طراحی دکوراسیون

  • طراحی مطابق با سلیقه شما
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

برخلاف سالن پذیرایی و نشیمن معمولا به طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه توجه چندانی نمی شود. البته در سالهای اخیر دکوراسیون و دیزاین آشپزخانه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، بخصوص دکوراسیون آشپزخانه کوچک!

برای دیزاین آشپزخانه های بزرگ دست افراد بازتر است و همه می توانند براساس سلیقه خود در خصوص طراحی کابینت ها، نحوه قرارگیری لوازم برقی آشپزخانه، ابعاد میز غذاخوری، اندازه اپن یا جزیره آشپزخانه، رنگ مورد نظر برای کاشی کاری یا نقاشی و … تصمیم گیری کنند.

درخصوص دکوراسیون آشپزخانه کوچک آپارتمانی موضوع کمی متفاوت ‌تر است. زیرا هر آیتم اضافه می تواند باعث شلوغ، خفه و زننده دیده شدن آشپزخانه شود. از طرفی مرتب کردن آشپزخانه‌ ای با این ویژگی ها به مراتب سخت‌‌تر خواهد بود. به هیمن دلیل در ادامه این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکاتی خواهیم پرداخت که برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن باید بدانید. پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید!

اصلی‌ترین مشکل در دکوراسیون آشپزخانه کوچک چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم برای اینکه آشپزخانه کوچک در عین کاربردی بودن، ظاهری زیبا و مرتب نیز داشته باشد باید تعدادی از اصول را رعایت کرد. اما مشکل اساسی که در این آشپزخانه ها وجود دارد چیست؟ چه چیزی افراد را وادار به رعایت این نکات مهم می کند؟ بدون شک کوچک بودن فضا و به هم ریختگی وسایل موجود در آشپزخانه اولین چالشی است که در هنگام طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک با آن مواجه می شوید. همچنین کمبود جا روی کانتر و یا اپن آشپزخانه به همراه تاریک بودن و نورگیری ناکافی محیط آشپزخانه از مشکلات بعدی بر سر راه شما هستند. ما در ادامه این مطلب برای کنار زدن این موانع به شما کمک می کنیم.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن

چه ایده‌هایی برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک مناسب هستند؟

باتوجه به تفاوت هایی که محیط داخلی آشپزخانه کوچک با دیگر آشپزخانه های بزرگ دارد، باید سراغ ایده هایی مجزایی رفت. برای مثال شاید استفاده از انواع یخچال و فریزر دوقلو و بزرگ برای آشپزخانه‌ای با ابعاد وسیع مناسب باشد اما مسلما در آَشپزخانه کوچک کارایی مناسبی نخواهد داشت. باتوجه به این موارد در ادامه این راهنما بهترین ایده ها برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک ایرانی و یا همینطور مدرن را بررسی خواهیم کرد.

۱.   نقاشی با رنگ‌های روشن

اولین چیزی که در یک محیط، بخصوص محیط کوچک به چشم می خورد رنگ دیوارها است. در آشپزخانه می توانید از خدمات نقاشی، خدمات نصب کاغذ دیواری و یا کاشی کاری استفاده کرده و محیطی لوکس برای خود و خانواده بسازید. اولین چیزی که برای نقاشی آشپزخانه کوچک باید در ذهن خود داشته باشید، طیف رنگی است.

برای چنین محیط هایی با ابعاد کم بهتر است سراغ رنگهای روشن و ترجیحا طرح های ساده‌تری بروید. برای مثال رنگهای خنثی می توانند بهترین گزینه برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک باشند. از جمله این رنگها می توان به کرم، توسی روشن و سایر رنگهای پاستلی همانند آبی و سبز روشن و صورتی پودری نیز اشاره کرد.

اگر در نظر دارید در کنار رنگ، طرحی را نیز در آشپزخانه پیاده سازی کنید، بهتر است سراغ طرح های ساده‌تر بروید. برای مثال اگر نیاز دارید دیوارهای آشپزخانه را کاشی کاری کنید، بهترین انتخاب برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن استفاده از طرح‌ و نقش های ساده است. پس بهتر است طرح های شلوغ پر از نگاره را برای چنین آشپزخانه‌ای فراموش کنید!

نقاشی آشپزخانه کوچک

۲.   انتخاب هوشمندانه سرامیک یا کفپوش

شاید در مراجعه به یکی از فروشگاه‌های کاشی و سرامیک، یک طرح و یا رنگ فوق العاده جذاب ببینید و همان را برای آشپزخانه کوچک خود سفارش دهید بدون اینکه به ابعاد و ویژگی های آشپزخانه منزل خود توجه کنید. پس حتما در حین انتخاب نتیجه نهایی اجرای کفوش و یا سرامیک را در ذهن خود مجسم کنید تا پس از هزینه زیاد پشیمان نشوید.

انتخاب سرامیک برای کف آشپزخانه نیز همانند رنگ دیوارها است. بهتر است در این خصوص نیز از رنگهای خنثی و روشن استفاده کنید. برای مثال در کاشی کاری آشپزخانه علاوه بر رنگ روشن می توانید سراغ کاشی ها براق بروید تا آشپزخانه ظاهری دلبازتر پیدا کنید. اگر به رنگهای شاد علاقه دارید، بهتر است این علاقه را در انتخاب لوازم دکوری آشپزخانه وارد کار کنید.

۳.   حذف دیوارهای اضافه و ایجاد فضای بیشتر

اگر می خواهید نوسازی اساسی برای آشپزخانه خود انجام دهید، بهتر است دیوارهای بدون کاربرد و اضافی را نیز حذف کنید. برای مثال اگر یک درب و دیوار اضافی در مقابل پذیرایی دارید، با حذف این موارد می توانید نورگیری آشپزخانه را افزایش داده و درنتیجه فضایی دلبازتر برای خود فراهم کنید.

برخی اوقات کانتر یا اپن نیز می تواند دست و پا گیر باشید. در این صورت حذف اپن نیز به داشتن آشپزخانه‌ای زیباتر کمک خواهد کرد. اگر امکان حذف اپن برایتان فراهم نشد، نگران نشوید! ما در ادامه ترفندهای دیگری برای دکوراسیون این آشپزخانه های کوچک با اپن خواهیم داشت.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

۴.   انتخاب میزغذاخوری مخصوص آشپزخانه های کوچک

شاید تصور کنید با داشتن آشپزخانه کوچک باید ایده استفاده از میز در این محیط را فراموش کنید، درحالیکه برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک بدون اپن نیز می توانید میز تهیه کنید. البته میزی که برای محیط های کوچک انتخاب می شود باید با میز غذاخوری های بزرگ و وسیع تفاوت داشته باشد.

نظرات کاربران طراحی دکوراسیون

درخواست طراحی دکوراسیون

امروزه انواع طرح های مدن میز مخصوص آشپزخانه در بازار قابل مشاهده است. از جمله کاربردی‌ترین انواع می توان به میزهای تاشو اشاره کرد. میزهایی که می توانید به هنگام صرف غذا باز کنید و پس از هر وعده غذایی آن را به سمت دیوار تا کنید. علاوه بر این میزهای که اصطلاحا کم‌جا نامیده می شوند نیز از انتخاب های خوب برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن هستند.

علاوه بر این اگر آشپزخانه تان اپن دارد، می توانید از این فضا به عنوان میز نیز استفاده کنید. تنها کافی است تعدادی صندلی کوچک و راحت برای آشپزخانه تان انتخاب کنید تا فضای شما قابلیت استفاده پیدا کند. توجه داشته باشید که در انتخاب صندلی نیز بهتر است سراغ گزینه هایی بروید که قابلیت تاشدن دارند و یا می توان به راحتی آن‌ها را زیر قسمت اپن قرار داد.

به طور کلی اصلی‌ترین مولفه هایی که حین انتخاب میز و یا صندلی برای آشپزخانه هایی با فضای کوچک باید رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  • رنگ روشن و جنس مقاوم
  • با قابلیت تاشدن
  • اشغال فضای کم در عین کاربردی بودن
  • متناسب با سایر اجزای آشپزخانه از نظر جنس و رنگ

۵.   استفاده از گل و گیاه

استفاده از گل و گیاه در هر قسمت از منزل می تواند طراوت و تازگی به همان محیط ببخشد. برای پرطراوت شدن آشپزخانه و انتقال حس تازگی به مخاطب می توانید از گلدان های طبیعی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک استفاده کنید. اگر آشپزخانه ما نورگیری مناسبی ندارد، می توانید سراغ گیاهانی بروید که به نور کمتری نیاز دارند. علاوه بر این استفاده از گیاهان سرسبز مصنوعی و مدرن نیز می تواند در زیباسازی هرچه بیشتر آشپزخانه های کوچک موثر باشد.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک بدون اپن

۶.   توجه به نورپردازی مناسب دکوراسیون آشپزخانه کوچک

یکی از مواردی که در بزرگ و مطلوب جلوه کردن آشپزخانه کوچک تاثیر می گذارد، نورپردازی مناسب است. وقتی از نورپردازی صحبت می کنیم صرفا به نورهای مصنوعی که از طریق چراغ های مختلف ایجاد می شوند اشاره نداریم، بلکه به نور طبیعی نیز توجه داریم. پس اگر در آشپزخانه خود پنجره‌ای دارید، هرچند خیلی کوچک، حتما از این نور حداکثر استفاده را ببرید.

برای مثال بهتر است برای چنین پنجره‌ای پرده با رنگ روشن انتخاب کنید. علاوه بر این جنس پرده نیز حایز اهمیت است. پس ترجیحا سراغ پرده‌ های خیلی ضخیم نروید و از بافت های ظریف‌تر استفاده کنید تا نور خوشید به خوبی به محیط آشپزخانه بتابد.

نورپردازی آشپزخانه کوچک

۷.   استفاده از کابینت و جزیره متحرک

یکی دیگر از موارد کاربردی استفاده از کابینت های متحرک برای محیط های کوچک است. علاوه بر این می توانید برای کابینت های قدیمی خود درب های کشویی تعبیه کنید و بدون صرف هزینه برای ساخت کابینت جدید عبور و مرور در محیط آشپزخانه را تسهیل کنید. اگر میزغذاخوری ندارید، جزیره متحرک نیز می تواند فکر خوبی برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن باشد.

جزیره متحرک آشپزخانه کوچک

۸.   به حداقل رساندن آشفتگی ها به کمک قفسه بندی

چیدن لوازم برقی که شاید هر ماه یکبار مورد استفاده قرار بگیرند، مشکل چندان بزرگی در آشپزخانه های بزرگ ایجاد نمی کند اما این کار در فضای کوچک کاملا اشتباه است. پس بهتر است لوازمی که کاربرد روزمره ندارند را در کابینت ها قرار دهید و از شلوغی بیش از حد جلوگیری کنید.

اما برای مواردی که به صورت روزمره استفاده می شوند باید چه چاره‌ای اندیشید؟ برای مثال ادویه جات هر روز در پخت و پز غذا مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین باید دم دست باشند. برای چنین مواردی می توانید قفسه و شلف‌ هایی را روی دیوارهای بلااستفاده تعبیه کنید. این شلف ها علاوه بر اینکه باعث جمع و جور دیده شدن محیط می شوند، به آشپزخانه فرم جدید و جذابی نیز می بخشند.

برای دیگر وسایل همانند قابلمه و چاقو و … می توانید پگ برد هایی پشت جزیره، اپن و یا کنار یخچال تعبیه کنید تا استفاده از فضا را به حداکثر برسانید.

قفسه در دکوراسیون آشپزخانه کوچک

سخن پایانی اسپارد!

برای اینکه در کار دکوراسیون آشپزخانه کوچک موفق شوید باید تعدادی از نکات ضروری همانند استفاده حداکثری از نور، به کار بردن رنگهای روشن و طرح های ساده، خرید لوازم کم‌جا و … را رعایت کنید. تعدادی از مهم‌ترین موارد کاربردی را در این مطلب بررسی کردیم. به نظر شما چه ترفندهایی می تواند در دکوراسیون بهتر آشپزخانه هایی با فضای کم کمک کننده باشد؟

طراحی دکوراسیون

  • طراحی مطابق با سلیقه شما
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
درخواست طراحی دکوراسیون