طراحی دکوراسیون

  • طراحی مطابق با سلیقه شما
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی دکوراسیون منزل، انتخاب بهترین فرش برای اتاق پذیرایی و نشیمن است. دکوراسیون فرش در منزل ما ایرانی ها بسیار حایز اهمیت است، درنتیجه باید با دقت کافی نسبت به چیدمان فرش در پذیرایی اقدام کنیم.

اولین گزینه در انتخاب فرش توجه به سلیقه و علاقه است اما پیش رفتن صرفا برحسب علاقه ممکن است ظاهر ناخوشایند و شلوغی را در منزل ایجاد کند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است ترکیب رنگی سایر لوازم منزل همانند مبلمان و پرده ها را نیز در نظر گرفت. به این ترتیب می توان در انتخاب رنگ فرش و طرح آن بهترین تصمیم گیری را داشت.

در ادامه این مقاله برای اینکه شما نیز بهترین فرش را برای تکمیل دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید، به بررسی تعدادی از مهم‌ترین نکات خواهیم پرداخت. در ادامه رنگ‌های مختلف فرش را نیز از نظر تاثیر گذاری بر محیط بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید.

در انتخاب اندازه فرش باید به چه نکاتی توجه کرد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که معمولا به هنگام چیدمان فرش در پذیرایی مربع مورد غفلت قرار می گیرد، اندازه مناسب فرش برحسب اندازه پذیرایی و مبلمان است. شاید شما نیز با این مشکل مواجه شده باشید. برای مثال ممکن است تصمیم بگیرید که دکوراسیون پذیرایی را تغییر دهید اما به هیچ نتیجه مثبتی نرسید و تصور کنید مبل‌های بزرگی برای منزل خود انتخاب کرده‌ اید.

در بیشتر این مواقع مشکل اصلی از مبلمان نیست بلکه به اندازه فرش ربط دارد، زیرا فرش بسیار بزرگ یا کوچک نسبت به محیط پذیرایی می تواند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد ظاهری شلوغ و نامرتب در منزل داشته باشد.

برای چیدمان فرش در پذیرایی به شیوه اصولی، باید اندازه آن به گونه‌ای باشد که پایه های پشتی مبل روی زمین قرار گرفته و پایه های جلویی روی فرش واقع شود. با رعایت این نکته می توانید بهترین نتیجه را از دکوراسیون فرش در منزل بگیرید.

انتخاب اندازه فرش

آیا باید کل فضای پذیرایی را با فرش پر کرد؟

یکی از اصلی‌ترین اشتباهات رایج در دکوراسیون منازل ایرانی پر کردن فضای پذیرایی با فرش های کوچک و بزرگ مختلف است. مسلما نتیجه چنین کاری جز ظاهر ناخوشایند و فضای شلوغ چیز دیگری نخواهد بود. علاوه بر این لازم است هزینه زیادی را نیز برای خدمات قالیشویی این فرش ها بپردازید.

پس لازم است پیش از خریداری فرش و دکوراسیون آن به این سوال پاسخ دهید: باتوجه به اندازه پذیرایی به چه تعداد فرش برای هر بخش نیاز است؟ در واقع برحسب اندازه و فرم پذیرایی لازم است برخی قسمت‌ها را کاملا با فرش بپوشایند در حالیکه برای برخی قسمت‌ها استفاده از فرش بزرگترین اشتباه ممکن است. با پیدا کردن پاسخ برای این سوال خیلی راحت‌تر و بهتر می توانید چیدمان فرش در پذیرایی را به انجام برسانید.

توجه داشته باشید که باتوجه به تفاوت های ابعاد و مدل پذیرایی هر فرد نمی توان اندازه و تعداد دقیقی را برای انتخاب فرش ارائه داد. پس در قدم اول ذهنیت قدیمی خود در استفاده از فرش را کنار گذاشته و با بررسی سایر نکات ذکر شده در این مقاله بهترین تصمیم را نسبت به فضای خود بگیرید!

