سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

با فرارسیدن فصول گرم سال و تابستان حتما شما نیز از خودتان می پرسید باید چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است و تنها دو راه پیش روی خود دارید. اولین راه سپردن این کار به سرویسکار کولر آبی متخصص و خبره است. راه دیگر آموزش سرویس کولر آبی است.

پس اگر زمان کافی برای یادگیری این مهارت را دارید در ادامه با بررسی نحوه سرویس کولر آبی با ما همراه باشید. البته در هر صورت اگر می خواهید از هر ریسکی دور باشید بهتر است این کار را به متخصصین بسپارید.

چرا سرویس کولر آبی ضروری است؟

بیشتر لوازم برقی منزل با گذشت زمان و سالها و ماه ها کار کردن دچار مشکل شده و در نهایت فرسوده می شوند. برای اینکه عمر مفید این لوازم برقی افزایش یابد و بتوانیم مدت بیشتری از آنها استفاده کنیم، باید با نحوه سرویس هریک نیز آشنا شویم و در فواصل زمانی مشخص به فکر سرویس آن ها باشیم. درست به همین دلیل است که در ادامه این راهنما روش کامل سرویس کولر آبی را به شما آموزش داده ایم.

برای مثال کولر آبی حداقل به مدت سه ماه به صورت مداوم کار می کند و بقیه سال را در معرض گرد و غبار ها قرار می گیرد. برای بهبود عملکرد سالانه این کولر ها لازم است قطعات مختلف آن را بررسی کنیم. پس با بررسی سوال چگونه کولر آبی را سرویس کنیم در ادامه همراه ما باشید.

چرا سرویس کولر آبی ضروری است؟

بهترین زمان سرویس کولر چه موقع است؟

شاید فکر کنید باید سرویس و انجام بررسی های لازم را نگه دارید تا گرم شدن هوا. این کار بسیار اشتباه است و باید پیش از آمدن موج گرما و در اواسط بهار نسبت به سرویس کولر آبی اقدام کرد. با آموزش مراحلی که در این راهنما آورده شده خودتان می توانید هر زمان به راحتی از پس سرویس کولر بربیایید. پس از بررسی کلی می توانید هر دو هفته یکبار نیز نحوه عملکرد کولر را مورد بررسی قرار دهید.

راستی اگر میخواهید با بهترین مارک کولر آبی آشنا شوید نیز ما قبلا بررسی کوتاهی در مورد این موضوع داشته ایم که پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟

مهم‌ترین بخش از این مقاله آموزش سرویس کولر آبی به صورت قدم به قدم است. در ادامه هریک از این مراحل را به صورت کامل برای شما توضیح خواهیم داد. پس بیایید بدون معطلی به بررسی هر یک از آنها بپردازیم:

اولین قدم خاموش کردن کولر آبی!

اگر کولر همچنان کار می کند آن را خاموش کرده و سپس به بررسی موارد مختلف “چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟” بپردازید. برای اطمینان بیشتر بدنه کولر را نیز با فازمتر کنترل کنید تا هیچگونه آسیبی به کسی وارد نشود.

برای عوض کردن پوشال های کولر آبی دست به کار شوید!

ابتدا پره های ورودی هوا را جدا کرده و پوشال ها را بررسی کنید. اگر پوشال ها پوسیده شده باشند یعنی وقت تعویض آنها فرارسیده است. از آنجایی که نصب پوشال در عملکرد کولر و وارد شدن هوای سرد به محیط داخلی بهتر است باید با نحوه تعویض پوشال کولر نیز آشنا شوید. برای این منظور قدم های زیر را دنبال کنید:

  • پوشال های قدیمی را به آرامی جدا کرده و بدنه را به طور کامل تمیز کنید تا هیچ بخشی از پوشال های کهنه روی آن باقی نماند.
  • پوشال های جدید را با کمی آب بخیسانید و در محل نصب قرار دهید.
  • شبکه های سمی روی درب را به پوشال ها ببندید و از محکم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که تاریخ انقضای پوشال ها معمولا حدود دو سال است.

عوض کردن پوشال های کولر آبی

بدنه کولر آبی را تمیز کرده و شستشو دهید!

از آنجایی که کولر آبی در محیط بیرونی ساختمان و در معرض گرد و غبار قرار می گیرد باید به صورت سالانه آن را شستشو داد. برای این کار به یک فرچه نیاز دارید. با استفاده از آن ابتدا کفی، ستون ها و بدنه کولر را تمیز کنید.

بهتر است در این مرحله آب آلوده کفی کولر را نیز خارج کنید. حالا نوبت به شستشو پمپ آب می رسد. پس از اینکه رسوبات این بخش و دیگر بخش های مختلف کولر آبی را نیز تمیز کردید، درپوش کفی و پیچ و مهره های آن را در جای خود سفت کرده و از لحاظ چکه آب قسمت کفی را بررسی کنید.

مخزن حلزونی کولر را تمیز کنید!

در پاسخ به سوال چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟ پس از تمیز کردن کفی و بدنه نوبت به شستشوی مخزن آن می رسد. اگر ذرات گرد و غبار داخل این قسمت حبس شوند با کار کردن کولر کل این آلودگی ها وارد فضای داخلی خواهند شد. پس لازم است مخزن نیز همانند سایر بخش ها از آلودگی ها تمیز شود.

البته این امکان در همه انواع مخزن ها وجود ندارد بلکه می توان مخزن هایی با حفره خروجی مخصوص آب را به راحتی شستشو داد. برای دیگر انواع مخزن ها بهتر است از متخصصین نیز راهنمایی کسب کنید.

دینام و جعبه تقسیم را نیز با رعایت احتیاط تمیز کنید!

در انواع کولر آبی بخشی به نام دینام وجود دارد که وظیفه آن گردش هوا است. همانند دیگر بخش های باید این قسمت را نیز گرد گیری کرده و اتصالات آن را بررسی کرد. در صورت نیاز باید روغن کاری نیز برای دینام انجام شود.

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

یکی دیگر از بخش هایی که قبل از شروع به کار کولر آبی باید در خصوص آن مطمئن شوید، قسمت جعبه تقسیم است. این بخش در زیر سقف واقع شده است و باید همه سیم های آن از نظر سلامت و نحوه برق رسانی درست مورد بررسی قرار بگیرند.

سرویس کولر آبی

سرویس فن، تسمه و یاتاقان کولر آبی را شروع کنید!

در یکی دیگر از مراحل پاسخ به سوال چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟ نوبت به فن و تسمه می رسد. این بخش را به آرامی بپرخانید تا از نحوه چرخش بدون مانع آن مطمئن شوید. قسمت تسمه نیز باید کاملا سالم و بدون هیچگونه قطع شدگی و یا پارگی باشد. در صورت وجود هرگونه مشکل باید تسمه قدمی را با محصول جدیدی تعویض کنید.

بخش بعدی یاتاقان است. در صورت خشک و یا شل شدن یاتاقان نحوه کارکرد پروانه کولر آبی نیز دچار مشکل می شود. با مشاهده چنین مواردی باید نسبت به تعویض یاتاقان کولر آبی نیز دست به کار شوید. اگر هنگام کار کردن کولر صدای ناخوشایندی به گوشتان رسید باید هریک از این بخش ها را روغن کاری نیز بکنید.

سرویس فن، تسمه و یاتاقان کولر آبی

تعمیر و سرویس سیستم پخش کننده آب در کولر را جدی بگیرید!

سیستم توزیع آب یا همان ناوداری بخش است که خیس کردن پوشال ها را برعهده دارد. پس در صورت کار نکردن مطلوب این سیستم هوای کولر سرد نخواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل هنگام سرویس کولر آبی راه لوله های توزیع آب را بررسی کنید و در صورت مسدود بودن هریک، آنها را تمیز کرده و شستشو دهید. برای این کار می توانید از یک تکه فلز نازک و باریک نیز استفاده کنید.

تنظیم کردن شناور را فراموش نکنید!

اصلی ترین وظیفه شناور کولر آبی تنظیم میزان آب ورودی به کفی آن است. تنظیم نبودن شناور می تواند از هر جهرت دردسرساز باشد. اگر آب بیش از حد استاندارد وارد کولر شود احتمالا سرریز خواهد شد. از طرفی اگر مقدار آب ورودی نیز کم باشد پوشال ها به صورت کامل خیس نشده و به پمپ آب فشار وارد می شود.

پس یکی از مهم‌ترین موارد در پاسخ به سوال چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟ تنظیم کردن محل قرارگیری شناور کولر است. در صورت وجود هرگونه مشکل در تراز بودن شناور می توانید آن را با یک شناور جدید جایگزین کنید.

تنظیم کردن شناور کولر آبی

برزنت کولر آبی را بررسی کنید!

وظیفه هدایت باد خنک به داخل واحدها بر عهده برزنت کولر آبی است. درنتیجه این قسمت باید کاملا سالم بوده و فاقد هرگونه پارگی باشد. به عبارتی اگر تنها برزنت دچار مشکل شود، عملکرد صحیح سایر بخش ها نیز کاملا بیهوده خواهد بود. در این صورت هم مقدار زیادی آب و هم مقداری زیادی از انرژی برق به هدر خواهد رفت بدون اینکه هیچ باد خنکی وارد ساختمان شود.

سایبانی برای کولر آبی در نظر بگیرید!

حالا به آخرین نکته مهم در پاسخ به سوال چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟ می رسیم یعنی نصب و برپایی سایبان! اکثر کولرهای آبی روی پشت بام و در زیر نور خورشید نصب می شوند. درنتیجه نور خورشید به صورت مستقیم روی آن تابیده می شود. این مسئله ممکن است به تبخیر شدن آب و گرم شدن باد کولر آبی بینجامد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید انواع سایبان برای کولر آبی تهیه کنید. این سایبان ها معمولا در دو نوع مدرن و سنتی ساخته می شود. انواع مدرن برخلاف سایبان های سنتی دارای پایه مخصوص هستند و همه بخش های کولر آبی را تت پوشش قرار می دهند.

سایر نکات مهم در آموزش سرویس کولر آبی

  • رسوب زدایی و شستشو را برای بخش های اشاره شده انجام داده و در صورت نیاز هریک را روغن کاری کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه زدگی در رنگ بدنه کولر آن را ترمیم کنید تا از زنگ زدگی بدنه جلوگیری شود.
  • پس از سرویس کولر آبی صبور باشید تا آبگیری انجام شده و تشتک پر از آب شود. پس از این مراحل بار دیگر نحوه عملکرد پمپ و پنکه ها را بررسی کنید.
  • لوله انتقال را آب را از نظر نشتی آب کنترل کنید.
  • خیس شدن پوشال ها و نحوه عملکرد سیستم توزیع آب را نیز پس از شروع به کار کولر بررسی کنید. اگر پوشال ها به درستی نصب نشده باشند بار دیگر دریچه را باز کرده و پوشال را روی آن جابجا کنید.

تا فراموش نکرده ایم یادآوری کنیم که در گرمای تابستان احتمالا بد نیست اگر کولر خودرو را نیز روبراه کنید. در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله شارژ گاز کولر خودرو را حتما مطالعه کنید.

آموزش سرویس کولر آبی

سخن پایانی اسپارد!

برای اینکه در فصل تابستان از باد خنک کولر لذت ببرید لازم است با نحوه سرویس کولر آبی نیز آشنا شوید. در قسمت بالا بهترین زمان برای سرویس کولر را بررسی کرده و به سوال چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟ پاسخ دادیم. با بررسی و انجام هریک از این گام ها چیزی از گرمای تابستان حس نخواهید کرد.

شما چطور؟ ترجیح می دهید سرویس کولر آبی را خودتان به تنهایی انجام دهید یا از متخصصین و افراد خبره این حیطه کمک بگیرید؟ در اسپارد می توانید به راحتی قیمت سرویس کولر آبی را بگیرید و نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی