نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

داشتن آشپزخانه‌ای که همیشه مرتب است، شبیه به قصه و رویاست. اما این حکایت واقعی بعضی آشپزخانه‌هاست. فرقی ندارد آشپزخانه کوچک باشد یا بزرگ، بعد از صرف غذا باشد یا یک دورهمی ساده به صرف قهوه و یا حتی بعد از یک مهمانی شلوغ. آشپزخانه همیشه مرتب، تمیز و بی‌نقص به نظر می‌رسد. بدون یک لکه‌ی اضافی روی کف یا یک لیوان کثیف در سینک. از سوی دیگر مرتب کردن آشپزخانه کار چندان آسانی نیست.

بنابراین باید راهکاری برای کمی آسان کردن این کار وجود داشته باشد. در ادامه این مقاله ابتدا ۵ گام مهم در مرتب کردن آشپزخانه را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. سپس چندین نکته برای داشتن آشپزخانه‌ای تمیز را با یکدیگر بررسیخواهیم کرد. پس در ادامه با اسپاردمگ همراه باشید.

چگونه آشپزخانه را به سادگی و در ۵ مرحله مرتب کنیم؟

همان طور که حدس می زنید قرار است در این راهنما به بررسی مراحل مختلف مرتب کردن آشپزخانه بپردازیم. البته ممکن است ترتیب همیشگی شما با این موارد کمی فرق داشته باشد. ما اصولی ترین شیوه را برای شما توضیح می دهیم اما در مواردی ممکن است ترتیب همیشگی شما در مرتب کردن آشپزخانه بهتر جواب دهد.

حالا بیایید به ترتیب این مراحل ۵ گانه را با هم مرور کنیم:

۱. دور انداختن زباله ها و رسیدگی به نظافت کابینت و کانتر آشپزخانه!

در اولین مرحله از مرتب کردن آشپزخانه باید زباله ها را جمع کنید. سطل زباله را خالی کنید، باقیمانده مواد غذایی را دور بریزید و به طور کلی دستی به سر و روی آشپزخانه بکشید. مرتب کردن روی کانتر فضای بیشتری برای نظافت آشپزخانه در اختیار شما خواهد گذاشت.

پس از انجام این کارهای می توانید بروید سراغ مرتب کردن کابینت‌ها و سایر لوازم تزئینی آشپزخانه. در این مرحله درون کابینت را با دستمال مخصوص گردگیری تمیز کرده و ظرف و ظروف را با نظم و ترتیب در جای خود قرار دهید. حالا نوبت به تمیز کردن سطح بیرونی کابینت ها می رسد. براساس جنس کابینت می توانید از شوینده های مختلفی در این مرحله کمک بگیرید.

مرتب کردن کابینت ها

۲. تمیز کردن لوازم برقی کوچک و بزرگ

پس از اینکه فضای داخلی کابینت‌ها تمیز شد می توانید بروید سراغ اجاق گاز. اصلی‌ترین مرحله از نظافت اجاق گاز، تمیز کردن قسمت های چدنی گاز است که با سرکه و مقداری جوش شیرین قابل انجام است. پس از اینکه اجاق گاز مثل روز اول برق زد، بروید سراغ هود و فر.

پس از این لوازم می توانید مرتب کردن یخچال را نیز آغاز کنید. ابتدا کشوها و طبقه ها را تمیز کنید و سپس مواد غذایی را با نظم مشخصی در یخچال بچینید. حالا قسمت بیرونی و بدنه اجاق گاز را نیز تمیز کنید.

در صورت نبود فضای کافی برای لاندری، ماشین لباسشویی نیز در آشپزخانه قرار می گیرد. در نتیجه هنگام مرتب کردن آشپزخانه باید به نظافت ماشین لباسشویی نیز رسیدگی کرد. تمیز کردن ماشین لباسشویی علاوه بر زیباتر کردن فضای آشپزخانه در از بین بردن بوی بد لباس‌ها و خود ماشین لباسشویی نیز موثر است.

۳. سراغ سینک و دیوارهای آشپزخانه بروید!

برای مرتب کردن آشپزخانه، در این مرحله سینک و ماشین ظرفشویی را خالی کنید. همین طور لازم است آبچکان را نیز مرتب کرده و تمیز کنید. به این ترتیب ظاهر آشپزخانه به کل تغییر کرده و نظم و ترتیب مهمان فضای آن می شود.

حالا سینک را تمیز کنید. در صورت نیاز برای برق زدن سینک از بین بردن لکه‌های قدیمی می توانید از مایع سفیدکننده نیز با احتیاط کافی استفاده کنید. هنگام تمیز کردن سینک، بهتر است نظافت شیرآلات و کاشی‌های آشپزخانه را نیز به اتمام برسانید.

مرتب کردن آشپزخانه

۴. شستشوی پرده و تمیز کردن پنجره آشپزخانه!

بسته به نوع پرده آشپزخانه می توانید شستشوی آن را در منزل انجام دهید و یا از خدمات شستشوی پرده آنلاین کمک بگیرید. معمولا برای آشپزخانه از پرده زبرا استفاده می شود که شسشتوی آن در منزل چندان پیشنهاد خوبی نیست.

پس از باز کردن پرده ها و شستشوی آن، بهتر است سراغ پنجره ها بروید تا پیش از آماده شدن پرده ها، پنجره نیز تر و تمیز شده باشد.

۵. تمیز کردن لوستر و کف آشپزخانه!

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

آخرین مرحله از مرتب کردن آشپزخانه، رسیدگی به نظافت لوستر و همین‌طور کف آشپزخانه است. اگر در آشپزخانه قالی و یا فرش دارید، بهتر است در خانه تکانی عید برای شستشوی آن از خدمات قالیشویی ممتاز استفاده کنید.

اگر فرش آشپزخانه چندان آلوده نبود، با استفاده از جمع کردن گرد و غبار با جاروبرقی و شامپو فرش نیز می توانید کار نظافتی را در این مرحله به پایان برسانید. پس از تمیز کردن فرش، کف آشپزخانه را نیز با جارو و مواد شوینده تمیز کنید. بسته به نوع پوشش کف آشپزخانه شوینده را به دقت انتخاب نمایید.

تمیز کردن کف آشپزخانه

راز داشتن آشپزخانه همیشه تمیز چیست؟

چگونه خانه را تمیز کنیم که زور به وضعیت اول برنگردد؟ اگر می خواهید تمیز کردن آشپزخانه خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید و همیشه با آشپزخانه ای تمیز و مرتب روبرو شوید، ۵ راهکار را نباید به هیچ عنوان فراموش کنید. به عنوان مثال تمیز کردن آشپرخانه به صورت مداوم و خالی نگه داشتن سینک ظرفشویی دو راز اصلی خانم های خانه دار موفق هستند. در ادامه این راهنما با رازهای بیشتری برای برق انداختن همیشگی خانه خود آشنا می شوید:

آشپزخانه را به‌صورت مداوم تمیز کنید!

کمی توی ذوق می‌زند، ولی واقعیت همین است. تمیز بودن به تمیزکاری نیاز دارد. برای تمیز ماندن نیز باید قواعد تمیزکاری را همیشه رعایت کنید و همان‌طور که می دانید پیش گیری بهتر از درمان است!

اگر برایتان دشوار و نشدنی است، یک لحظه فکر کنید. ترجیح می‌دهید بعد از آشپزی یا صرف غذا روی کانتر آشپزخانه را دستمال بکشید و یا هر آخرهفته با دستمال و انواع شوینده‌ها به جنگ چربی و لکه‌ها بروید؟

همین تمیزکاری‌های کوچک در طول زمان علاوه بر این‌که به عادتی همیشگی تبدیل خواهد شد محیط را هم منظم‌تر نشان خواهد داد. پس هر روز زمانی را برای انجام کارهای این چنینی اختصاص دهید. کارهایی مثل جمع‌کردن ظرف‌ها و شستن آن‌ها، بیرون بردن زباله‌ها، تِی زدن کف و جارو زدن خرده‌ریزهای کف آشپزخانه.

خواهید دید آخرهفته‌های شما به جمع کردن و تمیز کردن آشپزخانه نخواهد گذشت! همین طور این ترفند به آسان تر شدن خانه تکانی آشپزخانه نیز کمک خواهد کرد.

تمیز کردن آشزخانه

سینک ظرفشویی را همیشه خالی نگه دارید!

