نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

استقبال از انواع پارکت های چوبی روز به روز افزایش یافته و افراد بیشتری خواهان استفاده از این کفپوش ها در منازل خود هستند. دلیل این استقبال را می توان در زیبایی، دوام و کیفیت پارکت دانست. البته این زیبایی و دوام در صورتی ادامه دار است که کفپوش همواره تمیز باشد و جلا و درخشندگی ای مانند روز اول داشته باشد. در عین حال اما نظافت پارکت و نحوه شستن پارکت با آب مسئله ای پر چالش است. اگر در انجام این کار کوچکترین سهل انگاری صورت بگیرد، به ساختار کفپوش چوبی آسیب وارد می شود و هزینه زیادی به بار خواهد آمد. اگر می خواهید با اصول نظافت کفپوش انواع پارکت آشنا شوید و دوست ندارید که بعد از شستشو، پارکت هایی نم دار و غیرقابل استفاده تحویل بگیرید (!) تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

شستشوی پارکت

چطور می توان از کثیف شدن پارکت جلوگیری کرد؟

با انجام چند اقدام ساده می توانید از آلوده شدن پارکت منزلتان جلوگیری کنید. بدین ترتیب پارکت همیشه تمیز بوده و نظافت دوره ای آن نیز بسیار ساده تر خواهد بود. این ترفندهای ساده به شرح زیر هستند:

  • پارکت را هر روز جارو بزنید (با جاروی دستی) تا گرد و غبار و دوده نشسته بر روی آنها به سرعت پاک شوند.
  • ذرات ریز خاک علاوه بر ایجاد آلودگی، می توانند سطح پارکت را خراش دهند. برای جلوگیری از این اتفاق یک پادری در ورودی منزل قرار دهید تا ساکنین و مهمانان خانه قبل از ورود به ساختمان، پاهای خود را تمیز کنند.
  • هنگام بازی کودکان، یک پارچه لطیف بر روی پارکت بندازید تا سطح آنها آلوده نشده و آسیب نبینند.
  • در روزهای بارانی و برفی احتمال خیس شدن جوراب شما نیز وجود دارد. در این صورت به هیچ عنوان جوراب خیس خود را به پارکت نکشید و حتما قبل از ورود به خانه آنها را از پا در بیاورید.

چه راه هایی برای شستشوی پارکت وجود دارد؟

تمیز کردن پارکت منزل و محل کار به روش های مختلفی امکان پذیر است. در ادامه پنج روش رایج و اثربخش برای نظافت کفپوش پارکت را آورده ایم:

۱- پارکت را به کمک جاروبرقی تمیز کنید

ساده ترین راه برای نظافت پارکت، استفاده از جاروبرقی است. جاروبرقی گرد و غبار نشسته بر روی کفپوش را تمیز می کند و آن را از هرگونه آلودگی های سطحی پاک می کند. البته سری جاروبرقی باید نرم باشد تا خط و خش بر روی پارکت نیندازد. اگر از این روش هر هفته یک بار استفاده کنید، پارکت هایی همیشه تمیز خواهید داشت.

۲- پارکت را تی بکشید

استفاده از تی میکروفایبر (یا همان تی مخصوص پارکت) روشی مطمئن برای تمیز کردن پارکت است. این تی‌ ها از پارچه ای حوله ای مانند که معمولا به جنس نانو است ساخته می شوند. در این روش تی را کمی نم دار کنید (مراقب باشید که سری تی زیاد خیس نباشد و قطره های آب بر روی زمین چکه نکنند)، و سپس همه سطوح آلوده پارکت را تمیز کنید.

تی مخصوص پارکت

۳- از یک دستمال پارچه ای نرم و تمیز استفاده کنید

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

این روش نیز در فرایند شستن پارکت با آب به کار می آید و بسیار اثربخش است. کافی است یک دستمال نرم و تمیز را با کمی آب ولرم نم دار کنید و سپس روی سطح پارکت بکشید تا آلودگی ها از بین بروند. در این روش بهتر است پارچه را در جهت شیارهای روی سطح بیرونی پارکت بکشید.

۴- کفپوش را با سرکه نظافت کنید

سرکه سفید ماده ای معجزه آسا در تمیز کردن سطوح مختلف از هرگونه آلودگی است. فرقی نمی کند که لباس شما رنگی شده، و یا اینکه پارکت منزلتان آلوده شده باشد، زیرا سرکه سفید به درد هر مشکلی می خورد! در این روش آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و سپس آن را به آرامی روی پارکت بریزید و با یک پارچه نرم لکه ها و چربی ها را از سطح کفپوش پاک کنید.

در عین حال دقت کنید که بعد از هر بار کشیدن دستمال در هر مرتبه نظافت کاملا تمیز شده باشد تا آلودگی ها مجددا به سطح پارکت برنگردند. همچنین پیشنهاد می شود که بعد از تمیر کردن ‏پارکت با آب، آن را با حوله خشک کنید تا آب برای مدت زیادی روی سطح باقی نماند و اصطلاحا باد نکند‎.‎

۵- از شوینده های مخصوص کفپوش پارکت کمک بگیرید

امروزه شوینده های مختلفی برای نظافت پارکت در بازار یافت می شوند که کیفیت متفاوتی دارند. پیشنهاد ما این است که بهترین شوینده برای پارکت را از میان انواع محصولات انتخاب کنید (البته تا جایی که جیب شما اجازه می دهد!)، زیرا پارکت حساسیت زیادی دارد و به سرعت به مواد اسیدی خورنده و شوینده های بدون کیفیت واکنش منفی نشان می دهد. در این روش مقدار کمی از آنرا با آب ولرم مخلوط و سپس بر روی کف مالیده و در نهایت با استفاده از تی یا دستمال (ترجیحا تی) آن را خشک کنید.

چگونه پارکت را براق و درخشنده کنیم؟

بعد از آنکه نظافت پارکت انجام شد، نوبت به براق کردن و جلا دادن به آن می رسد. امروزه استفاده از دستگاه های پولیش دهنده پارکت بسیار رایج است. این دستگاه ها سطح پارکت را (به شرطی که آلوده نباشد)، به خوبی درخشنده کرده و مانند روز اول براق نشان می دهند. خوشبخانه هزینه پولیش پارکت چندان زیاد نبوده و استفاده از این سرویس مقرون به صرفه است.

در عین حال توجه داشته باشید که استفاده از واکس‌های پارافینی و براق‌کننده‌های دیگری مثل موم و مواد روغنی برای براق کردن پارکت مناسب نیستند و نه تنها سطح پارکت را براق نمی کنند، بلکه به تدریج باعث کدر شدن آن می شوند و به ساختارش آسیب وارد می کنند.

آیا پارکت قابل شستشو است

آیا می توان برای پارکت از دستگاه بخارشو استفاده کرد؟

احتمالا می دانید که شستن مبل با بخارشو بهترین روش برای نظافت مبلمان منزل است. و طبیعی است که این سوال برای شما پیش بیاید که آیا استفاده از این دستگاه برای نظافت پارکت هم موثر است؟ در پاسخ باید عنوان کرد که استفاده از دستگاه بخارشوی برای تمیز کردن پارکت توصیه نمی شود. اگر پارکت شما چوبی است ، استفاده از بخارشوی و بخار آب حاصل از آن باعث تورم چوب و آسیب دیدن پارکت می شود. پارکت و کفپوش توسط ‏چسب به سطح زمین چسبیده‌اند و استفاده از بخارشوی بعد از مدتی باعث کنده شدن چسب می‌شود. ‏

چند نکته در رابطه با شستن پارکت با آب

  • نصب انواع کفپوش در طول عمر پارکت اهمیت زیادی دارد. از این رو از بهترین افراد در اجرای این سرویس استفاده نمایید.
  • استفاده از آب داغ برای تمیز کردن پارکت به هیچ عنوان توصیه نمی شود. برای شستن پارکت از آب ولرم استفاده کنید.
  • برای نظافت پارکت از صابون استفاده نکنید، زیرا به چسب آن آسیب وارد می کند.
  • برای افزایش طول عمر پارکت، هرگونه آلودگی روغنی که روی آن ایجاد می شود را به سرعت تمیز کنید.
  • از پارکت در مکان های مرطوب (مثل حمام، سرویس بهداشتی و کنار استخر) استفاده نکنید.
  • اگر خانه شما در معرض نور خورشید قرار دارد (اصطلاحا غرق در نور است)، پرده ها را طوری روی پنجره ها سوار کنید که نور مستقیم آفتاب روی آنها نیفتد.
  • اگر در فرایند نظافت پارکت، از پاک کننده های شیمیایی استفاده می کنید، پاک کننده را ابتدا در یک گوشه تاریک، مانند کمد یا آبدارخانه، امتحان کنید تا مطمئن شوید که برای کفپوش شما محصول مناسبی است.
  • دقت کنید که هنگام جابجایی اثایه سنگین از روی زمین، به سطح پارکت آسیب وارد نشود (ترجیحا به کمک یک فرد دیگر اجسام را بلند کنید).

نحوه تمیز کردن پارکت

حرف آخر اسپارد

همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده اید، نظافت پارکت کار چندان دشواری نیست و به شرطی که در فرایند شستن پارکت با آب و سایر مواد شوینده دقت داشته باشید، این کفپوش های محبوب به راحتی تمیز و درخشنده می شوند. مطابق معمول نیز از شما دعوت می کنیم تا اگر تجربه ای در رابطه با نحوه تمیز کردن پارکت داشته اید، در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

سرویس کفسابی (سنگسابی)

  • اعزام فوری نیروی ماهر
  • ضمانت منصفانه‌ترین قیمت