بازسازی ساختمان

  • نوسازی و بازسازی اصولی
  • مناسب‌ترین قیمت

دقیقا در همان لحظه ای که خانه محل سکونتتان نم بزند، آرامش از زندگی تان می رود! مطمئن باشید که رطوبت بالای دیوار و سقف آنقدر مشکل آزاردهنده ای است که برای برطرف کردن آن هر ترفندی را امتحان کنید. اما این نم زدگی وقتی به کمد دیواری شما سرایت بکند، کار را وخیم تر نیز می کند. چراکه نه تنها سازه ساختمانی فرسوده می شود، بلکه لباس هایتان نیز آسیب دیده و بو می گیرند.

در چنین شرایطی طبیعی است که برای رفع نم کمد دیواری به هر کاری دست بزنید. اما نکته اینجا است که تا علت ایجاد نم در کمد دیواری خود را ریشه یابی نکرده و به طور اصولی برای برطرف کردن آن اقدام نکنید، نمی توانید رطوبت نفوذ کرده به کمد دیواری را از بین ببرید. از این رو در ادامه مطلب شما را با مهمترین دلایل نم زدگی کمد دیواری آشنا کرده و راه حل هایی را برای مقاله با آن پیشنهاد داده ایم. با ما همراه باشید.

رفع رطوبت کمد دیواری

علت نم زدگی کمد دیواری چیست؟

برای آنکه بتوانید به شکل موثری به رطوبت ایجاد شده در کمد دیواری منزلتان واکنش نشان دهید، باید قبل از هر چیز علت ایجاد این رطوبت و نم زدگی را شناسایی کنید. مهمترین علت های وقوع این اتفاق را در ادامه مطلب به شما توضیح می دهیم:

۱. عایق کاری نامناسب سرویس بهداشتی

بسیاری از کمدهای دیواری در مجاورت سرویس بهداشتی و حمام قرار دارند. این کمدها معمولا به خوبی عایق می شوند، اما اگر به هر دلیلی در سیستم عایق بندی آنها مشکلی به وجود بیاید و یا اینکه اساسا عایق بندی نشده باشند، احتمال ایجاد رطوبت در آنها بالا می رود. در واقع به محض اینکه لوله های سرویس بهداشتی نشتی پیدا کنند، در کمد دیوار نیز بوی نم می پیچد.

۲. نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان

اصلی ترین علت نم زدگی و ایجاد بوی رطوبت در کمد دیواری، نشتی در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب و یا شوفاژ ساختمان می باشد. این نشتی حتی می تواند از واحدهای کنار یا بالا و پایینی باشد. به همین خاطر باید به سرعت منشا آن را پیدا کرده و لوله ترکیده را ترمیم یا تعویض کنید.

۳. جنس نامناسب درب کمد

درب های سنگین و چوبی که در اکثر مواقع بسته هستند، مستعد برای نم زدگی و رشد انواع کپک ها می باشند. در واقع هیچ گونه هوایی داخل کمدهایی که این گونه درب ها را دارند جریان پیدا نمی کند و در نتیجه فضایی مناسب برای رشد قارچ و کپک ایجاد می شود. برای جلوگیری از وقوع این مشکل کافی است در طول روز یک یا دو ساعت درب کمدتان را باز بگذارید.

نظرات کاربران بازسازی ساختمان

درخواست بازسازی ساختمان

البته برای آنکه خیالتان از بابت علت نشتی و نم زدگی دیوارها و کمد دیوار راحت شود، می توانید هزینه تشخیص ترکیدگی لوله توسط متخصصین این حوزه را متقبل شوید و با اطمینان خاطر رفع نم و رطوبت کمد دیواری تان را انجام دهید. همچنین آشنایی با انواع ترک دیوار و سقف ساختمان نیز می تواند به شما در تشخیص نم زدگی کمد دیواری کمک کند.

رفع نم و رطوبت کمد دیواری

با چه روشی می توان رفع نم کمد دیواری را انجام داد؟

بعد از آنکه علت نم زدگی دیوار و رطوبت بالای کمد دیواری را متوجه شدید، باید به فکر چاره برای مقابله با آن باشید. برای این کار البته بهتر است که قبل از هر کاری کپک ها را از بین ببرید. خطر این کپک ها را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و اگر کمدتان کپک زده است، زود دست به کار شوید و آنها را تمیز کنید. از بین بردن کپک کمد دیوار تقریبا مشابه با از بین بردن کپک دیوار و سقف سرویس بهداشتی است. برای این کار دستورالعملی که در ادامه نوشته ایم را دنبال کنید:

در ابتدا ماسک و دستکش مناسب بپوشید تا از بین بردن کپک ها آسیبی به شما وارد نکند. سپس کپک‌ های روی سطوح سخت را با جاروبرقی HEPA از بین ببرید. در مرحله آخر نیز سطوح کپک زده را با محلول سرکه سفید و آب بشویید و محل را کاملا خشک کنید.

بعد از آنکه کپک ها را نابود کردید، نوبت به برطرف کردن رطوبت داخلی کمد دیواری می رسد. انجام این کار به روش های مختلفی ممکن است. در زیر به ساده ترین و در دسترس ترین روش ها اشاره کرده ایم:

۱. تعبیه سیستم تهویه مناسب

کپک ها و قارچ ها در محیط هایی بسته و تاریک رشد می کنند. از این رو رشد آنها در فضاهایی مثل کمد دیواری بسیار محتمل است. به خصوص که این احتمال وجود دارد که لباس ها را در زمانی که هنوز نم دارند درون کمد قرار دهید. از این رو توصیه می شود که در صورت امکان درون کمد سیستم تهویه مناسبی تعبیه کنید و یا اینکه با باز گذاشتن درب کمد در ساعاتی از روز، از ایجاد رطوبت در داخل آن جلوگیری کنید.

۲. استفاده از زغال

زغال نم و رطوبت را به خود جذب می کند و به همین خاطر ماده ای موثر در رفع نم زدگی کمد دیواری است. در این روش کافی است مقداری زغال اکتیو را درون یک پلاستیک قرار داده و آن را در کمد دیواری بگذارید. درب کمد را هم مقداری باز بگذارید تا هوا جریان داشته و زغال بتواند عملکرد بهتری در کاهش رطوبت محیط داشته باشد.

۳. بهره گرفتن از نور

نور طبیعی بهترین رطوبت گیر است. به همین خاطر اگر کمد دیواری روبروی پنجره قرار دارد، بهتر است درب آن را باز بگذارید تا نور خورشید رطوبت محیط را به حداقل برساند. همچنین می توانید به کمک یک لامپ کوچک، رطوبت فضای داخلی کمد را از بین ببرید. این لامپ را در فاصله ای مطمئن از لباس ها قرار دهید (تا آسیب نبینند) و هر از چند گاهی آن را روشن کنید تا هیچ گاه کمد دیواری تان نمد زده نشود.

از بین بردن نم کمد دیواری

چطور می توان بوی رطوبت داخل کمد دیواری را از بین برد؟

اگر کمد دیواری تان نم زده شود، بوی بد رطوبت ظرف مدت کوتاهی کل فضای آن را در بر می گیرد. و هر بار که درب کمد را باز کنید، به جای آنکه از تماشای لباس هایتان لذت ببرید، مجبور خواهید شد سریع درب را ببندید تا بوی آزاردهنده بیش از این اذیتتان نکند! از بین بردن نم کمد دیواری و بوی بد آن اما خوشبختانه به راحتی امکان پذیر است. کافی است یکی از روش هایی که در ادامه مطلب نوشته ایم را امتحان کنید تا نتیجه مدنظرتان به دست بیاید:

۱. استفاده از دانه های قهوه برای رفع نم کمد دیواری

قهوه هم بوی بد نم را نابود می کند و هم فضای داخل کمد را معطر می کند. در این روش چند دانه تازه قهوه را درون کمد قرار دهید. همچنین می توانید مقداری قهوه تازه را درون یک کیسه بگذارید و در گوشه ای از کمد قرار دهید تا لباس هایتان همیشه خوشبو باشند.

۲. کمک گرفتن از وانیل برای برطرف کردن بوی رطوبت

وانیل تقریبا در هر فروشگاه مواد غذایی یافت می شود و از بابت تهیه آن مشکلی ندارید. برای استفاده از این روش باید مدتی درب کمد را باز بگذارید و پس از آن برای خوشبو کردن کمد و از بین بردن بوی بد رطوبت، مقداری وانیل را داخل کمد قرار دهید.

۳. بهره گرفتن از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد کمد دیواری

جوش شیرین یکی از مشهورترین ماده ها در از بین بردن بوی بد و هر نوع آلودگی است. در این روش کافی است مقداری جوش شیرین را در یک کاسه کوچک بریزید و آن را در یک گوشه از کمد قرار دهید. خواهید دید که بوی بد بعد از چند روز کاملا محو می شود.

۴. استفاده از برنج برای از بین بردن نم کمد دیواری

از گذشته تا به حال برای رفع رطوبت کمد دیواری از برنج استفاده می‌شد. برنج همچنین توانایی از بین بردن بوی بد رطوبت و کپک داخل کمد را نیز دارد. برای این‌کار شما باید مقداری برنج را درون کیسه‌ای بریزید و در گوشه کابینت یا کمد خود قرار دهید، البته می‌توانید برنج را در بشقاب هم بریزد و برای این کار استفاده کنید. با این‌کار به علاوه بوی بد کمد بوی لباس‌ها نیز گرفته می‌شود.

رفع نم کمد دیواری

چند نکته در رابطه با رفع رطوبت کمد دیواری

  • برای جلوگیری از نم زدگی کمد، می توانید از بسته های رطوبت گیر استفاده کنید و آنها را در کف کمد قرار دهید.
  • استفاده از پنکه های عادی نیز می تواند رطوبت محیط بسته را بگیرد.
  • برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در کمد دیواری مطمئن شوید که قبل از قرار دادن لباس ها و کفش ها در کمد، آنها کاملا خشک شده اند.
  • کمدتان را با تعداد بیش از انداره از انواع لباس و پوشاک پر نکنید. می توانید از کمد کپسولی استفاده کنید و هر لباس را در جای خود قرار دهید تا فضا برای انتقال یافتن جریان هوا فراهم باشد.
  • سرکه نیز در برطرف کردن بوی بد نم زدگی بسیار موثر است، اما خود آن بوی تندی دارد و در استفاده از آن باید احتیاط کنید.

حرف آخر اسپارد

نم زدگی کمد دیواری علاوه بر آنکه به استحکام ساختمان آسیب وارد می کند، در بلند مدت تار و پود لباس ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها را کهنه و خراب می کند. از این رو لازم است که در هنگام ساخت و نصب کمد دیواری حتما از متخصصین معتبر کمک بگیرید تا احتمال وقوع چنین مشکلاتی به حداقل برسد. در هر صورت اگر شما هم با این معضل مواجه شده اید، خوشحال می شویم که تجربیاتتان از چگونگی رفع نم کمد دیواری را در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

بنایی ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • اتمام سریع کار