خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)

از میان انواع پرده ای که در بازار وجود دارد، پرده های حریر به علت انتقال میزان مناسب نور به داخل منزل و دادن نمای زیبا به خانه، یکی از محبوب ترین گزینه ها به حساب آمده و مطابق و ذوق و سلیقه بسیاری از ایرانیان می باشند. با این حال یکی از معایبی که پرده های حریری دارند این است که نیاز به رسیدگی زیادی داشته و باید به موقع اقدام به نظافت آنها کرد.

در عین حال نحوه شستشوی پرده های حریر فوت و فن خاص خود را داشته و اگر فردی بدون اطلاع قبلی نسبت به نظافت این پرده ها اقدام کند، احتمالا آسیبی جدی به آن زده و باید برای خرید پرده ای جایگزین دست به جیب شود. در همین راستا توصیه می کنیم که قبل از هرگونه اقدامی برای نظافت، در ابتدا طرز شستشوی پرده حریر را به صورت صحیح فرا بگیرید. مطلب پیش رو در همین جهت نگارش شده و شما را مرحله به مرحله با این فرآیند آشنا می کند؛ با ما همراه باشید:

شستشوی پرده های حریر در لباسشویی بهتر است یا با دست؟

انتخاب میان شستشوی پرده در ماشین لباسشویی و با شستشوی پرده با دست یکی از نکات مهم در نظافت هر نوع پرده است. در همین راستا در مورد پرده های حریر باید اشاره کرد که آنها از نوع پرده های سبک وزن بوده و به همین دلیل هنگام شستشو به سختی چروک می شوند. از این جهت توصیه می شود که نظافت آنها را با دست انجام دهید تا دقت بیشتری در هنگام شستشو داشته باشید. با این وجود اما شستشوی پرده های حریر در لباسشویی نیز مانعی نداشته می توانید از ماشین لباسشویی بزرگ (در حالتی که پرده نصف حجم لباسشویی را پر کرده باشد) استفاده کنید.

شستشوی پرده با دست

شرط اول نظافت پرده حریر: حوصله به خرج دهید!

قبل از هر چیز باید بدانید که شستن پرده حریر نیاز به حوصله داشته و عجله در این کار تنها باعث خواهد شد که به بافت پرده آسیب برسد. به خصوص آنکه به علت ظرافت و ساختار توری مانند پرده حریر احتمال وارد آمدن آسیب به این نوع از پرده در صورت بی احتیاطی افزایش پیدا می کند. پس هر وقت که مطمئن شدید زمان کافی را برای نظافت پرده در اختیار دارید، شروع به شستشوی آن بکنید. در این راستا می توانید از راهنمای مرحله به مرحله زیر که یکی از مطمئن ترین راه ها برای شستشوی پرده های شما است، استفاده کنید:

۱- پرده را از چوب پرده خارج کنید

اولین قدم برای شستن پرده، جدا کردن آن از چوب پرده می باشد. آرامش در کار و دقت در انجام این عمل را فراموش نکنید، زیرا همانطور که اشاره کردیم بافت پرده حریر آسیب پذیر بوده و با کوچک ترین اشاره ای احتمال پارگی آن وجود دارد. این اصل البته در مورد هر نوع پرده صدق می کند، زیرا به طور کلی لطیف تر از سایر منسوجات پارچه ای می باشند و از این جهت نیاز دارند تا هنگام کار با آنها با ظرافت بیشتری عمل شود. همچنین  توجه کنید که حتما تمام گیره ها و قلاب ها را از پرده جدا کرده باشید تا در حین شست و شو به بافت آن آسیبی وارد نشود. 

۲- برای شستشوی پرده های حریر آنها را در آب سرد قرار دهید

پرده حریر به دلیل بافت ظریف و ساختار توری مانند، گرد و غبار بیشتری را به خود جذب می‌کند. بنابراین ابتدا با استفاده از یک جارو برقی گرد و غبار نشسته بر روی پرده را تمیز کرده و سپس پرده را با مقدار مناسبی از آب سرد یا ولرم (ترجیحا از آب سرد استفاده کنید، چراکه آب گرم به بافت ظریف پرده‌های حریر آسیب می‌رساند) بشویید تا آلودگی‌ ها از آن خارج شده و تمیز شود. ممکن است که نیاز به تکرار این کار برای چندین بار باشد تا کاملا گرد و غبار از بین برود و در نتیجه پرده پس از شستشو کدر و اصطلاحا چرک ‌مرده نشود. خوشبختانه لکه های موجود روی پرده معمولا در همین مرحله از بین می روند.

نظرات کاربران خدمات پرده شویی

درخواست پرده شویی در محل

برای شستشوی پرده های حریر آنها را در آب سرد قرار دهید

۳- پرده را با استفاده از مواد پاک کننده بشویید

زمانی که پرده کاملا خیس شد و آلودگی های ابتدایی آن برطرف شد، به سراغ شستشوی آن با مواد شوینده بروید. در اینجا منظور ما از مواد شوینده لزوما مواد شیمیایی نبوده و می توان از پاک کننده های دیگری مانند جوش شیرین استفاده کرد. جوش شیرین به نوعی سفیدکننده طبیعی به حساب می رود که باعث می شود درخشندگی پرده بعد از شستشو نیز حفظ شده و مانند روز اول تمیز شوند.

از این جهت استفاده از این ماده به جای برخی از مواد شوینده شیمیایی که رنگ سفید پارچه را کدر می کنند توصیه می شود. در این حالت اگر به صورت دستی پرده را می شویید به مدت حدودا ۱۰ دقیقه قسمت های مختلف آن را نظافت کنید (و البته از چنگ زدن و فشار آوردن به آن پرهیز کنید)، و در صورتی که از ماشین لباسشویی استفاده می کنید به مدت حدودا ۵ دقیقه ماشین را با دور ملایم روشن کنید.

با این وجود اگر همچنان حس می کنید که مواد پاکننده طبیعی نمی توانند به تنهایی آلودگی پرده حریر شما را برطرف کنند، می توانند از شوینده های شیمیایی بسیار ملایم که به بافت پارچه آسیب نمی رسانند استفاده کنید.

۴- پرده را آب کشی کرده و خشک کنید

بعد از شستشوی پرده با کیفیت مطلوب، نوبت به خشک کردن آن می رسد. این مرحله مهم در بسیاری اوقات با بی توجهی روبه‌رو شده و افراد به خیال آنکه در مرحله قبل کار به اتمام رسیده است، فورا آن را به شیوه ای نامناسب بر روی طناب پهن کرده و منتظر می شوند تا خیسی پرده از بین برود. در حالی که این بخش اثر مستقیم در طول عمر پرده و پوسیده شدن بافت آن دارد و بدون انجام دقیق آن، کار نیمه تمام باقی مانده است.

برای خشک کردن پرده، هم می توان از خشک کن ماشین لباسشویی (با دور آهسته) استفاده کرد و هم آن را آویزان کرد تا نم آن برطرف شود. توصیه ما این است که به دلیل ظرافت بافت پرده حریر به جای استفاده از خشک کن، آن را زمانی که هنوز نم دارد از چوب پرده و در حالت خود آویزان کنید تا خشک شود. این کار علاوه بر آنکه باعث می شود خشک شدن پرده به صورت اصولی اتفاق بیفتد، موجب خواهد شد تا پرده چروک نشده و نیازی نباشد تا آن را اتو کنید. همچنین توجه کنید که پیش از آویزان کردن پرده، چوب پرده و پنجره را تمیز کنید. زیرا پرده نم‌ دار گرد و خاک و کثیفی را به سرعت به خود جذب می‌کند و پرده تمیز را دوباره چرک می‌کند.

چند نکته در مورد شستشوی پرده های حریر

چند نکته در مورد شستشوی پرده های حریر

  • بهتر است ماهی یکبار با جاروبرقی پرده‌ها را به آرامی گردگیری کنید.
  • هر از گاهی با یک برس مخصوص و نرم گرد و غبار، مو و ذرات چسبیده به پرده را تمیز کنید.
  • برای سفیدشدن پرده ها هنگامی که آنها در حال خیس خوردن در تشت می باشند، سرکه اضافه کنید. مقدار سرکه بستگی به حجم آب سردی دارد که درون لگن می ریزید و اندازه آن نباید خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد. سرکه به سفید شدن پرده ها و همین طور به حفظ رنگ اصلی پرده کمک خواهد کرد (البته هیچ گاه به صورت همزمان از سرکه و جوش شیرین استفاده نکنید).
  • اگر در پایان شست و شو و هنگام سفید شدن پرده های تور و حریر، باز هم لکه ای را بر روی پرده مشاهده کردید، برای از بین بردن آن می توانید از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یا چهارم پیمانه آب استفاده کنید. وقتی این مواد را با هم ترکیب کردید، آن را بطور مستقیم بر روی لکه قرار دهید و کمی صبر کنید تا آثار لکه ها کم کم ناپدید شود.
  • برای شتشوی پرده با لباسشویی، دستگاه را روی دور کند و دمای پایین تنظیم کنید و در هر با شستشو، تنها دو پنل پرده را در لباسشویی بیندازید.

حرف آخر اسپارد

در این مطلب سعی داشتیم تا شما را با نحوه شستشوی پرده حریر و ظرافت های خاص آن و نکاتی که در حین نظافت باید مدنظر قرار گیرند، آشنا کنیم. رعایت دقیق این موارد می توانند بهترین نتیجه را برای افرادی که در خانه پرده را می شویند در پی داشته باشند. با این وجود اما شستشوی پرده توسط یک تیم حرفه ای که به خوبی با مراحل این فرآیند آشنایی داشته و از بهترین مواد در این کار استفاده می کنند، مطمئن ترین روش شستشوی پرده حریر شما است. اگر نیاز به خدمات شستشوی پرده با بهترین کیفیت دارید، در کنار شما هستیم.

خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)
درخواست پرده شویی در محل