گچ کاری ساختمان

  • اعزام گچ کار ماهر
  • مناسب‌ترین قیمت

یکی از تزئینات مدرن و خاص در انواع دکوراسیون منزل، محیط کار و … استفاده از کناف است. کناف می تواند روی سقف و یا روی دیوار ها با طرح های مختلف و متنوع اجرا شود. شما با توجه به علاقه و نوع دکوراسیون منزل خود می توانید طرح مورد نظر را برای اجرای کناف سفارش دهید. مورد مهم پس از اجرا، نقاشی کناف است. نقاشی کناف مراحل ویژه خود را دارد که در صورت اجرا نشدن هر یک از قدم ها، کار نهایی کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. در این مطلب ابتدا تاریخچه مختصری از کناف و پیدایش شرکت تولیدی آن را بررسی کرده و به پاسخ این سوال که نقاشی کناف چیست خواهیم پرداخت. سپس انواع روش های نقاشی و مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد. پس با اسپارد مگ همراه باشید.

منظور از کناف چیست؟

حتما کناف را در ساختمان های مدرن مختلف دیده اید. کناف یک نوع صفحه گچی است که با روکش مخصوص پوشانده شده است. این صفحات معمولا برای تزئین سقف و یا جداسازی محیط های مختلف روی دیوار ها انجام می شوند. شاید به ظاهر از دکوراسیون های جدید به نظر برسد اما قدمت استفاده از کناف در ساختمان های مختلف در دنیا به حدود ۹۰ سال می رسد. این تزئینات توسط دو برادر به نام های کارل و آنفوس کناف در سال ۱۹۳۲ ابداع شد و رفته رفته در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد.

این صفحات گچی باید توسط افراد خبره و متخصص نصب شده و رنگ آمیزی شوند، در غیر این صورت ظاهر چندان زیبا و کاربردی نخواهند داشت. برای این کار می توانید از خدمات نقاشی ساختمان معتبر استفاده کنید. با سپردن کار به استادان هر حیطه مخصوص، خیال شما از بابت نتیجه نهایی راحت خواهد بود.

کاربرد کناف در محیط های مختلف

نقاشی کناف چیست؟

پس از انتخاب طرح مورد نظر و اجرای آن، نوبت به نقاشی کناف می رسد. نقاشی کناف بر خلاف چیزی که به ذهن می رسد تا حدودی متفاوت از نقاشی سقف و دیوار های معمول است؛ بنابراین نیازمند تجربه و تخصص کافی است. در واقع نمی توان کار نقاشی کناف را به نقاشان معمولی و بی تجربه سپرد. نقاشان مختلف روش های متفاوتی برای نقاشی کناف دارند که ما در ادامه این مطلب تمام روش های مناسب را به شما معرفی می کنیم. در واقع تصمیم گیری در خصوص نحوه رنگ آمیزی بیشتر به شیوه اجرای کناف، محل قرار گیری و شکل آن دارد.

نکته مهم دیگر در خصوص نقاشی کناف، انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی است. در انتخاب رنگ مورد نظر بهتر است به دکوراسیون منزل، رنگ سایر لوازم و متراژ منزل نیز توجه داشته باشید. برای مثال استفاده از رنگی تیره برای نقاشی کناف یک اتاق خواب کوچک گزینه چندان مناسبی نیست و برای محیط های کوچک بهتر است از رنگ های روشن تر استفاده کنید.

برای داشتن بهترین تصمیم گیری در خصوص هر یک از این موارد می توانید از متخصصان نقاشی حرفه ای مشاوه و راهنمایی بگیرید.

روش های مختلف رنگ آمیزی کناف

نظرات کاربران گچ کاری ساختمان

درخواست گچ کاری ساختمان

در قسمت پیشین به سوال “نقاشی کناف چیست” پاسخ دادیم. اکنون نوبت به بررسی روش های مختلف برای نقاشی کناف رسیده است. در نقاشی و رنگ آمیز کناف معمولا از سه روش زیر استفاده می شود:

اصولی ترین روش در نقاشی کناف چیست؟

  • در اجرای اصولی ترین روش برای نقاشی کناف، ابتدا باید همه سطح آن بتونه کاری شود و تمامی درز های موجود در سطوح گرفته شود. نقاشان حرفه ای این مرحله را دو بار تکرار می کنند تا زیرسازی کار اصولی و تمیز باشد.
  • در مرحله بعدی از نقاشی کناف نوبت به لکه گیری می رسد. در واقع پیش از رفتن به مرحله بعدی باد سطح کناف از نظر درز ها مجدد بررسی شود. باقی ماندن درزها در حین نقاشی دردسرساز خواهد بود.
  • بعد از بتونه کاری و پیش از نقاشی کناف، یک مرحله به نام ماستیک کاری قرار دارد. همان طور که می دانید کناف از لایه های مختلفی تشکیل شده است. برای چفت شدن این صفحات کنار یکدیگر از بتونه کاری و درز گیری استفاده می شود. درانتهای بتونه سطح حالت سایه روشن پیدا می کند. برای رفع این ایراد و داشتن سطح صیقلی حتما باید ماستیک کاری کناف را نیز انجام داد.
  • پس از آماده سازی کامل سطوح، نقاش رنگ دلخواه شما را ترکیب کرده و شروع به رنگ آمیزی می کند.

