سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

نصب کولر آبی در مراحل مختلفی انجام می شود که مهم ترین آنها سیم کشی کولر است. سیم کشی کولر آبی با خازن کاری تخصصی است اما با دانستن تعدادی نکات مهم شما نیز می توانید در منزل نسبت به سیم کشی کولر آبی خود اقدام کنید. البته به خاطر داشته باشید که برای افراد غیر حرفه ای همواره بهترین راه راهنمایی گرفتن از متخصصین است.

برای بررسی روش سیم کشی کولر آبی و آشنایی با اجزای مختلف آن در ادامه با ما همراه باشید!

چرا یادگیری نقشه سیم کشی کولر آبی با خازن ضروری است؟

با شروع فصول گرم سال استفاده از وسایل سرمایشی مختلف همانند کولرهای آبی شروع می شود. اگر در نظر داشته باشید در روزهای گرم امسال کولر آبی خریداری کنید لازم است با مراحل نصب کولر آبی نیز آشنا شوید. ازجمله مهم ترین مراحل آن سیم کشی براساس نقشه است.

از طرفی ممکن است بنابر دلایل مختلف کولرآبی دچار مشکل شده و اتصالات برقی در آن رخ دهد. در بروز چنین مواردی نیز لازم است با نقشه سیم کشی آشنا باشید تا بتوانید به راحتی عیب یابی کرده و نسبت به تعمیر کولر اقدام نمایید.

پس اگر شما نیز دوست دارید در هزینه ها صرفه جویی کرده و خودتان بر اساس اصول برق کشی و سیم کشی ساختمان، نصب و تعمیرات سیم کشی کولر را به تنهایی انجام دهید در ادامه این مقاله با مراحل کاربردی و آسان همراه ما باشید!

 نقشه سیم کشی کولر آبی چیست و چه کاربردی دارد؟

در قسمت بالا به نقشه سیم کشی کولر آبی و ضرورت استفاده از آن برای نصب و یا تعمیرات اشاره کردیم اما نقشه سیم کشی کولر آبی با خازن چیست؟ از کجا این نقشه را پیدا کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار آسان است! کافی است نگاهی به بدنه و یا موتور کولر آبی بیندازید تا نقشه سیم کشی را روی آن مشاهده کنید.

در این نقشه دوبخش و لوله خرطومی مهم لحاظ شده است که عبارتند از:

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

لوله اول: از کنار جعبه فیوز تا جعبه تقسیم و به سمت کلید کولر آبی ادامه پیدا می کند.

لوله دوم: از کنار کانال کولر به سمت محل نصب کولر آبی یعنی به طرف پشت بام و یا تراس کشیده می شود.

این لوله های خرطومی امکان وصل کردن سیم های مختلف برق کولر آبی به فیش های مربوطه هریک را فراهم می کنند. به این ترتیب می توانید در بروز هرگونه مشکلی با بررسی این نقشه تعمیرات کولر آبی را نیز خودتان برعهده بگیرید.

با بخش های مختلف سیم کشی کولر آبی با خازن آشنا شوید!

پیش از اینکه به بررسی نحوه نصب کولر آبی بپردازیم، لازم است با انواع سیم ها و مدارهای موجود در آن صحبت کنیم. با بررسی این بخش های مهم هنگام نصب کولر سردرگم نخواهید شد و به راحتی خواهید توانست نصب و یا تعمیر کولر آبی را در منزل انجام دهید. این مدار و بخش های مهم عبارتند از:

کابل های کولر آبی

شاید اسم کابل یک تکه به گوشتان خورده باشد. این نوع از کابل ها علاوه بر اینکه از بروز حوادث ناگوار جلوگیری می کنند در ایجاد ارتباط بین سایر بخشهای کولر آبی نیز بسیار موثر است. کابل های حدفاصل کولر تا کلید خود از ۵ رشته سیم ۱.۵ میلی متری تشکیل شده است که درون لوله خرطومی واقع می شود. این ۵ سیم عبارتند از:

  • انشعاباتی از سیم ارت
  • سیم نول
  • سیم پمپ
  • سیم دور تند و دور کند

رشته سیم های دیگری بین جعبه فیوز تا کلید نیز قرار دارد. این سه رشته عبارتند از:

  • سیم فاز
  • سیم نول
  • سیم ارت

می خواهید با نحوه کار هریک از این سیم ها آشنا شوید؟ به مقاله “راهنمای سیم کشی کولر ابی طبق رنگ بندیمراجعه کنید!

نقشه سیم کشی کولر آبی کوچک با خازن

جعبه تقسیم کولر آبی

در قسمت داخلی موتور و اصطلاحا داخل اتاقک آن یک درپوش مخصوصی وجود دارد که همان جعبه تقسیم کولر آبی است. اگر درپوش آن را باز کنید با اعداد و حروف مختلفی روبرو خواهید شد که جهت اتصال صحیح سیمها به یکدیگر را نشان می دهد. به عبارتی دیگر می توان گفت جعبه تقسیم در حد فاصل پمپ و موتور کولر آبی قرار می گیرد.

کلید کولر آبی

پیش از آن که به بررسی سیم کشی کولر آبی با خازن بپردازیم با بخش مهم دیگری نیز آشنا خواهیم شد. همانطور که می دانید وظیفه اصلی کلید قطع و وصل کردن مدار کولر آبی است. این کلیدها معمولا در سه نوع معمولی، سلکتوری و هوشمند موجود هستند که جریان برق موتور و پمپ را قطع و وصل می کنند.

