جوشکاری سیار

  • جوشکاری فوری در محل
  • اعزام فوری نیروی ماهر

جوشکاری که به عنوان روشی برای متصل کردن دو قطعه شناخته می شود، انواع مختلفی دارد. از جمله آنها می توان به جوشکاری قوسی، ذوبی، مقاومتی، جوشکاری جامد و بسیاری دیگر از انواع جوشکاری متفرقه اشاره کرد. اگر می خواهید جامع و کامل ترین اطلاعات در خصوص انواع روشهای جوشکاری، کاربرد و مزایای هریک دریافت کنید، تنها کافی است در ادامه این مقاله با اسپارد مگ همراه باشید!

جوشکاری چیست؟

حالا که شما در خصوص انواع روشهای جوشکاری جستجو کرده اید، مسلما با چیستی آن آشنا هستید. با این حال داشتن مروری بر تعریف جامع آن می تواند ما را در شناخت انواع مختلف جوشکاری یاری کند. در واقع جوشکاری قدیمی ترین و در عین حال بهترین روش در صنعت برای متصل کردن دو قطعه به یکدیگر است.

این تعریف بسیار ساده به نظر می رسد اما اصلی ترین تعریف برای خدمات جوشکاری است. چیزی که جوشکاری را متحول کرده و انواع روشها را ایجاد می کند استفاده از مواد مختلف در محیط های متفاوت برای کاربردهای گوناگون است. به این ترتیب جوشکاری به حوزه ای وسیع تبدیل شده و امروزه به روشهای مختلف انجام می شود.

جوشکاری چیست؟

چند روش برای جوشکاری داریم؟

اولین پارامتری که انواع جوشکاری را پدید می آورد، ذوب کردن و یا جامد بودن مواد مورد استفاده است. پس به عبارتی می توان گفت جوشکاری به دو صورت کلی ذوبی و غیرذوبی یا همان جامد انجام می شود. فرقی نمی کنید بخواهید جوشکاری چدن انجام دهید یا جوشکاری فولاد و آلومینیوم در هر صورت لازم است مسیر جوشکاری را در همان ابتدا انتخاب کنید.

این انتخاب نیازمند اطلاعات کامل در خصوص زیرمجموعه های مختلف جوشکاری است که در ادامه هر یک را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای آشنایی اولیه نگاهی به جدول زیر در خصوص انواع جوشکاری و زیرگروه های هر یک بیندازید:

۱) جوشکاری ذوبی (FW)

  • جوشکاری قوسی (Arc welding)
  • جوشکاری اکسی گاز (Oxy fuel welding)
  • جوشکاری با پرتو لیزری (Laser beam welding)
  • جوشکاری با پرتوی الکترونی(Electron beam welding)

۲) جوشکاری غیر ذوبی (جامد)

  • جوشکاری مقاومتی (RW)
  • جوشکاری اصطکاکی (FW)
  • جوشکاری انفجاری (EW)
  • جوشکاری فراصوتی (UW)

جوشکاری ذوبی چیست و چگونه انجام می شود؟

همانطور که از نام آن نیز پیداست، این نوع از جوشکاری به کمک گرما انجام می شود. در برخی از انواع جوشکاری ذوبی فیلر جوشکاری یا همان ماده پرکننده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که در دسته اول، یعنی انواع جوشکاری ذوبی اعمال فشار خارجی وجود ندارد.

نظرات کاربران جوشکاری سیار

درخواست جوشکاری سیار

در ادامه هر یک از انواع جوشکاری ذوبی و زیرمجموعه های آن را برای شما معرفی خواهیم کرد:

۱- جوشکاری قوسی

در این نوع از جوشکاری از قوس الکتریکی برای متصل کردن فلزات به هم استفاده می شود. در واقع یک منبع تغذیه جریان متناوب یا جریان مستقیم برای ایجاد قوسی الکتریکی بین قطعه و الکترود مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله انواع جوشکاری قوسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش قوسی دستی با کمک الکترود مصرف شدنی
  • جوشکاری قوسی با الکترود فلزی و گاز محافظ یا جوشکاری میگ مگ، قابل استفاده برای فلزات غیر متخلخل همانند آلومینیوم و فولاد
  • جوشکاری با الکترود تنگستنی و گاز محافظ آرگون یا هلیوم یا جوشکاری تیگ، پرکاربرد در صنایع هوا فضا و سایر جوشکاری های دقیق
  • جوش قوس زیر پودری با کمک قرار دادن الکترود درون توده ای متشکل از مواد پودری
  • جوشکاری تو پودری مشابه جوشکاری زیر پودری با استفاده از الکترود دارای پوشش پودری
  • جوشکاری پلاسما مشابه جوشکاری تیگ اما با بیشترین کاربرد در صنایع لوله سازی و یا ساخت ابزارآلات ساختمانی
  • جوشکاری قوس کربنی قدیمی ترین نوع جوشکاری قوسی. جوشکاری دو کربنی جایگزینی برای جوشکاری قوس کربن
  • جوش قوسی هیدروژن با استفاده از دو الکترود غیر همسان در فضایی پر از هیدروژن مذاب

انواع جوشکاری قوسی

۲- جوشکاری اکسی گاز یا جوشکاری گازی-قوسی

در ین انواع جوشکاری ذوبی پرکاربردترین گزینه محسوب می شود که با اسم جوشکاری اکسی استیلن نیز شناخته می شود. برای این جوشکاری معمولا از یک مشعل دستی برای ایجاد آتش از احتراق استیلن و اکسیژن استفاده می گردد. این نوع از جوشکاری با گازهای مختلفی انجام می شود که از جمله رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوشکاری اکسیژن و هیدروژن
  • جوش اکسیژن استیلن ارزان ترین نوع جوشکاری گازی
  • جوشکاری هوا استیلن ضعیف ترین نوع جوشکاری اکسی گاز
  • جوشکاری با پروپان
  • جوشکاری گاز و فشار

۳- جوشکاری با پرتو لیزر

در بررسی انواع جوشکاری قوسی می رسیم به سومین گزینه پرکاربرد یا همان جوشکاری با لیزر! در این نوع از جوشکاری پرتو لیزر نقش منبع گرما را بازی می کند و بهترین گزینه برای متمرکز کردن جهت جوش است. این جوشکاری دقیق معمولا در صنایع با حجم تولید بالا همانند صنایع جوش پلیمرها مورد استفاده قرار می گیرد.

جوشکاری با پرتو لیزر

۴- جوشکاری با کمک پرتو الکترونی

انواع جوشکاری با پرتو الکترونی در شرایط خلا انجام می شود. در واقع پرتوهایی حاوی الکترون های پر سرعت برای به وجود آوردن منبع حرارتی و جوش دو قطعه مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه منبع حرارتی این نوع از جوشکاری بسیار دقیق است، جوشکاری انجام شده با آن نیز بسیار عمیق و باریک خواهد بود. رد نتیجه می توان برای جوش های ظریف از جوشکاری پرتو الکترونی کمک گرفت.

جوشکاری پرتو الکترونی

انواع جوشکاری جامد یا غیر ذوبی چطور انجام می شود؟

حالا که دسته اول یعنی جوشکاری ذوبی را مورد بررسی قرار دادیم، نوبت به آشنایی با دسته دوم جوشکاری جامد یا غیر ذوبی می رسد. همانطور که از نام این جوشکاری نیز پیداست، برخلاف جوشکاری ذوبی هیچ گونه ماده مذابی و مواد پر کننده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این نوع جوشکاری قطعات با استفاده از اعمال فشار از نواحی پر تراکم به سمت نواحی کم تراکم، به هم متصل می شوند.

در صنایعی که لوازم تولیدی به حرارت حساس هستند معمولا از انواع جوشکاری حامد یا غیر ذوبی استفاده می شود تا خواص فیزیکی و مکانیکی مواد ثابت بماند. البته در مواردی برای سرعت بخشیدن به جوش ممکن است سطوح تماس را حرارت بدهند اما خبری از مذاب بودن قطعات نیست! در ادامه زیرمجموعه های جوشکاری جامد را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

۱- جوشکاری مقاومتی

در این نوع از جوشکاری جامد به صورت همزمان از اعمال فشار و گرما استفاده می شود. به جای میله پر کننده در جوش جامد دو قطعه الکترود مصرف نشدنی را برای عبور گرما و جریان الکتریکی روی قطعات قرار می دهند. به این ترتیب همین دو قطعه الکترود با جریان دادن به حرارت و اعمال فشار دو قطعه را به هم وصل می کنند. از جمله انواع جوشکاری جامد مقاومتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش مقاومتی نقطه ای قابل استفاده در صنعت خودروسازی و هوافضا برای جوش دادن ورقه های نازک فلزی
  • جوشکاری آپست برای اتصال لبه قطعات
  • جوشکاری زائده ای مقاومتی بهترین گزینه برای جوشکاری جامد دو قطعه دارای برآمدگی
  • جوشکاری درزجوش مقاومتی مشابه جوشکاری نقطه ای اما با اعمال جوش به صورت گسترده و پیوسته تر

انواع جوشکاری مقاومتی

۲- جوشکاری اصطکاکی

از اسم این نوع از جوشکاری می توان به نحوه انجام آن نیز پی برد. همانطور که مشخص است در روش انجام آن از قاون اصطکاک استفاده می شود. در واقع با اصطکاک دو قطعه به هم جوش می خورند. انواع جوشکاری اصطکاکی یا جوشکاری سرد عبارتند از:

  • جوش چرخشی یا دورانی (یکی از قطعات ثابت و قطعه دیگر با سرعت بالا می چرخد تا روی قطعه اول ثابت شود.)
  • جوش اغتشاشی

۳- جوشکاری انفجاری

شیوه انجام این نوع از جوشکاری جامد کاملا با دو گروه اول دیگر متفاوت است. در جوش انفجاری از ماده ای منفجره برای اتصال دو قطعه استفاده می شود. در واقع دو قطعه مورد نظر با اندکی فاصله روبرو یا کنار هم قرار می گیرند. سپس روی یکی از قطعات ماده منفجره قرار داده شده و انفجار حاصل می شود. در اثر این انفجار یکی از قطعات با سرعت بالا به قطعه دیگر برخورد می کند.

برای مثال در تصویر زیر شماره ۳ فلز اصلی و شماره ۱ فلز روکش است. شماره ۵ نیز ماده منفجره را نشان می دهد که روی فلز روکش قرار گرفته است. به این ترتیب مشابه تصوری، دو قطعه به هم جوش می خورند.

جوشکاری انفجاری

 ۴- جوشکاری فراصوتی

در آخرین شیوه جوشکاری جامد، از دستگاهی به نام سونوترود استفاده می شود. پس از اینکه دو قطعه مورد نظر روی هم قرار گرفتند، این دستگاه از سمت بالا نیروی ارتعاشی تولید می کند. این نیروی ارتعاشی باید فرکانسی رد محدوده فراصوت یعنی بیش از ۲۰ کیلو هرتز داشته باشد. در اثر این کار و اعمال فشار، دمای خط تماس دو قطعه بالا رفته و موجبات اتصال آنها فراهم می شود.

نقطه مشترک انواع جوشکاری ذوبی و جامد چیست؟

جالب است بدانید یک روش جوشکاری دیگر نیز وجود دارند که نقطه اشتراک جوشکاری ذوبی و جامد را تشکیل می دهد. به همین دلیل نیز امروزه پرکاربردترین روش جوشکاری محسوب می شود. این روش که جوشکاری برق نام دارد با دستگاه های مخصوص جوشکاری تیگ، میگ و استیک انجام می شود. در واقع دو انرژی برق و حرارت برای جوش دادن قطعات به هم مورد استفاده قرار می گیرد.

از روش جوشکاری برق برای بیشتر کارها همانند جوشکاری چدن، جوشکاری آلومینیوم، ساخت پل ها، ساخت لوله ها، ساخت انواع سایه بان کولر و همینطور انجام کارهای هنری با فلزات استفاده می شود.

جوشکاری برق چیست؟

چطور به بهترین خدمات جوشکاری دسترسی داشته باشیم؟

با توجه به اینکه هر یک از انواع جوشکاری نیازمند مهارت و تخصص ویژه هستند، نمی توان همه این کارهای را تنها با تهیه لوازم مورد نیاز انجام داد. اگر شما نیز به خدمات جوشکاری نیاز دارید اما دانش ویژه ای در این خصوص کسب نکرده اید می توانید از طریق اسپارد به بهترین متخصصین جوشکاری در تهران و کرج دسترسی داشته باشید.

برای این منظور کافی است سفارش خود را به صورت رایگان ثبت کنید تا بتوانید با مراجعه متخصص به محل هزینه جوشکاری را دریافت نمایید. به همین راحتی تخصصی ترین خدمات و منصفانه ترین هزینه جوشکاری در منزل را می توانید از اسپارد دریافت کنید!

جوشکاری سیار

  • جوشکاری فوری در محل
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست جوشکاری سیار