جوشکاری سیار

  • جوشکاری فوری در محل
  • اعزام فوری نیروی ماهر

چسباندن قطعات فلزی به یکدیگر تاریخ صدها ساله دارد، اما در دنیای امروزی با ابداع وسایل مدرن جوشکاری، این صنعت تحولی جدی پیدا کرده است. تنوع وسایل و ابزار جوشکاری به حدی است که به عنوان یک فرد تازه کار، حتما در خرید آن چیزهایی که لازم دارید، دچار تردید خواهید شد. به همین خاطر بر آن شدیم که در این مطلب به معرفی بهترین وسایل جوشکاری که یک تازه کار به آنها نیاز دارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

جوشکاری چیست؟

جوشکاری فرایندی در زمینه ساخت، فرم دهی و تعمیر مواد فلزی است که در آن از دمای بسیار بالا برای ذوب و ترکیب مواد استفاده می شود. در جوشکاری صرفا دو قطعه فلز بهم وصل نمی شوند (مثل لحیم کاری)، بلکه دو یا چند قطعه متفاوت به وسیله گرما چنان به یکدیگر آمیخته می شوند که ساختارهایشان یکی شده و در نتیجه یک قطعه جدید تولید شود.

جوشکاری با استفاده از منابع مختلف انرژی، مثل اشتعال گاز (شیمیایی)، قوس الکتریکی (الکتریکی)، لیزر، پرتو الکترون، اصطکاک و فرا صوت انجام می شود. از اصلی ترین ابزار جوشکاری نیز می توان به ماده‌ ای به اسم پرکننده اشاره کرد که در جهت تسهیل در شکل گیری یک پیوند قوی بین فلزات پایه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در بسیاری فرایندهای جوشکاری نیز به نوعی سپر نیاز است تا هم از قطعات اصلی و هم از ماده پر کننده در برابر اکسیداسیون در طی فرآیند جوشکاری محافظت کند. ما در ادامه این مطلب توضیحات مفصلی در مورد انواع ابزار و وسایل جوشکاری ارائه می دهیم.

معرفی انواع ابزار جوشکاری

جوشکاری چه انواعی دارد؟

مواد جوشکاری از لحاظ دمای نقطه ذوب متفاوت از یکدیگرند، در نتیجه گرم و ذوب کردن مواد روش های مختلفی قابل انجام است. بنابراین جوشکاری نیز مدل‌ ها و روش‌ های مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • جوشکاری در حالت جامد
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری با گاز اکسیژن
  • سایر روش ها

در هرکدام از از این روش ها به ابزارهای جوشکاری نیاز است. البته برای جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود روکشدار، این تجهیزات و ابزارها ساده هستند و در عین حال ارزان‌ تر از سایر انواع جوشکاری هستند. در نظر داشته باشید که مهمترین نکته برای جوشکاری، وجود یک سیستم مناسب تهویه هوا برای جلوگیری از آتش‌ سوزی است.

انواع وسایل جوشکاری کدام اند؟

مهمترین وسایل جوشکاری که در هر نوع فرایند جوشکاری با هر کاربرد و هدفی استفاده می شوند، به شرح زیرند:

۱- ماسک جوشکاری (کلاه جوشکاری)

داشتن این ابزار برای هر جوشکاری ضروری است. همه کلاه های جوشکاری (ماسک های جوشکاری) کیفیت یکسانی ندارند، اما برای داشتن یک ماسک مناسب، نیازی به صرف هزینه زیاد نیست و می توان با قیمت مناسب نیز به نمونه های قابل قبول دسترسی داشت. توصیه می کنیم از ماسک های تیره کننده خودکار استفاده کنید. کلاه های مجهز به تیره کننده خودکار به شما این امکان را می‌ دهند که قبل از شروع جوشکاری، به راحتی قطعه مورد نظر را مشاهده نمایید تا درصد خطا هنگام انجام کار کمتر شود.

ماسک جوشکاری

۲- عینک ایمنی

عینک ایمنی نیز مثل ماسک جوشکاری، کاربرد ایمنی دارد. انجام جوشکاری بدون آنکه از عینک ایمنی استفاده نمایید به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

۳- دستکش جوشکاری

در زمان جوشکاری به دستکش مخصوص نیاز دارید. دستکش‌ های مخصوصی برای این کار وجود دارد که مخصوصا نوع ضخیم آن برای مبتدیان پیشنهاد می شود. با در دست داشتن این نوع دستکش ایمنی جوشکاری، می‌ توانید قطعات فلزی داغ را چند ثانیه بدون اینکه دستتان بسوزد، نگه دارید.

۴- آهنربای جوشکاری

آهنربا نیز از جمله وسایل ساده اما در عین حال ضروری برای شروع فرایند جوشکاری است. به کمک آهنربا به راحتی می توان قطعات را در جای خود نگاه داشت. این آهنرباها در چند اندازه مختلف برای انواع پروژه‌ های جوشکاری از کوچک تا بزرگ ساخته می شوند.

۵- گونیای جوشکاری

از گونیای جوشکاری برای اندازه گیری زوایا و برش دقیق فلزات در حین جوشکاری استفاده می شود. داشتن این ابزار نیز از جمله الزامات برای هر فردی است که به تازگی جوشکاری را آغاز کرده است.

گونیای جوشکاری

۶- مشعل جوشکاری

مشعل جوشکاری شعله گاز و اکسیژن را تنظیم می کند و با سرعت بیش از احتراق از دهانه خود خارج می‌ کند. مشعل به دو دسته انژکتوری یا فشار ضعیف تقسم می شود که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند.

۷- ضخامت سنج

نظرات کاربران جوشکاری سیار

درخواست جوشکاری سیار

از ضحامت سنج برای اندازه گیری میزان ضخامت فلزات استفاده می شود. به هر حال تخمین زدن ضخامت فلز با چشم، کار سختی است. از این رو استفاده از ضخامت سنج کمک زیادی به جوشکار می‌ کند و یکی از ابزارهای اصلی جوشکاری است.

۸- سوهان جوشکاری

سوهان جوشکاری هنگامی به کار می آید که پروژه به اتمام رسیده باشد. زمانی که جوشکار قطعات را برش می زند، با برآمدگی‌ ها و زبری های بسیاری مواجه می‌ شود که باید آنها را صاف کند. در این موقع است سوهان جوشکاری به کمک می آید.

۹- گرم‌کن دستی‌

از گرم کن دستی، به ویژه در روزهای سرد سال، جهت پیش گرم‌ کردن درزهای جوش قبل از جوشکاری استفاده می‌ شود.

۱۰- گیره‌ ها یا انبرهای جوشکاری

یکی دیگر از وسایل جوشکاری پرکاربرد، گیره جوشکاری است. ممکن است در طول انجام پروژه، به منظور نگهداری قطعات در جای مدنظرتان، به چندین گیره نیاز پیدا کنید. این گیره‌ ها قطعات را محکم در کنار هم نگه می‌ دارند و بدین ترتیب شما به راحتی می‌ توانید عملیات لازم را روی آنها انجام دهید.

گیره جوشکاری

انواع ماشین‌های جوشکاری

ماشین های جوشکاری از نوع دیزل و بنزینی بر سه نوع هستند:

۱- مبدل یکسوکننده‌ ها (رکتیفایر)

‌۲- موتور مولدها، شامل موتور درونسوز یا موتور برقی (موتور ژنراتور و دینام‌ ها)

۳‌- مبدل‌ ها (ترانس‌ ها)

دینام جوشکاری کارگاهی از یک دینام (ژنراتور) تولید جریان و یک الکتروموتور سه فاز تشکیل شده است که با هم کوپل شده و‌ یا محور آنها مشترک است. محور الکتروموتور در یک سمت و در سمت دیگر محور دینام قرار گرفته است.‌ با حرکت دورانی الکتروموتور، محور دینام به گردش در می‌ آید و برق مورد نیاز جوشکاری را تولید می‌ کند.

الکتروموتور نیز با یک کلید ستاره و مثلث به برق شهر متصل می‌ شود. برای راه‌اندازی ابتدا باید کلید را روی حالت ستاره قرار داد تا موتور به دور کامل برسد. سپس کلید روی حالت مثلث ‌تنظیم شود تا دور موتور ثابت و آماده‌ی جوشکاری شود. استفاده از موتور جوشکاری در حالتی که کلید روی ستاره است، باعث می‌ شود که دور موتور کم و زیاد شود و در نهایت دستگاه از کار بیفتد.

ابزار جوشکاری در ساخت و نصب اسکلت فلزی

برای جوشکاری قوسی مخصوصا با روش دستی به خوبی اجرا شود، ‌لازم است که علاوه بر ابزار عمومی جوشکاری که بالاتر توضیح دادیم، از چند وسیله بخصوص نیز کمک گرفت. این وسایل عبارتند از:

۱- برس سیمی‌

برای تمیزکاری قطعات از گرد و غبار و زنگ از برس سیمی استفاده می‌ شود. برس سیمی که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شود، در برابر سایش مقاومت دارد و سیم‌ هایش نمی ریزد و فرسوده نمی‌ شود. اگر می خواهید هزینه فرایند جوشکاری را تا حد امکان کاهش دهید، حتما بعد از اتمام کار از این ابزار استفاده نمایید.

۲- سنگ فرز

‌از سنگ فرز برای آماده‌ سازی لبه‌ های جوشکاری استفاده می شود. البته کاربرد سنگ فرز به علت استفاده دائمی در حالت ایستاده، همیشه سخت است و در استفاده از آن باید دقت زیادی متمرکز باشد. سنگ فرز با برق معمولی شبکه‌ شهری کار می‌ کند.

سنگ فرز جوشکاری

۳- کابل‌ های جوشکاری

اتصال کابل‌ های جوشکاری ‌به دستگاه جوش و به انبر با کمک کابل شو (کفش کابل‌)‌ صورت می‌ گیرد. این کابل‌ ها از نوع افشان و با عایق بسیار قوی و سبک و معمولا ‌جنس سیم آن مسی یا آلومینیومی هستند. یکی از آنها کابل انبر و دیگری کابل اتصال آهن است.

۴- انبرهای جوشکاری‌

گرفتن الکترود و اجرای جوشکاری به وسیله انبر جوشکاری انجام می‌ شود. انبرها باتوجه به ظرفیت جریانی که می‌ توانند از خود عبور دهند، انواع مختلفی دارند. به طور کلی ‌روی انبرها را از جنس عایق بسیار قوی و سبک مانند کائوچو، الستیک و فیبر فشرده پوشانده می‌ شود. گیره‌ های اتصال آهن نیز به کابل اتصال آهن متصل می‌شود و به پایه میز جوشکاری یا به قطعه‌ی مورد جوشکاری متصل می‌ شود.

۵- ابزارهای اندازه‌ گیری‌

از این ابزارها برای تعیین محل برش و یا مونتاژ قطعات استفاده می‌ شود. یکی از سودمندترین ابزارهای اندازه گیری، متر فنری ۳ متری است. البته معمولا در پروژه‌ های بزرگ ممکن است به فنر ۱۵ متری نیاز باشد. برای انجام کارهای کوچکتر می‌ توان از یک خط‌ کش فو‌لادی ۳۰ یا ۵۰ سانتیمتری نیز استفاده کرد.

۶- ابزار نشانه‌گذاری‌

برای ترسیم خط برش، بر طبق اندازه‌ گیری‌ های انجام شده، از ابزار نشانه‌ گذاری استفاده می‌ شود که هنگام ‌کار با مشعل برشکاری، بر اثر شعله محو نشود. سوزن خط کشی، سنگ صابون و سنبه نشان ۹۰ درجه یا ۲۰ درجه از ابزارهای نشانه‌گذاری هستند. به کمک سنبه نشان می‌ توان نشانه‌های نزدیک به هم در یک خط ترسیم کرد. در مورد سنگ صابون، اثر این سنگ مانند اثر گچ است، اما در دمای با‌لای برشکاری نمی‌ سوزد. بنابراین وجود چند قطعه سنگ صابون در جعبه ابزار مناسب است. برای ترسیم کمان یا دایره از پرگار فلزی استفاده می‌ شود.

۷- ابزار نصب‌

ابزارهای نصب و اتصال هم مانند سایر ابزارها باتوجه به نوع کاربرد از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌ شود. از مثال‌ های این ابزار می‌ توان گفت، برای اتصال دو قطعه‌ فلزی از وسایل اتصال استفاده می‌ نمایند. میله اهرم، اسباب کشش، تخماق برای جفت کردن و رسانیدن قطعه به وضعیت مورد نظر برای اتصال و از پین و آچار کج برای همسو کردن سوراخ‌ های قطعات استفاده می‌ شود.

۸- جعبه‌ الکترود

‌ از جعبه الکترود به جهت حفاظت از الکترودها و دسته‌ بندی آنها استفاده می شود.

جعبه الکترود جوشکاری

بهترین وسایل جوشکاری را از کجا می توان تهیه کرد؟

اگر قصد دارید خودتان جوشکاری را آغاز کنید، ترجیحا باید از بهترین مکان ها وسایل جوشکاری را تهیه کنید تا کیفیت کارتان بالا برود. با کمی پرسجو از اطرافیان با مراکزی آشنا خواهید شد که وسایل با کیفیت جوشکاری را با قیمت مناسب عرضه می کنند. اما اگر قصد دارید جوشکاری را با بهترین کیفیت انجام دهید، پیشنهاد می کنیم سفارش خود را در بخش خدمات جوشکاری سیار اسپارد ثبت کنید تا کار شما توسط بهترین متخصصین انجام شود و خیالتان از بابت نتیجه کار آسوده باشد.

جوشکاری سیار

  • جوشکاری فوری در محل
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست جوشکاری سیار