بهترین روش برای نقاشی کناف چیست

سایر روش ها برای نقاش کناف

  • در روش های دیگر نیز بتونه کاری و درز گیری مانند روش قبلی اجرا می شود، با این تفاوت که در این روش مرحله دوم بتونه کاری به صورت قطور تری انجام می شود.
  • پس از دومین بتونه کاری با استفاده از سمباده سطح ساییده می شود. در واقع سابیدن سطح و صاف کردن آن به وسیله سمباده راحت تر از مراحل اجرا شده در روش پیشین است. این روش برای سطوحی که حالت قوسی چندانی ندارند مناسب تر است، زیرا سمباده کاری برای سطوح با پستی و بلندی زیاد بسیار وقت گیر می باشد.
  • پس از این مرحله خط و خش ایجاد شده را نیز با بتونه ای از جنس پلاستیک از بین می برند.
  • سطح کناف ها برای نقاشی و رنگ آمیزی آماده است.

ناسازگار ترین روش برای نقاشی کناف چیست؟

برخی از نقاشان نه چندان حرفه ای برای درز گیری سطوح از بتونه روغنی استفاده می کنند. همانطور که در آموزش کامل بتونه کاری دیوار به آن اشاره کردیم بتونه روغنی با جنس گچی کناف چندان سازگار نیست. بنابراین باید آن را یا در ضخامت کم اجرا کنند و یا در ضخامت زیاد. با بتونه کاری در ضخامت کم، درزهای سطح به طور کامل پوشیده نمی شود. در ضخامت بالا نیز ممکن است پس از نقاشی سطح کناف ترک بردارید. به همین علت باید در نقاشی کناف از استادان ماهر این حیطه کمک بگیرید.

کاربرد نقاشی کناف چیست؟

کناف در دکوراسیون فضاهای مختلف کاربرد های متنوعی دارد. برای مثال می توان از کناف در اتاق های مختلف منزل، در لابی و ورودی ساختمان، در دفاتر کاری و اداری و … استفاده کرد. در انواع این محیط ها معمولا ۳ نوع کاربرد حرف اول را می زند که ما در ادامه این راهنما به معرفی آنها می پردازیم:

کاربرد نقاشی کناف چیست؟

استفاده از کناف به عنوان دیوار جدا کننده

یکی از اصلی ترین کاربرد های نقاشی کناف، ایجاد دیوار های جدا کننده است. برای مثال می توانید از این کاربرد برای جدا کردن راهرو منزل از اتاق خواب ها استفاده کنید. این دیوارها علاوه بر زیبایی ظاهری برای استفاده بیشتر از فضای منزل نیز بسیار مناسب هستند. علاوه بر این در ساختمان های اداری نیز می توان از این دیوارها برای جداسازی محل کار هر یک از کارمندان نیز استفاده کرد.

استفاده از کناف در مرمت و نوسازی دیوارها

علاوه بر ایجاد دیوار جدید، می توان از کناف برای پوشش دیوار های قدیمی نیز استفاده کرد. برای مثال در مرمت دیوار های ساختمان های قدیمی استفاده از کناف بسیار سریع و مقرون به صرفه است. همین طور برای ایجاد عایق حرارتی یا صوتی نیز می توان روی دیوار ها از کناف بندی استفاده کرد.

استفاده از کناف در سقف

از موارد دیگر کاربرد نقاشی کناف، می توان به ایجاد سقف کاذب  اشاره کرد. کناف کاری سقف خود به دو دسته یکپارچه و مشبک تقسیم بندی می شود. هر یک از این موارد برای ایجاد تنوع و ظاهری زیبا در دکوراسیون منزل بسیار مناسب هستند.

مزایای نقاشی کناف

نقاشی کناف و اجرای آن در محیط های مختلف مزایای خاص خود را دارد که باعث افزایش محبوبیت آن در سال های اخیر شده است. این مزایا هم به کاربرد های آن مربوط است و هم به ایجاد زیبایی در دکوراسیون محیط های مختلف. از جمله مهم ترین مزایای نقاشی کناف می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • نصب در مدت زمانی کوتاه و اجرای سریع آن
  • به علت استفاده از گچ در الیاف کناف، از پخش شدن آتش سوزی در محیط جلوگیری می کند.
  • ایجاد تنوع و ظاهری متفاوت در دکوراسیون
  • ایجاد دیوار های جدا کننده برای خصوصی سازی محیط های مختلف در منزل و محیط های کاری
  • ایجاد ظاهری جذاب در فروشگاه ها و مراکز خرید
  • مناسب برای نور پردازی و طراحی های متنوع برای روشنایی محیط

مزایای نقاشی کناف

معایب نقاشی کناف

در کنار مزایای مختلف، استفاده از کناف معایب خاص خود را نیز دارد. از جمله معایب محدودد این صفحه های گچی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نداشتن مقاومت در مقابل رطوبت
  • مقاومت کم در مقابل ضربات
  • گرد و خاک شدن محیط هنگام اجرای کناف
  • نقاشی کناف نیازمند نیروهای متخصص و حرفه ای می باشد.
  • نیازمند زیر سازی و بتونه کاری دقیق برای دست یابی به بهترین نتیجه ممکن.

معایب نقاشی کناف چیست

سخن پایانی!

نقاشی کناف برخلاف ظاهر ساده آن، نیازمند نقاشان حرفه ای و با تجربه است. این نقاشان می توانند بهترین روش برای نقاشی کناف را تشخیص داده و بهترین خدمات نقاشی را برای شما ارائه کنند. همین طور در خصوص مراحل مختلف کناف کاری و نقاشی آن می توانید از متخصصان مشاوه دریافت کنید.

نقاشی ساختمان

  • اعزام نقاش ماهر
  • نرخ اتحادیه (1401)