نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

گاهی اوقات با وجود نظافت مداوم و حتی ضد عفونی کردن کلیه نقاط منزل، هنوز لکه‌ های سمج کپک و قارچی وجود دارند که به هیچ عنوان از بین نمی روند و سرسختانه در محلی که تکثیر پیدا کرده اند، باقی می مانند. این لکه‌ ها که بیشتر در قسمت‌ های مرطوب خانه مانند دستشویی، حمام و حتی سینک ظرفشویی دیده می شوند، می‌ توانند سلامتی شما و فرزندانتان را به خطر بیندارند. از این رو مقابله با کپک حمام و از بین بردن آن اهمیت زیادی دارد.

خبر بد اما اینکه این کپک ها و قارچ ها اغلب به راحتی تمیز نمی شوند و برای نابود کردن آنها باید ترفندهای خاصی را به کار بست. به خصوص از بین بردن کپک حمام (یعنی محلی که کپک ها عاشق آن هستند!) با دشواری هایی بسیاری همراه است. با این وجود اما اگر با فوت و فن های مقابله با قارچ و کپک حمام آشنایی داشته باشید، می توانید به شکلی ساده تر آنها را از داخل ساختمانتان محو کنید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا برخی از این فوت و فن ها را به شما آموزش دهیم.

از بین بردن کپک حمام

چرا از بین بردن قارچ حمام و کپک حمام اهمیت زیادی دارد؟

قارچ حمام و کپکی که در فضای مرطوب، تاریک و بسته شکل می گیرد، علاوه بر آنکه ظاهر زشتی ایجاد می کند (به خصوص در فضایی که به منظور نظافت ایجاد شده است!)، برای سلامتی انسان نیز مضر است. البته بسیاری از بزرگسالان نسبت به کپک و قارچ حمام حساسیت زیادی ندارند، اما کودکان و افرادی که از بیماری های تنفسی و ریوی رنج می برند (مثلا کسانی که به بیماری آسم مبتلا هستند)، در مقابل رشد کپک و قارچ بسیار آسیب پذیرند.

گذشته از آن، کپک می تواند مشکلاتی را برای سازه ساختمان ایجاد کند و در بلند مدت به استحکام آن نیز آسیب وارد کند. از این رو اگر برای سلامتی خود و خانواده تان ارزش قائل هستید و نمی خواهید که با هر بار استحمام، علائمی از آلرژی به کپک (مثل سوزش چشم یا آبریزش بینی) داشته باشید، بهتر است هرچه سریع تر نسبت به از بین بردن کپک های موجود در حمام اقدام کنید.

کپک حمام چطور ایجاد می شود؟

اینکه بدانیم کپک ها در چه محیطی و چگونه رشد می کنند، باعث می شود که با انجام اقداماتی، احتمال تکثیر کپک ها در محیط ساختمان را کاهش دهیم. این اقدامات خود موجب می شوند که دیگر شاهد رشد قارچ ها و کپک ها نباشیم و اساسا نیازی به از بین بردن آنها با ترفندهای خاص نباشد.

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

در همین راستا توجه داشته باشید که کپک و قارچ در مکان‌ هایی مرطوب و تاریک رشد می‌ کنند. از این رو سرویس بهداشتی و حمام بدون تردید بهترین نقاط خانه برای تکثیر این موجودات هستند. در نتیجه باید مراقب باشید که دوش حمام بعد از پایان استحمام چکه نمی کند و خوب خشک شده باشد. همچنین بهتر است در حمام را باز نگاه دارید تا هوای آزاد به درون آن جریان داشته باشد. همچنین می‌ توانید از رطوبت‌ گیر هم در فضای حمام استفاده کنید تا رطوبت موجود در حمام را از بین ببرد. اسپری محلول سرکه نیز برای جلوگیری از رشد کپک بسیار مناسب است.

قارچ حمام

چگونه می توان کپک های حمام را از بین برد؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، حمام منزل به دلیل رطوبت بالای فضا و خاموش بودن چراغ ها در اکثر مواقع، بهترین مکان برای تکثیر قارچ و کپک است. در واقع هر اندازه هم که جلوی رشد کپک در این فضا را بگیرید، باز هم نمی توانید کاملا مانع از شکل گیری کپک و قارچ حمام شوید. در همین راستا، از بین بردن کپک حمام بیش از سایر نقاط منزل اهمیت دارد. در ادامه این راهنما چند ترفند کاربردی برای نابود کردن کپک های ایجاد شده در حمام را ذکر کرده ایم:

از بین بردن کپک حمام به وسیله سرکه

سرکه سفید ماده ای فوق العاده در تمیز کردن منزل و وسایل درون آن است (از پاک کردن لکه های روی لباس گرفته تا تمیز کردن ظروف شیشه ای). این ماده معجزه آسا در از بین بردن کپک روی دیوار و سقف حمام نیز بسیار موثر است.

در این روش کافی است مقداری سرکه سفید را روی کپک ها اسپری کنید (اسپری کردن بهتر سرکه را پخش می کند و بهتر است به جای آن که مستقیم به کپک سرکه بزنید، آن را روی آلودگی ها اسپری کنید). بعد از اسپری کردن سرکه روی کپک‌ ها، یک اسفنج زبر را خوب روی کپک ها بکشید و در نهایت با آب ولرم بشویید تا آلودگی از بین برود.

نابود کردن کپک ها با روغن درخت چای

روغن درخت چای پاک کننده ای بسیار قوی است و قدرت از بین بردن انواع آلودگی ها را دارد. در این روش به مقداری مساوری روغن و آب درون یک شیشه بریزید و سپس محلول را به محل کپک ها اسپری کنید. سپس نقاطی که اسپری شده است را با یک اسفنج خوب پاک کنید و محل را در نهایت با آب بشویید. این روش یکی از بهترین راه ها در از بین بردن انواع کپک حمام است.

از بین بردن قارچ حمام

برطرف کردن کپک و قارچ حمام با استفاده از هیدروژن پراکسید

خاصیت آنتی باکتریالی آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید باعث می شود که کپک های موجود در فضای مرطوب خانه ها کاملا از بین بروند. در این روش یک بطری را با هیدروژن پر اکسید پر کنید و آن را مستقیم روی محل هایی که کپک مشاهده می شود، اسپری کنید. در مرحله بعد چند دقیقه صبر کنید تا آب اکسیژنه به خورد آلودگی ها برود. در نهایت به کمک یک اسفنج یا برس محل کپک ها را تمیز کنید و آنجا را با آب بشویید. شاید نیاز باشد تا این مراحل را چند بار انجام دهید.

چند نکته در رابطه با شکل گیری و از بین بردن کپک ها در ساختمان:

  • علاوه بر محیط های مرطوب منزل (مثل حمام و دستشویی)، برخی از اشیاء منزل نیز در معرض کپک زدگی قرار دارند. از جمله این وسایل می توان به قالی و موکت اشاره کرد (به خصوص اگر یک نوشیدنی روی آن بریزد). در چنین مواقعی باید در اسرع وقت نسبت به از بین بردن کپک فرش اقدام کنید.
  • در فرایند پاک سازی قارچ و کپک در حمام، به هیچ وجه سرکه را با سفیدکننده ترکیب نکنید، زیرا واکنش شیمیایی آنها گازهای بسیار سمی تولید می‌ کند.
  • نصب اگزاست فن را در محیط حمام و دستشویی فراموش نکنید. این وسایل محیط را خشک کرده، هوا را به جریان در می آورند و جلوی رشد آلودگی را در فضاهای بسته می گیرند.
  • بندکشی کاشی و سرامیک حمام را سالیانه یک بار تجدید نمایید، زیرا در صورت از بین رفتن بندکشی آنها، آب به زیر کاشی ها نفوذ می کند و محیط مناسبی برای رشد قارچ و کپک ایجاد می شود.
  • توجه داشته باشید که راه آب مهمترین فضا برای رشد قارچ و کپک است. در همین راستا چاه فاضلاب حمام و دستشویی را گاهی اوقات چک کنید تا مطمئن شوید تمامی آب به خارج هدایت می شود و چیزی در آن گیر نمی کند. 
  • استفاده از خدماتی مثل قالیشویی و مبل شویی تا حد زیادی در نابود کردن انواع کپک های ایجاد شده بر روی اشیاء منزل موثر است.

از بین بردن کپک فرش

حرف آخر اسپارد

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، از بین بردن قارچ حمام و کپکی که در سرویس های بهداشتی ایجاد می شود، با به کار بستن چند ترفند خانگی امکان پذیر است. تنها کافی است که در زمان مناسب به فکر نابودسازی این موجودات مزاحم شوید تا مقابله با آنها زحمت زیادی برای شما ایجاد نکند. اگر هم تاکنون تجربه مشابهی در رابطه با مواجهه با کپک و قارچ حمام داشته اید، خوشحال می شویم تا آن را در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

سرویس نظافت حرفه‌ای

  • ضمانت کیفیت خدمات
  • حفظ امنیت مشتری