در پایان روز قبل از آن‌که به اتاق خواب بروید، مطمئن شوید ظرفی برای شستن در سینک باقی نمانده است. اگر فکر می‌کنید شستشوی ماهیتابه‌ای چرب را به بهانه‌ی خیس خوردن در طول شب، می‌توانید به فردا موکول کنید، آن فردا هرگز نخواهد رسید. بلکه فقط تعداد ماهیتابه‌ها تا آخر هفته زیاد و زیادتر می‌شود.

پس از هربار شستشوی ظروف بهتر است دستی به شیرآلات و همین طرو خود سینک بکشید. برای تمیز کردن سینک ظرفشویی راه و روش های مختلف خانگی وجود دارد. یکی از کاربردی ترین مواد برای تمیز کردن سینک سرکه است.

اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، صبر کنید تا پُر شود و بعد در ساعات کم‌باری مصرف برق آن را روشن کنید. بعد از شستشو ظرف‌ها را همان لحظه خارج کنید و سر جای خودشان قرار دهید.

سراغ لوازمی بروید که کار نظافت را برای شما آسان‌تر کند!

در خانه‌ای که همیشه همه‌چیز مرتب به نظر می‌رسد، صاحب‌خانه به خوبی می‌داند که چطور از وسایل بهترین استفاده را ببرد و کارهایش را آسان‌تر پیش ببرد. اگر خانواده‌ی پرجمعیتی دارید که به آشپزی علاقمند است ممکن است داشتن یک ست کامل ۱۶تایی قابلمه و ماهیتابه فوق‌العاده به نظر برسد. اما در عمل تنها ریخت و پاش آشپزخانه بیشتر می‌شود.

پس فقط سراغ وسایلی بروید که واقعا از آن‌ها استفاده می‌کنید و کارها را در آشپزخانه برای شما آسان‌تر خواهند کرد. شاید داشتن یک پوست‌کنِ تیز و خوب بیشتر از قابلمه‌ها برای شما کاربرد داشته باشد!

تنها وسایلی که مداوم نیاز است در معرض دید قرار دهید!

اگر عادت دارید کانتر آشپزخانه را پر از وسیله کنید، بهتر است این عادت را ترک کنید. صاحبان آشپزخانه‌های مرتب به خوبی می‌دانند که تا حد ممکن باید ظاهر آشپزخانه را مرتب نشان دهند. به همین دلیل وسایل را تا جای ممکن در کابینت و کمدها قرار می‌دهند. و تنها وسایلی که واقعا نیاز است در دسترس باشند را روی کانتر قرار می‌دهند.

در شرایط اضطراری، اولویت با ظاهر آشپزخانه است!

برای همه ما چنین شرایطی پیش می‌آید. زمان‌هایی که به حد کافی روز شلوغی را از سر گذرانده‌ایم و حالا باید از مهمان‌های سر زده پذیرایی کنیم. در چنین وضعیتی که فقط می‌خواهید آشپزخانه را در وضعیت نجات قرار دهید، ده دقیقه به خودتان زمان بدهید و فقط ظاهر آشپزخانه را مرتب کنید. مهم نیست جای قابلمه‌ها واقعا در کمد زیر اجاق‌گاز هست یا نه. اگر در این کمد جا دارید، قابلمه‌ها را آن‌جا بگذارید تا مهمانی تمام شود.

بعد از آن همه سخت‌گیری، گاهی به خودتان آسان بگیرید!

سخن پایانی اسپارد!

هدف اصلی ما در این مقاله ارائه راهنمایی دقیق از نحوه مرتب کردن آشپزخانه و رسیدگی به نظافت آن بود. در قسمت اول بیشتر به نکات ضروری در مرتب کردن آشپزخانه پرداختیم و سپس مراحل ۵ گانه را با یکدیگر بررسی کردیم. راستی اگر می خواهید به مناسب عید آشپزخانه خود را نظافت کنید پیشنهاد می کنیم حتما راهنمای نظافت شب عید اسپارد را بخوانید تا با ساده ترین و کاربردی ترین روش های خانه تکانی عید آشنا شوید.

شما از چه مراحل و یا روش‌های دیگری برای نظم و ترتیب دادن به آشپزخانه خود استفاده می کنید؟ کدام روش‌ها موثر و سریع‌تر هستند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

سرویس نظافت حرفه‌ای

  • ضمانت کیفیت خدمات
  • حفظ امنیت مشتری