تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر

برفک زدن یخچال اصلا چیز عجیبی نیست. حتما شما هم حداقل یک بار که شده با این پدیده مواجه شده اید و از نزدیک دیده اید که یخچال و فریزر چگونه برفک می زند. این مسئله هرچند که در بخچال های قدیمی شایع تر است، اما در بسیاری از یخچال فریزرهای جدید و مدرن هم دیده می شود. این ادعای برخی شرکت ها که یخچال تولید شده توسط آنها ضد برفک است (یا اصطلاحا نوفراست است)، البته چندان هم صادقانه نیست و دیده شده که خیلی از این یخچال ها هم بعد از مدتی برفک می زنند.

حتما تا همین جای کار هم برایتان این سوال پیش آمده که چرا یخچال برفک می زند؟ چه یخچال هایی بیشتر برفک می زنند؟ اصلا چرا یخچال بدون برفک برفک می زند؟ چطور می توان مشکل برفک زدن یخچال فریزر را برطرف کرد؟ اصلا چگونه می توان از برفک زدن یخچال جلوگیری کرد؟ ما در این مطلب به همه سوالات شما در این رابطه پاسخ داده ایم. پس اگر می خواهید علت برفک زدن یخچال فریزرتان را بدانید و بتوانید هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید، تا انتها همراهمان باشید.

چرا یخچال فریزر برفک می زند

چرا یخچال برفک می زند؟

برفک زدن یخچال و فریزر یک منطق بسیار ساده دارد. در حالت استاندارد، هوای سرد داخل یخچال باید دائما در داخل اجزای مختلف یخچال به گردش درآمده و جریان داشته باشد. اما در صورتی که این هوای سرد با هوای گرم یا مرطوب بیرون یخچال تداخل پیدا کند و این مسئله بارها و بارها تکرار شود، مشکل بوجود آمده و برفک تشکیل می شود.

این برفک ها که در ابتدا بسیار شکننده و ضعیف هستند، در صورتی که آب نشوند به تدریج سخت شده و یخ می‌ بندند و باعث می شوند کل یخچال و فریزر یخ بزند. اما اینکه چه اتفاقی می افتد که چنین شرایطی به وجود می آید (و در واقع اینکه چرا یخچال برفک می زند)، می تواند علل گوناگونی داشته باشد که در زیر بررسی کرده ایم:

۱- خراب شدن ترموستات

از جمله مهمترین دلایل برفک زدن یخچال، معیوب شدن ترموستات است. به همین خاطر در اول کار حتما باید این قطعه را بررسی کنید تا مطمئن شوید عملکرد صحیحی داشته و و موجب سردی یا گرمی بیش از اندازه هوای داخل یخچال فریزر نمی شود. اگر ترموستات خراب شده بود، در صورتی که با طریقه نصب ترموستات آشنایی داشتید، خودتان آن را با ترموستات جدید جایگزین کنید، در غیر این صورت، ضمن صرف هزینه تعمیرات یخچال فریزر، از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

۲- مکان قرارگیری نامناسب یخچال فریزر

شاید عجیب به نظر برسد، اما رعایت نکرده همین نکته پیش پا افتاده باعث برفک زدن بسیاری یخچال ها می شود. مثلا اگر محیط قرارگیری یخچال فریزر گرم باشد یا رطوبت آن زیاد از حد باشد، با هر بار باز و بسته شدن درب یخچال مقدار زیادی از این هوا محیط وارد دستگاه می‌شود که خود می تواند باعث ایجاد برفک در یخچال و فریزر شود. دقیقا به همین خاطر است که توصیه می شود وسایلی که گرمای زیادی تولید می کنند (مثل رادیاتور و اجاق گاز) را در مجاورت یخچال قرار ندهید.

۳-  معیوب شدن لاستیک دور درب یخچال

نظرات کاربران تعمیرات یخچال

درخواست تعمیرات یخچال

ممکن است که لاستیک دور درب یخچال فریزر دچار شل شدگی، پارگی یا فراسایش شود. در این حالت هوای بیرون به راحتی به داخل دستگاه وارد می شود و احتمال برفک زدن بالا می رود. در چنین مواقعی باید ضمن آشنایی با نحوه تعویض لاستیک درب یخچال، این لاستیک را با نمونه سالم تعویض کنید.

چرا یخچال بدون برفک برفک می زند

آیا برفک موجب یخ زدن مواد داخل یخچال می شود؟

به طور معمول برفک نمی تواند مستقیما باعث شود که مواد داخل یخچال یخ بزنند. بلکه برای پیدا کردن علت این مشکل باید مسائل دیگری را بررسی کنید که در ادامه فهرست آنها را آورده ایم:

  1. تنظیم نبودن دمای یخچال؛ اگر دمای یخچال پایین تر از حد نرمال باشد، مواد داخل آن به سادگی یخ می زنند (دمای نرمال بین ۳ تا ۶ درجه است).
  2. تنظیم نبودن دمپر؛ اگر دمپر تنظیم نباشد و یا آنکه مستهلک شده باشد، سرمای بیش از اندازه به دستگاه وارد می شود و مواد داخل آن یخ می زنند.
  3. کثیف بودن کویل‌ های کندانسور؛ اگر کویل‌ های کندانسور کثیف باشد و آلودگی روی آن جمع شود، یخچال با شدت بیشتری کار می کند تا به دمای مورد انتظار برسد و در نتیجه برخی از مواد داخل آن بخ می زنند.
  4. خراب شدن برد الکترونیک یخچال؛ اگر برد یخچال خراب شود، فرمان آب کردن یخ به هیتر داده نمی شود و به همین خاطر مواد داخل یخچال یخ می زنند.