هریک از سیم های رنگی کولر آبی چه چیزی را نشان می دهند؟

علاوه بر اجزای مختلفی که در قسمت ابتدایی مطلب بررسی شده است، باید با رنگهای مختلف در سیم کشی کولر آبی با خازن آشنا شده و ویژگی هریک را بدانید. اگر به خاطر داشته باشید گفتیم جعبه تقسیم قسمتی است با درپوش پلاستیکی که داخل اتاقک کولر واقع می شود. داخل آن ۳ عبارت انگلیسی نوشته می شود.

این سه عبارت و مفهوم هریک عبارتند از:

  • عبارت HI رنگ سیم مشکلی به معنی دور زیاد
  • عبارت COM رنگ سیم آبی به معنی مشترک
  • عبارت LO رنگ سیم قهوه ای به معنی دور کند

پس می توان رنگ سیم های دو کابل خرطومی را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • کابل ۵ رشته ای: یک سیم زرد (ارت)، سیم آبی (نول)، ۲ سیم مشکی (سیم دور تند و پمپ)، سیم قهوه ای (دور کند)
  • کابل ۳ رشته ای: سیم زرد (ارت)، سیم آبی (نول)، سیم مشکی (فاز)

نقشه سیم کشی کولر آبی با خازن

انتخاب تعداد سیم در سیم کشی کولر آبی چگونه انجام می شود؟

انتخاب تعداد سیم بستگی به سیم ارت ساختمان دارد. به طور کلی دو حالت زیر امکان پذیر است:

سیم کشی کولر آبی با خازن در ساختمان با سیم ارت

مطابق توضیحات مربوط به کابل ها به ترتیب ۵ سیم و ۲ سیم برای اتصال کلید و کولر و همینطور اتصال کلید و جعبه تقسیم نیاز است.

ساختمان بدون سیم ارت

اگر ساختمان سیم ارت نداشته باشد از دو کابل با ۴ سیم و ۲ دو سیم استفاده می شود. اگر به سیمهای هریک از دو نوع کابل خرطومی را به یاد داشته باشید بهتر متوجه این موضوع می شوید. در واقع اگر در ساختمان سیم ارت نباشد، ارت را از لیست سیمهای مربوطه حذف می کنید. این ۴ سیم بین کلید و کولر قرار می گیرند و دو سیم دیگر بین کلید و جعبه تقسیم واقع می شوند.

سیم کشی کولر آبی با خازن چطور انجام می شود؟

حالا که با رنگ سیمها و کابل ها و سایر بخش های مختلف کولر آبی آشنا شدیم، خیلی آسان و تنها در چند قدم می توانیم سیم کشی کولر آبی را انجام دهیم. کافی است قدم های زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. عبارت HI جعبه تقسیم را به سیم دور تند وصل کنید. سپس LO را به دور تند و پیچ COM را به سیم نول آبی رنگ.
  2. پس از اتصال سیم ها به جعبه تقسیم نوبت به اتصال کلیدها می رسد. برای این منظور ابتدا سیم فاز را به ترمینال با شماره ۱ وصل کنید.
  3. سپس پمپ کولر به ترمینال شماره ۲، سیم نول به شماره ۶ و در نهایت دور تند به شماره ۷.

سیم کشی کولر آبی با خازن

سیم کشی کولر آبی با رنگ سیم

می توانید برای بررسی بهتر سیم کشی کولر آبی این سیم ها را براساس رنگ هریک نیز به کلید مخصوص وصل کنید. اگر به خاطر داشته باشید دو کلید فاز و نول جعبه تقسیم به ترتیب بار رنگهای مشکی و آبی مشخص می شدند. برای بررسی بهتر این دو می توانید از فاز متر نیز کمک بگیرید. اگر چراغ آن روشن شود فاز است در غیر این صورت آن رشته سیم نول است.

پس می توان گفت رنگ سیمها نیز به نوعی راهنمای شما در سیم کشی کولر آبی با خازن است. رنگهای مهم سیم برای وصل کردن کلیدها عبارتند از دیگر عبارتند از:

  • سیم آبی رنگ مخصوص کلید پمپ
  • سیم قرمز رنگ مخصوص کلید موتور
  • سیم کشی دور تند مشکی و دور کند قهوه ای

بهترین شیوه سیم کشی کولر آبی چیست؟

نقشه سیم کشی کولر آبی کوچک با خازن را مورد بررسی قرار دادیم و با سیمهای مختلف برای نصب آن آشنا شدیم. اگر تجربه کافی داشته باشید می توانید با مرور مطالب بالا خودتان در منزل نسبت به سیم کشی کولر آبی با خازن اقدام کنید. در غیر این صورت بهتر است از متخصصین کمک بگیرید.

پس اگر نمی خواهید با خسارات مالی و خطرات احتمالی ناشی از کار کردن با سیم کشی برق مواجه شوید، بهتر است از خدمات نصب و یا تعمیرات کولر آبی در اسپارد کمک بگیرید. کافی است سفارش خود را ثبت کرده و هزینه سیم کشی کولر آبی را از متخصصین دریافت کنید. به همین راحتی متخصصین در زمان مشخص شده توسط شما به محل مراجعه کرده و بهترین خدمات را برای شما ارائه می کنند!

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی