سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

با فرا رسیدن فصل گرما و نیاز برای به کار انداختن انواع کولر، بحث سرویس دوره ای کولر آبی مانند دمای هوا داغ شده و اهمیت دوچندانی پیدا می کند. سرویس کولر باعث می شود تا کارایی و خنک کنندگی کولر بیشتر شده و استهلاک آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. از این رو اقدام برای انجام منظم آن ضروری به نظر رسیده و توصیه می شود تا در انجام آن تاخیر نشود.

این سرویس دوره اما خود از بخش های مختلفی تشکیل شده و کارهایی مثل تعویض پوشال‌ها، شستن کولر و برخی موارد دیگر را در بر می گیرد. اما یکی از مهم ترین این کارها، روغن کاری موتور کولر آبی می باشد که انجام آن نیاز به دقت زیادی داشته و حتما باید به طور اصولی صورت بگیرد تا از وارد آوردن آسیب به سایر اجزای کولر جلوگیری شود. در همین جهت در مقاله پیش رو نحوه روغن کاری موتور کولر آبی را به شما آموزش خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

موتور کولر

بهترین زمان برای روغن کاری موتور کولر آبی

متخصصان توصیه می کنند که روغن کاری کولر آبی در چندین بار در طول سال انجام شود و از این رو نمی توان زمان واحدی را مشخص کرد، اما در رابطه با بهترین زمان برای روغن کاری کردن موتور کولر آبی برای دفعه نخست پیشنهاد می شود که این فرآیند درست در زمان قبل از راه اندازی کولر و هنگامی انجام شود که احتمالا ۵ تا ۶ ماه هیچ استفاده ای از کولر نشده است. این زمان اغلب در کشورمان ایران در حدود اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد است، اما منطقه به منطقه متفاوت بوده و نمی توان زمان دقیقی را در رابطه با آن تعیین کرد (به طور مثال در یک استان گرمسیر ممکن است که از اواخر فروردین نیاز به راه اندازی کولر احساس شود، حال آنکه در یک استان سردسیر مانند اردبیل شاید بایستی تا تیر ماه برای گرم شدن جدی هوا صبر کرد).

به هر صورت اما آن چیزی که مشخص است اینکه برای بار نخست بهتر است تا قبل از شروع فعالیت کولر آبی و در زمان سرویس آن نسبت به روغن کاری موتور کولر آبی اقدام شود. در عین حال توصیه شده است که در هنگام خاموشی بلند مدت کولر و بعد از آخرین استفاده دوره ای از کولر (مثلا در شهریور ماه) موتور کولر برای بار آخر در آن سال روغن کاری شود. در ضمن بهتر است در زمان استفاده از کولر هم ماهیانه این کار انجام شود تا در جریان بهبود عملکرد موتور به آن کمک شده باشد.

اگر نیاز دارید از هزینه تعمیرات کولر آبی هم اطلاع داشته باشید میتوانید از وبسایت اسپارد استعلام بگیرید.

نحوه روغن کاری موتور کولر آبی

موتور کولر آبی بعد از مدت زمان نزدیک به یک سال و خصوصا در زمانی که بلا استفاده می ماند، به دلیل جذب ذرات گرد و غبار هوا و احتمالاً بخار موجود در محیط اطراف خود، قطعا بدون سرویس و روغن کاری آماده استفاده نمی باشد. بنابراین نیاز است تا در شهر آلوده ای همچون تهران حتما موتور کولر به دقت روغن کاری شود. مراحل این فرآیند در ادامه توضیح داده شده است:

روغن کاری یاتاقان کولر آبی

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

سرویس دوره ای و روغن کاری یاتاقان کولر آبی امری بسیار پر اهمیت بوده و باید قبل از روغن کاری موتور صورت گیرد تا بازدهی موتور را بالا برود. در واقع اگر روغن کاری یاتاقان کولر آبی به موقع انجام نشود و در محور خود دچار خشکی باشد، احتمال اینکه با روشن شدن کولر موتور بسوزد، بیشتر می شود. از این رو اشاره به نحوه روغن کاری یاتاقان قبل از ورود به مراحل روغن کاری موتور ضروری است. فرآیندی که به شکل زیر انجام می شود:

روغن کاری موتور کولر آبی

ابتدا برق کولر را به کلی قطع کرده و دریچه ها را باز کنید و سپس شروع به روغن کاری یاتاقان کولر آبی نمایید. در این فرآیند در ابتدا یاتاقان ها را تمیز و سپس خشک نمایید و در نهایت با روغن مخصوص کولر آبی که در برابر رطوبت مقاوم است، شروع به روغن کاری آنها نمایید. در اکثر مدل های جدید درپوشی جهت روغن کاری یاتاقان کولر آبی بر روی آن قرار داده شده است که مهم ترین مزیت آن، جلوگیری از مسدود نمودن سوراخ روغن کاری می باشد.

بعد از اینکه عملیات روغن کاری کولر را به صورت چندین بار انجام دادید، هر بار پس از پایان تزریق محور فن یا پروانه را با دست بچرخانید تا روغن به مقدار مناسب جذب شود، سپس دوباره روغن کاری را انجام دهید. در انتها درپوش را در جای خود محکم ببندید و همین کار را با یاتاقان دیگر نیز انجام دهید. دقت داشته باشید که پس از اینکه کولر را راه اندازی کردید، آب ریزهای دو سمت کولر که بر یاتاقان ها مشرف می باشند به شکلی قرار نگرفته باشند که آب را بر روی یاتاقان ها بریزند. این موضوع در دوام و نحوه کارکرد مطلوب یاتاقان ها اهمیت زیادی دارد.

نکته دیگر اینکه یاتاقان سمت پولی پروانه حساس تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، زیرا تحت فشار موتور و چرخش پروانه قرار دارد و اگر تسمه پروانه کولر محکم باشد، یاتاقان این سمت خیلی زود پوسیده شده و از بین می رود. بدین ترتیب پس از روغن کاری یاتاقان ها، نوبت به روغن کاری موتور می رسد.

مراحل روغن کاری موتور کولر آبی

خبر خوش اینکه برای روغن کاری موتور کولر آبی اغلب نیازی به باز کردن موتور نیست و  خود شما به راحتی می توانید پشت پولی و یا روی محور اصلی موتور را کمی روغن بزنید. البته تعمیرکاران و سرویس کاران حرفه ای کولر گاهی اوقات موتور را باز و تمیز می کنند و محور را از درون موتور روغن کاری می کنند که به هیچ عنوان به افراد مبتدی توصیه نمی شود و به همین جهت در این آموزش صرفا به نحوه روغن کاری موتور کولر بدون نیاز به باز و بسته کردن آن پرداخته ایم.

  • در ابتدا از قطع بودن جریان برق مطمئن شوید، سپس برای روغن کاری موتور کولر آبی به ترتیب مراحل زیر عمل نمایید.
  • پوشال ها و محفظه ها را بردارید.
  • پشت پولی (فولی)، روی محور اصلی و یا هر جای دیگری که فکر می کنید در عملکرد کولر موثر خواهد بود، مقداری روغن بزنید (البته با روغن کاری یاتاقان ها، نیاز موتور کولر به این امر کمتر می شود.)
  • احتمالا اجزای دیگری از موتور و دینام کولر باید روغن کاری شوند، خصوصا نقاطی که مربوط به چرخاندن پروانه‌ها یا تسمه و محل اتصالات مختلف است.

بدین ترتیب کار روغن کار موتور کولر نیز تمام است و بعد از گذشتن ساعتی می توانید نسبت به روشن کردن آن اقدام کرده و از عملکرد خوب آن لذت ببرید.

روغن کاری موتور کولر

نکاتی در رابطه با روغن کاری موتور کولر

  • قبل از شروع کار کولر باید میزان سفت بودن تسمه بررسی شود و مطمئن شد که تنظیمات آن بهم نخورده است.
  • توصیه می شود که در هنگام روغن کاری موتور، اجزایی دیگری مثل اتصالات، پیچ‌ ها و برخی نقاط دیگر نیز روغن کاری شوند تا عملکرد کولر بهبود یابد.
  • دقت کنید که به هیچ وجه روغن بر روی سیم پیچی موتور ریخته نشود.
  • جهت سهولت بیشتر، برای روغن کاری می ‌توانید از سرنگ نیز استفاده کنید.
  • در خصوص نوع روغن مورد استفاده می‌توانید از روغن‌های اتومبیل استفاده کنید.

حرف آخر اسپارد

موتور کولر مهم ترین بخش آن می باشد و از این جهت رسیدگی سالیانه به آن ضروری است. این کار استهلاک کولر را کم کرده، به افزایش طول عمر آن کمک می کند و عملکردش را بهبود می بخشد. با این وجود اما به دلیل خطرات موجود هنگام کار با کولر، اکیدا توصیه می شود که هرگونه امور مربوط به سرویس و تعمیرات کولر را به وسیله متخصصین این حوزه انجام دهید تا احتمال وارد آوردن آسیب به اجزای کولر به حداقل رسیده و بتوان بیشترین بهره وری را به دست آورد.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی