نظافت راه پله

  • نظافت اصولی و سریع
  • رعایت کامل نکات بهداشتی

شنا در استخر در یک روز گرم تابستانی بسیار لذت بخش است؛ البته اگر آن استخر تمیز باشد و بستری برای انتقال انواع بیماری ها فراهم نکند! بله درست خواندید: اگر در استخری آلوده شنا کنید، احتمالا ظرف کوتاهی با مشکلات و بیماری های متعددی روبرو می شوید که برای مقابله با آنها زمان و هزینه زیادی صرف خواهید کرد. دقیقا به همین دلیل است که تمیز کردن استخر تا این اندازه اهمیت دارد و خدمات نظافتی استخرها بسیار پر مشتری هستند.

این خدمات اما در عین حال نسبتا گران بوده و اگر قرار باشد به صورت مداوم از آنها استفاده کنید، احتمالا قید آب تنی را برای همیشه خواهید زد. از این رو توصیه می کنیم که حتما خودتان دست به کار شده و روش های نظافت صفر تا صدی استخر شنا را فرا بگیرید. به این ترتیب به راحتی استخر سرپوشیده یا روباز منزل یا ویلایتان را تمیز کرده و به مقدار زیادی در هزینه هایتان صرفه جویی خواهید کرد. پس اگر شما هم با ما هم نظر هستید که نظافت استخر توسط خودتان بهترین راه برای تمیز نگهداشتن همیشگی استخر است، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

نظافت استخر

هرچند وقت یک بار استخر را تمیز کنیم؟

متخصصان در پاسخ به این سوال که هر چند وقت یک بار باید استخر را تمیز کنید، دو دسته نظافت کاری را مشخص می کنند. دسته اول نظافت کاری جزئی و دسته دوم تمیزکاری اساسی که ما در ادامه این راهنما به معرفی هر دوی آن ها پرداخته ایم:

نظافت جرئی

اگر روزانه چند دقیقه از زمان خود را صرف تمیز کردن استخر بکنید، استخرتان همیشه نظافت نسبی ای داشته و در هنگام تمیزکاری اساسی، کمتر به زحمت می افتید. نظافت جزئی به خصوص در مورد استخرهای روباز که گرد و غبار و شاخ و برگ درختان داخل آن می افتد، اهمیت بسیاری دارد. همچنین یکی از نکات مهم نظافت ویلا این است که در کنار نظافت بخش های داخلی، استخر ویلای خود را به صورت مداوم نظافت کنید.

نظافت کاری اساسی

این نوع نظافت معمولا باید هفته ای یک مرتبه صورت بگیرد. در این تمیزکاری اساسی باید به نظافت کاشی‌ ها، کف و دیواره استخر بپردازید تا قارچ و جلبک در آنها رشد پیدا نکنند (فراموش نکنید که مقابله با آلاینده های میکروبی استخر دقیقا مثل از بین بردن قارچ حمام اهمیت دارد). می توانید با یک برس ساده و جاروی مخصوص این کار را انجام دهید. در پایان نیز بعد از آنکه از مواد ضد عفونی کننده استفاده کردید، حتما PH آب را اندازه گیزی کنید (باید بین ۷.۲ تا ۷.۶ باشد).

چه وسایل و موادی را برای تمیز کردن استخر تهیه کنیم؟

نظافت و شستشوی استخر فرایندی پیچیده است و به لوازم نسبتا متعددی نیاز دارد. اگر قبل از شروع فرایند تمیزکاری استخر لوازمی را که در ادامه این مطلب معرفی شده اند تهیه کنید، با خیالی راحت تر می توانید استخر منزلتان را تمیز نمایید. برخی از این وسایل عبارتند از:

اسکمیر

نظرات کاربران نظافت راه پله

درخواست نظافت مشاعات

اسکمیر از جمله مهمترین وسایل در نظافت استخر است. اسکیمرها به طور ویژه برای جمع‌ آوری زباله های بزرگ و اجسامی کاربرد دارند که روی آب بوده یا به عمق آن نفوذ کرده اند. اسکیمر انواع مختلفی داشته که از میان همه آنها اسکمیرهای با دسته آلومینیومی پر فروش ترند. در هنگام خرید اسکیمر حتما دقت کنید که برند محصول معتبر باشد تا تحمل زباله های سنگین تر را داشته باشد.

میله تلسکوپی

از دیگر وسایلی که به طور اختصاصی برای شستن استخر کاربرد دارد، میله تلسکوپی است. باید این میله‌ را به سر دیگر ابزار نظافت وصل کنید تا بتوانید کف، دیواره و دیگر قسمت‌ های استخر را در هر ارتفاعی تمیز کنید. ارتفاع میله تلسکوپل معمولا از ۲ تا ۵ متر قابل تغییر است (یعنی تا این عمق از استخر را پوشش می دهد). پیش از استفاده از میله تلسکوپی حتما مطمئن شوید که این وسیله کاملا تمیز است و هیچ آلودگی ای ندارد.