چه راهکارهایی برای از بین بردن برفک یخچال فریزر وجود دارد؟

اگر یخچال فریزر شما به هر دلیلی برفک زد، باید خیلی زود دست به کار شده و با کمک روش های زیر، برفک ها را از بین ببرید:

۱- یخچال فریزر را از برق بکشید

  1. در ابتدا یخچال را از برق بکشید.
  2. همه غذاهای یخ‌ زده را از یخچال و فریزر خارج کنید.
  3. داخل یخچال فریزر را خالی کنید و مخصوصا کشوها و طبقات را بیرون بیاورید.
  4. مدتی صبر کنید تا برفک آب شود.
  5. در نهایت داخل یخچال فریزر را با محلول آب گرم و جوش‌شیرین بشویید.

۲- از سشوار استفاده کنید

  1. یخچال فریزر را از برق بکشید.
  2. مواد داخل یخچال فریزر را بیرون بیاورید.
  3. سشوار را به صورت دورانی داخل یخچال بچرخانید.
  4. بعد از آب شدن برفک ها، داخل یخچال را تمیز کنید.

سشوار و آب کردن برفک یخچال

۳- برفک را با کفگیر بتراشید

  1. یخچال را از برق بکشید.
  2. مواد دورن یخچال را بیرون بیاورید.
  3. با یک کفگیر پلاستیکی یا چوبی (نوک تیز نباشد) برفک ها را بتراشید.
  4. مدتی صبر کنید تا باقی مانده برفک ها آب شوند.
  5. یخچال را تمیز کنید.

۴- از پارچه آغشته به الکل استفاده کنید

  1. یخچال را از برق بکشید.
  2. یک پارچه تمیز را درون آب جوش بیاندازید.
  3. سپس به آن مقداری الکل بزنید.
  4. وسایل داخل یخچال را بیرون بیاورید.
  5. پارچه را روی برفک ها پهن کنید تا آب شوند.
  6. یخچال فریزر را تمیز کنید.

چند نکته در مورد اینکه چرا یخچال فریزر برفک می زند

  • یخچال را در مکانی نصب کنید که از دیوار اطراف حدود ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • سعی کنید یخچال را از وسیله‌ های گرمایشی دور نگه دارید.
  • به هیچ وجه با وسایل تیز مثل چاقو و تیغ برفک ها را نتراشید. زیرا در این صورت ممکن است به لوله های گاز یخچال صدمه بزنید.
  • مطمئن شوید که دمای یخچال فریزر خیلی پایین نیست و به همین خاطر برفک نمی زند. دمای نرمال فریزر در حدود ۰ درجه فارنهایت (۱۸- درجه سانتی گراد) و دمای یخچال در حدود ۳۷ درجه فارنهایت (۳ درجه سانتی گراد) است.
  • اگر یخچال فریزر شما نو فراست است اما با این حال برفک می زند، حتما قطعات ترمودیسک، سنسور دیفراست هیتر، برد الکترونیکی و لاستیک درب را چک کنید.
  • اگر سیستم یخچال شما قدیمی  است، حتما اول لاستیک دور درب و سپس ترموستات را بررسی کنید.
  • در یخچال های قدیمی ممکن است بخاطر استفاده طولانی مدت از یخچال، در قسمت پشت صفحه یخچال سوراخی بوجود آمده باشد که از آن طریق هوا وارد دستگاه شده و موجب برفک زدن دستگاه شده باشد.

برفک زدن یخچال فریزر

آیا علت برفک زدن یخچال در برندهای مختلف یکسان است؟

اگر به خوبی دریافته باشید که چرا یخچال برفک می زند، حتما این را هم متوجه شده اید که فرقی نمی کند که یخچال فریزر شما از چه برندی باشد، زیرا علت برفک زدن دستگاه در همه انواع یخچال (از امرسان و دوو و اسنوا گرفته، تا سامسونگ و ال جی) دقیقا همین مواردی است که در ابتدای مطلب ذکر کردیم. در عین حال به دلیل پیچیدگی یخچال فریزر (مخصوصا در نمونه های جدید) توصیه می کنیم که در صورت بروز هرگونه مشکل، از جمله برفک زدن، حتما از متخصصین این حوزه کمک بگیرید تا آسیب مضاعفی به دستگاه وارد نشود. تکنسین های اسپارد در همین راستا آماده اند تا کلیه خدمات مرتبط با تعمیر و سرویس یخچال فریزر را به شما ارائه دهند. با ثبت سفارش، نزدیک ترین متخصص به محل شما اعزام شده و در اسرع وقت مشکل را برطرف می کند.

تعمیرات یخچال

  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت
  • اعزام سرویسکار ماهر
درخواست تعمیرات یخچال