عایق کاری ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • در کوتاه‌ترین زمان

مشکلات عدیده ای مثل رطوبت، نم زدگی ساختمان و در نهایت ریزش بخش هایی از سقف ساختمان باعث شده است تا افراد به سمت استفاده از انواع عایق کشیده شوند. عایق هایی مثل ایزوگام، قیرگونی و آسفالت از جمله بهترین مواد پوشش دهنده بخش های آسیب پذیر ساختمان می باشند.

در این میان اما ایزوگام پر فروش تر بوده و انتخاب رایج تری نسبت به سایر گزینه ها است. اما مطابق با این اصل که “هر وسیله ای که استفاده از آن بیشتر شود، احتمال ورود برندهای کم نام و نشان و بی کیفیت به آن عرصه نیز بیشتر می شود”، امروزه بازار مملو از ایزوگام های نامرغوب شده است. از این رو اطلاع از چگونگی تشخیص ایزوگام خوب از ایزوگام بی کیفیت می تواند انتخاب بهتری را برای مشتریان رقم بزند.

مطلب پیش رو در راستای همین نیز و در جهت بررسی انواع ایزوگام و آشنایی با معیارهایی که هنگام خرید باید به آنها دقت کرد، نگارش شده است. با ما همراه باشید.

ایزوگام کاری سقف

ایزوگام چیست؟

ایزوگام نوعی عایق حرارتی و رطوبتی است که از الیاف مصنوعی و قیر تهیه می‌ شود. این پوشش با کمک گرما و با استفاده از وسایل حرارتی بر روی سطوحی مثل پشت بام و دیوارها چسبانده می‌ شود تا عایقی میان هوای آزاد و سقف ساختمان باشد.

ایزوگام انواع مختلفی دارد و بر اساس معیارهای مختلفی مثل تعداد لایه (تک لایه، دو لایه و سه لایه)، شکل ظاهری (عادی یا رولی و برش خورده) و پوشش روی آن (با روکش فویل آلومنیوم، بدون روکش فویل آلومنیوم، با روکش سنگریزه و …) تقسیم بندی می شود که هر یک کارکرد مخصوص خود را دارد. اما به طور کلی اصلی ترین مواد تشکیل دهنده انواع ایزوگام عبارتند از:

  • قیر (قیر عایق رطوبتی است که با ویژگی‌ های خاص خود، قابلیت چسبندگی و عایق بودن را به ایزوگام اعطا می کند).
  • پشم شیشه نسوز یا تیشو (تیشو الیافی مصنوعی است که تا ۹۹ درصد در برابر شعله مستقیم آتش و شرایط مختلف جوی مقاوم است).
  • ماده ای پلیمری به نام اتکتیک پلی پروپیلن
  • پلی استر سوزنی
  • فیلم پلی اتیلن
  • فویل آلومینیوم: (این ماده از ایزوگام در برابر عوامل مختلف جوی دفاع می کند و در دوام و ماندگاری ایزوگام تاثیر مهمی دارد).

چطور یک ایزوگام با کیفیت را تشخیص دهیم؟

راه های زیادی وجود دارد که موجب تمایز یک ایزوگام با کیفیت از ایزوگامی بدون کیفیت می شود . برخی از ساده ترین این راه ها عبارتند از:

بوی ایزوگام

نظرات کاربران عایق کاری ساختمان

درخواست عایق کاری

ساده ترین و ابتدایی ترین روش برای تشخیص ایزوگام خوب از بد از طریق حس بویایی است. به طور کلی ایزوگام بوی چندان مطبوعی ندارد و این خصلت تمام مواد نفتی است، با این وجود اما وجود بوی شدید گازوئیل نشان از بی کیفیت بودن ایزوگام است.

جنس ایزوگام

برای تشخیص کیفیت ایزوگام کافی است دستتان را روی قسمتی از لایه‌ خارجی ایزوگام که بدون پوشش است بکشید. اگر جنس ایزوگام خوب باشد، هیچ چیزی به دستتان نمی‌ چسبد ولی اگر بی کیفیت باشد، ذرات سیاه رنگ و ریزی به دست‌ شما خواهند چسبید.

نگهداری در فریزر

یکی دیگر از روش های بسیار ساده در رابطه با کیفیت ایزوگام، بهره گرفتن از فریز است. برای این کار یک تکه کوچک از ایزوگام را ببرید و در فریزر بگذارید. سپس بعد از ۲ ساعت آن را بیرون آورده و با دست خم کنید. اگر ایزوگام از آنجایی که خمش کردید شکست و یا حتی ترک برداشت، جنس ایزوگام خوب نیست ولی اگر سالم ماند یعنی ایزوگام خوبی است و در برابر سرما و گرما مقاوم است.

انواع ایزوگام

ویژگی هایی که در هنگام خرید ایزوگام باید نسبت به آنها توجه داشت:

جدای از راه های فوق، توجه به چند فاکتور جزئی تر باعث خواهد شد تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و به راحتی بتوانید تشخیص کیفیت ایزوگام را انجام دهید. این فاکتورها عبارتند از:

مواد اولیه مناسب

ایزوگام تشکیل یافته از قیر با غلظت ۶۰ تا ۷۰ درصد بسیار عالی بوده و مطمئنا کیفیت بالایی دارد. استفاده از تیشوی درجه یک نیز تاثیر مضاعفی در کیفیت مطلوب ایزوگام دارد. البته توجه داشته باشید که استفاده از متریال خوب، قیمت ایزوگام را نیز به همان اندازه بالا می برد.

عمر ایزوگام

به طور کلی یک ایزوگام خوب بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌ کند، اما مسئله طول عمر ایزوگام به این سادگی ها هم نبوده و به عوامل زیادی بستگی دارد. عواملی مثل شرایط آب و هوایی، تابش نور خورشید و شرایط نگهداری آن از سایر مواردی است که در طول عمر ایزوگام تاثیرگذارند.

ضخامت ایزوگام

سازمان ملی استاندارد ضخامت را ۴±۰.۲ میلی‌متر را میانگین مناسب برای تشخیص کیفیت ایزوگام اعلام کرده است. به این معنا که ضخامت متوسط قابل قبول ۴ میلی‌متر و از بازه ۳٫۸ میلی‌متر تا ۴٫۲ میلی‌متر قابل قبول است. البته این عدد بسته به تعداد لایه های ایزوگام (تک لایه، دو لایه یا سه لایه) متغیر است.

وزن ایزوگام

به طور کلی یک عایق استاندارد دارای وزن ۴ کیلو گرم به ازای هر مترمربع است. بنابراین یک رول استاندارد ایزوگام که دارای یک متر عرض و ده متر طول است، باید ۴۰ کیلو گرم وزن داشته باشد.

طول و عرض رول ایزوگام استاندارد

معمولا عرض یک ایزوگام استاندارد ۱ متر و طول اون ۱۰ متر است. رول هایی با طول و عرض کم تر یا بیشتر استاندارد به شمار نمی روند.

چگونه یک ایزوگام اصلی را از ایزوگام تقلبی تشخیص دهیم؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، متاسفانه بازار مملو از ایزوگام هایی تقلبی و با کیفیت پایین است. با این حال اما زیاد نگرامی نباشید، زیرا ایزوگامی که اصل باشد ویژگی هایی دارد که باعث تمایز آن نسبت به نوع تقلبی ایزوگام می شود:

  • ایزوگام اصلی حتما شماره ثبت دارد،
  • ایزوگامی که اصلی باشد، شفاف بوده و بوی نامطبوعی ندارد،
  • ایزوگامی که اصلی باشد، علامت استاندارد دارد،
  • ایزوگامی که نامرغوب است در دمای ۱۰ درجه خشک و شکننده می باشد.

ایزوگام با کیفیت

چه فصلی برای ایزوگام کاری مناسب تر می باشد؟

احتمالا بدانید که بهترین و مناسب ترین فصل برای ایزوگام کاری تابستان است. علت این امر این است که اگر عمل ایزوگام کاری خود را در تابستان انجام دهید، می توانید مطمئن باشید که ایزوگام شما جلوی عوارض فصل سرد را می گیرد، ماندگار تر بوده و عمر طولانی تری خواهد داشت.

دقت داشته باشید که در ماندگاری ایزوگام علاوه بر جنس خوب و مرغوب ایزوگام، تمیزی و خشکی سطحی که قرار است روی آن ایزوگام انجام شود بسیار تاثیرگذار است و اگر سطح کار گرم و تمیز باشد باعث چسبیدن بهتر ایزوگام می شود. به همین علت توصیه می شود که در فصل تابستان کار ایزوگام ساختمان خود را انجام دهید.

حرف آخر اسپارد

تمامی اطلاعاتی که در این نوشته ارائه کردیم، زمانی به کارتان می آید که در حال خرید ایزوگام هستید، با این حال نباید فراموش کرد که یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند ایزوگام کاری ساختمان، پروسه نصب ایزوگام می باشد.

این عمل علی رغم آنکه در ابتدا کار ساده ای به نظر می رسد، کاری در واقع پیچیده بوده و نابلد بودن ایزوگام کار باعث خواهد شد که ایزوگام نتواند نقش خود به عنوان عایق ساختمان را به خوبی ایفا کرده، اصطلاحا تلمبه کند و باعث شود که خرج سنگینی به ساکنین ساختمان تحمیل شود. از این رو پیشنهاد می شود که انجام این فرآیند را به متخصصین خدمات آنلاین منزل بسپارید تا با خیالی راحت به استقبال از فصل سرما و بارندگی بروید.

عایق کاری ساختمان

  • مناسب‌ترین قیمت
  • در کوتاه‌ترین زمان
درخواست عایق کاری