شستن استخر

برس استخر

از برس استخر برای پیشگیری از تجمع آلاینده‌ ها و جلبک ها و همچنین برطرف کردن آنها از کف و دیواره های استخر استفاده می شود.  برس‌ها در انواع مختلفی به فروش‌ می‌رسند. برای انتخاب و خرید برس مناسب، حتما به جنس سطح استخر خود توجه داشته باشید و به ترتیب زیر عمل کنید:

  • برای تمیز کردن استخرهای بتونی بدون رنگ، از برس‌های نایلونی و فولادی ضدزنگ استفاده کنید.
  • برای شستشوی استخرهای سیمانی، از برس‌ های استیل ضد زنگ استفاده کنید.
  • برای نظافت استخرهای وینیل، فایبرگلاس یا بتن رنگ شده، از برس‌ های مویی نایلونی استفاده کنید

همچنین هنگام خرید برس استخر نیز دقت کنید که کیفت محصول خریداری شده مطلوب باشد. توجه کنید که الیاف برس حتما در طولانی مدت قابل استفاده باشد و به راحتی به دلیل اصطکاک یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از جا کنده نشوند.

کلر

رایج ترین ماده برای ضدعفونی کردن آب که حتما اسم آن را شنیده اید، کلر است. این ضدعفونی کننده قدرتمند به اشکال مختلفی مانند قرص، پودر و محلول مایع در بازار یافت می‌ شود. در این میان استفاده از دستگاه کلریناتور به دلیل سهولت در آزاد سازی کلر، بسیار پر کاربرد است. البته امروزه قرص های کلر که اندازه های متنوعی دارند نیز مواد ضدعفونی کننده را به سادگی آزاد می کنند و موجب نظافت استخر می شوند.

تنظیم‌ کننده‌ های pH

هرچند که بعضی اهمیت این مورد را دست کم می گیرند، اما به واقع بدون استفاده از تنظیم کننده pH، کار نظافت استخر ناتمام است. مواد شوینده و ضد عفونی ‌کننده‌ ای که برای تمیزکردن استخر از آنها استفاده می‌ کنیم، تنها زمانی کارآمد هستند که درجه pH آب در محدوده مناسبی قرار گرفته ‌باشد. استاندارد نبودن سطح pH آب باعث رسوب‌ گذاری، کدرشدن آب و آسیب دیدن پوست بدن در هنگام شنا می‌ شود. بنابراین باید با استفاده از مواد شیمیایی مناسب مانند اسید کلریدریک، اسید خشک، اسید سولفوریک و … pH آب را تنظیم کرد.

شستشوی استخر روباز

نظافت استخر از چه مراحلی تشکیل شده است؟

حالا که تمام مواد و ابزار لازم برای شستشوی استخر را شناختید، نوبت آن رسیده که در عمل با چگونگی تمیز کردن انواع استخر آشنا شوید.

مرحله اول: از اسکیمر استفاده کنید

در این مرحله اسکمیر را روی سطح آب قرار دهید و اجازه دهید تا شاخ و برگ‌ ها و سایر آلودگی ها به آن بچسبند. این کار را همیشه در مرحله نخست انجام دهید تا مطمئن شوید که اجسام بزرگ و اضافی پاکسازی شده اند.

مرحله دوم: دیوارها و کف استخر را برس بکشید

در مرحله دوم، لبه استخر، کاشی‌ های دیواره و کف و پله‌ های نردبان استخر را برس بکشید. برای این کار سر برس را به میله‌ تلسکوپی متصل کنید تا بتوانید با تنظیم ارتفاع دسته برس، مناطقی را که عمیق تر هستند تمیز کنید.

مرحله سوم: کف استخر را جارو بکشید

معمولا آلاینده‌ های موجود در آب به کاشی های کف استخر نفوذ می کنند و به این سادگی ها از بین نمی روند. بنابراین لازم است که هر هفته پس از برس کشیدن، به کمک جارو کف استخر را تمیز کنید.

مرحله چهارم: فیلتر استخر را تمیز کنید

فیلتر استخر مستعد برای آلودگی است و حتما باید نظافت شود. در این مرحله به کمک وسایلی که در اختیار دارید، فیلتر استخر را به خوبی تمیز کنید.

مرحله پنجم: pH آب را اندازه گیری کنید

همانطور که گفتیم، فرایند تمیزکاری استخر بدون ارزیابی pH ناقص است. بنابراین در این مرحله pH را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید بین اعداد  ۷.۲ تا ۷.۶ قرار دارد. این کار را حداقل سه بار در هفته انجام بدهید تا در آب بیش از حد اسیدی یا قلیایی شنا نکنید.

مرحله ششم: به کمک کلر آب را ضدعفونی کنید

معمولا دستورالعمل استفاده از پودر و یا قرص کولر روی بسته بندی آنها نوشته شده است. به کمک این دستورالعمل ها از این ماده ضدعفونی کننده استفاده کنید تا مطمئن شوید که استخر شما کاملا تمیز شده و آماده است که در آن آب تنی کنید.

تمیزکاری استخر با اسکیمر

حرف آخر اسپارد

همانطور که دیدید، تمیز کردن استخر کار چندان دشواری نبوده و اگر لوازم ضروری را در اختیار داشته باشید خودتان هم می توانید آن را انجام دهید. البته بدیهی است که نظافت انواع استخرهای روباز و سرپوشیده به وسیله افراد حرفه ای و متخصص که خدمات شستسوی استخر و سنگسابی ساختمان را ارائه می دهند بسیار بهتر صورت گرفته و نتایج بهتری هم در بر خواهد داشت. با این وجود اگر اصرار دارید که خودتان دست به کار شوید، حتما موارد بالا را رعایت کنید تا این فرایند به نحو مطلوبی به پایان برسد.

در آخر نیز خوشحال می شویم که اگر تجربه ای از نظافت و شستشوی استخر خودتان را داشته اید، در بخش نظرات همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر