خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

جمله معروفی است که می‌گوید حدود یک سوم از عمرمان را در خواب به سر می‌بریم. اگر این نکته حقیقت داشته باشد، به آن معناست که پتو، بالش و ملحفهٔ ما حداقل در یک سوم از عمرمان ما را همراهی می‌کنند. هنگام خرید کالای خواب به کیفیت و طرح و رنگ آن توجه زیادی می‌کنیم اما برای شستشوی پتو، ملحفه و روکش بالش‌ها هم باید برنامه منظمی داشته باشیم. در این مطلب نکات اساسی مربوط به نگهداری و شستن انواع پتو را با هم مرور می‌کنیم.

باید چه نکاتی را پیش از شستشوی انواع پتو بدانیم؟

همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از پتو موجود است که هر کدام بسته به جنس و ضخامتی که دارند، کاربری متفاوتی هم دارند. مثلا پتوهای پشمی بیشتر برای خواب شب و در فصل‌های پاییز و زمستان کاربرد دارند، چرا که خاصیت پشم این است که گرما را به خوبی در خود حبس می‌کند. اما از طرف دیگر زبر بودن الیاف پتوهای پشمی ممکن است بچه‌ها و افراد دارای پوست حساس را اذیت کند، بنابراین این افراد سراغ پتوهای پشم شیشه‌ای می‌روند. هر چند گرمای این پتوها به حد پتوهای پشمی نیست اما نسبت به سبکی و نازکی‌شان گرمای خوبی دارند و باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی نمی‌شوند.

در مورد شستشوی پتو پیش از هر چیز باید سعی کنید تا حد ممکن از دفعات شستشوی پتو بکاهید. چرا که شستن پتو در خانه از عمر مفید آن کم می‌کند. در صورتی‌که احساس می‌کنید پتوها باید تمیز شوند، می توانید به سراغ خدمات خشکشویی پتو نیز بروید. اما چگونه می‌توانیم شستشوی پتو را در خانه انجام دهیم؟ ما در ادامه این راهنما به پاسخ این سوال پرداخته ایم.

نکات نگهداری و مراقبت از پتو

  • برای پتوهای دم دستی مثل پتوی اتاق خوابتان یک روکش پارچه‌ای بدوزید. پتو را داخل روکش پارچه‌ای قرار دهید و هر چند هفته یک بار روکش را از پتو جدا کرده و فقط روکش را بشویید.
  • کمد پتوها را حتما هر چند وقت یکبار چک کنید. رطوبت دشمن اصلی پارچه و الیاف پتوی شماست.
  • هر چند وقت یکبار پتوها را از کمد خارج کنید، باز کنید و از جهتی دیگر تا بزنید و دوباره داخل کمد قرار دهید.
  • همیشه از پتو به همراه ملحفه استفاده کنید. با این کار هم پتو تمیز می‌ماند و هم گرمای بیشتری احساس می‌کنید.

شستن انواع پتو در خانه از عمر مفید آن می‌کاهد. با مراقبت و استفادهٔ صحیح از پتو، از دفعات نیاز به شسشوی آن بکاهید. در صورت نیاز بهتر است شستشوی پتو توسط خشکشویی‌های معتبر و مکانیزه انجام شود.

شستن انواع پتو با ماشین لباسشویی ممکن است؟

همان‌طور که گفتیم بهتر است تا حد ممکن از شستن انواع پتو به خصوص در خانه و با ماشین لباسشویی اجتناب کرد. با این حال در ادامه این مطلب به دقت مزایا و معایب شستشوی پتو با ماشین لباسشویی را بررسی می کتیم:

  • با هر بار شستشوی پتو در خانه، میزان نرمی و راحتی پتو کاهش می‌یابد. استفاده از نرم‌کننده نیز تنها تا حدی این مشکل را برطرف می‌کند.
  • بعد از شستشوی پتو، تا سه برابر وزن عادی‌اش سنگین می‌شود. به همین دلیل آبگیری و جابه‌جا کردن پتو بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
  • گنجایش مخزن ماشین لباسشویی‌تان را حتما در نظر بگیرید. همچنین هر پتو را باید تنها و بدون البسه دیگر بشویید. این کار مصرف آب و برق را افزایش می‌دهد.
  • انواع پتو، به خصوص پتوهایی با درصد پشم متوسط به بالا نباید تحت نور مستقیم آفتاب خشک شوند. این کار پتو را کوچک و نمدی می‌کند و رنگ پتو را تغییر می‌دهد.

همچنان به شستشوی پتو با ماشین لباسشویی اصرار دارید؟

امیدواریم تا این لحظه متوجه اهمیت شستشوی پتو با خدمات خشکشویی شده باشید، اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید پتوهای کوچک یا پتوی مسافرتی را در خانه با ماشین لباسشویی بشویید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

۱. حتما برچسب اطلاعات خشکشویی پتو را چک کنید. درج عباراتی مانند “only dry-cleaning” به این معناست که حتما باید از خدمات خشکشویی برای شستشوی پتو استفاده کنید. اما عبارتی مثل “machine washable” مجوز شما برای شستشوی پتو با ماشین لباسشویی خواهد بود.

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

۲. اگر ماشین لباسشویی‌تان را به تازگی خریداری کرده‌اید، حتما برای شستشوی پتو برنامه‌ای مشخص دارد که کافی است ماشین لباسشویی را روی آن برنامه تنظیم کنید و با خیال راحت بقیه کارها را به ماشین لباسشویی‌تان بسپارید!

۳. اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی است یا چنین برنامه‌ای برای شستشوی پتو در آن وجود ندارد، خودتان باید ماشین لباسشویی را تنظیم کنید. یک دور شستشو با آب سرد و دور دوم شستشو با آب گرم باید انجام شود. دقت کنید آب گرم، نه آب جوش! دمای آب برای شستشوی پتو نباید از ۷۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود.

۴. برای جلوگیری از زبر شدن پتو بعد از شستشو، در دور دوم شستشوی پتو کمی نرم‌کننده در مخزن ماشین لباسشویی بریزید.

۵. اگر احساس می‌کنید پتوی شما ممکن است رنگ بدهد یا در اثر شستشو رنگش تغییر کند، به هیچ عنوان از آب گرم برای شستشوی پتو استفاده نکنید. هر دو مرحله شستشو را با آب سرد انجام دهید.

یک نکته اضافی: پاک کردن لکه چای و قهوه

اگر تا به اینجا همراه ما بوده‌اید، یک مطلب اضافه درباره پاک کردن لکه چای و قهوه از روی پتو برای شما در نظر گرفته‌ایم. چرا لکه چای و قهوه؟ به این دلیل‌که احتمال نوشیدن چای یا قهوه صبحگاهی در تخت‌خواب یا در حالی که یک پتوی سبک دور خودتان پیچیده‌اید، زیاد است! به خصوص در فصل پاییز و زمستان.

برای پاک کردن چنین لکه‌ای باید سریع اقدام کنید. همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، نگاهی به قفسه مواد شوینده بیندازید و ببینید شامپو فرش دم دست دارید یا نه. هرچند برای شستشوی فرش یا مبل نباید سراغ شامپو فرش بروید، اما شامپو فرش کاربردهای دیگری دارد که حضور آن را در خانه ضروری می‌کند.

از شامپو فرش برای شستشوی فرش یا مبل استفاده نکنید! شامپو فرش کاربردهای مهم دیگری هم در خانه‌داری دارد. شستشوی اصولی و کامل فرش و مبل را باید به قالیشویی‌ها و مبلشویی‌ها سپرد.

برای پاک کردن لکه چای و قهوه از پتو، ابتدا فقط محل لکه را با آب گرم بشویید. نیازی نیست تمام پتو را زیر آب گرم بگیرید. فقط با دست پتو را از جایی کمی بالاتر از محل لکه جمع کنید و محل لکه را با آب گرم بشویید. سپس از این محلول برای تمیز کردن لکه استفاده کنید:

مقداری شامپو فرش، آب گرم و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با هم به خوبی مخلوط کنید و محل لکه را با این محلول تمیز کنید. بعد از پاک شدن لکه، مجددا با آب گرم پتو را آبگیری کنید تا لکه کاملا از بین برود.

شستشوی پتو با خدمات خشکشویی اسپارد

اگر دوست دارید شستشوی پتو شما در بهترین خشکشویی‌ محله‌تان انجام شود، کار را به اپلیکیشن خدمات خانگی اسپارد بسپارید. سرویس ویژه خشکشویی اسپارد، امکانی را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به حضور شما در خشکشویی، بتوانید سفارش خشکشویی ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش خشکشویی، پیک خشکشویی در سریع‌ترین زمان ممکن در محل شما حاضر شده و لباس‌ها را از شما تحویل می‌گیرد و بعد از شستشو نیز مجدد با هماهنگی قبلی لباس‌ها را به شما تحویل خواهد داد.

شاید با وجود خدمات خشکشویی آنلاین، وقت آن رسیده که تمام نکاتی که دربارهٔ «شستشوی پتو در خانه» گفتیم را فراموش کنید:)

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی