خشکشویی فرش در محل

  • بدون نیاز به آبکشی
  • تضمین منصفانه‌ترین قیمت

از میان تمامی لوازم دکوراسیون خانه، یکی از وسایلی که بیش از همه در معرض آلودگی و لکه شدن قرار دارد، قالی است. محل قرارگیری این شی‌ء که روی کف زمین و زیر پای افراد قرار دارد، این احتمال را به وجود می آورد که انواع لکه ها روی آن ایجاد شده، آلودگی های جوراب و کف پا به آن انتقال پیدا کرده و خلاصه هر کثیفی دیگری برای آن رخ دهد.

یکی از مهمترین انواع آلودگی ها که روی فرش اتفاق می افتد اما ریختن چای بر روی قالی و ایجاد لکه روی آن است. در اینجا است که آشنایی با نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف و فرش ماشینی اهمیت خود را نشان می دهد. به خصوص آنکه چای نوشیدنی اصلی ما ایرانی ها به شمار می رود و از این لحاظ اصلا بعید نیست که هر از چند گاهی لکه های آن روی فرش خود را نشان دهند. در همین راستا بر آن شدیم تا مطلبی در همین حوزه تهیه کنیم که در آن انواع روش ها و انواع ترفندها در رابطه با از بین بردن لکه چای از روی فرش بیان شده باشد؛ با ما همراه باشید.

نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف

برای پاک کردن لکه چای، بیش از هر چیز سرعت عمل داشته باشید!

اساسا مهمترین فاکتور در پاک کردن هر نوع آلودگی از روی فرش (چه محو کردن لکه باشد و چه از بین بردن سوختگی روی فرش) بهره مندی از سرعت عمل بالا است. به این معنی که به محض آنکه فرش کثیف شد، دست به کار شده و به کمک ترفندهایی که در ادامه آنها را توضیح می دهیم، نسبت به برطرف کردن لکه اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که هرچه لکه چای مدت بیشتری بر روی فرش باقی بماند، با عمق بیشتری به تار و پود آن نفوذ کرده و پاک کردن آثار آن از روی قالی بسیار دشوار می شود. در این صورت احتمالا باید رنگ لکه چای را به عنوان بخشی از قالی خود بپذیرید! در نتیجه بهتر است که به محض ریختن چای روی فرش، به کمک یک دستمال یا پارچه تمیز محل را خشک نمایید و یا به کمک قاشق چای را تا جای ممکن از روی فرش بردارید که نفوذ آن به عمق تار و پود فرش کنترل شود. پس از انجام این کار می توانید با انجام ترفندهایی که در ادامه ذکر می کنیم، آثار لکه را از روی فرش محو کنید.

آشنایی با نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف و ماشینی

نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش ماشینی در صورتی که به شیوه ای اصولی و درست صورت بگیرد، کار چندان دشواری نبوده و با پیاده کردن چند روش قابل انجام است. برخی از کاربردی ترین روش ها در این رابطه عبارتند از:

۱- پاک کردن لکه چای با استفاده از جوش شیرین

بهره گرفتن از جوش شیرین، یکی از بهترین روش ها در پاک کردن لکه چای از روش فرش دستباف و ماشینی است. کافی است که یک دستمال یا پارچه مرطوب و کاملا تمیز را به جوش شیرین آغشته کنید و سپس آن دستمال را خوب به محل لکه بکشید تا به تدریج کم رنگ شده و از بین برود.

نظرات کاربران خشکشویی فرش در محل

درخواست خشکشویی فرش

نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش ماشینی

۲- پاک کردن لکه چای با استفاده از آب گازدار و نمک

هنگام استفاده از این روش باید مطمئن باشید که لکه چای خشک باشد. سپس مقداری نمک روی محل لکه ریخته و پس از آن آب گازدار یا همان سودا به آن اضافه کنید. این ترکیب را به کمک یک پارچه تمیز خوب روی لکه بکشید تا کاملا از بین برود. شستشوی محل با آب سرد در آخر کار می تواند به پاک شدن لکه کمک کند.

۳- پاک کردن لکه چای با استفاده از ماست

یکی از ابتدایی ترین روش های برطرف کردن لکه چای از روی قالی، استفاده از ماست است. در این شیوه ابتدا چای را تا جایی که می توانید از روی فرش بردارید تا محل لکه خشک شود. سپس مقداری ماست روی لکه بریزید و مدتی (حدود دو ساعت) صبر کنید تا به خورد فرش رود. در نهایت ماست را با قاشق جمع کرده و با پارچه تمیز که به وسیله آب سرد نم دار شده است، محل لکه را تمیز کنید.