چیدمان فرش در پذیرایی مربع

نحوه چیدمان فرش در پذیرایی با مبلمان مختلف!

اگر شما نیز در پذیرایی خود یک یا دو ست مبل یکدست دارید، می توانید از نکته‌ای که پیش‌تر در مورد نحوه چیدمان فرش در پذیرایی ارائه شد استفاده کنید، در غیر این صورت لازم است اصول دیگری را در ذهن داشته باشید. برخی افراد به جای استفاده از ست کامل، از مبلمان با طرح ها و شکل های مختلف استفاده می کنند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، به نکات زیر در مورد چیدمان فرش و مبل توجه داشته باشید:

  • صندلی ها با طرح‌های متفاوت بهتر است به صورت کامل روی فرش قرار بگیرند، یعنی باید هر چهار پایه آن‌ها روی فرش باشد.
  • کاناپه های بزرگ باید به گونه‌ای چیدمان شوند که دو پایه جلویی روی فرش و دو پایه دیگر در پشت روی زمین قرار بگیرد.

چیدمان فرش در پذیرایی

چیدمان قالیچه ها در پذیرایی!

علاوه بر فرش ممکن است از قالی های دستباف کوچک نیز در انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل استفاده کرد. به کار بردن چنین قالیچه هایی بیشتر برای پذیرایی هایی با فضای بزرگ پیشنهاد می شود، زیرا بهتر است هیچ وسیله ای روی این قالیچه ها قرار نگیرد. علت این مسئله با دو دلیل قابل بررسی است:

  1. در این صورت قالیچه ظاهر بهتری به منزل داده و خیلی بهتر زیبایی خود را به نمایش خواهد گذاشت.
  2. شستشن فرش در خانه برای این قالی ها فکر خوبی نیست، در نتیجه هر بار باید هزینه زیادی صرف تمیز کردن آن‌ها کرد.

در انتخاب رنگ فرش باید به چه نکاتی توجه کرد؟

حالا که دیگر نکات مهم در خصوص چیدمان فرش در پذیرایی را بررسی کردیم می توانیم به بررسی انتخاب رنگ فرش نیز بپردازیم. درواقع رنگ فرش اولین معیاری محسوب می شود که در کنار اندازه و ابعاد فرش و محیط باید حین خرید به آن دقت کرد. مناسب ترین روش برای انتخاب بهترین رنگ برای پذیرایی و فرش آن توجه به تم و پالت رنگی دکوراسیون کل خانه است.

در نتیجه بهتر است انتخاب فرش را برای آخرین مراحل از دکوراسیون منزل خود نگه دارید و اول سایر المان‌ها همانند مبل، پرده و رنگ دیوارها را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب پرکاربردترین رنگ‌ها در انتخاب فرش را براساس تاثیرات روان شناختی و همینطور دید ظاهری آن بررسی خواهیم کرد:

فرش‌های قهوه‌ای و گردویی

نظرات کاربران طراحی دکوراسیون

درخواست طراحی دکوراسیون

یکی از اصیل‌ترین گزینه‌ها در انتخاب رنگ فرش، رنگ گردویی است که به وفور در دکوراسیون منازل ایرانی به چشم می خورد. اگر شما نیز می خواهید دکوراسیون کلاسیک با رنگ‌ مبلمان کرم و قهوه‌ای داشته باشید، بهترین انتخاب برای فرش نیز رنگ گردویی است. البته این رنگ در دکوراسیون های بژ و سرمه‌ای نیز کاربردی است.

طیف‌های قهوه‌ای علاوه بر آرامشی که دارد، ظاهری گرم و طبیعی نیز به منزل می بخشد. از فرش‌هایی با رنگ قهوه‌ای و گردویی می توان در محیط های مختلف استفاده کرد اما بهترین فضا برای چیدمان فرش گردویی پذیرایی است. زیرا حس دوستی و صمیمیت را نیز در بین اعضای خانواده ایجاد می کند. البته توجه داشته باشید که گردویی تیره برای فضاهای کوچک انتخاب خوبی نیست و به جای این می توانید سراغ رنگ کرم بروید.

