.

سنگ مرمر تنوع بسیار زیادی دارد و در رنگ ها و طرح های مختلف در بازار در دسترس است. همانطور که اشاره کردیم، مهمترین استفاده سنگ مرمر در صنعت ساختمان سازی است، اما کاربردهای این سنگ به همین یک مورد محدود نمی شود و در بسیاری دیگر از مکان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم علاقه مندید که با انواع سنگ مرمر آشنا شوید و کاربردهای هر یک از آنها را بیشتر بشناسید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

کاربرد سنگ مرمر

سنگ مرمر چیست و چگونه ساخته می شود؟

سنگ مرمر از دگرگونی سنگ آهک بر اثر حرارت و فشار زیاد ایجاد می‌ شود. ماده معدنی کلسیت اصلی ترین متریال تشکیل دهنده مرمر است. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی با رنگ های متنوع یافت می شود. رگه هایی که در سنگ مرمر دیده می شود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است. وجود موادی مثل اکسید آهن، سیلیس، میکا، گرافیت و مواد آهکی در ساختار مرمر باعث بوجود آمدن این رگه ها می شود. اساسا تشکیل طبیعی و نچرال این رگه ها در سنگ مرمر است که باعث شده این نوع سنگ تا این حد زیبا و شفاف باشد.

مهمترین ویژگی های سنگ مرمر

از جمله اصلی ترین ویژگی های سنگ مرمر که موجب شده این سنگ تا این حد محبوب شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنگی شفاف و رگه های به رنگ قهوه ای، آبی یا خاکستری؛ سنگ مرمر بسیار شفاف است و تم اصلی آن سفید است، اما وجود ناخالصی هایی مثل رس و یا اکسید آهن باعث پدیدار شدن رگه هایی خاکستری و قهوه ای رنگ در آن شده اشت.
  • ساب پذیری بالا؛ مرمر ساب پذیری بالایی دارد و خوب صیقلی می شود. مسئله ای که به آن ظاهری بسیار زیبا و جذاب می بخشد.
  • مقاومت بالای سنگ در برابر شرایط محیطی؛ سنگ مرمر مقاوم است و در برابر گرما و سرما به خوبی ظاهر اولیه خود را حفظ می کند. هرچند که تابش نور مستقیم خورشید به صورت دائم می تواند تا حدودی آن را کدر کند و به همین خاطر بیشتر در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مقاومت کم در برابر خراش و ساییدگی؛ هر چقدر که مقاومت مرمر در برابر گرما و سرما زیاد است، در مقابل ضربه و خراش آسیب پذیر می باشد. به همین خاطر در به کاربردن مرمر در نقطه مناسب و همچنین در هنگام تمیز کردن آن باید دقت زیادی به خرج داد.
  • عایق در برابر سرما و گرما؛ استفاده از مرمر در نمای ساختمان های مجلل فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه به عنوان یک عایق حرارتی و رطوبتی عمل می کند و مانع از ورود هوای سرد یا گرم به داخل ساختمان می شود.

استفاده از سنگ مرمر چه مزایا و معایبی دارد؟

مهمترین مزایای سنگ مرمر به شرح زیر است:

  • تنوع رنگی بسیار بالا
  • وزن سبک و مناسب برای نماکاری فضای داخلی ساختمان
  • تخلخل پایین
  • درخشندگی و جلای مناسب
  • قابلیت ساب پذیری بالا
  • عایق حرارتی (همیشه خنک است و این خنکی را به محیط نیز انتقال می دهد)
  • نظافت نسبتا ساده (با یک دستمال نم دار یا استفاده از خدمات سنگسابی)

سنگ مرمر کفپوش

نظرات کاربران نصب کفپوش

درخواست نصاب کفپوش

استفاده از سنگ مرمر اما معایبی هم دارد که در ادامه به صورت فهرست وار به آنها اشاره کرده ایم:

  1. کدر شدن در برابر تابش نور مستقیم خورشید
  2. حساسیت نسبت به برخی شوینده های اسیدی و همچنین شوینده هایی که دارای کلر هستند
  3. مقاومت نسبتا پایین در برابر خراش و ضربه
  4. اجرای نسبتا مشکل سنگ مخصوصا در کف ساختمان
  5. هزینه خرید بسیار زیاد
  6. گران بودن هزینه اجرای کفپوش سنگ مرمر در ساختمان

آشنایی با انواع سنگ مرمر و کاربردهای هریک از آنها

همانطور که اشاره کردیم، یکی از ویژگی های اصلی سنگ مرمر، تنوع بالا در طرح و رنگ است. همین مسئله باعث می شود که این نوع سنگ طیف وسیعی از سلایق را پوشش دهد. در ادامه نگاهی انداخته ایم به مشهورترین انواع سنگ مرمر که در بازار عرضه شده اند:

۱- سنگ مرمر سفید

این سنگ محبوب ترین انواع سنگ مرمر است که در هر دکوراسیونی هم قابلیت اجرا دارد. سنگ مرمری که کاملا سفید باشد و رنگه های کمتری در آن پیدا شود، خلوص بسیار زیادی داشته و قیمت آن هم قابل توجه است، اما همچنان نسبت به دیگر سنگ های مرمر خوش قیمت تر است.

۲- سنگ مرمر صورتی

مرمر صورتی بسیار کمیاب و گران قیمت است و مخصوصا اگر رگه های مشکی داشته باشد، ارزشمند تر هم می شود. این سنگ در صفحه کابینت، مصنوعات سنگی، روشویی دستشویی، دیوار حمام و فضاسازی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ مرمر صورتی بیشتر به شکل اسلب تولید می شود زیرا با توجه به افزایش هزینه های تولید سنگ، فرآوری به روش اسلب مقرون بصرفه تر است.

سنگ مرمر صورتی

۳- سنگ مرمر آبی

سنگ مرمر آبی بسیار کمیاب است، اما خوشبختانه در مناطق غربی کشورمان (بخصوص در کردستان و آذربایجان غربی) یافت می شود. مرمر آبی معمولا به صورت اسلب های بوک مچ و فور مچ فراوری می شود. این سنگ مرمر، جلاپذیری بسیار بالایی دارد و مانند تمامی سنگهای مرمر، نور را از خود عبور می‌ دهد و سبب بازگشت نور به محیط و روشنایی بیشتر می شود. از مرمر آبی در فضاسازی سرویس بهداشتی، حمام، لابی هتل و … استفاده می شود.

۴- سنگ مرمر دودی یا مشکی

سنگ مرمر دودی معمولا با رنگ کردن مرمر سفید ساخته می شود. (هرچند که نمونه های طبیعی آن هم وجود دارد که قیمت آن سر به فلک می کشد!) سنگ مرمر دودی مدلی گران قیمت از مرمر است که برای کفپوش ساختمان، کانتر آشپزخانه و همچنین سرویس بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ مرمر مشکی دودی

۵- سنگ مرمر آتشین

سنگ مرمر آتشین طرح هایی خاص و خیره کننده دارد و مخصوصا اگر LED پشت آن قرار بگیرد، زیبایی دوچندانی پیدا می کند. کاربرد اصلی سنگ های مرمر آتشین در ساخت صفحه کابینت، دیوار تی وی روم، کابین و قاب سنگی آسانسور و … است.

۶- سنگ مرمر پرتقالی یا نارنجی

سنگ مرمر پرتقالی نیز بسیار کمیاب است و بیشتر جنبه تزئینی دارد. قیمت بسیار بالای این نوع مرمر باعث شده که فقط در ساختمان هایی بسیار خاص و لاکچری مورد استفاده قرار گیرد. اسلب مرمر پرتقالی – نارنجی را می توان در دیوار لابی هتل های پنج ستاره، تالارها و ساختمان های لاکچری، سنگ کانتر، قاب دور آسانسور و مواردی از این دست به کار برد.

سنگ مرمر پرتقالی

کاربردهای اصلی سنگ مرمر کدامند؟

در بخش بالا به کاربردهای هریک از سنگ های مرمر اشاره کردیم. در این بخش اما به صورت خلاصه فهرستی از مهمترین کاربردهای سنگ مرمر را که میان همه انواع آن مشترک است، تهیه کرده ایم:

  • ساخت انواع مصنوعات سنگی (مثلا ساخت آبنما، پایه آیفون، میز تلفن و …)
  • مجسمه سازی
  • استفاده در نمای بیرونی و داخلی
  • فضاسازی بین کابینت ها
  • استفاده به عنوان کفپوش راه ‌پله، راهرو و اتاق نشیمن (در مورد بهترین سنگ برای کف ساختمان بیشتر بخوانید)
  • استفاده به عنوان کفپوش و دیوارپوش سرویس بهداشتی
  • فضاسازی دیوارپوش های داخلی
  • کاربرد دارویی (پودر سنگ مرمر برای مشکلاتی مثل ریفلاکس معده مفید است)
  • کاربرد صنعتی (می‌توان به استفاده از آن به عنوان ماده‌ی رنگی، ماده‌ی پرکننده در رنگ، سفیدکاری، بتونه، پلاستیک، دوغاب، مواد آرایشی، کاغذ و …)
  • مکمل های دامی (پودر  مرمر نرم، قابل حل و سرشار از کلسیم می باشد و از آن برای تولید مکمل های کلسیمی در خوراک حیوانات از جمله گاوها و مرغ ها استفاده می شود.)
  • و …

سنگ مرمر در آشپزخانه

قیمت انواع سنگ مرمر چقدر است؟

و اما می رسیم به بحث شیرین قیمت ها! از آنجایی که سنگ مرمر به عنوان سنگی لوکس به حساب می رود، نباید انتظار داشت که قیمت آن ارزان باشد. اما واقعیت این است که قیمت سنگ مرمر به آن اندازه که خیلی ها فکر می کنند، بالا نیست. در واقع مجموعه عواملی بر تعیین قیمت سنگ مرمر نقش دارند که در در کنار یکدیگر هزینه نهایی خرید آن را شکل می دهند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

۱- رنگ و طرح سنگ مرمر

هر چه طرح سنگ خاص تر باشد، و یا اینکه رگه های آن کمتر باشد و اصطلاحا خلوص بیشتری داشته باشد، قیمتش هم بالاتر می رود. با توجه به اینکه این سنگ بیشتر به صورت اسلب فراوری می شود، اگر بتوان آن را به صورت بوک مچ یا فرمچ فراوری کرد، قیمت آن بیشتر است.

۲- نوع فراوری سنگ مرمر

فراوری سنگ هر نوع فعالیتی است که برای افزایش زیبایی و مقاومت بیشتر سنگ به کار می رود. مواردی مثل رزین، اپوکسی، دقت در برش و گونیا بودن سنگ، ساب و پولیش همه در دسته کارهای فراوری می گنجند. طبیعتا هرچه فراوری سنگ مرمر با کیفیت بالاتری انجام شود، قیمت نهایی آن افزایش پیدا می کند.

۳- سورت دقیق سنگ مرمر

سنگ‌ های مرمر دارای سورت‌ های مختلفی هستند. این سورت بندی پس از مرحله برش و ساب انجام می شود. در همین راستا، سنگ‌ های مرمری که بصورت اسلب فراوری می شوند، اگر بصورت بوک مچ باشند، قیمت بیشتری خواهند داشت.

۴- ابعاد سنگ مرمر

به عنوان یک اصل کلی، هر چه ابعاد و ضخامت سنگ مرمر بیشتر باشد، قیمتش نیز بالاتر می رود (این مسئله حتی در مورد سرامیک و موزاییک نیز صدق می کند).

کاربردهای سنگ مرمر آبی

تمیز کردن سنگ مرمر چطور انجام می شود؟

یکی از موضوعات مهم در رابطه با سنگ مرمر، بحث چگونگی نظافت آن است. مخصوصا اگر از این سنگ ها به عنوان کفپوش ساختمان استفاده شود، احتمال آلودگی آنها بالا می رود و در نتیجه باید نسبت به نظافت آنها حساس بود. و از آنجایی که قیمت سنگ مرمر بالا است، نباید در هنگام تمیز کردن آن بی احتیاطی به خرج داد و مثلا از شوینده هایی استفاده کرد که خاصیت اسیدی شدید دارند و موجب آسیب رساندن به ساختار سنگ می شوند. در اینجا این سوال پیش می آید که پس چاره کار چیست؟ چطور می توان به بهترین شکل سنگ مرمر را تمیز کرد؟

در پاسخ باید عنوان کرد که سنگسابی ساختمان بهترین روش برای تمیز کردن سنگ مرمر کف است. در سنگسابی، متخصص به کمک وسایل مخصوص، سطح سنگ را تمیز می کند و بدون آنکه آسیبی به آن وارد نماید، آن را مثل روز اول تمیز و براق می کند. ما هم در همین راستا در مجموعه اسپارد، خدمات سنگسابی ساختمان را با بهترین کیفیت ارائه می دهیم. متخصصین ما از بروزترین تجهیزات برای تمیزکاری انواع سنگ مرمر استفاده می کنند و سنگ را مثل روز اول تمیز و درخشنده می کنند. برای دریافت این خدمات کافی است سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت کنید تا متخصص اسپارد به محل شما مراجعه کند و کف ساختمانتان را برق بیاندازد!

نصب کفپوش

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام فوری نصاب ماهر
درخواست نصاب کفپوش