۴- پاک کردن لکه چای با استفاده از بوره

در این روش در ابتدا محل لکه را به کمک مقداری آب سرد مرطوب کنید. سپس مقداری از بوره (منظور پودر بوره است که در قسمت مواد شوینده فروشگاه ها یافت می شود) را به طوری که کاملا محل آلودگی را در بر بگیرد، بر روی لکه بریزید. در مرحله بعد یک پارچه کاملا مرطوب را در محل قرار داده و کمی فشار دهید تا بوره و ذرات چای که بر روی فرش باقی مانده اند را به خود جذب کند. در نهایت نیز به کمک یک پارچه تمیزِ نم دار محل را نظافت کنید.

۵- پاک کردن لکه چای با استفاده از مایع ظرفشویی و سرکه

این روش بدون تردید یکی از موثرترین راه ها برای پاک کردن لکه چای از روی انواع فرش می باشد و اگر مرحله به مرحله انجام شود، موجب از بین رفتن قطعی لکه می شود. برای استفاده از این روش در ابتدا مایع ظرفشویی و سرکه سفید را به نسبت مساویِ یک قاشق غذاخوری با هم ترکیب کنید و سپس مقداری آب سرد به آنها اضافه کنید. در محله بعد پارچه تمیزی را به این محلول آغشته کرده و آن پارچه را کاملا روی لکه های چای بکشید. سپس با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز رطوبت اضافی (که ناشی از محلول و ذرات چای می باشد) را جذب کنید و محل را با آب سرد شستشو دهید و صبر کنید تا خشک شود. در نهایت با استفاده از جاروبرقی فرش را جارو بکشید از محو شدن اثر لکه لذت ببرید.

از بین بردن لکه چای روی فرش کرم

آیا نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف با ماشینی تفاوت دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بیان داشت که به طور کلی نحوه تمیز کردن انواع لکه (از جمله لکه چای) از روی فرش ماشینی و دستباف تفاوت های چندانی با یکدیگر ندارند. و به همین جهت می توان تمامی روش های فوق را برای از بین بردن لکه چای از روی فرش کرم و سایر رنگ ها (چه دستباف باشد و چه ماشینی) به کار بست.

با این وجود اما باید توجه داشت که الیاف فرش دستباف طبیعی بوده و حتی رنگ های استفاده شده در آنها غالبا گیاهی می باشند. از این رو آسیب پذیری چنین فرش هایی نسبت به فرایند شستشو بالا بوده و ممکن است به راحتی رنگ پس دهند. در حالی که الیاف فرش های ماشینی مصنوعی بوده و رنگ ثابتی دارند که باعث می شود بدون نگرانی از رنگ پس دادن آنها، نسبت به رفع لکه چای روی آنها اقدام کرد. در همین راستا توصیه می شود که قبل از لکه گیری یا شستشوی فرش های دستباف نسبت به اینکه رنگ پس ندهند، مطمئن شوید و سپس هر یک از روش های فوق را بنا به میران آلودگی، حوصله خودتان و امکاناتی که در اختیار دارید، انجام دهید.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن تابلو فرش دستباف (شستشوی تابلو فرش در خانه)

چند نکته در رابطه با برطرف کردن لکه چای از روی انواع فرش

  • توجه داشته باشید که پارچه ای که از آن برای پاک کردن لکه چای استفاده می کنید حتما تمیز بوده و ترجیحا با آب سرد مرطوب شده باشد، زیرا در این حالت احتمال رنگ دادن فرش به حداقل می رسد.
  • ترجیحا از پارچه روشن و سفید در پاک کردن لکه های چای استفاده کنید که میزان آلودگی آن را در لحظه متوجه شده و رنگی از آن پارچه که مرطوب است، به فرش منتقل نشود.
  • استفاده از شوینده های شیمیایی و لکه برهای فرش در تمیز کردن لکه چای تاثیرگذارند. البته بهره گرفتن از این مواد برای پاک کردن لکه ای که روی فرش دستباف و ابریشمی افتاد باشد، توصیه نمی شود.
  • پاک کردن لکه چای به وسیله آب گرم نتیجه عکس دارد؛ یعنی به جای آنکه آن را از بین ببرد، موجب تثبیتش می شود.

تمیز کردن فرش

حرف آخر اسپارد

نحوه پاک کردن لکه چای از روی فرش دستباف و ماشینی علیرغم آنکه فرایند دشواری به نظر می رسد، کاری ساده بوده و اگر به موقع صورت گیرد، می توان از پاک شدن لکه چای مطمئن بود. با این وجود اما از بین بردن برخی لکه های بسیار قدیمی و یا لکه هایی که روی فرش های دستباف بسیار ارزشمند شکل گرفته اند، امری تخصصی بوده و سهل انگاری در انجام آن می تواند به بافت فرش آسیب وارد کرده و از ارزش آن کم کند. در چنین مواقعی توصیه می شود که حتما از خدمات ممتاز قالیشویی استفاده شود که لکه های فرش را با دقت فراوان برطرف کرده و بدون وارد آوردن آسیب به قالی، آن را تحویل مشتری می دهند.

رفوگری فرش

  • دستباف و ماشینی
  • اعزام نیرو در تهران و کرج