نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)

معایب رنگ آکریلیک ممکن است از این جهت برای شما اهمیت داشته باشد که هنرمندان از آن به‌عنوان یک مادۀ اولیه در نقاشی‌های خود استفاده می‌کنند. این رنگ در سال ۱۹۵۰ برای رنگ آمیزی خانه و در سال ۱۹۶۰ برای مصارف هنری در دسترس عموم قرار گرفت. رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ روغنی و آبرنگ، یک کشف بسیار جدید در دنیای هنر است. طبیعت همه‌کاره و پایداری آن به این معنی‌ست که طوفان عجیبی در دنیای هنر به‌پا کرده است.

هر چه هنرمندان بیشتر از طیف وسیعی از رنگ‌های آکریلیک استفاده کنند، محصولات رنگ آکریلیک بیشتری به بازار می‌آید. آیا می‌خواهید در مورد رنگ آکریلیک بیشتر بدانید؟ در ادامه به بررسی چیستی آن و همچنین مزایا و معایب رنگ آکریلیک خواهیم پرداخت.

رنگ آکریلیک چیست؟

رنگ آکریلیک از رنگدانه‌هایی تشکیل شده که در شبیه‌ساز آکریلیک معلق‌اند. محلول در آب است، سریع خشک می‌شود و پس از خشک‌شدن، در برابر آب مقاوم می‌شود. رنگ آکریلیک از نظر ساختاری بسیار متنوع است.

بسته‌به میزان رقیق‌شدن رنگ با آب یا با ژل آکریلیک، مدیوم یا خمیر، یک نقاشی آکریلیک تکمیل‌شده می‌تواند شبیه آبرنگ، گواش یا نقاشی رنگ روغن باشد. همچنین می‌تواند ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته باشد که به‌واسطه رنگ‌های دیگر قابل دستیابی نیستند.

رنگ آکریلیک چیست؟

مزایای رنگ آکریلیک ساختمان و دیوار

مزایای رنگ آکریلیک سبب شده است تا استفاده از آن در رنگ آمیزی ساختمان و آثار هنری، با استقبال روزافزونی مواجه شده و از بهترین رنگ‌ها برای رنگ آمیزی دیوار منازل باشد. در ادامه می‌خواهیم به این مزایا بپردازیم و شما را با ویژه‌ترین عنصر نقاشی، آشنا کنیم.

·        رنگ های آکریلیک را می‌توان با آب رقیق کرد.

از آن‌جایی که رنگ آکریلیک بر پایه آب است، به‌سادگی در آب حل می‌شود. تمیزکردن رنگ‌های آکریلیک بعد از یک جلسۀ نقاشی، بسیار ساده‌تر از رنگ‌های روغنی‌ست که به روغن یا سقز نیاز دارند. می‌توانید به‌جای استفاده از مواد شیمیایی قابل اشتعال و بدبو، برس‌هایتان را خیس و دست‌هایتان را در آب معمولی تمیز کنید.

نظرات کاربران نقاشی ساختمان

درخواست نقاش ساختمان

رنگ آکریلیک به‌عنوان جایگزینی مبتنی‌بر آب برای رنگ‌های روغنی معمولی ساخته شده است و می‌تواند به روشی مشابه مورد استفاده قرار گیرد؛ به‌خصوص اگر از ژل‌ها و مواد مشابه آن استفاده شود.

·        رنگ‌های آکریلیک، غیر سمی و بدون بو و حساسیت هستند.

یکی از مهم‌ترین مزایای رنگ آکریلیک همین است. این بدان‌ معناست که وقتی مواد سمی روی پوستتان قرار می‌گیرد، جذب نمی‌شود و وقتی دور ریخته می‌شود، باعث مسمومیت آب یا محیط زیست نمی‌شود. با این حال، رنگدانه‌های موجود در برخی از رنگ‌های حرفه‌ای، گاهی حاوی سمومی مانند اکسیدکادمیوم هستند. هنگام دورریختن محصولات رنگی باید همیشه مراقب باشید.

رنگ‌های آکریلیک، غیر سمی و بدون بو و حساسیت هستند.

·        رنگ‌های آکریلیک مشابه رنگ روغن عمل می‌کنند

رنگ‌های آکریلیک می‌توانند ظاهری مشابه رنگ‌های روغنی داشته باشند و جلوه‌ای مشابه آن به‌دست آورند؛ همۀ این‌ها در شرایطی‌ست که این کار را در زمان بسیار کمتری انجام می‌دهند. بارزترین مزیت رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغنی این است که رنگ آکریلیک خیلی سریع‌تر از رنگ روغنی خشک می‌شود و در مدت‌زمان کوتاهی برای رنگ‌آمیزی‌ بیشتر آماده می‌شود؛ به‌طور کلی یک‌شبه کارتان را راه می‌اندازد!

این مزیت برای هنرمندانی که فرصت محدودی برای کشیدن یک تابلوی نقاشی دارند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر تابلویشان خشک شود، بسیار کارساز خواهد بود.

·        رنگ‌های آکریلیک، همه‌کاره و قوی هستند

بسته‌به میزان رقیق‌شدن رنگ با آب، نقاشی تکمیل‌شده می‌تواند شبیه به رنگ روغن باشد. تکنیک‌هایی وجود دارد که فقط برای نقاشان آکریلیک در دسترس است و همچنین محدودیت‌هایی وجود دارد که فقط برای نقاشی آکریلیک اعمال می‌شود. لازم‌به‌ذکر است که نقاشی با آکریلیک می‌تواند با نقاشی رنگ روغن متفاوت باشد؛ همان‌گونه که نقاشی آبرنگ با رنگ روغن متفاوت است.

اگرچه رنگ‌های آکریلیک را می‌توان با آب مخلوط کرد، اما در صورت خشک‌شدن، در برابر آب مقاوم می‌شوند و در برخی شرایط می‌توانند کاملا ضد آب باشند. این معمولاً به سطح رنگ مورد استفاده و ضخامت رنگ بستگی دارد.

“مطالعه بیشتر در: آموزش رقیق کردن انواع رنگ

معایب رنگ آکریلیک

و حالا برخی از معایب رنگ آکریلیک که باید در نظر داشته باشید

یکی از معایب رنگ آکریلیک این است که اکریلیک‌ها در طیف‌های رنگی کمتری موجود هستند؛ لذا در چنین شرایطی نمی‌توان منکر تنوع رنگ بسیار زیاد رنگ‌های روغنی شد. با این حال رنگ‌های آکریلیک به‌خوبی با هم ترکیب می‌شوند و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را می‌توان با مخلوط‌کردنشان به‌دست آورد. در ادامه به یکی شناخته‌شده‌ترین معایب رنگ آکریلیک پرداخته‌ایم.

·        رنگ‌های آکریلیک، زیادی زود خشک می‌شوند!

برخی‌ها این را که رنگ به‌سرعت خشک می‌شود، یک عیب می‌دانند. به‌خاطر داشته باشید که در صورت تمایل می‌توان روی رنگ خشک‌شده رنگ زد و رنگ را کاملاً تغییر داد. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، رنگ‌های آکریلیک خشک، در برابر آب مقاوم هستند و پاک‌کردن آن‌ها از سطوح جاذب مانند فرش و لباس بسیار دشوار است. برس‌ها و ابزارها باید به‌سرعت تمیز شوند تا قابل استفاده باقی بمانند.

به همین منظور هنگام رنگ‌آمیزی، یک ظرف آب در نزدیکی خود نگه دارید تا برس‌ها مرطوب نگه داشته و به‌راحتی تمیز شوند. همچنین توصیه می‌شود از لباس کار استفاده کنید تا ترشح رنگ روی لباستان نریزد؛ زیرا در غیر این صورت باید برای لباستان «خداحافظ ای داغ بر دل نشسته» بخوانید!

چه چیزی رنگ آکریلیک را متفاوت می کند؟

قبل از قرن نوزدهم، هنرمندان رنگ‌های خود را با هم ترکیب می‌کردند. این کار به آن‌ها اجازه می‌داد تا به رنگ و ضخامت دلخواه خود برسند. با آکریلیک، مخلوط‌کردن دستی معمولاً عملی نیست. این به دلیل زمان خشک‌شدن سریع و سایر مسائل فنی مانند لزوم ترکیب چند پلیمر، سورفکتانت‌ها، پلاستی‌سایزرها، دموآمرها و تثبیت‌کننده‌ها‌ست. در عوض، هنرمندان رنگ آکریلیک آماده را خریداری می‌کنند که می‌توان آن را با استفاده از محیط‌های آکریلیک یا آب اصلاح کرد.

دامنه مدیوم‌های آکریلیک از آبرنگ و روغن بیشتر است و توانایی اتصال به سطوح مختلف را دارد. اکریلیک‌ها را می‌توان روی کاغذ، بوم و طیف وسیعی از مواد دیگر، از جمله مدل‌های سرگرم‌کننده و تفریحی مانند قطار، اتومبیل و خانه استفاده کرد.

چه چیزی رنگ آکریلیک را متفاوت می کند؟

رنگ آکریلیک سنتی و مدرن چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

با وجود این‌که رنگ آکریلیک، رنگی نسبتاً جدید در دنیای هنر است، هنوز چیزی وجود دارد که از آن به‌عنوان رنگ آکریلیک «سنتی» و رنگ آکریلیک «مدرن» یاد می‌شود. رنگ‌های سنتی آکریلیک رنگ‌هایی هستند که به‌سرعت خشک می‌شوند و در پنج دهه اخیر وجود داشته‌اند.

آکریلیک سنتی به‌واسطه برندهایی مانند Liquitex، Winsor و Newton، Golden و Grumbacher ساخته می‌شود. رنگ‌های آکریلیک مدرن به این سرعت خشک نمی‌شوند و پس از خشک‌شدن می‌توانند دوباره فعال شوند. آکریلیک مدرن به‌واسطه برندهایی مانند Golden و Chroma.NT ساخته می‌شود.

در آخر بررسی اجمالی مزایا و معایب رنگ آکریلیک

مزایا:

  • همه‌کاره است. می‌توانید روی هر سطحی که روغن و موم نداشته باشد رنگ‌آمیزی کنید. این شامل بوم، چوب، کاغذ، سنگ، شیشه، پارچه، مقوا، فلز و پلاستیک می‌شود. با آماده‌سازی و فراهم‌کردن شرایط، می‌توانید از رنگ آکریلیک تقریباً روی همه‌چیز استفاده کنید.
  • به‌سرعت خشک می‌شود. این به شما امکان می‌دهد پروژۀ خود را سریع‌تر به پایان برسانید.
  • محلول در آب است. می‌توانید آن را از روی دست‌ها و برس‌های خود (در حالی که هنوز خیس هستند) با آب و صابون و بدون نیاز به رقیق‌کننده رنگ بشویید.
  • برای کودکان و حیوانات خانگی، کمتر سمی و ایمن‌تر است.
  • مقرون‌به‌صرفه است.
  • منعطف است؛ می‌توانید اکریلیک‌ها را با بسیاری از محیط‌های مختلف مخلوط کنید تا بافت‌ها و ویژگی‌های متنوعی به‌دست آورید.
  • بادوام است؛ اکریلیک‌ها انعطاف‌پذیرند، ترک نمی‌خورند و پوسته‌پوسته یا زرد نمی‌شوند.
  • در هنگام خشک‌شدن، در برابر آب مقاوم است.

معایب:

  • رنگ آن وقتی خشک می‌شود تیره‌تر می‌شود؛ بنابراین رنگی که با آن رنگ می‌کنید لزوماً همان رنگی نیست که در نهایت به آن خواهید رسید.
  • سریع خشک می‌شود؛ یعنی اگر بخواهید تعلل کنید، کارتان تمام است!
  • پس از خشک‌شدن، جداکردن آن از برس، ناخن یا لباس سخت است. بهتر است هنگام رنگ‌آمیزی یک ظرف آب داشته باشید تا برس‌ها مرطوب نگه داشته شوند.
  • برخی از گالری‌های هنری و مجموعه‌داران، رنگ آکریلیک را ارزشمند نمی‌دانند.

مزایا و معایب رنگ آکریلیک

چه‌ها گفتیم؟ شما چه می‌گویید؟

در این مقاله سعی کردیم برخی از مهم‌ترین معایب و مزایای رنگ آکریلیک را به شما معرفی کنیم. همچنین به‌سراغ چیستی آن و دلیل تفاوتش با سایر رنگ‌ها رفتیم. در این بین، گذری هم بر مدل سنتی و مدرن آکریلیک داشتیم. حالا نوبت شماست؛ شما به ما بگویید که تا کنون با این رنگ سروکار داشته‌اید؟ چه معایب یا مزایایی از آن دیده‌اید؟ تجربۀ خود را با ما در میان بگذارید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)
درخواست نقاش ساختمان