پذیرایی و مهمانداری

  • مهماندار خانم و آقا
  • متخصصین آموزش دیده

خوردن میوه خشک به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم نیز همانند صرف میوه های تازه و آبدار دلچسب است. بخصوص اگر به خشکبار علاقه داشته باشید، لذت میل میوه های مختلف خشک شده برایتان چندین برابر خواهد شد.

البته باتوجه به قیمت بالای میوه خشک شاید تمایل چندانی به خرید آن از آجیل فروشی ها نداشته باشید اما این به معنای به فراموشی سپردن طعم ویژه میوه خشک نیست. شما با بررسی آموزش خشک کردن میوه می توانید میوه های موردعلاقه خودتان را در فصول مختلف به راحتی و با هزینه به مراتب کمتر در خانه خشک کنید.

برای همین منظور در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با ۵ روش و ترفند خشک کردن انواع میوه در خانه آشنا کنیم. یکبار برای همیشه خشک کردن میوه را اسپارد مگ فرا بگیرید!

با روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه آشنا هستید؟

اگر در نظر داشته باشید میوه های دلخواه خودتان را در منزل خشک کنید، با یک نگاه به دور و برتان حتما روش های گوناگونی خواهید یافت. ما در ادامه همه این روشها را برای شما جمع آوری کرده ایم تا آموزش خشک کردن میوه را به صورت یکجا و جامع دریافت کنید.

میوه خشک علاوه بر داشتن خواص بسیار زیاد و طعم خوش و دلپذیر، می تواند در لیست بهترین خوراکی های تابستان نیز قرار بگیرد. با خشک کردن میوه ها در فصل تابستان می توانید آنها را برای فصل زمستان نیز ذخیره کنید!

حالا بیایید هرچه زودتر این روشها را یاد بگیریم تا سریع تر برای آماده کردن میوه های خشک خوشمزه دست به کار شویم:

روش اول: آموزش خشک کردن میوه در هوای آزاد

ساده ترین و قدیمی ترین روشی که حتی مادربزرگ ها نیز استفاده می کردند، خشک کردن میوه در هوای آزاد است. این روش علاوه بر سادگی بسیار کم هزینه نیز است، زیرا به تجهیزات ویژه ای نیز نیاز ندارد. خشک کردن میوه در هوای آزاد و زیر نور آفتاب تنها یک مشکل بزرگ دارد و آن طولانی بودن مدت خشک شدن است.

نظرات کاربران پذیرایی و مهمانداری

درخواست نیروی پذیرایی-مهمانداری

از طرفی اگر برش میوه ها نازک نباشد ممکن است در مقابل نور آفتاب و هوا تنها در چند ساعت همه میوه ها فاسد شوند. پس لازم است با در نظر گرفتن همه این نکات آموزش خشک کردن میوه در هوای آزاد را ادامه دهید.

حالا بیایید نگاهی به مراحل آن بیندازیم:

  • ابتدا میوه مورد نظر را به صورت ورقه های نازک برش دهید.
  • یک سینی همانند سینی توری فر انتخاب کنید. در واقع هدف ما انتخاب ظرفی مسطح است که امکان گردش هوا در پایین و بالای آن وجود داشته باشد.
  • برای تسریع فرایند خشک شدن می توانید زیر سینی را با ورقه آلومینیوم بپوشانید.
  • روی میوه ها را با یک دستمال توری بسیار نازک بپوشایند تا حشرات و گرد و غبار روی میوه ها ننشیند.
  • هر از گاهی میوه ها رو پشت و رو کنید تا به خوبی خشک شوند.
  • در انتها برای نظافت حیات و یا بالکن خود از خدمات نظافت منزل کمک بگیرید!

آموزش خشک کردن میوه در هوای آزاد

چه زمانی برای خشک کردن میوه در هوای آزاد بهتر است؟

بهترین کار انتخاب روزی گرم براش خشک کردن میوه در هوای آزاد است. برای مثال یک روز تابستان با دمای بالای ۳۰ درجه می تواند انتخاب مناسبی باشد. بهتر است رطوبت چند روز آتی را نیز بررسی کنید. میزان رطوبت ۶۰ درصدی رقم مطلوبی است.

توجه داشته باشید که پس از غروب خوشید باید میوه ها را در مکانی سرپوشیده همانند زیر سایه بان قرار دهید. این کار به از دست دادن رطوبت بیشتر در میوه ها کمک خواهد کرد. در نهایت برای اطمینان از خشک شدن میوه ها یکی را از وسط نصف کنید تا متوجه میزان رطوبت آن شوید.

روش دوم: آموزش خشک کردن میوه روی بخاری

در روش قبلی گفتیم که باید دمای هوا بالاتر از ۳۰ درجه باشد به گونه ای که نور آفتاب به صورت مستقیم به ورقه های میوه بتابد. اگر در فصل زمستان میوه خشک هوس کنید چاره کار چیست؟ با این تصور که دستگاه و تجهیزات بخصوصی نیز در دسترس ندارید، به شما خشک کردن میوه روی بخاری را پیشنهاد می کنیم.

آموزش خشک کردن میوه روی بخاری نیز تا حدودی مطابق روش پیشین است و باید قدم های خرد کردن میوه ها را مطابق آن پیش بیایید. پس از مراحل ابتدایی قدم های زیر را دنبال کنید:

  • پس از برش دادن میوه ها به ورقه های نازک (نازک بودن ورقه ها باید به اندازه ای باشد که روی بخاری نسوزد و از طرفی پوسیده نیز نشود.) روی بخاری یا شوفاژ را با یک ورق آلومینیومی یا همان فویل بپوشانید.
  • سپس یک پارچه تمیز نخی و ترجیحا بدون پرز را روی ورقه آلومینیومی پهن کنید. سپس میوه ها روی آن بپینید.
  • در حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت صبر کنید تا میوه ها به خوبی خشک شوند.

“شوفاژ منزلتان خراب شده و نمی توانید میوه های موردنظر خود را روی آن خشک کنید؟ تعمیر آن را به خدمات تخصصی تعمیر شوفاژ اسپارد بسپارید!”

آموزش خشک کردن میوه روی بخاری

نکات مهمی که برای خشک کردن میوه روی بخاری باید بدانید!

اول از همه باید اشاره کرد که اگر بخاری ندارید می توانید از شوفاژ نیز استفاده کنید. علاوه بر این نکته توجه داشته باشید که پس از سپری شدن ۱۰ تا ۱۲ ساعت نیز ممکن است میوه ها کمی نم دار بنظر برسند. در هر صورت شما آنها را جمع کرده و در یک ظرف بدون درب بریزید پس از چندین دقیقه کاملا خشک خواهند شد.

توجه داشته باشید که در آموزش خشک کردن میوه روی بخاری توجه به دمای بخاری و شوفاژ بسیار مهم است. اگر دما بسیار بالا باشد به احتمال زیاد میوه ها پیش از اینکه خشک شوند، خواهند سوخت. پس حتما به ضخامت ورقه میوه و دمای منبع گرما در این روش توجه کنید!

روش سوم: آموزش خشک کردن میوه در فر

در قسمت های پیشین بیشتر به بررسی روشهایی پرداختیم که به ابزار و وسیله خاصی نیاز نداشتند. در ادامه می خواهیم آموزش خشک کردن میوه با یکی از لوازم ضروری در آشپزخانه را بررسی کنیم. این شما و این آموزش خشک کردن میوه در فر:

  • فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی گراد قرار دهید. (این دما برحسب نوع میوه متفاوت است. برای مثال برش نازک هلو به حرارت پایین تری نیاز دارد اما برش های درشت توت فرنگی در دمای بالاتر خشک می شود.)
  • با استفاده از یک ورق کاغذ مومی سینی فر را بپوشانید و سپس ورقه های میوه را با فاصله مناسب روی آن بچینید.
  • سینی را داخل فر قرار دهید و حدودا هر دو ساعت یکبار آن را بچرخانید تا همه میوه ها به میزان یکسان خشک شوند.
  • اگر میوه ها فرم چرم مانندی به خود گرفتند آنها را از فر خارج کنید.
  • میوه ها را داخل یک ظرف بدون درب ریخته و اجازه دهید حدود ۳ تا ۴ روز در همان ظرف باقی بماند تا کاملا خشک شود.

آموزش خشک کردن میوه در فر

نکته مهم در آموزش خشک کردن میوه در فر!

فر را می توان بهترین انتخاب برای خشک کردن میوه دانست. زیرا ترکیبی از حرارت و جریان هوا را با یکدیگر دارد. علاوه بر این در یان روش می توان از شکر و یا ادویه ها برای طعم دار کردن میوه ها استفاده کنید.

تنها نکته ای که باید توجه داشته باشید، امکان جمع شدن میوه ها در فر است. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید یک توری همانند توری مخصوص پیتزا روی میوه ها قرار دهید.

“فر منزلتان خراب شده و نمی توانید میوه های موردنظر خود را در آن خشک کنید؟ هزینه تعمیر فر را از  متخصصین خبره اسپارد دریافت کنید!”

روش چهارم: آموزش خشک کردن میوه در مایکروفر

در بیشتر خانه ها حتی اگر فر نیز نباشد، به احتمال زیاد یک ماکروفر یا مایکروویو کوچک است. جالب است بدانید که با این دستگاه کوچک نیز می توان میوه های دلخواه خود را خشک کرد. مراحل آموزش خشک کردن میوه در ماکروفر عبارتند از:

  • میوه ها را همانند روش های پیشین به شکل ورقه ای برش دهید.
  • میوه ها روی سینی توری مخصوص ماکروفر بچینید.
  • ماکروفر را روی حالت یخ زدایی تنظیم کنید. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان برای خشک شدن میوه ها صرف خواهد شد.
  • همانند آموزش خشک کردن میوه در فر، در این روش نیز پس از خارج کردن میوه ها از ماکروفر کمی صبر به خرج دهید تا در اثر جریان هوا کاملا برشته شوند.

آموزش خشک کردن میوه در مایکروفر

نکته مهم در خصوص نحوه خشک کردن میوه با ماکروفر!

توجه داشته باشید که میوه ها باید بسیار نازک بوده و با با فاصله زیاد از هم روی سینی مایکروفر قرار بگیرند. غیر از این نکته به راحتی می توانید بیشتر مرکبات اعم از انجیر، هلو، آلو، سیب، موز و … را با این روش به راحتی خشک کنید.

روش پنجم: آموزش خشک کردن میوه با دستگاه خشک کن

خب، حالا می رسیم به تخصصی ترین روش خشک کردن میوه یعنی خشک کردن با دستگاه! این وسیله دقیقا برای همین منظور ساخته شده است، درنتیجه دردسر روش های پیشین را نیز ندارد. در دستگاه میوه خشک کن، میوه ها به آرامی و در حرارت کم اما فشار بالا آب و رطوبت خود را از دست داده و خشک می شوند.

با استفاده از دستگاه میوه خشک کن می توانید تعداد زیادی از میوه و سبزی های دلخواه خود را خشک کنید. به طور معمول یک روز زمان برای خشک شدن بیشتر میوه ها لازم است. اما چطور باید با این دستگاه کار کرد؟

  • تنها کافی است تنظیمات و دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید. در دستگاه هایی که چندان پیشرفته نیستند و تنظیمات بخصوصی ندارند دما را روی ۵۷ درجه قرار دهید.
  • میوه ها را برش داده و به صورت مرتب و با فاصله کنار هم بچینید. بسته به ضخامت برش میوه ها و نوع آن بین ۲۴ تا ۴۸ زمان برای خشک شدن میوه ها صرف خواهد شد.
  • پس از گذشت ۲۴ ساعت میوه ها چک کنید و در صورت ایجاد حالت چرمی میوه ها از جمع کنید.

آموزش خشک کردن میوه با دستگاه خشک کن

خشک کردن میوه در خانه کار سختی است؟

در این مقاله با آموزش خشک کردن میوه با روش های مختلف با شما همراه بودیم و ۵ روش بسیار کاربردی و ساده را بررسی کردیم. البته شما با به کار گرفتن خلاقیت خود می توانید از سایر لوازم منزل نیز برای خشک کردن میوه کمک بگیرید. برای مثال می توان به خشک کردن میوه با توستر نیز اشاره کرد. جالب است بدانید که همه این خدمات را می توانید به سرویس آشپزی در منزل اسپارد نیز بسپارید. برای این کار کافی است سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کرده و کلیه خدمات آشپزی را به متخصصین حرفه ای واگذار کنید!

خدمات آشپزی

  • رعایت کامل اصول بهداشتی
  • ضمانت حفظ حریم شخصی