نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

پتینه یکی از روش های نقاشی ساختمان است که با استفاده از آن  می توان طرح و رنگ های مختلف را بر روی سقف یا دیوار اجرا کرد. پتینه ها انواع مختلفی دارند و بنا به سلیقه و علاقه مشتری نوع سبک آن انتخاب می شود. یکی از پتینه هایی که امروزه طرفداران بسیاری دارد پتینه ایتالیایی است. اما منظور از پتینه ایتالیایی چیست؟ این مدل از پتینه چطور اجرا می شود؟

پتینه ایتالیایی دارای ویژگی های خاص خود است که از نسل جدید رنگ ها و پوشش های متفاوت استفاده می کند. این نوع پتینه کاری زیبایی های ویژه خود را دارد و در حال حاضر طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. از ویژگی های پتینه ایتالیایی می توان به نقش نور در فرم و حالت درخشندگی آن اشاره کرد. این ویژگی ها از لحاظ زیبایی شناسی پتینه ایتالیایی را از دیگر پتینه ها متمایز می کند.

برخی عقیده دارند که پتینه ایتالیایی به خاطر فرم قدیمی و مدرنی که دارد همراه با هنر پتینه کاری و ظرافت اجرای آن می تواند زیبایی بسیاری به خانه و دکوراسیون ببخشد. به عنوان مثال در نقاشی دیوار می توان از پالت رنگی مدیترانه ای یا پتینه توسکا به همراه سایه های طلایی، آبی و سبز استفاده کرد که یکی از گزینه های مناسب برای نشان دادن فرم پتینه ایتالیایی است. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز درباره پتینه ایتالیایی را بررسی کرده و با شما در میان بگذاریم.

پتینه ایتالیایی چیست و چطور اجرا می شود؟

پیش از اینکه به سوال “پتینه ایتالیایی چیست؟” پاسخ دهیم و بدانیم منظور از پتینه کاری چیست، لازم است با تاریخچه کوتاهی از آن نیز آشنا شویم. پتینه یا Patina در لغت نامه به معنی کهنگی یا خلق نمای کهنه است. این لغت به تازگی در ایران وارد شاخه هنرهای تجسمی نیز شده است و برخی از پتینه ایتالیایی در واژگان خود استفاده می کنند. پتینه ایتالیایی در حقیقت به جای رنگ آمیزی در پرداخت سطوح مختلف کاربرد دارد که در زبان انگلیسی به آن Italian faux painting می گویند که به معنای نقاشی مصنوعی ایتالیایی است.

از کشورهایی که هنر پتینه کاری در آن همیشه پیشرو بوده است می توان به ایتالیا و ترکیه اشاره کرد. تقریبا مواد اولیه پتینه کاری در این کشور ها تولید و به دیگر بازار های جهان عرضه می شود. همچنین متخصصان زیادی هم در این زمینه فعال هستند. نخستین مردمی که در جهان از کلمه پتینه استفاده کردند ایتالیایی ها بودند. طی قرن هفدهم میلادی مردم ایتالیا از کلمه پتینه برای حک یک تصویر بر روی ظروف مختلف استفاده کردند و در حال حاضر هم به این هنر پتینه کاری نیز می گویند. در قرن هجدهم با گسترش هنر پتینه کاری اغلب کشور های اروپایی با این روش آشنا شده و نام آن تا امروز پتینه مانده است.

طی قرن بیستم تغییراتی در هنر پتینه کاری به وجود آمد و تزیین ظروف فلزی و چوب جای خود را به دیوار و دکوراسیون داد. پس از گذشت قرن ها هم اکنون پتینه کاری و به ویژه پتینه ایتالیایی یکی از محبوب ترین روش ها در اجرای فرایند نقاشی ساختمون محسوب می شود.

پتینه ایتالیایی چیست و چطور اجرا می شود؟

پتینه ایتالیایی از چه زمانی وارد ایران شد؟

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

به طور کلی هنر پتینه کاری از کشور ترکیه وارد ایران شده و به دلیل نزدیک بودن این دو کشور به هم برخی افراد با علاقمند شدن به آن این هنر را در ترکیه آموخته و در ایران فعالیت کرده اند. بنابراین، پتینه ایتالیایی هم به طور طبیعی از ترکیه و نزدیک به ۱۰ سال است که وارد بازار ایران شده است.

کمپانی های ایتالیایی در کشور ترکیه مواد اولیه پتینه خود را عرضه می کنند و برخی شرکت های ایرانی نیز این مواد را از ترکیه تهیه کرده و در اختیار مردم می گذارند. در حال حاضر وارد کنندگان زیادی در این زمینه در حال فعالیت هستند و با ورود این هنر به کشور اشتغال زایی های بسیاری شده است. همچنین افزایش شمار وارد کنندگان و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند موجب به وجود آمدن فضای رقابتی شده و در حال حاضر مردم هم به این نوع نقاشی اشتیاق بیشتری نشان می دهند.

پتینه ایتالیایی به چند روش اجرا می شود؟

پتینه ایتالیایی به روش های گوناگون انجام می شود و به تازگی به تعداد کسانی که از پتینه کاری در دکوراسیون منزل استفاده میکنند اضافه می شود. نقاشی و فرم پتینه ایتالیایی خانه شما را از حالت یکنواختی بیرون می آورد و یک محیط هنری جذاب را به ظاهر آن می بخشد. حالا که سوال “پتینه ایتالیایی چیست؟” را مورد بررسی قرار داده ایم، در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از تکنیک اجرای پتینه ایتالیایی را به شما معرفی کنیم:

۱- اجرای پتینه ایتالیایی با اسفنج

یکی از رایج ترین روش ها برای اجرای پتینه ایتالیایی بر روی دیوار ها پتینه کاری با اسفنج است. شما می توانید از رنگ های مانند طلایی، برنز، مسی، سبز یا آبی در رنگ آمیزی منزل استفاده کرده و آن را با رنگ های پایه مطابق تزیین کنید.

پس از اینکه رنگ آمیزی به اتمام رسید باید اجازه دهید تا به خوبی خشک شود. حال زمان آن رسیده است که رنگ آمیزی دوم را با یک رنگ دیگر آغاز کنید. در این مرحله شما می توانید برای نقاشی از قلم مو یا اسفنج استفاده کنید.

بسته به ترکیب رنگ و هدفی که شما دارید در این روش رنگ با رول های مختلف نقاشی خانه بر سطح دیوار پخش می شود و پس از آن به وسیله اسفنج با ضربه زدن به رنگ حالت دلخواه خود را اجرا کرده و از نتیجه آن لذت ببرید. به یاد داشته باشید نکته مهم در این نوع پتینه کاری ترکیب رنگ است. اگر اطلاعات کافی درباره ترکیب رنگ ها نداشته باشید حتما از یک متخصص این حرفه سوال کنید.

پتینه ایتالیایی با اسفنج

۲- اجرای پتینه ایتالیایی به روش شستشوی رنگ

در پاسخ به “پتینه ایتالیایی چیست؟” اشاره کرده بودیم که این پتینه با ترفندهای گوناگون اجرا می شود که یکی از آنها پتینه شستشو است. اگر به دنبال طرحی هستید که بافت های ریز داشته باشد پتینه کاری به روش شستشوی رنگ یکی از بهترین ایده ها است. در این روش ابتدا از رنگ پایه شروع کنید و پس از آن سطح دیوار رنگ شده را با لایه لعاب بپوشانید. سپس به وسیله قلم مو سطح آن را فرم دهید. پس از اتمام فرم دهی مجددا یک بار دیگر دیوار را رنگ آمیزی کنید و پس از خشک شدن از دیدن نتیجه لذت ببرید.

۳- اجرای پتینه ایتالیایی با استنسیل

شما می توانید از استنسیل یا شابلون ها برای فرم دادن به دیوار خود استفاده کنید. برای اجرای این روش به خمیر پتینه نیاز دارید و می توانید طرح دلخواه خود را بر روی دیوار اجرا کنید.

پتینه ایتالیایی با شابلون

۴- پتینه ایتالیایی به روش صنعتی

به طور کلی پتینه ایتالیایی به دو دسته برجسته و تخت دسته بندی شده است. پتینه کاران ماهر معمولا کار خود را به طور برجسته انجام می دهند و اغلب مشتریان آنها از دسته هتل داران، رستوران ها و شرکت ها هستند.

۵- پتینه ایتالیایی برجسته

پتینه ایتالیایی برجسته باید با خمیر پتینه اجرا شود. بسته به نوع طرح و مکان نوع خمیر تفاوت خواهد داشت و مواد آن از سنگ آهک خرد شده و پودر سنگ مرمر تشکیل خواهد شد. پس از تهیه مواد لازم خمیر پتینه به وسیله ابزارهایی چون ماله و استنسیل در لایه های ظریف روی دیوار کشیده می شود و فرم لازم را به سطح دیوار می دهد.

پس از خشک شدن خمیر پتینه آن ها را به وسیله فرایند ویژه به سنگ تبدیل می کنند و پس از گذشت چندین ساعت رنگ آمیزی را آغاز کرده و بنا به سلیقه مشتری نقاشی خواهند کرد. از پتینه کاری های ایتالیایی می توان به پتینه کاری با شابلون، پتینه طرح بتن، پتینه برجسته طرح برگ، پتینه فرشته، پتینه توسکانو و پتینه داماسکو اشاره کرد.

پتینه ایتالیایی برجسته

۶- پتینه ایتالیایی تخت

برخلاف پتینه برجسته، در این روش تمامی حالت ها با فرم های مختلف رنگ و خمیر اجرا می شود. در پتینه ایتالیایی تخت شما به ابزار هایی مانند رنگ، قلم، رولر های مختلف نیاز خواهید داشت. این روش در بین افرادی که می خواهند خانه خود را رنگ آمیزی کنند طرفداران بسیاری دارد. خمیر های پتینه تخت مواد ویژه خود را دارند که حتما باید توسط فرد با تجربه تهیه شود.

پتینه کاری ایتالیایی تخت روش های خاص خود را دارد که می توان به پتینه موتیف، پتینه پرستیژ، پتینه فرشته اشاره کرد.

چطور بهترین پتینه ایتالیایی را در منزل خود اجرا کنیم؟

همانطور که در پاسخ به سوال “پتینه ایتالیایی چیست؟” بررسی شد، پتینه کاری نوع و سبک خاصی از نقاشی است. در نتیجه لازم است به کلیه اصول اولیه نقاشی ساختمان مسلط بود. با این حال تنها این گزینه برای پتینه کاری کافی نیست، بلکه لازم است ترفندهای مختلف پتینه کاری از جمله انواع پتینه ایتالیایی را نیز دانست. پس بهتر است به جای اینکه ودتان دست به کار شوید، برای انجام چنین خدمات تخصصی از متخصصین نقاشی ساختمان کمک بگیرید.

یکی از مواردی که بیشتر افراد را از دریافت خدمات تخصصی باز می دارد، قیمت نقاشی ساختمان است. اگر شما نیز نگران این مورد هستید، می توانید با خیال راحت سفارش خود را به صوتر رایگان در اسپارد ثبت کرده و هزینه نهایی خدمات را از متخصصین پتینه کاری و نقاشی اسپارد در تهران و کرج دریافت کنید!

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان