نگهداری باغچه

  • گلکاری حرفه‌ای و اصولی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

گلکاری حتی در آپارتمان‌های کوچک هم می‌تواند به یک تفریح مفید و سرگرم کننده تبدیل شود. تا جایی که باغبانی و رسیدگی به گیاهان به عنوان یک فعالیت آرامش‌بخش و ضد استرس نیز توصیه می‌شود. به هر حال اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید همیشه چند گلدان پر از گل‌های طبیعی در گوشه و کنار خانه داشته باشید، این آموزش گلکاری در منزل مخصوص شماست.

بهترین گزینه برای شروع گلکاری در منزل چیست؟

گل همیشه بهار لقب جالبی دارد، «زعفرانِ فقرا»! دلیلش این است که گلبرگ‌های آن هنگام پختن می‌توانند جایگزین زعفران شوند. البته عطر و طعم آن از زعفران کمتر است اما به دلیل رنگ تند و تیز نارنجی‌اش به راحتی می‌تواند رنگ و لعاب وسوسه‌کننده‌ای به غذا ببخشد. در ادامه این مطلب می توانید با روش نگهداری این گیاه در منزل آشنا شوید. البته یادتان باشد در میزان مصرف گل همیشه بهار اعتدال را رعایت کنید. مقدار زیاد آن غذا را تلخ می‌کند. گل همیشه بهار به عنوان تسکین‌دهنده زخم و آلام پوستی نیز کاربرد دارد.

گلکاری در منزل

آشنایی با بهترین گیاهان برای گل کاری در منزل!

۱.   گل گاو زبان

حتما گل گاو زبان برای شما آشناست. گیاه بنفش رنگی که از روی ساقه‌های پرزدارش قابل تشخیص است. گل گاو زبان معمولا بنفش و آبی است اما انواعی از آن وجود دارد که صورتی رنگ و سفید هستند. طعمی شبیه به طعم خیار دارد و همراه با لیمو عمانی، نبات و آبجوش به دمنوش دلچسبی تبدیل می‌شود.

۲.   گل لادن

گل لادن طعم و عطری قوی و تند و تیز دارد و یک چاشنی عالی برای انواع سوپ در فصل سرما به حساب می‌آید. از شکوفه‌های بزرگتر گل لادن برای تزئین غذا و انواع سس استفاده کنید. رنگ زرد و نارنجی آن جلوه تازه‌ای به میز غذای شما می‌بخشد. پس یک گلدان لادن برای گلکاری در منزل خود بخرید!

گل لادن برای کاشت در منزل

۳.   گل سوسن

طعم سوسن یک روزه کمی شیرین و نزدیک به طعم کاهوی شیرین و لوبیا سبز است. هم شکوفه و هم گل سوسن یک‌روزه خوراکی است و ملین است و می‌توانید به عنوان جوانه گیاهی در تهیه انواع سالاد و پاستا استفاده کنید. اما قبل از مصرف از نوع گل سوسن مطمئن شوید. چرا که همه انواع سوسن، قابل خوردن نیستند.

۴.   گل بنفشه

رنگ جذاب گل‌های بنفشه زیبایی مضاعفی به بشقاب غذای شما می‌بخشد. علاوه بر تزئین غذا، این گل کاربرد خوراکی هم دارد. می‌توانید گل‌های بنفشه را در قالب‌های یخ بریزید تا یخ‌های داخل نوشیدنی‌تان ظاهری فریبنده به خود بگیرند. همچنین می‌توانید گل‌های بنفشه را به مایه کیک هم اضافه کنید. این گل‌ها طعم و عطری خنک و زمستانه دارند.

گلکاری در منزل با بنفشه

۵.   گل رز قرمز

شاید برایتان جالب باشد اما انواعی از گل رز وجود دارد که جزء گل‌های خوراکی به حساب می‌آیند. هرچند طعم گلبرگ‌های آن به نوع گل رز بستگی دارد اما هر چه گلبرگ تیره‌تر باشد، طعم قوی‌تری دارند. از گلبرگ‌های رز می‌توانید برای روی سالاد یا دسر و یا برای گارنیش غذا استفاده کنید.

گل رز قرمز علاوه بر این موارد ظاهر بسیار زیبایی به باغچه شما می دهد. اگر باغچه چندان بزرگی ندارید می توانید برای طراحی فضای سبز بالکن خود نیز از رز قرمز برای گلکاری در منزل استفاده کنید.

۶.   گل قاصدک

آن‌چه به عنوان قاصدک می‌شناسیم در واقع میوه گل قاصدک است. گل قاصدک زرد رنگ است و طعم شیرینی دارد. این گل که به «دندان شیری» نیز معروف است جزء گل‌های خوراکی به حساب می‌آید که هم به صورت خام و هم پخته می‌توانید در کنار غذاهای مختلف امتحان کنید. مصرف آن به خصوص برای خانم‌ها و افراد کم‌خون توصیه می‌شود.

گلکاری با گل قاصدک

۷.   گل اسطوخودوس

حتما با روغن و اسانس اسطخدوس آشنا هستید. حتی اگر تا به حال نام آن به گوشتان نخورده باشد، قطعا بوی آن برای شما آشنا خواهد بود. از گل‌های اسطخدوس می‌توانید برای معطر کردن چای، دمنوش و انواع دسرها استفاده کنید. برگ‌های اسطخدوس نیز می‌توانند کاربرد درمانی داشته باشند اما چون برگ‌های گیاه حاوی روغن اسطخدوس نیست، تاثیرگذاری آن نیز نسبت به خود اسطخدوس کمتر است.

اسطخدوس علاوه بر رایحه خوش، بیشتر به دلیل خواص آرامش‌بخشی که دارد شناخته شده است. برای کاشت این گلدان‌های زیبا ممکن است به کمک یک نیروی کاربلد باغبانی نیاز پیدا کنید. برای این منظور می توانید از خدمات گلکاری در منزل نیز کمک بگیرید!

رایج‌ترین اشتباهات گلکاری در منزل چه مواردی هستند؟

نظرات کاربران نگهداری باغچه

درخواست نگهداری باغ

حتی اگر بهترین گیاهان را نیز برای گل کاری در منزل انتخاب کنید باید به تعدادی از نکات مهم توجه داتشه باشید. از جمله رایج‌ترین اشتباهاتی که در اول راه ممکن است شما نیز دچار آن شوید، می توان به مواردی مانند عدم رعایت اصول آبیاری اشاره کرد که در ادامه این راهنما بیشتر با این اشتباهات رایج آشنا می شوید:

عدم رعایت اصول آبیاری منظم برای گیاهان گلدانی!

یکی از مهم‌ترین نکات گلکاری در منزل رعایت زمانبدی مناسب برای آبیاری است. برای مثال ممکن است چندین روز آبیاری را فراموش کنید و برای جبران این فراموشی به یکباره مقدار زیادی آب به گیاه خود بدهید. با این کار همه ریشه های گیاه شما با حبس شدن آب در گلدان دچار پوسیدگی خواهد شد.

پس لازم است اطلاعات کافی در خصوص میزان آب مورد نیاز هریک از گلدان های منزل خود بدست بیاوید و این برنامه به صورت منزل دنبال کنید تا گیاه نه از کم آبی دچار مشکل شود و نه از آبیاری بیش از حد! توجه داشته باشید که گاها لازم است آب زیرگلدانی را نیز تخلیه کنید تا به گیاه آسیب نرسد.

آبیاری گیاهان در منزل

عوض نکردن گلدان ها!

شاید تصور کنید که با کاشتن گل ها در گلدان و آب دادن مکرر به آنها کار گلکاری در منزل به پایان رسیده است، درحالیکه قدم های دیگری نیز در آموزش نگهداری از گیاهان آپارتمانی وجود دارد. از جمله مهم‌ترین این موارد می توان به عوض کردن گلدان ها اشاره کرد.

برای مثال در تغییر فصول بهتر است گلدان ها را تخلیه کرده و خاک آن را عوض کنید. علاوه بر این در مواردی نباید منتظر تغییر فصل بمانید و با مشاهده عدم رشد گیاه بهتر است به فکر تغییر گلدان آن باشید. برای مثال ممکن است گیاه شما پس از چندین ماه به خوبی رشد کند و دیگر جای کافی برای ریشه های آن در گلدان کوچک قبلی وجود نداشته باشید. در این صورت حتما باید به فکر تهیه گلدان جدید بزرگتری باشید.

علاوه بر این ممکن است گلدان ها لب‌پر شده و یا قسمت هایی از آن آسیب ببیند. از آنجایی که ظاهر گلدان ها تاثیر بسزایی در زیبایی باغچه کوچک شما دارد، باید خرید گلدان های جدید را نیز از جمله نکات مهم برای گلکاری در منزل دانست.

گلکاری در منزل

کود ندادن به گیاهان گلدانی!

آب دادن به گیاهان از مهم‌ترین بخش های نگهداری از آنهاست اما به مرور زمان همه مواد مغذی موجود در خاک شسته شده در از گلدان خارج می شوند. از آنجایی که گیاهان برای رشد هم به آب و هم به غذا نیاز دارند، باید به کود دادن غذای آنها را نیز تامین کنید.

پس اگر همه نکات گلکاری در منزل را رعایت می کنید اما همچنان گیاه شما پژمرده به نظر می رسد باید به فکر تهیه کود باشید. برای خرید بهترین کود برحسب نوع گیاه و مشکلات مربوط به آن می توانید با متخصصین خدمات باغبانی در منزل مشورت کنید.

برحسب دستور متخصص مقدار مناسبی از کود را در فاصله های زمانی توصیه شده به گیاه خود بدهید تا مجدد مثل روز اول سرحال و شاداب شود. توجه داشته باشید که کود دادن علاوه بر تاثیر بر رشد گیاه از بروز آفات مختلف نیز جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب با یک تیر دو نشان بزنید!

کود گیاهان گلدانی

سخن پایانی اسپارد!

اگر شما نیز به گلکاری در منزل علاقمند شده اید لازم است با انواع گیاهان مناسب برای نگهداری در آپارتمان آشنا شوید. در قسمت بالا لیستی از ۶ گیاه محبوب را برای شما فراهم آوردیم. می توانید برحسب فضا و علاقه خود تعدادی از موارد بالا را انتخاب کرده و گل کاری در منزل خود را شروع کنید.

بهتر است به دیگر نکات ذکر شده در خصوص نگهداری از گیاهان گلدار که در انتهای مطلب اشاره شد نیز توجه داشته باشید. با رعایت این نکات و کسب اطلاعات در مورد اصول طراحی باغچه می توانید گلخانه و باغچه زیبایی را در منزل خود ایجاد کنید. شما چه گلدان هایی در منزل خود دارید؟ روش نگهداری هریک چگونه است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

نگهداری باغچه

  • گلکاری حرفه‌ای و اصولی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
درخواست نگهداری باغ