نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

صبح با ذهنی مملو از کارهایی که قرار است در طول روز انجام دهیم، از خواب بیدار می شویم. اکثر سوالاتی که فکرمان را مشغول می کنند اینها هستند: چه چیزهایی برای خانه بخرم؟ کدام قسمت منزل را اول تمیز کنیم؟ چه غذایی بر ناهار و شام تهیه کنم؟ اول اتاق را جارو بزنم یا کمد بچه ها را مرتب کنم؟ کی فرصت می کنم که کارهای بیرون از خانه را انجام دهم؟

اگر شما هم با این دسته مشکلات روبرو هستید، نگران باشید! افراد زیاد دیگری دغدغه ای مشابه با شما دارند. ما در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن در خانه داریم. مخصوصا اگر خانه دار باشیم، این کارها بیشتر هم می شوند. و این مسئله باعث می شود که فکرمان همیشه درگیر کارهایی باشد که قرار است انجام دهیم. ما در همین رابطه یک راه حل عالی برای کسانی داریم که از مشغله ذهنی خسته شده اند و می خواهند به به امور منزلشان نظم و ترتیب بدهند: کافی است چک لیست کارهای خانه را درست کنید. می خواهید در مورد این چک لیست بیشتر بدانید؟ پس مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آموزش درست کردن چک لیست

چرا درست کردن چک لیست کارهای خانه مفید است؟

اساسا به چه دلیل توصیه می کنیم برای کارهای خانگی روزمره چک لیست درست کنید؟ خیلی ها فکر می کنند که ایجاد چک لیست یک کار بی فایده و وقت گیر است که ظاهر جالبی دارد، اما در عمل چندان به کار نمی آید. واقعیت اما این است که چک لیست مزیت هایی دارد که درست کردن آن را کاملا منطقی می کند:

اولا باعث می شود که مسئولیت هر فرد در خانه مشخص شود. شما وقتی چک لیست درست می کنید، هر بخشی از کار را به یکی از اعضای خانواده می سپارید. چک لیست در واقع لیستی برای به اشتراک گذاری مسئولیت ها است.

دوما موجب افزایش بهره وری می شود. زمانی که مطابق با چک لیست کارهایتان را پیش می برید، مدام وقتتان را بخاطر فکر کردن به کارهایی که قرار است انجام دهید هدر نمی دهید. کسانی که با چک لیست بیگانه اند، در روز دائما به فکر کارهایی بعدی هستند و هیچ گاه نمی توانند از وقتشان استفاده درستی داشته باشند.

سوما انسان را از نگرانی در می آورد. چک لیست به شما می گوید یک مجموعه کار وجود دارد که در صورت برنامه ریزی درست، به همه آنها خواهید رسید. این مسئله دغدغه ذهنتی تان را کاهش می دهد و به برنامه هایتان نظم و نسق می دهد.

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

و در آخر اینکه داشتن چک لیست باعث می شود که خانه تان همیشه تمیز باشد و چیز خاصی در آن کم و کسر نباشد. وقتی کارهای مربوط به نظافت خانه را از روی چک لیست انجام می دهید، همه چیز به موقع تمیز می شود. همچنین خرید هیچ یک از اقلام ضروری منزل به تعویق نمی افتد و تازه وسط آشپزی یا نصف شب یادتان نمی افتد که چیزی کم دارید!

دو اقدامی که قبل از درست کردن لیست کارها باید انجام داد

برای آنکه چک لیست بهتری بسازید، حتما به دو مسئله توجه کنید: در ابتدا اینکه خانه را به بخش‌ های مختلف تقسیم کنید و برای هر کدام از آنها یک چک‌ لیست جداگانه بنویسید. مثلا می توانید برای افزایش بهره وری، برای هر کدام از قسمت‌ های پذیرایی، اتاق‌ ها، آشپزخانه، پارکینگ، حیاط و … یک چک لیست جداگانه تهیه کنید. سپس می توانید بر اساس اهمیت هر یک از این بخش ها، آنها را از مهم به کم اهمیت اولویت بندی کنید و به این ترتیب کارها را با نظم پیش ببرید.

همچنین در صورتی که شاغل هستید، روزهای کاری تان را مشخص کنید (معمولا از شنبه تا چهارشنبه) و کارهای سبک‌ تر را برای بعد از ظهرهای همان روزهای کاری بگذارید و کارهای سنگین‌ تر را در آخر هفته که وقت و انرژی بیشتری دارید انجام دهید. مثلا خریدهای کوچک و ضروری را می توانید هر عصر انجام دهید، اما خریدهای عمده و اساسی (مخصوصا از هایپرمارکت ها) را برای آخر هفته بگذارید.

چک لیست کارهای خانه شامل چه مواردی است؟

وقتی که خانه را به بخش های مختلف تقسیم کنیم، درست کردن چک لیست برای آن و همچنین انجام کارهایی که در چک لیست یادداشت کرده ایم، خیلی بهتر پیش می رود. ما به عنوان نمونه، در بخش زیر خانه را به چهار قسمت اصلی تقسیم کرده، برای هر یک از آنها چک لیست ساخته ایم:

۱- چک لیست اتاق‌ خواب‌ ها

اتاق‌ خواب‌ ها معمولا بیشتری از سایر قسمت‌ها شلوغ می‌ شوند. برای مرتب کردن و نظافت کامل اتاق‌ ها می توانید موارد زیر را در چک لیستتان پیش بینی کنید:

  • جداسازی لباس های کثیف از لباس های تمیز
  • چیدن لباس های تمیز در جای مخصوص به خود
  • مرتب کردن وسایل میز آرایش و دراورها
  • مرتب کردن سایر وسایلی که در جایی نامربوط در اتاق قرار گرفته اند
  • گردگیری اتاق
  • جارو زدن اتاق

چک لیست تمیز کردن اتاق خواب

۲- چک لیست سالن پذیرایی

نظافت سالن پذیرایی اهمیت زیادی دارد، چراکه مستقیما در دید مهمانان است و هرگونه بی نظمی در چینش وسایل آن حس ناخوشایندی به مهمانان القا می کند. برای مرتب کردن این بخش از خانه، موارد زیر را در چک لیست یادداشت کنید:

  • شستشوی پرده ها (با استفاده از خدمات پرده شویی اسپارد خیلی راحت می توانید پرده هایتان را سالی یک مرتبه نظافت کنید)
  • شستشوی فرش ها (اگر می خواهید خودتان فرش های منزل را بشویید، حتما از قبل اطلاعاتی در مورد شستن فرش در خانه بدست آورید)
  • تمیز کردن مبل ها و صندلی ها
  • گردگیری وسایل قرار گرفته در سالن
  • نظافت راهروی منتهی به سالن

۳- چک لیست آشپزخانه

آشپزخانه بخش های ریز و درشت زیادی دارد که باعث می شوند کار نظافت آن زمان بر باشد. در ادامه نگاهی انداخته ایم به مهمترین موارد که باید در چک لیست تمیز کردن آشپزخانه گنجانده شوند:

  • تمیز کردن قفسه ‎‌ها، کابینت ها و ظروف
  • دور انداختن خوراکی‌های قدیمی
  • تمیز کردن گاز و فر (یا ماکروویو)
  • تمیز کردن یخال
  • جارو زدن کف آشپزخانه
  • تی کشیدن کل آشپزخانه

۴- چک لیست سرویس بهداشتی

بهترین روش برای شستشوی سرویس بهداشتی، استفاده از مواد شوینده مخصوص و سفیدکننده ها است. در نتیجه در چک لیست تمیز کردن سرویس بهداشتی، حتما خرید ماده شوینده، استفاده از ماده شوینده برای تمیز کردن توالت، تمیز کردن آینه دستشویی، و نظافت سینک دستشویی را مدنظر قرار دهید.

درست کردن چک لیست روزانه

بهترین روش برنامه ریزی کارهای منزل چیست؟ روزانه، هفتگی یا ماهانه؟

توصیه ما این است که برنامه ریزی را به همه این روش ها امتحان کنید و در نهایت بهترین روش را انتخاب نمایید:

الف) برنامه‌ ریزی روزانه کارهای خانه

در برنامه ریزی روزانه کارهای سبک تر و ضروری تر انجام می شوند. مثلا شستن ظرف ها، آشپزی، خرید مواد غذایی روزمره از سوپری و … از جمله مواردی هستند که باید در برنامه ریزی روزانه یادداشت شوند.

ب) برنامه‌ ریزی هفتگی کارهای خانه

برنامه ریزی هفتگی برای کارهایی است که انجام آنها کمی سنگین تر است و در عین حال ضرورت کمتری نسبت به کارهای روزانه دارند. انجام این کارها را می توان به آخر هفته ها سپرد. از جمله این کارها می شود به به شستن سرویس بهداشتی، گردگیری خانه، جارو کردن حال و پذیرایی، شستن سطل آشغال و… اشاره کرد.

ج) برنامه‌ ریزی ماهانه کارهای خانه

کارهایی مثل شستن حمام، تمیز کردن بالکن، تمیز کردن یخچال،ف نظافت هود، خرید اقلام اساسی (مثل گوشت و مرغ) و … مهمترین کارهایی هستند که باید در برنامه ریزی ماهانه مورد توجه قرار بگیرند.

مناسب ترین پلتفرم برای تهیه چک لیست کارهای روزمره

اینکه بهتر بستر برای یادداشت کارهای روزانه تان چیست، تا حد زیادی به سلیقه و همچنین میزان راحتی شما بستگی دارد. خیلی از افراد همچنان یادداشت در یک دفتر را به روش های جدیدتر ترجیح می دهند. اگر شما هم با همین شیوه راحت هستید، حتما از آن استفاده کنید. اما در کنار این راه، شیوه های دیگری مثل درست کردن یک فایل اکسل – که کارهایتان در ردیف های جدول آمده باشد و جزئیات آنها نیز در جدول ذکر شده باشد – تا حد زیادی فرایندهای کاری تان را ساده تر می کند و بهره وری آنها را افزایش می دهد. همچنین استفاده از اپلیکیشن هایی مثل ترلو یا تسکولو برای یادداشت کارهای روزانه و تیک زدن آنهایی که انجام می شوند، توصیه می شود.

برنامه ریزی برای کارهای خانه

یک پیشنهاد عالی در هنگام انجام کارهای خانه

زمانی که کارهای خانه را انجام می دهید (مثلا آشپزی می کنید یا اتاق نشیمن را تمیز می کنید)، می توانید یک فایل صوتی آموزشی یا پادکست گوش کنید. به این شکل هم به کارهای روزمره تان مطابق با چک لیستی که تهیه کرده اید می رسید، و هم از وقتتان نهایت استفاده را می برید و پادکستی گوش می کنید که کلی اطلاعات به دانسته های قبلی تان اضافه می کند. خوشبختانه امروزه پادکست های زیادی در موضوعات مختلف وجود دارند و می توانید پادکستی با تاپیک مورد علاقه تان را انتخاب کنید و از نظافت خانه بیشتر از قبل لذت ببرید.

نگران نباشید؛ به چک لیست عادت خواهید کرد!

حالا شما چک لیست کارهای خانه را تهیه کرده اید که در عین سادگی، بسیار هم کاربردی است. مطمئن باشید که اگر چک لیست را با ترندهای بالا تنظیم کرده باشید و به انجام کارهای داخل آن متعهد باشید، نیازی به نظافت ماهیانه و شستشوهای سخت و طاقت فرسا نخواهید داشت و کلی هم در هزینه نظافت منزل صرفه جویی خواهید کرد. البته ممکن است روزهای اول به دلیل نا آشنایی با چک لیست کارهایتان کند پیش برود، اما ما به شما قول می دهیم زمانی که به چک لیست عادت کنید، کارها را خیلی سریع تر از قبل پیش می برید و تسک ها را یکی یکی تیک می زنید!

در انتها نیز خوشحال می شویم که اگر شما هم تجربه ای در رابطه با ساختن چک لیست کارهای خانه داشته اید، در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید. به ما بگویید که آیا از چک لیستی که ساخته اید راضی بوده اید؟ به نظرتان نقاط ضعف و قوت آن چیست؟ مطمئن باشید که ما نظراتتان را می خوانیم و تا جای امکان به شما کمک خواهیم کرد که بهترین برنامه ریزی را برای کارهای روزانه منزل داشته باشید.

نظافت راه پله

  • نظافت اصولی و سریع
  • رعایت کامل نکات بهداشتی