رنگ فرش گردویی

فرش با رنگ کرم و دیگر رنگ‌های خنثی

همانطور که می دانید علاوه بر کفپوش فرش نیز از رنگ‌های زمینه‌ای هر فضایی محسوب می شود که بقیه اجزا باید به نوعی با آن در ارتباط باشند. در پاراگراف بالا به رنگ مناسب فضاهیا کوچک اشاره مختصری کردیم و گفتیم بهترین رنگ در انتخاب فرش برای چنین محیط هایی رنگ کرم است.

در واقع پیش زمینه روشنی از رنگ کرم علاوه بر بزرگ نشان دادن محیط در بازتاب نور منزل هم موثر است. پس اگر فضای پذیرایی تان نورگیری مناسبی ندارد و یا تعداد پنجره ها در آن کم است، بهترین گزینه برای شما طیف های مختلفی از رنگ کرم و دیگر رنگ‌های خنثی مرتبط با دکوراسیون است. از جمله این رنگ ها می توان به توسی روشن نیز اشاره کرد.

رنگ آبی و سرمه‌ای برای چیدمان فرش در پذیرایی

چیدمان فرش سرمه‌ ای در پذیرایی می تواند در ایجاد حس آرامش افراد تاثیر گذار باشد. این رنگ با تاثیر بر ضربان قلب تاثیر بسزایی در کاهش استرس نیز دارد. پس اگر می خواهید محیطی آرام برای خود و خانواده تان ایجاد کنید، سرمه‌ای یکی از بهترین انتخاب ها برای شما است.

این رنگ در دکوراسیون‌های مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته باید توجه داشته باشید که با توجه به تیره بودن آن بهتر است برای فضاهای کوچک سراغ طیف‌های روشن تر از رنگ آبی بروید. هرچند تیره بودن فرش می توان برای خانواده های پر رفت و آمد یا خانواده هایی با فرزند کوچک یک مزیت نیز محسوب شود.

رنگ آبی نیز از تمامی مزایای رنگ سرمه ای برخوردار است اما برخلاف آن رنگی روشن و گاها سرد تلقی می شود. پس نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد. به همین دلیل در کنار آن از رنگهایی مانند زرد یا قرمز استفاده می شود.

فرش سرمه ای

فرش لاکی و قرمز

اگر می خواهید فضایی سلطنتی و خوشایند برای میهمانان خود ایجاد کنید، می توانید سراغ طیف های مختلفی از رنگ قرمز بروید. اگر به فروشگاه‌های فرش مراجعه کنید بی شک تعداد زیادی از فرش با زمینه قرمز در طیف های مختلف خواهید دید که نشان دهنده محبوبیت این رنگ است.

در بافت فرش‌های قرمز معمولا از رنگ‌هایی مثل کرم و آبی نیز استفاده می شود که باعث دوچندان شدن جذابیت این فرش‌های می گردد. البته توجه داشته باشید که برای چیدمان فرش قرمز در پذیرایی باید رنگ دیوارها سفید یا کرم باشد تا فضا زیاد شلوغ جلوه نکند.

راستی اگر فرش های شما با لکه های سوختگی بدترکیب و بدشکل شده اند پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در رابطه با از بین بردن لکه زرد سوختگی روی فرش تهیه کرده ایم را از دست ندهید.

فرش لاکی و قرمز

سخن پایانی!

چیدمان فرش در پذیرایی از مهم‌ترین نکاتی است که برای داشتن فضایی دلنشین و لوکس باید توجه داشته باشید. در این مقاله به مهم‌ترین نکات در خصوص دکوراسیون فرش در منزل همانند اندازه و ابعاد فرش، طرح و رنگ فرش و نحوه چیدمان فرش پذیرایی و قرار گیری مبلمان پرداختیم.

شما چه نکات دیگری را برای چیدمان فرش رعایت می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

خشکشویی فرش در محل

  • بدون نیاز به آبکشی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت