خشکشویی فرش در محل

  • بدون نیاز به آبکشی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

تابلو فرش منزل شما نیز مدت زیادی در معرض گردو غبار بوده؟ می دانید چگونه باید از تابلو فرش مراقبت کرد؟ با مراحل مختلف تمیز کردن و شستشوی تابلو فرش آشنا هستید؟ خب! پس با اسپارد مگ همراه باشید تا به تفصیل به بررسی نحوه تمیز کردن تابلو فرش و سایر نکات مهم در خصوص آن بپردازیم.

تابلو فرش

مراقبت از تابلو فرش مهمتر است یا شستشوی آن؟

تابلو فرش ها پس از گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار آلوده می شوند. اگر به موقع به تابلو فرش رسیدگی نکنید، از زیبایی و درخشش طرح های آن کاسته خواهد شد. در نتیجه لازم است دقت کافی را در رسیدگی به تابلو فرش داشته باشید. شاید تصور کنید منظور از رسیدگی فقط شستن تابلو فرش دستباف در خانه است، در حالیکه علاوه بر این باید در محدوده های زمانی مختلف گرد و غبار تابلو فرش را نیز تمیز کنید.

پس مراقبت بهتر است یا شستشو؟ البته که هر دو. شما با در نظر داشتن نکات مراقبتی از تابلو فرش و رسیدگی به آن، زمان شستشو را عقب می اندازید. علاوه بر این تابلو فرش را از آسیب های مختلف دور می کنید. این به معنای نادرست بودن شستشو تابلو فرش نیست. بنابر هر دلیلی اگر احساس کردید تابلو فرش شما کثیف شده و آلودگی آن بیش از یک گرد و غبار معمولی است، می‌توانید تابلو فرش خود را در خانه شستشو دهید. اگر تمایل دارید تابلو فرش شما در قالیشویی های مطمئن شسته شود، با متخصصین اسپارد در ارتباط باشید.

روش صحیح مراقبت از تابلو فرش چیست؟

تابلو فرش های دستباف از جمله لوازم دکوری اکثر خانه های ایرانی هستند. اگر به اندازه کافی مراقب این فرش های قاب شده نباشید، تمام زیبایی خود را از دست خواهند داد. مسلما شما نیز دوست ندارید تابلو فرش دست باف منزلتان آسیب ببیند؛ بنابراین باید تعدادی از نکات مراقبتی را رعایت کنید. با دانستن و رعایت این نکات، دیگر نیاز نیست تابلو فرش خود را زود به زود شستشو دهید، در نتیجه بافت آن کمتر آسیب دیده و فرش عمر بیشتری خواهد داشت. بیایید به بررسی ۵ نکته مهم مراقبت از تابلو فرش که در ادامه این مطلب آورده شده است بپردازیم:

۱- با دقت کامل تابلو فرش را نصب کنید

هنگامی که خوشحال و خندان مشغول نصب تابلو فرش هستید، به میخ و چکش دقت لازم را داشته باشید. مراقبت باشید به هر دلیلی میخ و چکس باعث پارگی و آسیب رسیدن به تابلو فرش نشود.

در نصب تابلو فرش دقت کنید!

۲- تابلو فرش را روی هر دیواری که دوست دارید نصب نکنید

نظرات کاربران خشکشویی فرش در محل

درخواست خشکشویی فرش

شاید دوست داشته باشید تابلو فرش را روی دیوار کنار پنجره نصب کنید. البته که علاقه شما مهم است اما گاهی ممکن است همین علاقه به تابلو فرش آسیب غیر قابل جبرانی برساند. محل نصب تابلو فرش از دو جهت حایز اهمیت است: ۱) برای مراقبت از تابلو فرش ۲) برای بهتر دیده شدن تابلو فرش از نظر دکوراسیون

برای مثال نصب تابلو فرش در کنار پنجره، آن را در معرض نور، رطوبت و گرد و غبار قرار خواهد داد. علاوه بر این قرار دادن تابلو فرش روی دیوار کوچک کنار پنجره، چشم انداز زیبایی نیز نخواهد داشت. پس حتما حین نصب این دو نکته را در نظر داشته باشید.

۳- قاب تابلو فرش را با وسواس بیشتری انتخاب کنید

انتخاب قاب مناسب برای تابلو فرش

در دید اول به نظر می رسد قاب تابلو فقط برای زیبا و لوکس تر دیده شدن فرش است. باید اشاره کنیم که قاب تابلو فرش علاوه بر زیبایی، وظیفه محافظتی نیز دارد. قاب نه تنها از ریشه های فرش مراقبت می کند، بلکه عیب و ایرادهای حاشیه های آن را نیز می پوشاند.

۴- آب و رطوبت دشمن کشنده تابلو فرش ها

فرقی نمی کند فرش شما زینت بخش کف منزل است یا دیوار آن، در هر صورت باید مراقب آب و رطوبت باشید. این موضوع در مورد هر دو نوع فرش دستباف و ماشینی صدق می کند. با نفوذ رطوبت به الیاف فرش، بافت آن آسیب دیده و دچار پوسیدگی می شود. بنابراین هر از چندگاهی به طور کامل تابلو فرش و دیواری که روی آن نصب شده را چک کنید. در صورت وجود رطوبت یا خیسی در دیوار و یا قاب آن، سریع تر تابلو فرش را در محل دیگری نصب کنید.

۵- مراقبت فقط مخصوص تابلو فرش های نصب شده نیست!

بله درست متوجه شده اید! ممکن است با تغییر دکوراسیون منزل خود دیگر تمایل به نصب تابلو فرش نداشته باشید. در این صورت ممکن است تابلو فرش را به گوشه ای از اتاق یا انباری منتقل کنید. برای اینکه به شکل تابلو فرش آسیب وارد نشود، به جای تا کردن، بهتر است آن را به صورت لول نگهداری کنید. توجه داشته باشید که در این مورد نیز ماشینی یا دستباف بودن فرش شما تفاوتی ندارد.

مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از شستشوی تابلو فرش باید بدانید چیست؟

پیش از اینکه برای شستن تابلو فرش دستباف در خانه دست به کار شوید، لازم است یک سوال حیاتی و مهم را از خود بپرسید، آیا تابلو فرش رنگ پس می دهد یا خیر؟ اگر فرش شما در هنگام شستشو رنگ پس بدهد، طرح و نقش های آن به طور کامل آسیب خواهد دید. پس لازم است پیش از شستشو فرش، این مسئله را چک کنید اما چگونه؟ برای تشخیص رنگ پس دادن فرش مراحلی را که در ادامه این راهنما برایتان نوشته ایم طی کنید:

  • برای این کار به مقدار آب ولرم و یک دستمال سفید تمیز نیاز دارید.
  • دستمال را با مقداری آب ولرم نم کنید.
  • سپس آن را به آرامی روی پرزهای فرش بکشید.
  • سطح دستمال سفیدتان را چک کنید. آیا رنگی شده؟ اگر پاسخ بله است، فرش شما رنگ پس می دهد. در این صورت بهتر است از سرویس های معتبر قالیشویی برای تمیز کردن تابلو فرش کمک بگیرید.

در این میان بد نیست یادآور شویم که اگر در اثر سوختگی اثر زردی بر روی فرش یا تابلو فرش دستباف شما مانده می توانید در مقاله رفع سوختگی فرش راه حل آن را بخوانید.

غبار گیری پیش از تمیز کردن تابلو فرش

پیش از اینکه به نحوه تمیز کردن تابلو فرش و شستشوی آن بپردازیم، بهتر است با غبار گیری آشنا شوید. همان طور که از نام آن نیز مشخص است، غبار گیری برای از بین بردن ذرات ریز گرد از بافت فرش انجام می شود. اگر بدون انجام غبار گیری شستن فرش را شروع کنید، گرد و غبار ریز به گل تبدیل شده و دردسر بزرگی برایتان ایجاد خواهد شد.

دو روش متفاوت برای انجام غبار گیری وجود دارد. این دو روش عبارت اند از:

غبار گیری با روش سنتی و معمولی

حتما بدون اینکه نام این روش را بدانید بارها آن را انجام داده‌ اید. تکاندن فرش روش سنتی غبار گیری می باشد. برای اینکه غبار به طور کامل از بافت فرش خارج شود، در حین تکاندن می توانید با چوب به پشت فرش ضربه بزنید. علاوه بر این روش سنتی می توانید از روش معمولی این روزها استفاده کنید. این روش چیزی نیست جز استفاده از جارو برقی. با جارو کردن دیگر نیازی به تکاندن فرش و استفاده از سایر روش های سنتی نخواهد بود.

غبار گیری با جارو برقی

غبار گیری با روش مکانیکی

این روش کمی پیچیده تر است و به وسیله دستگاه های صنعتی ویژه انجام می شود. در کارگاه های قالیشویی معمولا از این روش برای غبار گیری استفاده می شود.

غبار گیری صنعتی

راهنمای گام به گام تمیز کردن تابلو فرش در منزل

اکنون که نکات لازم در مورد مراقبت فرش و مراحل پیش از شستشوی آن را دانستیم، می توانیم به بررسی مراحل شستن تابلو فرش بپردازیم. بیایید بدون معطلی به بررسی نحوه تمیز کردن تابلو فرش دستباف بپردازیم:

شستن تابلو فرش دستباف در خانه

  1. ابتدا فرش را به آرامی از قاب آن جدا کنید. توجه داشته باشید که فرش به میخ های کناری قاب گیر نکند. قاب فرش را نیز در گوشه ای قرار دهید تا از ضربه و شکستگی دور باشد.
  2. غبار گیری فرش را به جارو برقی انجام دهید و از ذرات کوچک گرد و غبار خلاص شوید.
  3. پس از غبار گیری فرش با استفاده از جارو برقی، فرش را در سطح صاف موزائیک های حیات یا حمام قرار دهید. اگر سطح شما دارای اندکی شیب باشد، تمیز کردن تابلو فرش آسان تر انجام خواهد شد.
  4. پیش از اضافه کردن شوینده، فرش را با آب خیس کنید.
  5. در حالی که فرشتان خیس می خورد، محلول شوینده خود را آماده کنید. برای این کار از شامپو فرش استفاده کنید. دو فنجان شامپو فرش را در ۱-۲ لیتر آب حل کنید تا رقیق شود.
  6. محلول آماده شده را به صورت مستقیم روی فرش نریزید. محلول را هم بزنید تا کف ها روی سطح آن نمایان شوند. در شستشوی تابلو فرش از کف محلول استفاده خواهیم کرد.
  7. با کمک یک اسفنج تمیز، کف روی محلول را جمع کرده و روی فرش خیس شده بمالید. کف شامپو فرش بهتر است حدود نیم ساعت روی سطح فرش بمانید تا آلودگی ها به طور کامل از بین بروند.
  8. به کمک اسفنج کف ها را پاک کنید و فرش را با آب بشویید.
  9. اگر فرش را در حیات منزل شستشو می دهید، برای خشک شدن آن را مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. فرش را در محیط سایه و گرم قرار دهید تا به آرامی خشک شود.
  10. پس از خشک شدن سطح فرش را مجدد با جارو برقی تمیز کنید.
  11. با استفاده از برس یا چیزی مشابه آن پرز های فرش را مرتب کنید. با مرتب کردن پرزها فرش شما به حالت اولیه خود برمی گردد.
  12. فرش را در قاب آن قرار دهید. تابلو فرش شما آماده نصب شدن مجدد است!

نکات مهم در مورد تمیز کردن تابلو فرش دستباف!

در حین شستشو فرش لازم است نکاتی را در پس ذهن خود داشته باشید. این موارد عبارت اند از:

نکات مهم برای تمیز کردن تابلو فرش

  • به هیچ عنوان فرش را آب گرم نشویید. حتما از آب سرد استفاده کنید تا فرش رنگ پس ندهد.
  • پیش از درست کردن محلول، دستور نوشته شده روی شامپو فرش را مطالعه کنید.
  • هرگز از خود محلول برای شستشو استفاده نکنید. کف آن برای شستن فرش بهتر است.
  • در شستشوی فرش از بالاترین قسمت آن شروع کنید تا از دوباره کاری جلوگیری شود.
  • به هیچ عنوان فرش را برای خشک شدن روی طناب و جلوی نور خورشید قرار ندهید.

سخن پایانی!

در این مقاله از مجله اسپارد مگ تمام آنچه باید در مورد نحوه تمیز کردن تابلو فرش در خانه بدانید بررسی شد. در هر صورت اگر نگران بافت تابلو فرش دستباف خود هستید و در مورد رنگ پس دادن آن چندان مطمئن نیستید، بهتر است از خدمات قالیشویی معتبر اسپارد استفاده کنید . متخصصان ما در اسپارد آماده پاسخگویی به شما هستند.

رفوگری فرش

  • دستباف و ماشینی
  • اعزام نیرو در تهران و کرج